Vifa M22WR09-06 in serie of paralel?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
meiborg

Vifa M22WR09-06 in serie of paralel?

Bericht door meiborg »

Even een korte vraag:

Ik heb recent deze prachtige SKA audio GB150 versterker modules overgenomen met de volgende specificaties:

Power Output 150Wrms max into 4/8ohms
Idle Power 11W on +/-50V supplies
Freq. Response 20Hz - 20kHz 0.15dB @ 1W
Sensitivity 1Vrms for 100Wrms/8ohms
Input Impedance 27k // 330pF
Slewing Rate >15V/uS into 8ohms
THD <0.025% @ 100W/8ohms
typ <0.01% 2hD @ 10Wrms
Damping Factor >500 @ 50Hz for 8ohms
Hum & Noise < -100dBA w.r.t 1W
Dimensions 100mm x 50mm x 30mm

Ik wil deze gebruiken om het laag aan te sturen in mijn nieuwe setup. Deze zal gebruik maken van twee Vifa M22WR09-06 per kant. Deze hebben dus een impedantie van 6 ohm, ik twijfel nu of ik deze paralel of in serie zal aansluiten. Paralel is natuurlijk een 3 ohm belasting voor de versterker en ik vraag mij af of dit wel goed gaat, in serie is de belasting dus 12 ohm, dat lijkt mij een beter plan of is dat onzin?

Mvg Reinder
markbakk

Re: Vifa M22WR09-06 in serie of paralel?

Bericht door markbakk »

Parallel. Hoewel een serieschakeling ook prima zou kunnen, ook daarmee zul je de mechanische belastbaarheid van de Vifa's uitstekend kunnen testen ;) . De parallelschakeling heeft het voordeel dat er geen gevolgen zijn in de elektrische en mechanische belasting bij mogelijke onderlinge verschillen in impedantie tussen de woofers.
meiborg

Bericht door meiborg »

Zal ik dan maar een zobel correctie toepassen ivm de laagohmige belasting of is dat niet nodig? Sorry voor alle onnozele vragen, ik ben meer een houtworm dan Electro techneut.

Mvg Reinder
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Een zobel netwerk heeft als doel de oplopende impedantie van een (spreek)spoel bij oplopende frequentie te corrigeren. Daarmee breng je de impedantie dus omlaag (bij hogere frequenties).

Jouw impedantie'probleem' kan je daarmee dus niet oplossen. Je zou het misschien wel nodig kunnen hebben in je filter, maar dat staat los van de lage impedantie door het parallel schakelen van de drivers.
meiborg

Bericht door meiborg »

ah, ik dacht daarmee ook de dip rond Fs aan te pakken :oops:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Een dip rond Fs? Ik neem aan dat je een piek bedoelt. Die zou ik lekker laten voor wat die was. Een beetje versterker kan daar wel mee omgaan.
meiborg

Bericht door meiborg »

yes, een piek, excuses. Ik moet gewoon geen vragen stellen zonder mijn meetresultaten bij de hand, komt er nog meer ruis op de lijn :hide:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

meiborg schreef:

Power Output 150Wrms max into 4/8ohms
Een versterker die bij 4 ohm net zo veel vermogen levert als bij 8 ohm zet ik mijn vraagtekens bij .
Het kan zijn dat ie afgeregelt is om bij 4ohm niet meer vermogen te leveren .
pappaleo schreef:
Een dip rond Fs? Ik neem aan dat je een piek bedoelt. Die zou ik lekker laten voor wat die was. Een beetje versterker kan daar wel mee omgaan.
Tenzei je een versterker hebt die al moeite heeft om meer vermogen te geven als de ohm'se belasting van 8 naar 4 ohm gaat .
Een vermogens meting vindt op lineare ohm'se weerstand plaats , maar een speaker is verre van een lineare ohm'se weerstand

Aldaar waar de weerstand stijgt/daalt geeft dat een electrische fase draaing , waar de speaker zijn fs heeft , en bassrefex ook nog eens poort tunig heb je ook een piek , daar draait de electrische fase ook dat is een zware belasting voor een versterker .

Omdat de versterker van Meiborg al moeite heeft om van 8 naar 4 ohm meer vermogen te leveren kan een electrische fase draaing bij 4ohm zomaar ervoor kunnen zorgen dat het vermogen flink zakt .
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

bas focal m180 schreef:
Een vermogens meting vindt op lineare ohm'se weerstand plaats , maar een speaker is verre van een lineare ohm'se weerstand

Aldaar waar de weerstand stijgt/daalt geeft dat een electrische fase draaing , waar de speaker zijn fs heeft , en bassrefex ook nog eens poort tunig heb je ook een piek , daar draait de electrische fase ook dat is een zware belasting voor een versterker .

