Ervaring met coaxiaal units 12 en 15 inch (PA)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

hybride

Ervaring met coaxiaal units 12 en 15 inch (PA)

Bericht door hybride »

Beste allen,
Ik ben een fan van fullrange drivers en heb al een en ander gehoord. Laatst hoorde ik bij iemand een setje 15 inch Neodymium drivers van het merk Oberton spelen op een buizenversterker van een paar Watt: http://www.oberton.com/index.php?option ... m-coaxials

Dat gaf een indrukwekkend geluid en met name het mid uit de compression driver vond ik erg live-like. Maar ook hoorde ik een dip. Uit de curve blijkt dat er een dip zit onder 1 khz. Lijkt me lastig op te lossen met een Xover. Misschien wel als je 3e of 4e orde filtering toepast, maar ik wil liever niet hoger dan 2e orde. http://www.oberton.com/index.php?option ... mitstart=1

Zijn er hier leden die ervaringen en/of aanbevelingen hebben t.a.v. coaxiaal units met compression driver.
beijert

Re: Ervaring met coaxiaal units 12 en 15 inch (PA)

Bericht door beijert »

Al bij PHL gekeken? Dan kan je zelf je tweeter matchen.

http://www.phlaudio.com/datasheets/30_pdf/4070.pdf
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

B&C heeft een paar goeie 15" en 12" COAX units.

15CXN76 en 12CXN76

(ook nog paar leuke 8" en wellicht 10")
Laatst gewijzigd door b_force op ma 23 sep 2013, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Arjank heeft met een 8" Oberton coax een basgitaar cab gemaakt:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15199
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
Arjank heeft met een 8" Oberton coax een basgitaar cab gemaakt:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15199
Veel speaker voor weinig geld :mrgreen:
arjank

Bericht door arjank »

hybride schreef:
Dat gaf een indrukwekkend geluid en met name het mid uit de compression driver vond ik erg live-like. Maar ook hoorde ik een dip. Uit de curve blijkt dat er een dip zit onder 1 khz. Lijkt me lastig op te lossen met een Xover. Misschien wel als je 3e of 4e orde filtering toepast, maar ik wil liever niet hoger dan 2e orde. http://www.oberton.com/index.php?option ... mitstart=1

Zijn er hier leden die ervaringen en/of aanbevelingen hebben t.a.v. coaxiaal units met compression driver.
Met een beetje experimenteren kun je prima een filter bouwen waarbij het overnamepunt bij 1khz ligt en die dip voorkomen kan worden. Die paar watt die je in de huiskamer gebruikt laten dit zonder problemen toe. Je zult wel meetapparatuur moeten hebben om zo'n filter te ontwerpen, het heeft mij een behoorlijke tijd gekost om die 8" coax van Oberton goed te laten klinken, daar ligt het overnamepunt bij 1.8khz en daar is de HF driver een slag kleiner, zelfs live met basgitaar geeft deze HF driver geen teken van vervorming. Echt waanzinnig spul die coaxen van Oberton (ook de overige drivers).
hybride

Bericht door hybride »

Was hier een tijdje niet geweest bij het uitblijven van reacties, maar ik zie nu toch respons. Dank allen!

Arjan, ik heb je PM gestuurd.

Krijg het geluid van die Oberton niet uit mijn kop. Zal toch aan een projectje moeten beginnen :-)
hybride

Bericht door hybride »

Onlangs gesproken met Arjan en hij gaat een behuizing berekenen voor de 15NCX coaxiaal driver. :D Met deze driver wil ik graag iets doen.

Het wordt een kast van ca. 80 liter met basreflex en speciale bracing.

wordt vervolgd..
Laatst gewijzigd door hybride op di 22 okt 2013, 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
arjank

Bericht door arjank »

hybride schreef:
Onlangs gesproken met Arjan en hij gaat een behuizing berekenen voor de 15NCX coaxiaal driver. :D Met deze driver wil ik graag iets wil doen.

Het wordt een kast van ca. 80 liter met basreflex en speciale bracing.

wordt vervolgd..
:rock:
architect

Bericht door architect »

ben benieuwd hoe zoiets klinkt, succes!

waarom eigenlijk neodynium? 80 euro duurder dan de 15cx

de dip die deze coax-woofers hebben op de overgang naar het hoog ligt bij de 8cx hoger. kun je niet beter kiezen voor deze 8cx met daaronder een grote woofer voor het echte laag? misschien dat een eminence 3015lf er mooi onder past, heb je gelijk een prachtige set voor als je bas speelt.
hybride

Bericht door hybride »

Ik bouw de speaker alleen voor Hifi toepassing.

