Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Moderator: Beheerdersteam
Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Ik wil een stukje glas zwart gaan maken met een spuitbusje verf. De geverfde kant van het glas wil ik vervolgens lijmen op aluminium. Aan de voorkant geeft dit dan een mooie hoogglans uitstraling.
Ook wil ik t.z.t. een meubeltje maken waarbij ik wat grotere stukken gebroken wit geverfd glas (60*60cm) op een mdf meubel wil plakken.
Welke verf kan ik het beste gebruiken, Acryl of Terpentine basis?
Welk hechtmateriaal in de vorm van lijm of kit kan ik hiervoor nu het beste gebruiken?
Het gaat me er ook om te voorkomen dat de lijm of kit door de verf heen zichtbaar wordt.
Siliconenkit is me afgeraden omdat daar dampen vanaf schijnen te komen die geen goed doen voor de verf.
Zelf zit ik te denken aan Polymax, dat lijmt alles op alles geloof ik.
Iemand tips?
Ook wil ik t.z.t. een meubeltje maken waarbij ik wat grotere stukken gebroken wit geverfd glas (60*60cm) op een mdf meubel wil plakken.
Welke verf kan ik het beste gebruiken, Acryl of Terpentine basis?
Welk hechtmateriaal in de vorm van lijm of kit kan ik hiervoor nu het beste gebruiken?
Het gaat me er ook om te voorkomen dat de lijm of kit door de verf heen zichtbaar wordt.
Siliconenkit is me afgeraden omdat daar dampen vanaf schijnen te komen die geen goed doen voor de verf.
Zelf zit ik te denken aan Polymax, dat lijmt alles op alles geloof ik.
Iemand tips?
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Klopt, in gewone siliconenkit zit azijnzuur. Maar er is wel speciale zuurvrije siliconenkit wat b.v. voor spiegels gebruikt wordt, ook wel spiegelkit genoemd. Die van de bouwmarkt is meestal niet zo best, goede kwaliteit kun je wel bij een glashandel kopen.bert003 schreef:Siliconenkit is me afgeraden omdat daar dampen vanaf schijnen te komen die geen goed doen voor de verf.
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Polymax is idd prima. Is zuurvrij en ook geschikt voor spiegels.
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Is ook oplosmiddelvrij, lijkt mij i.d.d. het makkelijkste.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
of bij een aquarium winkelPjotr schreef:Klopt, in gewone siliconenkit zit azijnzuur. Maar er is wel speciale zuurvrije siliconenkit wat b.v. voor spiegels gebruikt wordt, ook wel spiegelkit genoemd. Die van de bouwmarkt is meestal niet zo best, goede kwaliteit kun je wel bij een glashandel kopen.bert003 schreef:Siliconenkit is me afgeraden omdat daar dampen vanaf schijnen te komen die geen goed doen voor de verf.
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Dan gaat het Polymax worden.
Overigens heb ik een stukje testglas gespoten. De bedoeling is dat er in dat stukje glas een strook helder blijft.
Dit dacht ik slim te doen met plakband. Dit heeft een zeer strakke rand.
Verf er overheen, plakband wegtrekken en een perfecte uitsparing overhouden.
Nou niet dus. Rond het plakband zit een vrij rafelige rand. Ik heb er een 2de laag verf overheen gespoten, maar het tape vervormt nu helemaal. De verf vervormt het plakband.
Hier moet ik dus ook nog iets op verzinnen. Misschien dat hele fijne schilderstape? Anders mislukt het experiment jammerlijk.
Overigens heb ik een stukje testglas gespoten. De bedoeling is dat er in dat stukje glas een strook helder blijft.
Dit dacht ik slim te doen met plakband. Dit heeft een zeer strakke rand.
Verf er overheen, plakband wegtrekken en een perfecte uitsparing overhouden.
Nou niet dus. Rond het plakband zit een vrij rafelige rand. Ik heb er een 2de laag verf overheen gespoten, maar het tape vervormt nu helemaal. De verf vervormt het plakband.
