http://speakerdesignworks.com/Statement ... annel.html
De drivers zijn intussen besteld en zouden binnenkort geleverd moeten worden. De kist zelf zou geen probleem mogen zijn, dus kom ik snel terecht bij het filter.
Voor de opbouw van het filter krijg ik hulp van mijn neef, die hiervoor al wat meer kennis heeft als ik. Toch zou ik graag zo veel mogelijk leren van deze bouw en op, z'n minst alles willen begrijpen van de filteropbouw.
Via dit topic zou ik graag samen met jullie het filter beredeneren zodat het e.e.a. duidelijker wordt. Ik hoop dat hier mensen aanwezig zijn met voldoende geduld hiervoor
Laat mij beginnen met de lowpassfilter voor de woofers (dayton rs180). De bouwers geven aan dat het gaat om een eenvoudige 2de orde filter rond 330hz.
Mijn redenering:
De x-over is 330hz
De impedantie van de woofers (opgegeven door fabrikant) ligt op deze frequentie op zo'n 7ohm
Aangezien de woofers parallel geschakeld zijn, halveert de weerstand naar 3,5 ohm
Met de opgegeven formule voor een 2de orde filter krijg ik een voor de condensator een waarde van 112000/(3,5*330) = 98uf
Voor de spoel krijg ik dan een waarde van 2,38mh
DISCLAIMER: ik besef dat ik zeer kort door de bocht ga met mijn aanname van de impedantie en dat ik deze zelf ga moeten nameten. Ik wil enkel weten of mijn beredeneringen correct zijn. Gezien het grote verschil met de waarden die gebruikt worden in het originele filter, denk ik dat ik al ergens een grote fout maak. In het originele filter wordt een condensator van 68uf gebruikt en een spoel van 7mh.
Alvast bedankt om mee na te denken.