"Het ontwerpen van versterkers" door ir. Hellings
Moderator: Beheerdersteam
"Het ontwerpen van versterkers" door ir. Hellings
Kwam op Circuits online de link tegen naar de site waar dit boek van Hellings gedigitaliseerd is.
Destijds het boek voor de amateur versterkerbouwer. Let ook eens op de uitvoerige tekeningen met de opbouw en bedrading van enkele in het boek behandelde schema's!
Hier staat het.
groet,
Aat
Destijds het boek voor de amateur versterkerbouwer. Let ook eens op de uitvoerige tekeningen met de opbouw en bedrading van enkele in het boek behandelde schema's!
Hier staat het.
groet,
Aat
- RobertD
- Contacteer:
Re: "Het ontwerpen van versterkers" door ir. Hellings
Bedankt Aat, dat is een hele fijne link!
Heerlijk stukje nostalgie. Vooral ook die zwarte "Muiderkring" buizen 
Bedankt voor het linkje Aat
B.t.w. Ray, van kangoeroes die het met versterkers doen schijnt alleen Aat het fijne te weten. Google levert althans slecht 2 linkjes op naar post op ZBA van Aat
Bedankt voor het linkje Aat
B.t.w. Ray, van kangoeroes die het met versterkers doen schijnt alleen Aat het fijne te weten. Google levert althans slecht 2 linkjes op naar post op ZBA van Aat
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 09 nov 2013, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Prachtige uitdrukking, vind je niet? Heb geen idee waar het vandaan komt. In het boek komt volgens mij ook het woord "kanteelspanning" voor, ook een woord dat ik bij gelegenheid graag gebruik!ray5150 schreef:Een Kangoeroe-fazedraaier![]()
groet,
Aat
Ik ken het boek, vind de ontwerpen niet bijzonder maar de theorie die beschreven wordt is prima. De 70W versterker heb ik jarenlang als PA versterker gebruikt (4 kanaals) eind jaren '70 toen ik soort drive in disco had.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Schitterend:
SYSTEMEN WAARBIJ DE TEGENKOPPELING DOOR
AFTREKKEN PLAATS VINDT
De voorloper van de afwerkplek!!!!

SYSTEMEN WAARBIJ DE TEGENKOPPELING DOOR
AFTREKKEN PLAATS VINDT
De voorloper van de afwerkplek!!!!
Kanteelspanning....AatV schreef:Prachtige uitdrukking, vind je niet? Heb geen idee waar het vandaan komt. In het boek komt volgens mij ook het woord "kanteelspanning" voor, ook een woord dat ik bij gelegenheid graag gebruik!ray5150 schreef:Een Kangoeroe-fazedraaier![]()
dat heet nou nostalgie
Wat een ouderwetse woorden
Daar is nog wel enige associatie mee te vinden maar waar Hellings nou die kangoeroes vandaan heeft gehaald?ray5150 schreef:Kanteelspanning....prachtig, hoe verzin je het !
Australië?Pjotr schreef:Daar is nog wel enige associatie mee te vinden maar waar Hellings nou die kangoeroes vandaan heeft gehaald?ray5150 schreef:Kanteelspanning....prachtig, hoe verzin je het !
groet,
Aat
Ja. ja, maak je er maar van afAatV schreef:Australië?Pjotr schreef:Daar is nog wel enige associatie mee te vinden maar waar Hellings nou die kangoeroes vandaan heeft gehaald?ray5150 schreef:Kanteelspanning....prachtig, hoe verzin je het !
![]()
groet,
Aat
Maar zonder geheid, ook al is het een oud boek, het is wel een van de meer uitgebreide en informatieve boeken als je wat meer van de werking van een buizen versterker wilt weten. Ook al gaat het niet verder dan de "kangoeroe" fasedraaier
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 10 nov 2013, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenaardig,al was ik geabonneerd op R.B. van eind 50-er jaren tot het droevige einde,die Hellings zegt me niet veel
.
Wel Dr.Blan
.
Fasedraaiers komen er idd wat stiefmoederlijk van af,enkel die kangoeroe (wipt vanonder ,bovenkant volgt) en dan nog niet echt goed.Gaat er gewoon vanuit dat de sturing naar nul kan.Is juist daar dat het moeilijk wordt,spanning op rooster te hoog,geen ruimte over voor de draaier,te laag en de aansturing loopt vanonder vast,moet schipperen of met een penthode aansturen.Danwel fasedraaien op een laag pitje en naversterken.
Wat is 'r zo raar aan kanteelspanning ? omdat het gewoon nederlands is ?
Feedback is veel gekker,alsof je een schop voor je kont krijgt
.
