fostex fe168 sigma keuze behuizing
Moderator: Beheerdersteam
fostex fe168 sigma keuze behuizing
beste audio zelfbouwers,
het is mijn allereerste keer dat ik mij actief waag op een forum (ik ben toch een beetje zenuwachtig nu).
Ik ben niet meer piepjong (van 1958) en ik bouw nu en dan wel eens een versterkertje en een box-tje.(= zeer beknopte biografie)
Onlangs heb ik de Needle gemaakt en het resultaat heeft me danig verrast (in positieve zin) , dat ik graag nog een full range project zou starten.
Ik heb al langer de Fostex FE168 sigma op het oog.
Welke behuizing te kiezen:
-Fostex stelt zelf een BL horn voor (een dubbele hoorn kan ook)
-Een gevouwen TQWT heeft mij al eens verrast (Needle).
-Een TQWT Voigt Pipe (ik heb elders in dit forum een Metronoom model gezien ook met Fostex168).
-andere en betere?
Ik heb al gelezen dat een BLHorn een typisch geluid heeft....wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Dank voor de reacties.
Marcus
PS als ik iets verkeerd doe , of zeg , of er ontbreekt iets , laat het mij weten.Dank.
het is mijn allereerste keer dat ik mij actief waag op een forum (ik ben toch een beetje zenuwachtig nu).
Ik ben niet meer piepjong (van 1958) en ik bouw nu en dan wel eens een versterkertje en een box-tje.(= zeer beknopte biografie)
Onlangs heb ik de Needle gemaakt en het resultaat heeft me danig verrast (in positieve zin) , dat ik graag nog een full range project zou starten.
Ik heb al langer de Fostex FE168 sigma op het oog.
Welke behuizing te kiezen:
-Fostex stelt zelf een BL horn voor (een dubbele hoorn kan ook)
-Een gevouwen TQWT heeft mij al eens verrast (Needle).
-Een TQWT Voigt Pipe (ik heb elders in dit forum een Metronoom model gezien ook met Fostex168).
-andere en betere?
Ik heb al gelezen dat een BLHorn een typisch geluid heeft....wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Dank voor de reacties.
Marcus
PS als ik iets verkeerd doe , of zeg , of er ontbreekt iets , laat het mij weten.Dank.
Re: fostex fe168 sigma keuze behuizing
Hallo Marcus,
Welkom hier. Ik hoop dat je jezelf hier straks helemaal thuis voelt
Wat betreft je ontwerpvraag kan ik je helaas geen antwoord geven, daar ik dit nooit gehoord/vergeleken heb. Ik hoop dat iemand anders het antwoord wel voor je heeft.
Heb je nog andere Full Range drivers op het oog?
Ik heb zelf al heel lang een schuin oogje op deze: http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 1_copy.pdf
Succes met de keuze, en als het van bouwen komt ben ik erg benieuwd!
Alexander
Welkom hier. Ik hoop dat je jezelf hier straks helemaal thuis voelt
Wat betreft je ontwerpvraag kan ik je helaas geen antwoord geven, daar ik dit nooit gehoord/vergeleken heb. Ik hoop dat iemand anders het antwoord wel voor je heeft.
Ik heb zelf al heel lang een schuin oogje op deze: http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 1_copy.pdf
Alexander
Alexander,
dank voor je reactie
ik heb het artikel van de Solo 201 (ik kende het van de Elektor audio special 5) nog eens herlezen.
De Ciare HX201 uit de Solo blijkt inderdaad een waardige tegenstander van de Fostex Fe168 (of de Fe208)
HX201 Fe168 Fe208
fs 53 51 42
SPL 96 94 97
D 163 106 144
Ook ongeveer dezelfde prijsklasse.
...ja , nu begin ik over de keuze van de driver ook te twijfelen...
Ik zie op dit forum één topic over de Solo 201, waar hij te koop werd aangeboden...niet de beste referentie, of was het door plaatsgebrek?
De Fostex is wel reeds massaal toegepast door zelfbouwers...
Ik laat het nog even bezinken ,
reacties zijn nog steeds welkom .
dank voor je reactie
ik heb het artikel van de Solo 201 (ik kende het van de Elektor audio special 5) nog eens herlezen.
De Ciare HX201 uit de Solo blijkt inderdaad een waardige tegenstander van de Fostex Fe168 (of de Fe208)
HX201 Fe168 Fe208
fs 53 51 42
SPL 96 94 97
D 163 106 144
Ook ongeveer dezelfde prijsklasse.
