Ik vind het toch lastig worden om iedere keer handmatig om te schakelen tussen mijn buizenversterker BILL naar de Hypex monoblokken. Er moet een AMP-switcher komen. Uiteraard het topic van Barry met interesse gevolgd. Maar ik zou graag mijn experimenteerervaring met PIC's inbouwen in de switch. Dat biedt de mogelijkheid om de schakelingen in de juiste volgorde uit te voeren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan:
Omschakelen van versterker 1 naar versterker 2:
- Ingang van versterker 1 wordt afgeschakeld en kortgesloten
- Voedingsspanning wordt afgeschakeld van versterker 1
- Speakers worden omgeschakeld naar versterker 2
- Ingangssignaal wordt op versterker 2 geschakeld.
Voor het visuele effect knippert het ledje in de drukschakelaar van versterker 2 tijdens de cyclus en gaat continu branden als de cyclus is afgerond.
Door steeds een of twee seconden te pauzeren komen niet alle inschakelmomenten tegelijk en ontstaan er geen ploppen e.d.
Misschien is het ook nog mogelijk tegelijk een DC-protectie mee in te bouwen. Zo'n setje is te koop bij Velleman, maar is dat ook zelf te bouwen ?
Zijn er wellicht nog andere leuke nuttigezaken bij te bouwen ?
Misschien is het ook nog mogelijk tegelijk een DC-protectie mee in te bouwen. Zo'n setje is te koop bij Velleman, maar is dat ook zelf te bouwen ?
Jawel, ik heb hem zelfs compleet in Eagle staan, maar waarom zou je ?
De losse onderdelen kosten samen bijna net zoveel als het komplete bouwpakketje. (+/- 19 euro.)
Jawel, ik heb hem zelfs compleet in Eagle staan, maar waarom zou je ?
De losse onderdelen kosten samen bijna net zoveel als het komplete bouwpakketje. (+/- 19 euro.)
Nou ja, ik had het idee om "iets" zelf te bouwen dat dan een pinnetje van de PIC gaat aansturen. Zo zou ik wellicht alles kunnen integreren.
Kun je het schema wellicht hier neerzetten of is dat om redenen van copyright niet mogelijk ?
Ik weet dat Barry echte Amplimo speakerrelais heeft gebruikt. Maar eigenlijk wil ik ook de speakers toch wel dubbelpolig schakelen. Dat worden dan dus 2 X 2 X 2 = 8 relais. Alternatief is 1 "gewoon" dubbel-om relais van beetje goede kwaliteit. Moet toch ook wel kunnen ?
Tuurlijk kan dat. Alleen is een luidsprekeruitgang moeilijk te schakelen. Die dikke stromen lukt wel, maar vindt maar eens een relais wat ook goed de kleine stromen schakelt, in combinatie. Daar zit de moeilikheid.
Ik snap het. Maar als ik vervolgens mijn speakersignalen door zo'n Velleman kitje jaag ter bescherming tegen DC dan zit daar vast ook een gewoon relais in. Ook vraag ik me af wat fabrikanten in hun versterkers gebruiken om luidsprekers te schakelen.
Is zo'n speciaal relais dus niet iets van "in theorie klopt het wel, maar in de praktijk merk je geen verschil ?" Ik zie een beetje tegen die 8 relais op. Voor wat betreft de kosten maar zeker ook nemen ze nogal wat plaats in.
Nou ja, ik had het idee om "iets" zelf te bouwen dat dan een pinnetje van de PIC gaat aansturen. Zo zou ik wellicht alles kunnen integreren.
Kun je het schema wellicht hier neerzetten of is dat om redenen van copyright niet mogelijk ?
Copyright ?, welnee, schema's staan gewoon op hun site :
Zie ik nu dat Velleman veronderstelt dat van beide speakerkanalen er altijd één pool aan de gemeenschappelijke massa hangt ? Dat is toch niet altijd het geval ! Ik zou van mijn Hypexen niet zomaar twee speakeraansluitingen aan elkaar durven knopen.
Trouwens ik bedacht nog dat in de door mij bedachte AMP-switcher de speakerrelais altijd "stroomloos" schakelen. Gevaar voor inbranden tijdens het schakelen is er dus niet. Maakt dat de eisen die aan de relais gesteld worden nog wat simpeler ?
Zie ik nu dat Velleman veronderstelt dat van beide speakerkanalen er altijd één pool aan de gemeenschappelijke massa hangt ? Dat is toch niet altijd het geval !
Klopt. Bij bruggeschakelde trappen gaat het mis.
Voorbeeldje uit de praktijk;
Klant heeft een REL sub om aan zijn eindbak te knopen met de high level kabel. 1 ader voor signaal L, 1 ader voor signaal R en 1 ader voor de "nul". Werkte allemaal prima, totdat meneer besloot dat hij de eindbak met XLR wilde aansluiten. Schakelaartje om en metertjes slaan uit, sub bromt keihard en de luidsprekers krijgen ook op hun donder. De voormalige "min" van de eindversterker werd nu kortgesloten naar de aarde via de high-level kabel van de subwoofer en de sub heeft een spanning over de input dus begint die als een idioot te versterken.
Ik zou van mijn Hypexen niet zomaar twee speakeraansluitingen aan elkaar durven knopen.
Kan prima. Je luidspreker "min" hangt gewoon aan je UCD voeding "nul".
