Olympus: Cardioïde met Waveguide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Ronkel »

Zoals te zien in het genoemde topic heeft Martijn tegenwoordig dus absorbers in zijn ruimte. Ik heb woensdagavond deze speakers in een andere ruimte gehoord (Martijn heeft ze even uitgeleend aan mede-forummer Dioot), daar klonk het allemaal wat luchtiger. Dat vond ik wel prettig, maar aan welk verschil in de ruimtes dat nou ligt weet ik niet. Dioot heeft dezelfde dipolen als ik en ondanks dat er soms wat miste deden Martijn z'n speakers het duidelijk beter. Imaging was veel scherper, stemmen waren plastischer en het klonk schoner. Bij klassiek was het nog steeds enigszins smal en je miste duidelijk envelopment (Sound Pictures CD van Linkwitz, dus niks gemixt), maar de meeste muziek kwam er beter uit. Dat geeft te denken...
Dioot
Ook commercieel actief
Berichten: 28
Lid geworden op: do 20 mar 2008, 11:11

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Dioot »

Zoals Ronkel al zei, staan de speakers van Martijn M tijdelijk bij mij thuis. En ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat ze komen weekend weer terug moeten. Deze speakers klinken echt heel goed.

Ik had ze bij Martijn al een paar keer gehoord, maar ik was er daar nooit van overtuigd dat het veel beter was dan mijn eigen systeem (2-weg dipool met multisub laag). Nu ben ik wel van mening verandert. Dit is echt beter. In vergelijking met de dipolen is de plaatsing scherper en duidelijker. Q-sound effecten zijn erg goed hoorbaar. Ook hoor ik meer details. Verder klinkt alles wat droger. Bij de meeste muziek heb je daar geen last van, maar bij sommige nummers zou je wel wat meer galm willen.

Nog een paar andere dingen die me zijn opgevallen:

Bij Martijn is de sweet spot heel klein, bij mij is die op een of andere manier wat groter. Over de hele breedte van de tweezits bank is het behoorlijk goed. Dit is wel erg afhankelijk van hoever de speakers ingedraaid staan.

In eerste instantie had ik de speakers behoorlijk vrij opgesteld, op de plek waar anders mijn dipolen staan (1 m van de achterwand, 70 cm van de zijwanden). Dat werkte uiteraard prima, maar als test heb ik de speakers van de week eens zo ver mogelijk in de hoek geschoven. In de praktijk betekent dat ongeveer een halve meter van achter- en zijwand, gemeten vanaf middenvoor van de speaker. Niet geheel onverwacht werkt dat net zo goed. Dat vind ik een voordeel ten opzichte van dipolen, zeker in een wat kleinere ruimte zoals die van mij.

Contralaterale reflecties (linker speaker tegen de rechter wand) zijn heel goed hoorbaar en moeten echt gedempt worden om het maximale eruit te halen. Dat was bij Martijn ook een heel duidelijk verschil met zijn dempingspanelen.

Kortom, mijn volgende speakers worden volgens dit principe gebouwd, maar dan wel in een iets compactere vorm.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Leuk om te lezen Dioot! Heb je misschien ook een fotootje van je opstelling?

Is bij jou de luisterhoek misschien wat kleiner? Dat zou de bredere sweetspot deels kunnen verklaren. Bij mij is de luisterhoek ongeveer 55 graden.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Dioot schreef:
Kortom, mijn volgende speakers worden volgens dit principe gebouwd, maar dan wel in een iets compactere vorm.
En weer iemand die om is :D

Goed om te lezen dat het bevalt, ook zo dicht bij de wand/muur, dat is zeker een groot voordeel.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Geddes heeft de data van mijn speaker geüploaded: http://gedlee.com/publish.htm
Deze kun je op hoop van zegen openen met windows IE, en dan maar hopen dat 't werkt.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Wat me direct opvalt is dat de bundeling veel minder sterk is dan van zijn speakers, tenminste, vooral in vergelijking met de abbey en summa.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
Geddes heeft de data van mijn speaker geüploaded: http://gedlee.com/publish.htm
Deze kun je op hoop van zegen openen met windows IE, en dan maar hopen dat 't werkt.
En taalinstellingen van windhoos even op US zetten :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Om eerlijk te zijn plaats ik vraagtekens bij zijn eigen meetdata en/of hoe zijn programma er mee om gaat. Ik heb namelijk nog frequentieplots van o.m. de AI 12" speaker (in feite een voorloper van de Abbey) en van die is de bundeling vergelijkbaar met die van mijn speaker. Merk trouwens ook op dat de DI curve bij bijvoorbeeld de Summa lager ligt dan die bij mijn speaker, maar als je naar de polar map kijkt lijkt de bundeling juist groter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door Henkjan »

ff wat afsptoffen...