Omdat de versterker van Meiborg al moeite heeft om van 8 naar 4 ohm meer vermogen te leveren kan een electrische fase draaing bij 4ohm zomaar ervoor kunnen zorgen dat het vermogen flink zakt .
Jawel, maar dat was niet de essentie van mijn verhaal. Meiborg maakte zich zorgen om de lage impedantie (6//6=3 ohm) van zijn luidspreker en wilde dat met een zobel netwerk corrigeren. Althans, dat maak ik uit zijn verhaal op.

Wat die versterker betreft, die vermogens opgave is natuurlijk prut. Kan zo uit een commercieel foldertje komen. Ik lees dat meestal als: het vermogen is 150W (niet opgegeven is bij welke ohmse belasting, dus zal er 4 zijn) en je kan hem met zowel 4 als 8 ohm belasten en welk vermogen hij dan levert laten ze buiten beschouwing.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

pappaleo schreef:

Wat die versterker betreft, die vermogens opgave is natuurlijk prut. Kan zo uit een commercieel foldertje komen. Ik lees dat meestal als: het vermogen is 150W (niet opgegeven is bij welke ohmse belasting, dus zal er 4 zijn) en je kan hem met zowel 4 als 8 ohm belasten en welk vermogen hij dan levert laten ze buiten beschouwing.
Ja idd zo kan je het ook lezen .

Aansluiten en proberen , kapot zal ie niet gaan .
Aansluiten met 1 unit en daarna met 2 en dan moet het harder gaan is dat niet het geval is ie niet geschikt voor die belasting (tenzei de woofers niet harder kunnen)
richard

Bericht door richard »

meiborg schreef:
Even een korte vraag:

Ik heb recent deze prachtige SKA audio GB150 versterker modules overgenomen met de volgende specificaties:
...
Zet je er toch iets minder spanning op? En wat grotere koelelementen. Met wat weerstand in de aansluitkabels en het versterkertje zelf lijkt me het nauwelijks een risico.
meiborg

Bericht door meiborg »

En dan toch parallel bedoel je?

Mvg Reinder
markbakk

Bericht door markbakk »

Als je weet welke vermogens-FET's er in de eindtrap zitten weet je ook wel of 4Ohm een probleem wordt. Qua trafo kun je veiligheidshalve kiezen voor een type met 2x35V en zo'n 200-300VA per kanaal, volgens de site van SA kan het ding ook op veel lagere spanningen in klasse A werken. Maar hoe dan ook: voordat je de versterker over de zeik helpt, zijn je Vifa's denk ik overleden.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik ga de voeding anders doen uit veiligheidsoverwegingen, in de handleiding wordt -55v +55v aangeraden voor 8ohm belasting, -40v +40v voor 4ohm, ik ga naar -30v +30v om aan de veilige kant te zitten. Dit op advies van mensen op diyaudio.com die de versterker al gebouwd hebben.

Mvg Reinder
markbakk

Bericht door markbakk »

Danga je wel erg aan de lage kant zitten. Vermogen gaat met het kwadraat van de spanning hè! Wanneer je nu weet wat je Vifa's qua spanning kunnen hebben boven ca. 30Hz, dan kun je je versterker erop dimensioneren.
meiborg

Bericht door meiborg »

Na een email uitwisseling met Greg Ball, de ontwerper van deze versterker, bleek dat het wel zou kunnen voor het laag maar dat dit niet ideaal is. Daarom besloten de versterker op het hoog te zetten (dat worden twee vifa M18WH-08-08 en een Neo8s in MTM opstelling, 2,5 weg gefilterd) en voor het laag voor UcD400 te gaan. Op deze manier hoef ik zelf niet aan de versterker te kloten met misschien een twijfelachtige uitkomst en kan ik hem zo inzetten.

Via marktplaats heb ik nu twee UcD400 OEM modules gekocht, daarnaast nog een UcD ST en softstart module gekocht via de hypex webshop, transformator had ik al. Op deze manier weet ik zeker dat in ieder geval de aansturing het probleem niet zal zijn en ik voldoende vermogen tot mijn beschikking heb.

Moet ik alleen nog uitvogelen hoe ik de UcD OEM modules moet aansluiten maar ik heb al wel gezien dat er mensen zijn die daar al ervaring mee hebben hier, komt vast goed!

Mvg Reinder
Plaats reactie