ontwerp speaker concept.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
stralendorff25

ontwerp speaker concept.

Bericht door stralendorff25 »

Filter
Filter
Filter
Filter
Goedemorgen allen,

Ik ben de laatste tijd veel op dit forum wezen kijken en heb besloten met registreren omdat hier naar mijn weten veel topmensen zitten met veel verstand van zaken en er altijd snel gereageerd wordt.

Ik ben zo ongeveer een jaartje geleden begonnen met het maken van luidsprekers. Veel sites en forums doorgenomen, ook al redelijk wat experimenten met filters uitgevoerd, elke keer weer een andere klank en wil graag daarom ook jullie mening/advies

Ik wil graag een nieuw concept maken van speakers deze worden aangesloten op een Yaqin MC10L aangedreven door een Asus Xonar ST met interlinkjes van het merk van den hul, mocht dat belangrijk zijn. ik ben van plan speakers te maken met de volgende Units.
Definitie is per luidspreker:
Tweeter: Visaton MHT12 (3.5-4 khz afstemming)
Mids: 1x Monacor MSH-115 of 2x Monacor MSH-116 in d'appolito afstemming.
Woofer: 1x Monacor SPH-210 8ohm of 2x Visaton W200S 8 ohm.

Ik voeg ook een bijlage bij van mijn huidige speakers. als het pruts werk is mag het gewoon vertelt worden. de waarheid is hard, ik heb mijn kennis zelf moeten vergaren en heb niet veel mensen in de buurt waar ik deze kennis mee kan delen.

ik zou graag willen weten hoe het met aantal liters zit etc. huidige concept komt voor bass uit op 47liter en midrange en tweeter hebben ca. 6 liter.

Ik hoor graag wat jullie adviezen zijn.

Met vriendelijke groet,

Nathan
Bijlagen
Frequentie spectrum
Frequentie spectrum
Ronkel

Re: ontwerp speaker concept.

Bericht door Ronkel »

Ik neem aan dat je geen meetapparatuur (microfoon, impedantiemeter) hebt. Een Boxsim simulatie heeft beperkte nauwkeurigheid, zeker met een driver als de MHT12 (vanwege het afwijkende membraan/principe klopt de simulatiemethode daarmee minder goed). Ook heb je Monacor drivers gebruikt, ik neem aan dat je daarvoor iets als SPLtrace hebt gebruikt. Dat betekent verdere onzekerheid omdat je geen gemeten fase-informatie hebt.

Ik denk dat het goed is om een stapje terug te doen. Bepalen wat je wilt bereiken, welke middelen je hebt en met het forum een goede oplossingsweg zoeken. Dan leer je meteen een hoop en is er een grotere kans op een bevredigend resultaat! :wink:
markbakk

Bericht door markbakk »

Je kiest nou niet direct een eenvoudig realiseerbaar concept. Drieweg, MTM-opstelling, folietweeter...
In plaats van de focus op techniek van units en opbouw zou je kunnen kijken naar ontwerpdoel (afstraalgedrag, bandbreedte, vervorming, maximum SPL o.a.). En stel jezelf haalbare doelen, begin bv. met een tweeweg die je eventueel later aanvult met een of meerdere subs. Zo begonnen de meeste 'experts' hier.
stralendorff25

Bedankt voor jullie reactie.

Ik ken wel personen in de buurt die een microfoontje hebben en meetapparatuur, @Ronkel, zoals u aangeeft dat Boxsim simulaties een beperkte nauwkeurigheid geven kan ik begrijpen, in uw ervaring naast metingen zitten er dan significante verschillen tussen?

Ik ben bekend met de MHT en een minder goede verticale afstraling ook de MSH-115 is qua afstraling iets minder dan de MSH-116. Ik heb dus ook gelezen dat een d'appolito deze afstraling zou moeten vergroten, ze klinken nu best aardig. ik heb ze namelijk kunnen vergelijken met Ariels-TL en een klipsch RF-82.