Trouwens ik bedacht nog dat in de door mij bedachte AMP-switcher de speakerrelais altijd "stroomloos" schakelen. Gevaar voor inbranden tijdens het schakelen is er dus niet. Maakt dat de eisen die aan de relais gesteld worden nog wat simpeler?
Ik zou me als ik jou was niet te druk maken over de relais. Die kun je ook nog vervangen als je prototype werkt. Je tijd gaat zitten in het layouten van je print. De pinout van het relais heb je in no-time veranderd.
De pinout van het relais heb je in no-time veranderd.
Ja, maar het maakt nogal een verschil of ik een print ga ontwerpen met 8 Amplimo relais met elk 1 maakcontact of dat twee standaard relais dubbelom ook goed zijn
Ik heb hem een tijdje geleden gebouwd, maar nog niet getest, gebruik is dus op eigen risico.
Mijn dank ! Als ik dit nu zo aanpas dat het toch al aanwezige relais om de speakers om te schakelen in geval van een DC fout van de aangesloten versterker afschakelt dan ben ik er toch !
Met betrekking tot de relaiskeuze kun je je het volgende afvragen:
- Hoe vaak moet ik schakelen?
- Welk signaal moet ik schakelen?
Als ik kijk welke relais de fabrikanten in hun versterkers gebruiken is dat zoals Ray al zegt meestal iets dat voldoet, maar niet uitblinkt. Als je hiervoor gewoon een fatsoenlijk relais gebruikt, zul jegeen problemen ondervinden. Daarnaast zie ik dat je Bill ook met deze schakeling wil schakelen. Misschien heb ik er te weinig ervaring mee, maar wat heeft een DC-protectie voor zin achter een buizeneindtrap met een trafo in de uitgang? Denk je dat er een DC-spanning door de trafo gaat?
Volgens mij is de UcD ook DC-beveiligd. Als het alleen gaat om een inschakelvertraging, kun je dat ook door middel van je PIC doen.
Denk je dat er een DC-spanning door de trafo gaat?
Volgens mij is de UcD ook DC-beveiligd.
Een trafo voor gelijkspanning ? Dat levert volgens mij een Nobelprijs of. Dat de Hypexen zelf al een DC beveiliging hadden wist ik niet. Maar ik wil wel een universeel apparaat bouwen; er komt nog een JLH versterker aan en die kan volgens mij wel een DC beveiliging gebruiken.
Vandaar ook mijn vraag. Bij een buizenversterker moet het al heel vreemd gaan wil je DC op de uitgang krijgen. Bij een JLH is die wel aan te bevelen ja.
Goh beste nog lastig al die beslissingen voor zo'n simpel ding als een AMP-switcher: als ik nou besluit de speakeruitgangen "dubbelpolig" om te schakelen is het dan wellicht ook logisch om de ingangen ook zo te schakelen ? Ik bedoel dus om bij de ingangen ook de massa mee te schakelen in plaats van al die massa's gewoon maar aan elkaar te knopen. Komen er van dat aan elkaar knopen geen nare aardlussen ? Alles apart schakelen kost weer extra relais, maar ja, als we nu toch bezig zijn ......
Beter een goed product tegen een iets hogere prijs, dan een iets lagere prijs voor een product dat niet geheel naar wens is uitgevoerd. Heb je voor je zelf al een budget in gedachte?
Het schema voor de ingangsrelais is klaar. Beetje ingewikkeld geworden vanwege het feit dat ik perse de massa's ook apart wil schakelen. De ingangen van de niet-ingeschakelde versterker worden elk door een relais kortgesloten. De spullen zijn besteld bij Dick. Nog even een paar dagen wachten dus.
Inmiddels aan de slag met het relaisbord om een zo gunstig mogelijke layout te vinden. Altijd weer een uitdaging.
Het 230V relais en het speakerrelais 4 X om komen vanwege hun formaat niet op een print. Naast deze relaisprint die ik vlak bij de ingangsbussen wil plaatsen komt er nog een print met de voeding en de PIC.
Goede vraag en misschien maak ik een denkfout. Discussie dus welkom.
Mijn gedachte is dat de massa's van L en R aan de kant van de voorversterker ook samen zijn geknoopt. Als ik die massa's dan aan de kant van de AMP-switch ook aan elkaar knoop, dan heb ik toch een aardlus ? Of dat in de praktijk nou echt een probleem is denk ik eigenlijk niet. Maar ik zou de AMP-switch eigenlijk volledig "transparant" willen houden. Zo goed als ik de speakers dubbelpolig wil omschakelen zou ik ook de ingangen zonder extra massapunten willen omschakelen.
Ik geef direct toe dat het misschien meer een principekwestie is (ten koste van 2 relais) dan dat er in de praktijk echt iets mis gaat .....
inmiddels is de AMP-switcher klaar in een proefopstelling. Door middel van twee drukknoppen kan ik de juiste versterker kiezen. Standaard wordt na inschakelen de 1e versterker gekozen. De blauwe LED-ring brandt dan. Na een druk op de andere knop gaat de blauwe LED uit, gaat de rode LED-ring knipperen en wordt het omschakelprogramma afgewerkt. Uiteindelijk brandt de rode LED continu.
Uitschakelen vindt plaats door nogmaals op de al brandende drukknop te drukken. De ingeschakelde versterker wordt dan in de juiste volgorde afgeschakeld.