Alternatieve V frees

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mcgyver

Alternatieve V frees

Bericht door mcgyver »

Begin jaren 90 heb ik een set Vivace gebouwd, gekocht bij Speaker&Co in Groningen. Na het voltooien heb ik de naden laten frezen bij iemand in Groningen. Die persoon heeft de naden gefreesd met een speciale V-groef frees, waarbij de lagers de diepte van de groef bepalen. (zie bijlage) .
Op dit moment ben ik bezig met een nieuw project, restaureren van een set Vifa Format. Ik wil ook hier graag een V-groef frezen op de lijm naad. Weet iemand waar ik zo'n frees kan kopen, of kent iemand die zo'n frees heeft?

PS: Als iemand een geschikt adres weet om de Format's te laten spuiten (regio Drachten) , dan houdt ik me aanbevolen :-)
Bijlagen
frees1.jpg
Arno

Re: Alternatieve V frees

Bericht door Arno »

CMT heeft daar een mooi freesje voor. Je kunt dan je paneel met overmaat erop lijmen, en daarna gelijkfrezen en v-groef frezen inéén.

artikelnummer: 953.001.11

http://www.voswebshop.nl/hoofdgroepen

(ik kan niet direct linken oeoar)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

da's handig
fs_7_8_953.jpg
fs_7_8_953.jpg (12.89 KiB) 742 keer bekeken
mcgyver

Bericht door mcgyver »

Bedankt voor de suggestie/tip. Mijn voorkeur gaat toch uit naar alleen een V groef frezen.
De kasten zijn al verlijmd en er is dus geen overlengte om weg te frezen. Als er iets van oneffenheid in 1 van de panelen zit, dan zal dit ten koste gaan van de "kopse" kant.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

En waarom wil je precies een frees zoals getekend en niet de 'standaard' v-groeffrees?
mcgyver

Bericht door mcgyver »

Omdat je bij de standaard V groef frees afhankelijk bent van meerdere "diepte" instellingen, en dus ook meer fout mogelijkheden.
Arno

Bericht door Arno »

Een standaard v-groeffrees freest niet netjes omdat hij aan de punt niet echt meer snijdt, maar eerder 'krast'.
mcgyver schreef:
De kasten zijn al verlijmd en er is dus geen overlengte om weg te frezen. Als er iets van oneffenheid in 1 van de panelen zit, dan zal dit ten koste gaan van de "kopse" kant.
Volgens mij is je angst hier onterecht. Er moet wel sprake zijn van ernstige oneffenheden, wil dit echt een probleem opleveren wat er niet in een laatste schuurgang uit te schuren is.
En anders plak je drie laagjes schilderstape op de plek waar het lager tegenaan loopt, dan zit er zo'n 3/10 mm tussen het rechte freesgedeelte en het mdf.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Arno schreef:
Een standaard v-groeffrees freest niet netjes omdat hij aan de punt niet echt meer snijdt, maar eerder 'krast'.
mcgyver schreef:
Omdat je bij de standaard V groef frees afhankelijk bent van meerdere "diepte" instellingen, en dus ook meer fout mogelijkheden.
O.K., weer wat geleerd!
mcgyver

Bericht door mcgyver »

Naast dat een standaard V frees aan de tip "krast", zit je met een diepte instelling en geleide instelling die voor afwijking van groef kan zorgen (diepte/breedte + positie).
De gezochte frees heeft daar in mindere mate last van. De diepte van de groef is constant door lager/frees maat. Alleen de diepte instelling van frees is bepalend voor positie van de groef.
sjons

Bericht door sjons »

mcgyver schreef:
PS: Als iemand een geschikt adres weet om de Format's te laten spuiten (regio Drachten) , dan houdt ik me aanbevolen :-)
Als Bolsward nog te doen is, weet ik nog wel een adresje voor je waar je of zelf in een spuitcabine aan de gang kan, of waar je het kan laten doen, afhankelijk wat je voorkeur/budget is...
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

mcgyver schreef:
Meubelspuiterij Harry Buiter in Leek is misschien wel iets voor je.

Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”