Waarom keuze voor Neodymium. Weet ik eigenlijk niet? Misschien mijn veronderstelling dat een unit met neodymium sneller is vanwege de grotere kracht van de magneet? Als het niets uitmaakt zou ik inderdaad net zo goed de ferro kunnen nemen :roll:
Weet iemand daar het fijne van?
arjank

Bericht door arjank »

hybride schreef:
Waarom keuze voor Neodymium.
Weet iemand daar het fijne van?
De neo en ferro versie van de 15" coax van Oberton zijn vrijwel gelijkwaardig aan elkaar. De ferro versie is iets nieuwer, waarschijnlijk dat Oberton deze versies op de markt heeft gebracht ivm de hoge neodymium prijzen.
Wat we niet weten is of de harmonische vervorming van de neo versie lager is (wat vaak wel het geval is). Gezien ook de ferro versie demodulatieringen heeft verwacht ik ook bij dit type zeer lage vervormingcijfers.
Mij lijkt dat je net zo goed de ferro versie kan kopen.
arjank

Bericht door arjank »

architect schreef:
de dip die deze coax-woofers hebben op de overgang naar het hoog ligt bij de 8cx hoger. kun je niet beter kiezen voor deze 8cx met daaronder een grote woofer voor het echte laag? misschien dat een eminence 3015lf er mooi onder past, heb je gelijk een prachtige set voor als je bas speelt.
De 8CNX heb ik al met twee Oberton 10" woofers gecombineerd voor een basgitaarkast. Als ik een andere versie hiervan maak dan wordt het er een met een 18" Oberton woofer, die blaast die Eminence 3015LF weg en heeft dezelfde kastinhoud nodig (je hebt wel een flinke versterker nodig om hier gebruik van te maken :D )
Ben ook niet meer zo'n fan van Eminence sinds ik met Oberton speakers werk....
architect

Bericht door architect »

arjank schreef:
dan wordt het er een met een 18" Oberton woofer, die blaast die Eminence 3015LF weg.
een 18" oberton met neo magneet (ivm gewicht) kost alleen wel bijna het dubbele van een 3015lf, maar goed als je kiezen kan willen we natuurlijk graag het beste. mijn 3025lf bevalt prima, maar ben toch benieuwd hoe jou kast klinkt, misschien een idee voor zba beesterzwaag 2014?

@hybride
er is ook nog een 6NCX
http://www.oberton.com/index.php?option ... mitstart=1
deze ziet er qua filtermogelijkheden het meest eenvoudig uit
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

arjank schreef:
architect schreef:
De 8CNX heb ik al met twee Oberton 10" woofers gecombineerd voor een basgitaarkast. Als ik een andere versie hiervan maak dan wordt het er een met een 18" Oberton woofer, die blaast die Eminence 3015LF weg en heeft dezelfde kastinhoud nodig (je hebt wel een flinke versterker nodig om hier gebruik van te maken :D )
hybride schreef:
Ik bouw de speaker alleen voor Hifi toepassing.
Een 15inch coax neodium is echt voor op podia en bune , moet licht zijn en hard gaan .
ik ben bang dat zijn membraam te zwaar is voor een deel van het midden gebied .
Zal wel netjes recht meten maar kwa snelheid/lichtheid in weergave stukken onder doen dan een kleineren lichtere membraam .

Een combinatie van een echte 15 of 18 inch met de 8cx coax lijk mij ook de juiste weg .
arjank

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
Een 15inch coax neodium is echt voor op podia en bune , moet licht zijn en hard gaan .
ik ben bang dat zijn membraam te zwaar is voor een deel van het midden gebied .
Zal wel netjes recht meten maar kwa snelheid/lichtheid in weergave stukken onder doen dan een kleineren lichtere membraam .

Een combinatie van een echte 15 of 18 inch met de 8cx coax lijk mij ook de juiste weg .
Met een overname punt van 800hz is er niets aan de hand en zal het grote membraan prima zijn werk doen. Wanneer ik wel voor een combinatie met die 8" coax zou gaan is als het hard moet gaan en men geen extra vervorming wil introduceren als het woofer membraan (welke als hoorn fungeert voor de HF driver) flinke uitslagen maakt. Voor huiskamergebruik zal die 15" driver nagenoeg geen uitslag maken en geen probleem vormen op dat gebied.
hybride

Bericht door hybride »

Na wat googlen kom ik ook tot de conclusie dat Neodymium vs Ferro geen verschil lijkt te maken bij een gelijk magnetische veldsterkte. Ik ga daarom voor de ferro, scheelt idd een hoop geld! Dat de ferro versie zwaarder is werkt wellicht ook nog in het voordeel. Door een grote massa komt het ding als geheel moeilijker in beweging. Dit houdt de vervorming lager. Voordeel lijkt verder ook nog dat de dip van de woofer iets minder is rond de khz.