Ik kan best beginnen met een 2-way 12db octaaf maken, dan zou ik moeten gaan kijken of er iemand is met een Visaton TI100 in 2 weg, filter daarvan is reeds bekend en bestaan er meerdere concepten. Ik laat ze eerst wel even opmeten en kijken hoe de simulatie met de meting samengaat.

Qua SPL en afstraling kunnen deze units wel bij elkaar dan?
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik zou een MHT12 niet vanaf 3,5kHz inzetten en een MTM-speaker niet zo dimensioneren dat de X-overfrequentie een golflengte heeft die kleiner is dan pakweg de afstand tussen de twee mids om overdreven interferentie-effecten tegen te gaan. Tsja...
stralendorff25

Dankje Mark,

De MHT12 vanaf welke crossover frequency zou jij deze inzetten dan?
Met andere woorden, de combinatie van deze speakers is geen goede set.

Ik kan dan volgens mij beter een visaton TI100 inzetten of niet?, ook heb ik nog de Visaton DSM50FFL liggen deze zijn wat moeilijk met filteren etc.
Ik vindt de MHT12 wel een prettige tweeter verder in de huidige setup, ik heb wel speciaal een Weerstand parallel gezet over de tweeter om de S-klankjes wat te verzachten en de impedantie recht te simuleren. Zoals aangegeven is maakt dat dus ook niks uit.

Ik moet nog veel leren begrijp ik hieruit, ik moet maar eens een luistersessie gaan doen bij iemand die veel verstand heeft van speakers.
Dit omdat ik dan wellicht een beter idee heb hoe echt goede speakers dienen te klinken al vind ik mijn speakers niet slecht klinken voor mijn eerste concept.

Conclusie het kan alleen maar beter worden!
John P

Bericht door John P »

Kun je zeggen welke chassis je al je hebt liggen en verder in welke ruimte en voor welk gebruik je de uiteindelijke boxen wil gebruiken?
stralendorff25

Dat is zeker geen probleem, ben gister nog even bezig geweest om een 3d tekeningetje te maken..
Dat is mij zo 1,2,3 niet gelukt omdat ik Autocad niet bij de hand heb hier.

De speakers/zuilen gaan in de woonkamer staan van 3.5 bij 9m ze komen ongeveer 2.5 meter uit elkaar te staan, ik kom nog even met foto's.
het zit nu dus in een MDF test Chassis van 1 meter hoog, 23cm breed en 26cm diep.

tweeter en midspeaker zitten in ruimte van 6.2L gevuld met wol van Visaton. voor de rest is de bass unit met een liter van ongeveer 42L net een rectangular port aan de achterzijde gevestigd: Mond is 3 bij 20cm, en is gevuld met Pritex

De bass poort berekening klopt niet omdat ik eerder met mijn vader een Mini-miracle zuil had gemaakt met een Karlsson-spleet aan de binnenzijde. Dit gaf een redelijk gedetaileerde bass alleen voor mij niet meetbaar dus ik wil daarom ook een nieuwe chassis maken en deze laten meten.

foto volgt nog hoe het ongeveer is.
markbakk

Bericht door markbakk »

Met die buitenafmetingen kom ik niet aan 48 liter... Maar welke merken en types units heb je nu al? De DSM50 is trouwens mooi om icm de RHT te gebruiken, maar een vierwegfilter is voor zelfs gevorderden een taaie kluif.

De meeste bandtweeters doen het pas goed vanaf zo'n 3kHz, maar hebben dan een beperkte belastbaarheid. Volgens mij is de RHT daarin niet afwijkend.
stralendorff25

Ik gebruik nu zoals het het filter ook aantoont:

Bass: Monacor SPH-210 deze kan ik wisselen voor de Visaton W200S of SPH-170 of W170s alleen klopt de afmeting dan niet.
Mid: Monacor MSH-115, kan gewisseld worden voor de DSM50FFL of Monacor DMR-120 of SP-60
Tweeter: Visaton MHT12, kan eventueel gewisseld worden voor monacor DT-100 of DT-19TI. die laatste liever niet, ik vind die niet al te prettig klinken (schel, resonantie? met goede filtering).

