Linkwitz Pluto project
Moderator: Beheerdersteam
Linkwitz Pluto project
Na veel lovende berichten gelezen te hebben over de Linkwitz Pluto heb ik besloten om zelf ook een set te bouwen. Ze moeten mijn huidige set van BD-design TQWP's met ACR/Fostec FE103 drivers gaan vervangen.
Volgens goed voorbeeld hier op het forum en elders wordt de filtering uitgevoerd met miniDSP 2x4 + eventueel miniDIGI. De versterking wordt gedaan door twee LM4780 versterkerprinten van Knuisje, deze zijn al gebouwd en getest. De versterkers worden in de voet ingebouwd. De miniDSP wordt in de voorversterker ingebouwd.
De uitvoering van de Pluto wijkt af van het origineel. Ik ga namelijk voor de wooferbuis een grotere diameter gebruiken van 160mm, puur om cosmetische redenen. Inwendig houd ik wel de originele lengte en diameter aan, dus klankmatig zal het geen invloed hebben. Onderstaande afbeeldingen geeft een beeld wat het moet gaan worden.
De woofers en de miniDSP moeten nog aangeschaft worden. Als er nog iemand een miniDSP 2x4 en/of een miniDIGI heeft liggen dan houd ik me aanbevolen. Ik ben van plan om de woofers bij Intertechnik.nl te bestellen. Ik zit er alleen mee dat ik daar het voorgeschreven dempingsmateriaal Acousta-stuf niet kan krijgen. Heeft iemand hier ervaring met alternatieven i.c.m. de Pluto, bijvoorbeel Sonofil?
To be continued.......
Volgens goed voorbeeld hier op het forum en elders wordt de filtering uitgevoerd met miniDSP 2x4 + eventueel miniDIGI. De versterking wordt gedaan door twee LM4780 versterkerprinten van Knuisje, deze zijn al gebouwd en getest. De versterkers worden in de voet ingebouwd. De miniDSP wordt in de voorversterker ingebouwd.
De uitvoering van de Pluto wijkt af van het origineel. Ik ga namelijk voor de wooferbuis een grotere diameter gebruiken van 160mm, puur om cosmetische redenen. Inwendig houd ik wel de originele lengte en diameter aan, dus klankmatig zal het geen invloed hebben. Onderstaande afbeeldingen geeft een beeld wat het moet gaan worden.
De woofers en de miniDSP moeten nog aangeschaft worden. Als er nog iemand een miniDSP 2x4 en/of een miniDIGI heeft liggen dan houd ik me aanbevolen. Ik ben van plan om de woofers bij Intertechnik.nl te bestellen. Ik zit er alleen mee dat ik daar het voorgeschreven dempingsmateriaal Acousta-stuf niet kan krijgen. Heeft iemand hier ervaring met alternatieven i.c.m. de Pluto, bijvoorbeel Sonofil?
To be continued.......
Laatst gewijzigd door Dsiesling op wo 25 dec 2013, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Linkwitz Pluto project
Intussen woofers besteld bij Intertechnik. Dempingsmateriaal is inmiddels opgelost, met dank aan Knuisje.
Re: Linkwitz Pluto project
Ik heb nog een Minidigi liggen, geef maar een reactie/PB als je interesse hebt. 
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Linkwitz Pluto project
Ken je deze pluto uit Japan ook? Die metalen rand maakt het mooi af.
Re: Linkwitz Pluto project
Ik ken die Japanse Pluto, inderdaad erg fraai die RVS rand maar een beetje duur en lastig te maken. Ik houd het maar bij hout. Zoals ik het nu heb bedacht wordt de wooferring en de voet hoogglans zwart en de rest mat zwart.
Intussen een Minidigi overgenomen van Hannesie, dus alleen nog op zoek naar een MiniDSP 2x4.
Voorlopig nog geen tijd om te bouwen, dus nog even geduld.
Intussen een Minidigi overgenomen van Hannesie, dus alleen nog op zoek naar een MiniDSP 2x4.
Voorlopig nog geen tijd om te bouwen, dus nog even geduld.
Update Linkwitz Pluto project
Ik heb eindelijk wat tijd gevonden om wat aan mijn Pluto's te doen. Na anderhalve dag frezen en zagen is dit het resultaat:
De rechter is het inwendige van de witte buis, opgebouwd uit MDF ringen. Op deze manier is de inhoud en de inwendige vorm gelijk aan het origineel.
Op deze foto is het niet duidelijk te zien, maar het verloop en de binnenbuis zijn voorzien van een 45 graden rand. De woofer-ring is voorzien van M4 inslagmoeren, deze zijn aan de achterkant van de ring verzonken.
Intussen de bovenste 4 ringen in de witte buis gelijmd (met bruislijm) en de onderste 3 ringen onderling verlijmd. Volgende stap is de binnenbuis met onderste ringen in de witte buis lijmen. De woofer-ring lijm ik pas na het lakken, aangezien de ring anders wordt afgewerkt dan de buis. (hoef ik niet af te plakken)
Rest nog de versterker behuizing/voet en de tweeter-buis.
Wordt vervolgd.......
Intussen de bovenste 4 ringen in de witte buis gelijmd (met bruislijm) en de onderste 3 ringen onderling verlijmd. Volgende stap is de binnenbuis met onderste ringen in de witte buis lijmen. De woofer-ring lijm ik pas na het lakken, aangezien de ring anders wordt afgewerkt dan de buis. (hoef ik niet af te plakken)
Rest nog de versterker behuizing/voet en de tweeter-buis.