...ja , nu begin ik over de keuze van de driver ook te twijfelen...
Ik zie op dit forum één topic over de Solo 201, waar hij te koop werd aangeboden...niet de beste referentie, of was het door plaatsgebrek?
De Fostex is wel reeds massaal toegepast door zelfbouwers...
Ik laat het nog even bezinken ,
reacties zijn nog steeds welkom .
Eerlijk is eerlijk, ik heb ze beiden niet zelf gehoord...
Wat ik wel weet is dat Tony Gee echt weet wat hij maakt, ik heb zelf de DD8 MkII, en de Hatt MkIII beluisterd. En laatst nog hele lovende woorden gehoord van zijn Concertino.
Je zou de man zelf altijd een mail kunnen sturen met je vragen, misschien heeft hij wel eens de Fostex gehoord, en je kan rekenen op vriendelijk en eerlijk antwoord! Dat is mijn ervaring in ieder geval. Misschien kan hij je er meer over vertellen??
Wat ik wel weet is dat Tony Gee echt weet wat hij maakt, ik heb zelf de DD8 MkII, en de Hatt MkIII beluisterd. En laatst nog hele lovende woorden gehoord van zijn Concertino.
Je zou de man zelf altijd een mail kunnen sturen met je vragen, misschien heeft hij wel eens de Fostex gehoord, en je kan rekenen op vriendelijk en eerlijk antwoord! Dat is mijn ervaring in ieder geval. Misschien kan hij je er meer over vertellen??
Misschien ook een interessant artikel voor de breedbander:
https://www.passdiy.com/project/amplifi ... ge-drivers
https://www.passdiy.com/project/amplifi ... ge-drivers
inderdaad, Richard, veel interessant leesvoer op je meegestuurde artikel.(ben er nog mee bezig)Dank.
Ondertussen heb ik (op aanraden van Alexander) een mailtje gepleegd naar Tony Gee (met toestemming van Tony hieronder de mails)
aan humblehomemade.
beste ,
als beginnende audio zelfbouwer ben ik geïnteresseerd om een full range box te bouwen.
Ik was eerst van plan om een fostex Fe168 of Fe208 toe te passen omdat deze door zeer veel zelfbouwers wordt gebruikt...
In het "zelfbouwaudio forum" verwees men mij ook naar uw ontwerp "solo201",
met als argument ;" als Tony Gee iets ontwerpt is het goed".
De Fostex wordt meestal gebruikt in een BLhorn of een Voigt Pipe.
(Aan de Fe208 zou wel een (super-) tweeter moeten toegevoegd worden.)
De HX201 is m.i. weinig bekend maar zou u hem aanbevelen boven de genoemde Fostex,
(elk toegepast in hun meest geschikte behuizing)?
dank bij voorbaat voor uw reactie.
met vriendelijke groet
Marc
PS; in uw artikel van de Solo201 wordt voor de HX201 een fs 43 Hz en Qts 0.34 opgegeven.
Ik vind op het internet: fs 53 Hz en Qts 0.47 ????
aan mij
Beste Marc,
Ik vind de Ciare op een vergelijkbaar nivo spelen als de Fostex. Wat de Ciare beter doet is het laag, door zijn parameters gaat het laag dieper en heeft het meer rendement waardoor het totaalbeeld meer gewicht krijgt. Een super-tweeter is bij de Ciare aan te bevelen in een sterk gedempte ruimte of als de rest van het systeem een tikje aan de donkere kant van neutraal is.
Parameter verschillen zijn heel normaal, het ligt o.a. de meetmethodes en aan productie toleranties. Ik probeer zoveel mogelijk verschillende data met elkaar te vergelijken alvorens een kast te ontwerpen. Dus naast de metingen van de fabrikant, ook bijvoorbeeld de onafhankelijke metingen van Klang & Ton en Hobby Hifi. Een fs van 43 Hz / Qts 0,34 of een fs van 53 Hz / Qts 0,47 zal ongeveer gelijk kast groottes tot gevolg hebben.
In de bijlage de tekening van de Solo-201.
Vriendelijke groeten,
Tony Gee
http://www.humblehomemadehifi.com
Ondertussen heb ik (op aanraden van Alexander) een mailtje gepleegd naar Tony Gee (met toestemming van Tony hieronder de mails)
aan humblehomemade.
beste ,
als beginnende audio zelfbouwer ben ik geïnteresseerd om een full range box te bouwen.
Ik was eerst van plan om een fostex Fe168 of Fe208 toe te passen omdat deze door zeer veel zelfbouwers wordt gebruikt...