Wie zei er ook alweer "wees jezelf ! ,maar ach hij kon niet,hij was niemand "
.
Oh ja,hier (vlaanderen) heet zo'n afschuiver met rubber randje om de ramen te lappen een aftrekker
.
Anne
Wel Dr.Blan
Fasedraaiers komen er idd wat stiefmoederlijk van af,enkel die kangoeroe (wipt vanonder ,bovenkant volgt) en dan nog niet echt goed.Gaat er gewoon vanuit dat de sturing naar nul kan.Is juist daar dat het moeilijk wordt,spanning op rooster te hoog,geen ruimte over voor de draaier,te laag en de aansturing loopt vanonder vast,moet schipperen of met een penthode aansturen.Danwel fasedraaien op een laag pitje en naversterken.
Wat is 'r zo raar aan kanteelspanning ? omdat het gewoon nederlands is ?
Feedback is veel gekker,alsof je een schop voor je kont krijgt
Wie zei er ook alweer "wees jezelf ! ,maar ach hij kon niet,hij was niemand "
Oh ja,hier (vlaanderen) heet zo'n afschuiver met rubber randje om de ramen te lappen een aftrekker
Anne
En dan de behuizingen in de uitvoering flitskast
Het is inderdaad een heel goed boek voor beginners die wat beter willen begrijpen hoe een buizenversterker werkt.
Het is inderdaad een heel goed boek voor beginners die wat beter willen begrijpen hoe een buizenversterker werkt.
- audiomanics
- Contacteer:
Bij het horen van "zaagtandspanning" liggen ze waarschijnlijk ook over de grond te rollen....Ah!buis schreef:Wat is 'r zo raar aan kanteelspanning ? omdat het gewoon nederlands is ?![]()
Prachtig boek.. ik weet dat ik het zelfs mee naar school nam... veel interessanter dan al die andere suffe boeken..
Nu nog hopen dat ze die serie "jongens-radio" ook gaan digitaliseren.. al is het alleen al om al die fraaie tekeningen..
Kees
I.i.g. kun je hier de complete werken van Dr. Blan op CD bestellen voor een tientje: http://www.rbe.nl/winkel/contents/nl/d2.html#p9audiomanics schreef:Nu nog hopen dat ze die serie "jongens-radio" ook gaan digitaliseren.. al is het alleen al om al die fraaie tekeningen..
Kees
@Pjotr,
Op mijn beurt, bedankt voor de link!
groet,
Aat
Op mijn beurt, bedankt voor de link!
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Begint hier een behoorlijke ouwelullenclub te worden! 
Hoezo,voel je je hier thuis ?ds23man schreef:Begint hier een behoorlijke ouwelullenclub te worden!
Anne
Speciaal voor ds23man (toen de mensen nog in zwart/wit leefden)...
groet,
Aat
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Heren, ben met zwart/wit tv opgegroeid..........
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
ir. S.J.Hellings was een bijzondere man, Ik heb vroeger bij Rens & Rens in Hilversum nog les gehad van hem. Hij was toen de leeftijd van 70 al gepasseerd en kwam in de zomer nog op de motor naar school om les te geven. Ik weet nog dat hij de vakken van andere leraren ook nog even over deed en daarna nog even zijn eigen les deed. Hij schreef borden vol en op vragen waren 2 antwoorden mogelijk:
1) als je het niet snapt schrijf je het toch over . . . .
2) kan je het niet lezen... geeft niet want je snapt het toch wel???
Hij wist alles zo uit te leggen dat je het eigenlijk stom vond dat je het niet zelf had bedacht, het leek allemaal super simpel.
Dit soort techniek beheersers waren en zijn nog steeds zeldzaam.
1) als je het niet snapt schrijf je het toch over . . . .
2) kan je het niet lezen... geeft niet want je snapt het toch wel???
Hij wist alles zo uit te leggen dat je het eigenlijk stom vond dat je het niet zelf had bedacht, het leek allemaal super simpel.
Dit soort techniek beheersers waren en zijn nog steeds zeldzaam.
- buizenbuzz
Toch handig dat gedigitaal hebben van informatie. Ideaal op tablet enzo.
Maar tis wel zo fijn om met het echte boek in je handen de papieren te voelen en lezen.
Het boek heeft een prominente plaats in mijn boekenkast en wordt nog regelmatig ingekeken.
Trouwens, ergens heb ik nog een "jongens radio" boek liggen, kzal hem eens opzoeken.
Maar tis wel zo fijn om met het echte boek in je handen de papieren te voelen en lezen.
Het boek heeft een prominente plaats in mijn boekenkast en wordt nog regelmatig ingekeken.
Trouwens, ergens heb ik nog een "jongens radio" boek liggen, kzal hem eens opzoeken.