Hier moet ik dus ook nog iets op verzinnen. Misschien dat hele fijne schilderstape? Anders mislukt het experiment jammerlijk.
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Heb je het glas wel héél goed ontvet voor je het spoot? Er mag echt geen spoortje vet op zitten.
Mijn ervaring met glas verven is lang geleden. Ik deed dat met ouderwetse verf op terpentine basis (Teoflux rijwiellak) en dat zat goed vast. Moest wel 2 weken doorharden.
Mijn ervaring met glas verven is lang geleden. Ik deed dat met ouderwetse verf op terpentine basis (Teoflux rijwiellak) en dat zat goed vast. Moest wel 2 weken doorharden.
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Puur ammonia gebruikt.
En dat ziet er op zich ook goed uit maar precies op de grens van plakband en glas is het net niet mooi.
En bij de 2de laag begon het plakband te krimpen waardoor het nog weer erger werd.
Ik heb net een ander proefstukje gedaan met 2 andere soorten plakband, nu schiderstape (rood) en kleenedge (duur:-)
Vanavond maar weer kijken
En dat ziet er op zich ook goed uit maar precies op de grens van plakband en glas is het net niet mooi.
En bij de 2de laag begon het plakband te krimpen waardoor het nog weer erger werd.
Ik heb net een ander proefstukje gedaan met 2 andere soorten plakband, nu schiderstape (rood) en kleenedge (duur:-)
Vanavond maar weer kijken
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Denk dat je dat toch houdt op die manier of je moet de lak héél dun opbrengen. Je blijft een scheurrand houden met lak die al opgedroogde is.
Echt mooi gaat eigenlijk alleen met zeefdrukken: Erg duur voor enkele stuks.
Zelf doe ik dat soort dingen door op transparante folie te printen en dat met 3M lijmfilm tegen de achterzijde te plakken. Is ook erg lastig om geen luchtblaasjes te krijgen:

Echt mooi gaat eigenlijk alleen met zeefdrukken: Erg duur voor enkele stuks.
Zelf doe ik dat soort dingen door op transparante folie te printen en dat met 3M lijmfilm tegen de achterzijde te plakken. Is ook erg lastig om geen luchtblaasjes te krijgen:
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Dat ziet er op zich heel erg netjes uit!
Maar ik wil het gebruiken voor mijn in aanbouw zijnde DAC en daar vind ik het toch weer net niet netjes genoeg voor.
Testjes met ander soort tape worden ook niet veel beter.
Ik heb freeskees gevraagd of hij het randje kan verfraaien door bijvoorbeeld een contourtje op het glas te fresen waarbij het verfrandje dus vervangen wordt door een 3mm brede bies o.i.d. Als dat kan ben ik er ook uit.
Maar ik wil het gebruiken voor mijn in aanbouw zijnde DAC en daar vind ik het toch weer net niet netjes genoeg voor.
Testjes met ander soort tape worden ook niet veel beter.
Ik heb freeskees gevraagd of hij het randje kan verfraaien door bijvoorbeeld een contourtje op het glas te fresen waarbij het verfrandje dus vervangen wordt door een 3mm brede bies o.i.d. Als dat kan ben ik er ook uit.
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
En als je in het stadium waarin de lak wel droog, maar niet uitgehard is, de lak insnijdt met een heel scherp mes, en dan het tape wegtrekken?
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Je bedoelt dat je dan met de tape een heel klein reepje van de lak meetrekt?
Dat zou ik ook nog even kunnen proberen, heb nog een stukje glas over om te testen.
Dank voor de tip!
Dat zou ik ook nog even kunnen proberen, heb nog een stukje glas over om te testen.
Dank voor de tip!
Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?
Ja, inderdaad. Mes onder een heel kleine hoek t.o.v. het glas, laten we zeggen 20 graden.