In het "zelfbouwaudio forum" verwees men mij ook naar uw ontwerp "solo201",
met als argument ;" als Tony Gee iets ontwerpt is het goed".
De Fostex wordt meestal gebruikt in een BLhorn of een Voigt Pipe.
(Aan de Fe208 zou wel een (super-) tweeter moeten toegevoegd worden.)
De HX201 is m.i. weinig bekend maar zou u hem aanbevelen boven de genoemde Fostex,
(elk toegepast in hun meest geschikte behuizing)?
dank bij voorbaat voor uw reactie.
met vriendelijke groet
Marc
PS; in uw artikel van de Solo201 wordt voor de HX201 een fs 43 Hz en Qts 0.34 opgegeven.
Ik vind op het internet: fs 53 Hz en Qts 0.47 ????
aan mij
Beste Marc,
Ik vind de Ciare op een vergelijkbaar nivo spelen als de Fostex. Wat de Ciare beter doet is het laag, door zijn parameters gaat het laag dieper en heeft het meer rendement waardoor het totaalbeeld meer gewicht krijgt. Een super-tweeter is bij de Ciare aan te bevelen in een sterk gedempte ruimte of als de rest van het systeem een tikje aan de donkere kant van neutraal is.
Parameter verschillen zijn heel normaal, het ligt o.a. de meetmethodes en aan productie toleranties. Ik probeer zoveel mogelijk verschillende data met elkaar te vergelijken alvorens een kast te ontwerpen. Dus naast de metingen van de fabrikant, ook bijvoorbeeld de onafhankelijke metingen van Klang & Ton en Hobby Hifi. Een fs van 43 Hz / Qts 0,34 of een fs van 53 Hz / Qts 0,47 zal ongeveer gelijk kast groottes tot gevolg hebben.
In de bijlage de tekening van de Solo-201.
Vriendelijke groeten,
Tony Gee
http://www.humblehomemadehifi.com
Zijn ook aardig in prijs gedaald.
http://www.teamaudio.fr/en/ciare-hx-201-8ohm.html
http://www.teamaudio.fr/en/ciare-hx-201-8ohm.html
Beste,
Je kunt ook mijn ontwerp voor de fe168 sigma gebruiken. Is eigenlijk bedoeld voor de fe166eN maar de sigma doet ut prima!! (gehoord bij iemand die dit gedaan heeft)
Wat voorbeelden als pics toegevoegd.
Het ontwerp wordt eigenlijk over heel de wereld gebouwd.
De beschrijving is blijkbaar goed want ik krijg maar weinig hulpvragen.
Je vindt meer op diy.audio ; zoek naar "concerti clone" by Leonidas.
Ook de tekeningen en een bouwbegeleiding kun je daar vinden.
Anders ook veel suc6 ;
mvgr. Leon
Je kunt ook mijn ontwerp voor de fe168 sigma gebruiken. Is eigenlijk bedoeld voor de fe166eN maar de sigma doet ut prima!! (gehoord bij iemand die dit gedaan heeft)
Wat voorbeelden als pics toegevoegd.
Het ontwerp wordt eigenlijk over heel de wereld gebouwd.
De beschrijving is blijkbaar goed want ik krijg maar weinig hulpvragen.
Je vindt meer op diy.audio ; zoek naar "concerti clone" by Leonidas.
Ook de tekeningen en een bouwbegeleiding kun je daar vinden.
Anders ook veel suc6 ;
mvgr. Leon
Hoi Marcus,avdboom schreef:Hallo Marcus,
Welkom hier. Ik hoop dat je jezelf hier straks helemaal thuis voelt![]()
Alexander
Ik heb momenteel zowel de fostex 206E in een BLH als ook de Solo201 staan. Ik moet toegeven dat ik de solo 201 evenwichtiger vind dan de fostex, het laag gaat veel dieper door. Ik mis het hoog niet zoals Tony aangeeft. Mijn ruimte is dan ook niet heel erg gedempt.
Gr.
Joris
dank voor jullie reactie 's ,
ondertussen is mijn fullrange-project geëvolueerd naar (zie mijn ander onderwerp); "FAST met meerdere fullrange speakers".
Maar een BLH lijkt mij ook interessant.....volgend project?
Marcus
ondertussen is mijn fullrange-project geëvolueerd naar (zie mijn ander onderwerp); "FAST met meerdere fullrange speakers".
Maar een BLH lijkt mij ook interessant.....volgend project?
Marcus