Wordt vervolgd.......
Re: Linkwitz Pluto project
Hieronder een kleine update van de Pluto's. Ze zijn bijna toe aan het afwerken.
Nog een lange weg te gaan, maar het begint ergens op te lijken.
Wordt vervolgd......
Nog een lange weg te gaan, maar het begint ergens op te lijken.
Wordt vervolgd......
Re: Linkwitz Pluto project
Zien er echt WOW uit!
Hoe heb je de knik in de achterste buis zo mooi gekregen?
Vind eigenlijk de kleur combinatie wel mooi ; eventueel een zwarte voet?
Hoe heb je de knik in de achterste buis zo mooi gekregen?
Vind eigenlijk de kleur combinatie wel mooi ; eventueel een zwarte voet?
Re: Linkwitz Pluto project
Het buigen van de PVC buis heb ik gedaan door de buis vol met zand te stampen en dan warm stoken met verfbrander.
Ik ga toch maar voor zwart, ze moeten toch worden geschilderd i.v.m. beschadigingen in het PVC.
Ik ga toch maar voor zwart, ze moeten toch worden geschilderd i.v.m. beschadigingen in het PVC.
Re: Linkwitz Pluto project
Kun je de beschadigingen niet wegwerken? Bijvoorbeeld met Motip Filler, en ze dan in kleur spuiten.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Linkwitz Pluto project
Ga je de ruimten tussen de binnen- en buitenbuis nog opvullen? Het lijkt me dat je, als je die met zand vult, echt een mooie dode behuizing krijgt. Zwaar, dat wel.
Re: Linkwitz Pluto project
Mensen die is mooi! Niet te geloven!hans_daudio schreef:Ken je deze pluto uit Japan ook? Die metalen rand maakt het mooi af.
Laatst gewijzigd door Berre op wo 06 nov 2013, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Linkwitz Pluto project
Dat was ook precies de bedoeling. Ik bedoelde alleen dat ik de buizen niet onafgewerkt laat, mede omdat ze iets zijn beschadigd. Ik vind die PVC look ook niet heel mooi, net of je een speaker van afvoerpijpen in je woonkamer hebt staan.Kun je de beschadigingen niet wegwerken? Bijvoorbeeld met Motip Filler, en ze dan in kleur spuiten.
Dat lijkt me een beetje overdreven, de dikwandige PVC buizen zijn al heel stijf van zichzelf. Dat extra gewicht is ook niet heel praktisch bij het verplaatsen naar de optimale opstelling.Ga je de ruimten tussen de binnen- en buitenbuis nog opvullen? Het lijkt me dat je, als je die met zand vult, echt een mooie dode behuizing krijgt. Zwaar, dat wel.
Re: Linkwitz Pluto project
Cool project. Was zelf ook geintrigeerd door de pluto's. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Re: Linkwitz Pluto project
Dat heb je toch ookIk vind die PVC look ook niet heel mooi, net of je een speaker van afvoerpijpen in je woonkamer hebt staan.
Re: Linkwitz Pluto project
Toch vraag ik me af of de prachtige vorm niet ten koste gaat van de prestaties. Het afstraalgedrag van die breedbander? Een variant waarbij die ook een elleboog krijgt, zodat beide drivers naar voor stralen, is wellicht ook interessant. Maar dan ziet het er natuurlijk totaal anders uit.
Re: Linkwitz Pluto project
Je kan bezoekers helemaal op het verkeerde been zetten als je er een handdoek en een stuk zeep bij legt.hrscharft schreef:Dat heb je toch ookIk vind die PVC look ook niet heel mooi, net of je een speaker van afvoerpijpen in je woonkamer hebt staan.![]()
Re: Linkwitz Pluto project
De Pluto is form follows function, het uiterlijk is bij het ontwerp bijzaak. Op de site van Linkwitz kun je lezen welke principes zijn toegepast op deze tot 3kHz omnidirectionele luidspreker.Berre schreef:Toch vraag ik me af of de prachtige vorm niet ten koste gaat van de prestaties. Het afstraalgedrag van die breedbander? Een variant waarbij die ook een elleboog krijgt, zodat beide drivers naar voor stralen, is wellicht ook interessant. Maar dan ziet het er natuurlijk totaal anders uit.
Re: Linkwitz Pluto project
Helemaal stijf zijn die PVC buizen ook niet, ik heb daar ervaring mee, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=18617, je voelt wel degelijk nog trillingen in de buis. Het vullen met zand biedt zich echt aan bij jouw, overigens zeer fraaie, ontwerp dus ik zou het zeker niet nalaten. Voor het vullen moet je natuurlijk wel fijn (zilverzand) en goed gedroogd zand gebruiken, een klein gaatje bovenin om het zand na verloop van tijd bij te vullen is ook aan te bevelen.Dat lijkt me een beetje overdreven, de dikwandige PVC buizen zijn al heel stijf van zichzelf. Dat extra gewicht is ook niet heel praktisch bij het verplaatsen naar de optimale opstelling.
Gerrit
Re: Linkwitz Pluto project
Interessant ontwerp Gerrit, ik was het nog niet tegengekomen. Ik denk er nog even over na of ik ze ga vullen. Ik kan het altijd nog doen, aangezien de buizen demontabel van de voet zijn en dan dus vanaf de onderkant nog gevuld kunnen worden. Eerst maar eens zorgen dat er muziek uitkomt.