Bedankt om dit aan de orde te stellen.
arjank

Bericht door arjank »

hybride schreef:
Voordeel lijkt verder ook nog dat de dip van de woofer iets minder is rond de khz.
Een overnamepunt rond de 800hz moet kunnen lukken.
Een 6dB/oct filter kan tot de mogelijkheden behoren als je de bult tussen de 1.2khz en 2.5khz dempt met een LCR(parallel notch). Een L-pad voor de tweeter zal er ook voor zorgen dat de impedantie wat vlakker loopt zodat de serie condensator (van het 6db/oct filter) beter zijn werk kan doen.
Ik zou ook een RC parallel aan de woofer zetten om zo de oplopende impedantie te dempen, daarna wordt het spelen met de waarden voor de seriespoel, je zou kunnen starten met 2,8mh.

Tip: stem het geheel af onder een hoek van 15graden, dit heb ik ook gedaan bij de 8NCX
arjank

Bericht door arjank »

architect schreef:
mijn 3025lf bevalt prima, maar ben toch benieuwd hoe jou kast klinkt, misschien een idee voor zba beesterzwaag 2014?
Gebruik jij die 3015LF in een luidspreker voor basgitaar?
Ik kan die kast van mij wel demonstreren op de ZBA Beetsterzwaag 2014, heb natuurlijk maar een kast maar ondanks dat is het leuk om deze ook even te demonsteren met normale audio, dynamiek zonder einde....
sjons

Bericht door sjons »

arjank schreef:
ZBA Beetsterzwaag 2014
+1
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

sjons schreef:
arjank schreef:
ZBA Beetsterzwaag 2014
+1
Als je een beetje opschiet moet je dan ook wel een twwede klaar hebben! :lol:
arjank

Bericht door arjank »

ds23man schreef:
Als je een beetje opschiet moet je dan ook wel een twwede klaar hebben! :lol:
Er zijn er twee, eentje die ik zelf gebruik natuurlijk en een andere die ik voor een bassist uit Limburg heb gebouwd. Wordt alleen een duur grapje om eerst van NH naar Limburg en dan naar Friesland te karren 8-[
hybride

Bericht door hybride »

Ik zat zelf te denken aan 2e orde + notch op het laag en 1e orde op de tweeter en mogelijk idd wat impedantie aanpassingen. De tweeter komt al mooi op van zichzelf. Het is alleen de vraag hoe de fase zich dan gedraagt in het overnamegebied. 2e orde op de woofer is m.i. noodzakelijk. Als je alleen een spoel neemt heeft de woofer op het overnamepunt vrijwel geen elektrische demping meer? De parallel condensator kan dan die rol vervullen, eventueel met een serieweerstand aan die condensator.
architect

Bericht door architect »

arjank schreef:
Er zijn er twee, eentje die ik zelf gebruik en een andere die ik voor een bassist uit Limburg heb gebouwd.
grappig, ik heb er ook 2 gemaakt, de 2e staat bij mijn broer in groningen

en die 3015lf zit inderdaad in een basversterker, een fearful behuizing
samen met een 6ND410 en XD125
actief filter op 625hz en passief filter op midhoog
versterkt met hypex ucd400, 3 stuks, laag gebrugd
ik wil ze nog eens meten en kijken of de filters beter kunnen
arjank

Bericht door arjank »

hybride schreef:
Ik zat zelf te denken aan 2e orde + notch op het laag en 1e orde op de tweeter en mogelijk idd wat impedantie aanpassingen. De tweeter komt al mooi op van zichzelf. Het is alleen de vraag hoe de fase zich dan gedraagt in het overnamegebied. 2e orde op de woofer is m.i. noodzakelijk. Als je alleen een spoel neemt heeft de woofer op het overnamepunt vrijwel geen elektrische demping meer? De parallel condensator kan dan die rol vervullen, eventueel met een serieweerstand aan die condensator.
2e orde voor de woofer kan zeker, maar om de tweeter met een enkele condensator vanaf 800hz te laten spelen moet wel die bult tussen de 1.2 en 2.5khz weg en daar heb je die parallel notch voor nodig (deze staat dan in serie voor de tweeter).
De fase in het overnamegebied is inderdaad zeer belangrijk, ik zou daarom eerst kijken of je de tweeter mooi kunt filteren met een enkele condensator(+parallel notch) en daarna de steilheid voor de woofer bepalen.
Plaats reactie