zou dit principe ook werken met een breedbander? zodat je niet alleen in t hoog bundelt?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door Martijn M »

Dat denk ik wel :) .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door Henkjan »

dan ga ik maar weer een plan omgooien :rofl: in 2014 meer.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
dan ga ik maar weer een plan omgooien :rofl: in 2014 meer.....
Paasproject 2014??????? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Henkjan schreef:
dan ga ik maar weer een plan omgooien :rofl: in 2014 meer.....
Paasproject 2014??????? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
da's wel een goed idee :D ik ga vast eieren bestellen en een haas in de oven doen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Henkjan schreef:
dan ga ik maar weer een plan omgooien :rofl: in 2014 meer.....
Paasproject 2014??????? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
da's wel een goed idee :D ik ga vast eieren bestellen en een haas in de oven doen
Volgens mij heb je ergens de essentie in het verhaal van de paashaas gemist.............

Oven :shock:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door avdboom »

N.a.v. het opgraven van dit draadje door Henjan ook eens gaan lezen, en vraag me ook af of iets wat ik nog heb liggen hiervoor geschikt zou zijn?

Ik heb nog een focal auto compose set met leuke woofer. Voor een gesloten/br behuizing niet geschikt. Ik had al een idee iets te doen als een U-OB met karton er in geschooven, zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=18775
Maar dit lijkt me een veel beter plan, omdat het ook al beproeft is. Imdat de behuizing zo lek als een mandje is gedraagd de woofer zich als free-air, waarvoor hij gemaakt is. Seems like a plan toch? Of worden er bij dit principe toch nog speciale eisen aan de woofer gesteld die ik over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door Henkjan »

lijkt me een pracht toepassing voor een free-air woefert
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door avdboom »

Henkjan schreef:
lijkt me een pracht toepassing voor een free-air woefert
Dat wilde ik graag horen :mrgreen:

Dit lijkt me een beter plan voor deze woofer dan mijn vorige, want ik wilde eigenlijk liever een gebaand pad volgen, als zelf het pad gaan maken O:) . En er zit nog genoeg experimenteer bij. En boven al, ik heb nu toch een mooie toepassing om iets met deze fijn klinkende focal te doen. Ik denk dat 100Hz als bodem frequentie ook hier wel zal gaan gelden? Om en nabij....

Dan heb ik voor het hoog het idee de focal tweeters in een waveguide te plaatsen om in de Olympus sporen te blijven. Eens kijken wat we daar t.z.t. mee van de grond kunnen krijgen. Het hoeft geen haaiend te zijn, maar gewoon een leuk project om e.e.a. van te leren. En misschien wel handiger om mee te beginnen i.p.v. een FAST omdat hier geen mega spoelen en condensator bank gebruikt hoeft te worden, gewoon wat betaalbaar standaard spul hoop ik :lol: .

Zal wel op zijn vroegst het voorjaar zijn dat ik echt ga bouwen :-)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door Martijn M »

Leuk dat je hier mee aan de slag gaat!
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door avdboom »

Ja, ik was wel geinpireerd door jullie SA ontwerp. Nu wil ik dat niet evenaren, maar wel eens het principe proberen. En als ik de drivers toch al heb liggen :D
seraph1nia
Berichten: 58
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
Locatie: Utrecht

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door seraph1nia »

Ik heb dit project met veel plezier zitten volgen martijn, dankjewel!

Zou een soortgelijk project lukken met een beyma tlp150H + 10 inch pro woofer denk je?

Het gaat om een desktop opstelling. Ik houd van het vrije geluid van open baffle, maar de speakers staan hiervoor te dicht op de muur. En voor een goede off-axis repsonse ben ik dan volgens mij 'verplicht' naar een 4 way te gaan, wat ik niet zie zitten. Het is natuurlijk nog maar de vraag of dit op minder dan 1 meter afstand nog een beetje coherent klinkt :P
Ik heb de drivers al liggen dus ik ga hoe dan ook iets in elkaar flansen.

Mijn 'plan' is als volgt:

een precies passende doos met veel gaten volstoppen met dempingsmateriaal en dan crossover bepalen afhankelijk van de 'directivity'. (zal rond 1500 liggen gok ik).

alles onder de ~80-150hz gaat gebeuren met 4 gesloten subs zoals meer van jullie hier hebben.

Als de tijd zover is open ik wel een draadje heren, don;t you worry!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Olympus: Cardioïde met Waveguide

Bericht door Martijn M »

Leuk om te lezen, seraph1nia!

Ik denk dat dit in feite prima moet werken met een 10" woofer en de TLP150H. Wel vraag ik me af of een luidspreker zoals deze optimaal is als je echt near-field luistert. Voor een echte desktop-opstelling zou ik eerder gaan voor een on-wall luidspreker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”