Speaker bouwen voor beginner
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speaker bouwen voor beginner
Dit gaat allemaal niet werken zoals je in het PDF je schetst.
Waarom zou je zo moeilijk doen vraag ik mij af.
paar dingetjes die ik niet begrijp of wil aanmerken:
- voor 12 speakers heb je veel te veel vermogen nodig, dus zware versterkers, en nog zwaardere accu's
- waarom twee losse kasten maken ? je moet dus ook hier verbindingen tussen maken.
mijn tip (en zeker voor een 1e bouwsel) is om gewoon twee kasten te maken, met 2 speakers.
Neem dan een paar grote stevige autospeakers. (gewoon 2 groete jongs op marktplaats scoren)
De speakers van je fotos in de PDF zijn in slechte staat, en hebben zelfs geen foamrand. (sommige)
Met een normale (nog draagbare) accu van 10-20ah en een autoradio ben je klaar.
kost je 50€ dan, als je wat afvalhout scoort.
Waarom zou je zo moeilijk doen vraag ik mij af.
paar dingetjes die ik niet begrijp of wil aanmerken:
- voor 12 speakers heb je veel te veel vermogen nodig, dus zware versterkers, en nog zwaardere accu's
- waarom twee losse kasten maken ? je moet dus ook hier verbindingen tussen maken.
mijn tip (en zeker voor een 1e bouwsel) is om gewoon twee kasten te maken, met 2 speakers.
Neem dan een paar grote stevige autospeakers. (gewoon 2 groete jongs op marktplaats scoren)
De speakers van je fotos in de PDF zijn in slechte staat, en hebben zelfs geen foamrand. (sommige)
Met een normale (nog draagbare) accu van 10-20ah en een autoradio ben je klaar.
kost je 50€ dan, als je wat afvalhout scoort.
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
zou je voor mij het ontwerp dan willen aanpassen en ik had twee delen bedacht zodat je stereo geluid zou hebben ik zou wel het liefst de vorm van een zeshoek aan willen houden en ook dat je hem uit elkaar kan halen dat is namelijk handig voor waar ik hem voor zou willen gebruiken en kan iemand goede maar ook niet al te duren boxen willen zoeken op marktplaats of iets anders?
Re: Speaker bouwen voor beginner
Twan,
Misschien is het verstandig dat je eerst aangeeft wat je uiteindelijke doel is ... wil je een set stereo luidsprekers voor op je slaapkamer maken, wil je een portable geheel maken om in het open veld lekker te blazen of wil je gewoon "oefenen"
Het is mij iig nog niet duidelijk wat je nu wil bereiken.
Ook moet je even duidelijk aangeven wat je al in huis hebt, heb je de units in de PDF nu al op je kamer liggen of niet
Wees ajb duidelijk zodat de forumleden niet hoeven te "gokken" wat je bedoelt en je misschien daardoor op het verkeerde been zetten.
Misschien is het verstandig dat je eerst aangeeft wat je uiteindelijke doel is ... wil je een set stereo luidsprekers voor op je slaapkamer maken, wil je een portable geheel maken om in het open veld lekker te blazen of wil je gewoon "oefenen"
Ook moet je even duidelijk aangeven wat je al in huis hebt, heb je de units in de PDF nu al op je kamer liggen of niet
Wees ajb duidelijk zodat de forumleden niet hoeven te "gokken" wat je bedoelt en je misschien daardoor op het verkeerde been zetten.
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
Ik wil een sterio maken die je ook aan elkaar kan maken en de boxen die in het pdf bestand zien heb ik in mijn kamer liggen klaar voor gebruik maar als die boxen niet goed zijn of niet handig zijn hoef ik ze niet persee te gebruiken Ik kan ook alles via marktplaats kopen of een andere tweedehandse site Ik hoop dat het nu duidelijker is.
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
Hallo Twan,
Sorry dat ik het op deze manier stel, maar elke euro die je aan die speakers aan hout of ander materiaal uitgeeft is weggegooid. Wat is er mis met mijn voorstel? Daar timmer je een kastje omheen van ca 50L, een basreflexpoortje erin waarvan de afmetingen in de beschrijving staan en je bent klaar
.
Gr. Mischa
Sorry dat ik het op deze manier stel, maar elke euro die je aan die speakers aan hout of ander materiaal uitgeeft is weggegooid. Wat is er mis met mijn voorstel? Daar timmer je een kastje omheen van ca 50L, een basreflexpoortje erin waarvan de afmetingen in de beschrijving staan en je bent klaar
Gr. Mischa
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
Ik heb me bedacht en misschien is het handiger op 6x 3 weg auto boxjes te kopen. 2 Keer een auto accu 2x een versterker 2x een bleu toot zender 4x klemmen op de twee delingen kasten aan elkaar te maken 2 handvaten 8 wieltjes 1 plaat mbf (weet niet hoe dik) de vorm blijft het zelfde en het idee van dat ze uitelkaar en aan elkaar kunnen ook heeft iemand nog een idee wat ik over mijn hoofd heb gezien of handige toepassingen?
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
Hier is mijn nieuwe ontwerp
- Bijlagen
-
- 3 weg speaker.pdf
- met 6x een 3 weg speaker
- (108.1 KiB) 85 keer gedownload
- muizenissen
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Speaker bouwen voor beginner
Wat is er moeilijk aan het aansluiten van een auto radio? Ook die heeft, net als je eigen versterkertje, gewoon een +12V en een massa, en doorgaans een USB en/of 3,5mm input aan de voorkant. If anything is een autoradio 10x makkelijker, omdat je met standaard stekkers kan werken (ISO power, ISO audio) en dus demontabel kan houden, en alles voorgeprint + universeel is (en daarmee makkelijk om te wisselen).mitchellbrink81 schreef:Ik ben 16 en heb zelf ook een speaker gemaakt voor op de fiets dus dat was dan ook op een accu.
ik heb het ook geprobeerd met een autoradio maar zonder succes het aansluiten daarvan is lang niet zo gemakkelijk als een kleine autoversterker.
@Twan: je omzeilt wel nog steeds de vraag wat je wil bereiken. Je komt nu weer met 6x 3-weg. Waarom? En dan maar twee versterkers? Hoe wil je dat aansturen dan? Zes speakers is onhandig; versterkers gaan meestal in 2 of 4 kanalen.
Ik ga mee met de tips van anderen: maak een eenvoudig kastje om mee te experimenteren. Koop een autoradio (simpel ding van Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/726398303, http://link.marktplaats.nl/735246187, http://link.marktplaats.nl/735731559). Die draait al op 12V, heeft de basic functies die je nodig hebt allang aan boord (4x 15W versterker, bluetooth, lijn uitgang voor een eventuele andere versterker). Dat bespaart je véél geld (dat je dan kan gebruiken om later uit te breiden, of voor een sterkere accu).
My $0.02: zoek tussen je speakers nu een aantal uit die er nog goed uit zien. Geen beschadigde randen, roest op de connectoren, dat soort grappen. Probeer van alles 4 te vinden, of anders setjes van 2.
De oranje speakers zijn full range 3-weg speakers. De Pioneer TS-g1630 is ook een fullrange speaker. Je schiet er niets mee op door deze twee in dezelfde speakerkast te zetten. Maak dus voor elke speaker een eenvoudig kastje, eventueel zodanig dat je ze in elkaar kan klikken / aan elkaar vast kan maken.
Je hebt dan 4 kastjes, met elk één speaker erin. Die 4 kastjes kan je dan op de 4 speaker uitgangen van je autoradio prikken.
- muizenissen
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
- Locatie: Alphen aan den Rijn