4 weg, dan heb ik echt jullie assistentie nodig want dan heb je geloof ik ook 18db octaaf filtering nodig toch omdat de fase anders niet goed klopt?
sietse

Bericht door sietse »

Die Visaton tweeter is prima, en als de basmid een beetje breedbandig is kun zeer goed het filter twee en half weg maken. Heb ik ook gedaan in mijn boxen.Fs mid en hoog op 4000HZ.
Kijk maar ff in mijn verhaal daar over, dat nog steeds niet is geevenaard.... :sure: :sure: :D
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=4440
stralendorff25

@Sietse, dat project heb ik weleens voorbij zien komen inderdaad.
Dat ziet er uitstekend uit. die tweeter is bij jou niet helemaal op oorhoogte of wel?

Verticale afstraal vermogen van de MHT12 is niet bijzonder hoog om het lichtjes uit te drukken. merk je daar geen verschillen in?
sietse

Bericht door sietse »

Het midden van de tweeter zit op 110cm hoog. Het maakt niet uit waar ik in de kamer zit, alles blijft goed. Luister afstand uiteraard wel ongeveer 3mtr of meer. Van alles wat ik ooit bij elkaar heb zitten prutsen is dit de topper. :D
stralendorff25

Hallo allemaal,

Sorry dat ik zo lang stil ben geweest. Zeer druk en mijn hobby links laten liggen, jammer maar nu wil ik het weer oppakken.
Hoop dat alles goed met jullie gaat, hier gaat het goed in iedergeval.

Durf het bijna niet meer te vragen maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb goed nagedacht over jullie reacties, de DSM50FFL optie is een hele goede tot ik ineens aanliep tegen de Visaton TI100. veel ingelezen en zou goed moeten werken met de Visaton MHT12.

Ik heb nog steeds mijn huidige filter in mijn speakers zitten, Heb geprobeerd de resonantie piek tussen de 6-8 kHz weg te filteren helaas lukt mij dit niet, zouden jullie mij alstublieft kunnen helpen, hebben jullie eventueel nog tips voor mijn filter?

Vriendelijk bedankt alvast.

Gr, Nathan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Werken met de TI is echt vragen om moeilijkheden, dat is een heel gedetailleerde middentoner.

Ik zou kijken naar wat je zou kunnen overnemen van de Aria MHT.

Die monacor mids zijn heel mooi, maar als ik je verhaal lees denk je in theoretische filters. Die kloppen in de praktijk niet, je zult ook de kasteffecten moeten compenseren en de impedanties vlak moeten hebben om een theoretisch filter te laten kloppen. Bij de RHT is dat geen probleem, die heeft als gevolg van de constructie een vlakke impedantie. Vandaar dat deze zich prima in de praktijk laat filteren zoals je kunt verwachten met een calculator/theorie.

Ik kan me zelfs voorstellen dat je de mid/hoog sectie van Sietse zou kunnen uitproberen met succes, die monacor's zijn beide (types die jij hebt en type dat Sietse heeft gebruikt) erg breedbandig. Alleen onderin kun je het niet zo overnemen.

Als je wilt zien hoe het mis kan gaan met een mid als je de impedantie niet corrigeert moet je maar even bij mijn meting van afgelopen zaterdag kijken: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4&start=25
stralendorff25

Bedankt voor uw reactie

Filter simuleren van de Aria MHT geprobeerd,
ik wil tijdelijk de resonatiebult eruit filter tot ik de kasten van helmholz Visaton Topas klaar heb.

Gaat ook gewoon volledig het filter van de Visaton topas in, dan zijn alle baffle-step correcties en alles van opgemeten.
Tot die tijd wil ik eerst deze speakers een beetje modificeren dat het iets minder zonder ringing werkt.

ik zou graag eens bij iemand willen luisteren die ook zelfgebouwde speakers heeft en goed afgemeten zijn zodat ik mijn gehoor goed kan laten wennen naar een reference standaard, dan weet ik ook waar ik naartoe moet werken.

Ik hoor het wel van je als jij mogelijk in huidig filter een de correctie dusdanig goed krijgt.

Vriendelijk bedankt.

Gr,

Nathan van Stralendorff
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”