TD Bill verbeteren in het laag

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

TD Bill verbeteren in het laag

Bericht door dirklammers »

Hallo allemaal,

Mede dankzij jullie hulp en voorbeelden heb ik begin dit jaar met succes Bill in elkaar gezet. Toch zit me iets niet lekker. Naast Bill staan ook twee monoblokken met elk een UCD180HG en een SMPS. Afwisselend - al naar gelang mijn humeur - sluit ik een van de twee eindversterkers aan.
Wat me dan opvalt is dat Bill lang niet zo strak in het laag is als de Hypexen. Daar "staat" het laag echt strak en goed afzonderlijk hoorbaar terwijl het bij Bill toch wat "dreunerig" klinkt. Ik ken natuurlijk het verhaal van de dempingsfactor. Maar is dit daar nu een gevolg van en is het Bill geluid nou typisch voor een buizeneindversterker of is er nog wat te verbeteren ?
Want eigenlijk ...... vind ik die Hypexen beter klinken.

Toegegeven, het hangt ook wel een beetje van de muzieksoort af, maar meestal "wint" Hypexen het.

Hebben jullie wat concrete tips voor de verbetering van Bill ?

Groet,

Dirk
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: TD Bill verbeteren in het laag

Bericht door Barry2001 »

In Triode schakelen. Je levert (ongeveer) de helft van je vermogen in, maar er is veel betere controle over het laag. En met de 4KT88's PP heb je vermogen zat voor de huiskamer. Heb er zelf uitgebreid mee getest, ook last van boemerig laag bij sommige muziek, en heb 'm sindsdien in triode laten staan.

Is dacht ik eerder bij jou in een draadje aan de orde geweest, heb je dat nog geprobeerd?
dirklammers

Is dacht ik eerder bij jou in een draadje aan de orde geweest, heb je dat nog geprobeerd?
Is inderdaad aan de orde geweest maar niet zo in relatie tot een beter laag, maar meer om oscillaties te onderdrukken. Daar heb ik geen last van dus heb ik het schema onveranderd gelaten. Oké, ik ga de triodestand proberen zodra de avonden weer wat langer gaan worden.
Dank vast voor de tip ! Ik had me die mogelijkheid niet meer zo gerealiseerd.

Dirk
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Scheelt aanmerkelijk hoor, dat Triode schakelen, hangt sterk van je gebruikte luidsprekers af natuurlijk. Als je het dan nog niet niet naar de zin is kun je altijd nog naar 'best of both worlds' gaan, midden hoog met buizen en laag door de Hypexen. Het is en blijft een ding, laag met buizen kan wat anders opleveren dan je verwacht. En ook dat hangt weer sterk van de muziek af die je speelt.
AatV

Bericht door AatV »

Ken het schema niet precies, maar is de versterking niet groot genoeg om wat tegen te koppelen?

groet,
Aat
dirklammers

maar is de versterking niet groot genoeg om wat tegen te koppelen
Ja, goede vraag, maar ik heb nu nét te weinig kijk op de zaak om a) dat te kunnen beoordelen en b) dat te kunnen implementeren.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Is in triode schakelen ook al niet een vorm van tegen koppelen??
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zou het zin hebben om te experimenteren met de waardes van de koppel condensatoren ?
dirklammers

Zou het zin hebben om te experimenteren met de waardes van de koppel condensatoren ?
Ik heb het gevoel dat dáár het probleem niet zit. Als er te weinig laag zou zijn dan zou ik inderdaad kunnen denken aan vegroting van de koppelcondensator. Maar het laag is er wel maar "zwemt" teveel door elkaar heen. Dat past volgens mij wel bij een te lage dempingsfactor waardoor de speakers nog bezig zijn met het uitslingeren van de éne lage toon als ze de andere al aangeboden te krijgen zonder dat de eerste voldoende is uitgedempt. Ik ben geen speakerontwerper/deskundige, maar zo kan ik het verschijnsel volgens mij wel begrijpen.
Door het gebruik van de Hypexen weet ik gelukkig wel zeker dat de boxen het laag strak genoeg kunnen neerzetten.

Ik ga dus conform de eerste tip eerst maar eens aan de slag met het in triode schakelen. Ik houd jullie op de hoogte.

Dirk
dirklammers

Sinds vanmiddag staat Bill in triode. Ik verbeeld me te horen dat het geluid toch iets meer open en transparant is geworden. Het laag is was minder boemerig en het hoog net wat meer sprankelend.
De volumeknop van de preamp moet wel fors verder open, maar er nog zat vermogen voor de huiskamer.
Ik ga het zo eens een poosje beluisteren. En wie weet bouw ik op een regenachtige herfstdag nog wel wat relais in zodat ik om kan schakelen. Buiten bedrijf uiteraard !
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dat is mooi Dirk, die ervaring (in elk geval met het laag) heb ik ook. Luister er eens op je gemak naar, zet die andere versteker er nog eens tussen, gaan bi-ampen kun je altijd nog. Kan me niet voorstellen dat die Hypex het wint in midden-hoog. Die dingen vallen me altijd weer tegen op luisterdagen..
democles

Bericht door democles »

Ja,het laag................

Altijd een probleem,bij mijn mono Bills.

