Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

heb de lowbudget speaker idee maar aan de kant gegooit.

Zag hierop forum dat iemand HiVi m8a's verkocht en die maar overgenomen.


Lijkt me een hele uitdaging en ervaring om uit niets iets te bouwen.

Dit zijn ze. Had alleen niet verwacht dat ze zo groot zouden zijn.





Ben ook even aan het stoeien geweest met WinISD en behoorlijk lopen vloeken om de parameters erin te krijgen. Maar het is gelukt.

Klopt dit ongeveer ?

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=80

(plaatje WinISD )

Maar nu komt het volgende...

Nu moet ik gaan werken in WinISD.. maar snap er nog niet zo heel veel van. Staat er ergens op internet een goeie uitleg ? heb niet echt een tutorial kunnen vinden waar ik een beetje wat van snap.

En over het filter..
De HiVi's gaan in het grafiekje mooi tot 1kHz ongeveer.
Kan deze woofer werkelijk mooi tot deze frequentie geluid produceren ? Neem aan dat deze veel lager gefiltert moet worden ?


Welke driver er bij moet komen om de andere frequenties op te vullen ?



Begin me eigen wel af te vragen of ik niet beetje teveel hooi op mn vork heb genomen... maar ga het toch proberen.
Bijlagen
hivi.jpg
DSC09567.JPG
Laatst gewijzigd door TubeHead op zo 03 mei 2009, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

De Help van WINISD heeft een handleiding hoe het beste de t/s parameters in te vullen. Ik raad je aan om die te gebruiken.

Verder lijkt de screenshot zeer netjes, maar twijfel over de realiteit hier van (hoeveel liters voor de kast)?

Verder is WINISD voornamelijk bedoeld om de response te bekijken van het laag en mid-laag in een bepaalde kast. Er zijn andere (vaak al iets moeilijkere) programma's zoals Boxsim en speakerworkshop. Een lijstje van de andere drivers en een vriendelijk verzoek naar de forumleden heeft volgens mij binnen no time een geschikt (basis)ontwerp om mee aan de slag te gaan.

Voor de kantelfrequentie is het handig te kijken naar de andere drivers die je wilt gebruiken om zodoende een mooi geheel te vormen. Wat mij alleen zorgen maakt is de erg hoge weerstand van de woofer zo rond de 30 hz. Ik weet niet wat andere forumleden hier van denken?

Maar voor welk ontwerp wil je gaan. 2-weg, 3-weg, bassreflex, gesloten, TL? En heb je nog restricties aan het formaat?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die Hivi M8A is zeker geen verkeerde speaker!

Echter komt er bij een eigen ontwerp maken, een hoop meer bij kijken. Zo moet je dadelijk ook filteren etc. Daar heb je dan weer apparatuur voor ndoig (meet microfoon, voorversterker, iets om impedanties mee op te nemen).

Voor de rest is het ook erg handig om eerst een soort van "design goal" aan te nemen. Een beetje wat Gobla zegt, wat voor kast wil je precies? Welke eisen stel je etc etc.

Een mooie kast is bv 45liter BR tuned op 29Hz, hoewel ik vind dat hij wel een beetje te laag gaat voor zo'n 8 inch drivertje. (ivm belastbaarheid en vervorming)
Bijlagen
Hivi M8a.zip
(1.01 KiB) 159 keer gedownload
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door weidok »

TubeHead schreef:
Nu moet ik gaan werken in WinISD.. maar snap er nog niet zo heel veel van. Staat er ergens op internet een goeie uitleg ? heb niet echt een tutorial kunnen vinden waar ik een beetje wat van snap.
misschien helpt dit je verder..

http://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=20
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Of dit?
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 3&Itemid=2
En de plaatjes ff resise is ook wel handig? Passen ze beter in beeld.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Even foto's aangepast.


Er komt inderdaad een hoop bij kijken.
Maar wil het toch proberen om er veel kennis mee op te doen door een hoop zelf te doen. ( WinISD, kasten bouwe, filters ontwerpen en berekenen). Alle begin is immers moeilijk en hoop dat met een zetje in de rug van overige forum leden gaat goed komen.


Heb mijn mijn WinISD grafiekje niks gedaan behalve de parameters ingevoerd.

Zal van de week is even de door jullie gegeven tutorials heen worstelen.


Ontwerp van de kast zelf ? Heb niet echt beperkingen. Kasten van de "low budget speaker" formaat ging mijn gedachten uit.
Kan beter gewoon met een bass reflex beginnen om het niet te moeilijk te maken zoals een TL.

De drivers weet ik zo nog niet.. Heb even gekeken in de "Audio Special van Elektor" en daar beetje kennis op gedaan in combinaties van drivers.

Je hebt Capella die gebruikt maak van een woofer en een breedbander.
Kijk je weer naar de Eltim dan maken ze daar gebruik van een Woofer en een tweeter.

Dus wat verstandig is weet ik niet echt... lijkt mij persoonlijk dat een woofer en breedbander beste optie is ?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Heb even die tut gelezen en wat geexperimenteert.

Zijn dit goede simulaties met een 40L kast ? Heb ook geprobeert met een 45L kast en kwam iets beter uit met de Tuning frequency die b_force heeft gegeven.


Ook even gekeken naar de tweeter.

Woofer samen met deze :

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6988

Alleen gekeken naar de frequentie grafiekje en merkte op dat deze tweeter van alle andere HiVi tweeters een heel stabiel en breed is.

Goeie combinatie ?
Bijlagen
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De afstemming die je nu hebt heeft een aardig bult. Ik zou de afstem frequentie iets lager leggen, 30Hz oid. 45 liter is ook prima.

