Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door bert003 »

Ik wil een stukje glas zwart gaan maken met een spuitbusje verf. De geverfde kant van het glas wil ik vervolgens lijmen op aluminium. Aan de voorkant geeft dit dan een mooie hoogglans uitstraling.

Ook wil ik t.z.t. een meubeltje maken waarbij ik wat grotere stukken gebroken wit geverfd glas (60*60cm) op een mdf meubel wil plakken.

Welke verf kan ik het beste gebruiken, Acryl of Terpentine basis?

Welk hechtmateriaal in de vorm van lijm of kit kan ik hiervoor nu het beste gebruiken?
Het gaat me er ook om te voorkomen dat de lijm of kit door de verf heen zichtbaar wordt.

Siliconenkit is me afgeraden omdat daar dampen vanaf schijnen te komen die geen goed doen voor de verf.

Zelf zit ik te denken aan Polymax, dat lijmt alles op alles geloof ik.


Iemand tips?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door Pjotr »

bert003 schreef:
Siliconenkit is me afgeraden omdat daar dampen vanaf schijnen te komen die geen goed doen voor de verf.
Klopt, in gewone siliconenkit zit azijnzuur. Maar er is wel speciale zuurvrije siliconenkit wat b.v. voor spiegels gebruikt wordt, ook wel spiegelkit genoemd. Die van de bouwmarkt is meestal niet zo best, goede kwaliteit kun je wel bij een glashandel kopen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door Arno »

Polymax is idd prima. Is zuurvrij en ook geschikt voor spiegels.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door Pjotr »

Is ook oplosmiddelvrij, lijkt mij i.d.d. het makkelijkste.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
bert003 schreef:
Siliconenkit is me afgeraden omdat daar dampen vanaf schijnen te komen die geen goed doen voor de verf.
Klopt, in gewone siliconenkit zit azijnzuur. Maar er is wel speciale zuurvrije siliconenkit wat b.v. voor spiegels gebruikt wordt, ook wel spiegelkit genoemd. Die van de bouwmarkt is meestal niet zo best, goede kwaliteit kun je wel bij een glashandel kopen.
of bij een aquarium winkel
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door bert003 »

Dan gaat het Polymax worden.

Overigens heb ik een stukje testglas gespoten. De bedoeling is dat er in dat stukje glas een strook helder blijft.
Dit dacht ik slim te doen met plakband. Dit heeft een zeer strakke rand.
Verf er overheen, plakband wegtrekken en een perfecte uitsparing overhouden.
Nou niet dus. Rond het plakband zit een vrij rafelige rand. Ik heb er een 2de laag verf overheen gespoten, maar het tape vervormt nu helemaal. De verf vervormt het plakband.

Hier moet ik dus ook nog iets op verzinnen. Misschien dat hele fijne schilderstape? Anders mislukt het experiment jammerlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door Pjotr »

Heb je het glas wel héél goed ontvet voor je het spoot? Er mag echt geen spoortje vet op zitten.

Mijn ervaring met glas verven is lang geleden. Ik deed dat met ouderwetse verf op terpentine basis (Teoflux rijwiellak) en dat zat goed vast. Moest wel 2 weken doorharden.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door bert003 »

Puur ammonia gebruikt.

En dat ziet er op zich ook goed uit maar precies op de grens van plakband en glas is het net niet mooi.
En bij de 2de laag begon het plakband te krimpen waardoor het nog weer erger werd.

Ik heb net een ander proefstukje gedaan met 2 andere soorten plakband, nu schiderstape (rood) en kleenedge (duur:-)

Vanavond maar weer kijken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door Pjotr »

Denk dat je dat toch houdt op die manier of je moet de lak héél dun opbrengen. Je blijft een scheurrand houden met lak die al opgedroogde is.

Echt mooi gaat eigenlijk alleen met zeefdrukken: Erg duur voor enkele stuks.

Zelf doe ik dat soort dingen door op transparante folie te printen en dat met 3M lijmfilm tegen de achterzijde te plakken. Is ook erg lastig om geen luchtblaasjes te krijgen:

Afbeelding
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door bert003 »

Dat ziet er op zich heel erg netjes uit!

Maar ik wil het gebruiken voor mijn in aanbouw zijnde DAC en daar vind ik het toch weer net niet netjes genoeg voor.

Testjes met ander soort tape worden ook niet veel beter.
Ik heb freeskees gevraagd of hij het randje kan verfraaien door bijvoorbeeld een contourtje op het glas te fresen waarbij het verfrandje dus vervangen wordt door een 3mm brede bies o.i.d. Als dat kan ben ik er ook uit.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door Arno »

En als je in het stadium waarin de lak wel droog, maar niet uitgehard is, de lak insnijdt met een heel scherp mes, en dan het tape wegtrekken?
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door bert003 »

Je bedoelt dat je dan met de tape een heel klein reepje van de lak meetrekt?

Dat zou ik ook nog even kunnen proberen, heb nog een stukje glas over om te testen.
Dank voor de tip!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Welke lijm of kit voor geverfd glas gebruiken?

Bericht door Arno »

Ja, inderdaad. Mes onder een heel kleine hoek t.o.v. het glas, laten we zeggen 20 graden.
Plaats reactie