De ene keer gaat het goed,de andere keer boom boom ,en weer een andere keer,tja een beetje van alles wat...... :evil:

Ik zit er wel eens aan te denken ,om een extra trap er voor te zetten en dan maar de boel iets terug te koppelen,voor een gecontroleerder laag.

En dan moet zo,n KT88 het echt wel kunnen doen,gezien de MCtosch gebakjes............. :mrgreen:

In triode schakelen,ik weet het niet,heb die bakken juist gebouwd voor de power . :rock:

Misschien over gaan op de KT120 :-s
cool

Bericht door cool »

Wisselend laag heb ik ook met een solid state eindtrap, ligt vaak gewoon aan de opname.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat is mij ook al vaker opgevallen.
ook toen ik nog met de Aaron eind trap speelde wisselde het laag.
Met de PPP EL84 versterker merkte ik wel dat het laag tekort kwam.
Maar met de assisted triode heb ik daar geen last meer van.
Ik heb nu de power van de transistor en de souplesse van een triode versterker.
Maar ervaar nog steeds de verschillen in het laag dat moet je echt in de opname zoeken.
dirklammers

Maar ervaar nog steeds de verschillen in het laag dat moet je echt in de opname zoeken.
Dat vind ik logisch. Ook mijn Hypexen klinken natuurlijk niet strak bij een slechte opname. Maar zo gemiddeld genomen hoor ik wel wat meer "boem" bij Bill dan bij de Hypexen. Ik luister veel naar orgelmuziek en daar loopt het laag van de 16" en 32" registers natuurlijk flink naar beneden door. Mij valt dan op dat ik bij de Hypexen het laag dan soms goed "voel" terwijl ik bij Bill de boem stevig "hoor".

Overigens ben ik toch ook nog van plan de suggestie op te volgen om de koppel-C's te verbeteren. Daar zitten nu Mundorf van wel € 3,50. Ik begrijp dat de discussie over welke C's nu het beste zijn eindeloos is, maar wil voorlopig maar eens Auricaps bestellen. Zijn daar nog specifieke adressen voor in de buurt ?
Ik kwam ze tegen bij The Tubestore. daar viel me trouwens op dat de exemplaren van 0,33 uF/600 volt goedkoper zijn van de 400V exemplaren. Zit daar een adder onder het gras ? Ik zou zeggen doe mij die 600V dan maar, hoger is toch altijd beter ?

Dirk
AatV

Bericht door AatV »

Andere koppel C's zullen helaas niets doen voor je laagweergave.

groet,
Aat
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Meer laag kan je ook verkrijgen door er een correctie netwerkje voor de amp te plaatsen dit kost echter wel iets in volume

Zie schema van mijn ecl82 ampje bij loudness die gooit zowel hoog als laag omhoog
Bijlagen
ecl82_amp81.JPG
dirklammers

Andere koppel C's zullen helaas niets doen voor je laagweergave.
Nee, dat snap ik, maar als ik toch verbeteringen zoek kunnen de C's gelijk wel mee.
Meer laag kan je ook verkrijgen door er een correctie netwerkje voor de amp te plaatsen
Het is me niet te doen om méér laag, maar béter laag. Strakker dus. Volgens mij gaat zo'n correctienetwerkje het probleem verergeren en wordt de "boem" nog groter. Ik denk de oplossing te vinden in een verbetering van de dempingsfactor door schakelen in triode en extra tegenkoppeling. Hoe dat laatste in het vat te gieten is me nog niet helder.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ipv de koppel-C te vervangen zou ik eerder de roosterweerstanden vergroten.Met 39k is een C van 0µ33 nogal klein en de belasting voor de ECC99 groot.Volgens het datablad mag de roosterweerstand max.100k 20% zijn,zou ik maar doen (niet die 20% :-s ).
Op het BILL schema staat een UGT met 4 en 8 ohm uit.Heb je er een met ook 16 ohm dan heb ik nog wel een ideetje :sure: .
Anne
jopie

Bericht door jopie »

hallo mede forumleden,

Ik ben een zogenaamde "stille genieter". Ik kan uren lezen in dit forum en me verbazen wat voor prachtige (technische) oplossingen er zijn voor sommige problemen. Technisch ben ik niet helemaal een leek maar iets kopiëren kan ik wel aardig (kon wel een chinees zijn)
Ook ik heb de Bill gebouwd. Natuurlijk met behulp van alle informatie van dit prachtige forum. Maar nu komt de vraag waar ik eigenlijk, waarschijnlijk door gebrek aan kennis , nog geen antwoord op heb gevonden. Is het om de BILL in triode te zetten niet meer dan het solderen van G2 op de anode?? Dit met de bestaande weerstand van 1K er nog tussen??

BVD Joop Visser
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Beter wel laten zitten.Zijn stopweerstanden om evt.HF oscilleerneigingen va de eindbuizen de kop in te drukken.
Ze moeten dan ook liefst aan het pootje van g2 zonder draad ertussen.Zelfde geldt voor die bij g1.
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Inderdaad direkt achter schermrooster de 1k weerstand aan de anode hangen. Scheelde hier enorm, gebruik luidsprekers met een dubbele BR poort waar zowiezo al veel laag in zit, het 'boemerige' verdwijnt. Je levert (ongeveer) de helft van je vermogen in, maar heb dat hier nog niet gemist. Staat hier nu permanent in triode.
Plaats reactie