Voor de tweeter zou ik persoonlijk een iets beter exemplaar pakken. De Seas 27TFF bijvoorbeeld. Prima tweeter voor het geld.

Overigens moet je eigenlijk ook nog een midwoofer hebben. De M8a breekt nmlk op bij 2kHz, dus dat is niet aan te sluiten op een tweeter.
Een midwoofer hoeft opzich niet duur te zijn. Het is een beetje wat je wil en wat voor smaak je hebt (die M8a heeft nmlk qua matching iets meer aandacht nodig).

Een betaalbare midwoofer is bv de Dayton RS125S-8. Je zou ook voor een echt mid kunnen gaan, bv de Dayton RS52. De Wavecor WF146WA02 is ook een bizar goed metende speaker. Is wel iets duurder. (ik snap dat je het binnen de beperkingen wilt houden)
In combi met de RS52 zou je ook kunnen gaan voor bv de Seas 19TFF1

edit:
Download even mijn winisd file, ik zie dat je lang niet alle specs hebt ingevuld!!
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Welke bult bedoel je ? bij de group delay ?

Stel dat ik de RS125S-8 pak.. dan moet ik daar natuurlijk ook weer een kast voor berekenen ?

Maakt het veel uit als ik de 19TFF of de 27TFF pak in combinatie met de RS125S-8 ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nee bult bij je transfer function magnitude.

Voor die Dayton moet je idd een kast bereken en je moet sowieso alles opmeten met een meetmicrofoon en een impedantie meting doen.
Anders krijg je het geheel never nooit niet goed.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Dus met andere woorden moet ik die Dayton's en Seas's bestellen..

En die met ARTA oid ? op meten ?

Aan hand van die gegevens kast bouwen en filters berekenen ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je moet helemaal niks :lol: :lol: 8)

Wat je doet is kijken wat voor kast je nodig hebt voor die M8a en een mid(woofer). Vervolgens maak je die kast en ga je de frequentie respons etc meten.

Eerlijk gezegd zou ik als ik jou war er nog wat in verdiepen. Ook bv een budget opstellen en een doel. Wat wil je zelf precies?

Daarnast zijn er misschien nog zat andere speaker die je er bij kunt nemen. Net wat je wil.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier overigens een meting van de woofer:

http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... stcount=43

en

http://www.audioheuristics.org/measurem ... 20test.htm

Hij heeft een tijd terug ook in de Hobby hifi gestaan.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Haha het ging meer om het idee... dat ik beetje begin te snappen hoe de plan van aanpak ongeveer moet zijn.

Die heb ik nergens kunnen vinden. ;) Weet niet echt waar ik moet beginnen zodat ik in bepaalde dingen kan verdiepen.


Wat ik wil ? Een mooie speaker bouwen waar ik zoveel mogelijk eigen input wil in brengen.


Over de kast van de M8A.
In WinISD hadden we deze gegevens:
Liter= 45
Poort= 8,2cm Diameter , lengte 35 cm

Had al een kast uitgerekent van 50 x 30 x 30 cm
Maar die uit gerekende poort van 35 is best vrij lang nietwaar ?



Over de mid
Nu kwam ik ook de kleine broertje tegen van de M8A de M3N
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6992
Als deze hem goed aanvult zou dat mooi zijn, oog wilt ook wat ;)


edit.. bedankt voor de linkjes
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het broertje van de M3N is de B3S

http://www.zaphaudio.com/smalltest/

en

http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html

Helemaal niet zo gek als je die als mid gebruikt. Doet het nog vrij goed eigenlijk. Ik heb er misschien nog wel wat over voor je.

Leuk tweetertje erbij en klaar :)

BR van 35 is iets lang, maar zou nog wel kunnen. Als je de ruimte hebt, zou ik hem aan de achterkant maken. Aan de onderkant en dan de speaker op pootjes zetten is opzich ook wel grappig.

Als kast zou dit een mooie klassieke 3-weg kunnen worden. iets van 22cm breed, 100cm hoog en x cm diep (moet je even bepalen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Die B3S samen met die seas 27TFF bijvoorbeeld inderdaad.
Lijkt me een gouden combinatie ?


Had inderdaad zelf ook het idee om de poort ook aan de onderkant te maken zoals Edo's zn Lowbudgets speakers.

Heb je misschien dan nog een paartje B3S liggen ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je hebt PB :wink:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

heb wat gegevens in WinISD gegooit van de Dayton RS125s-8 maar krijg niet zo'n mooie curve als in de datasheet ?

Wat doe ik verkeerd ?
Bijlagen
Dayton.rar
(1.62 KiB) 118 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je SD en BL staan niet goed. Die heb je waarschijnlijk in m^2 ingevoerd ipv cm^2 oid.

hier bestand die wel goed is.
2,5 - 3 liter moet goed zijn.
Bijlagen
Dayton RS125S-8.zip
(704 Bytes) 129 keer gedownload
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Die kleine HiVi's hebben een laag rendement. Dat wordt lastig met filteren. Wat denk je van een Dayton RS52 dome mid? Die heeft een mooie response en kan je helpen om een speaker met een heel mooi afstraalgedrag te maken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Klopt Martijn over die lage gevoeligheid (vertel ik hem net via PB). Of het echt problematisch wordt bekijk ik nog even in boxsim.
De RS52 is zeker een aanrader (heb ik al genoemd geloof ik)!!!!
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Ben beetje aant pielen geweest.. maar om niet boven de 1dB uit te komen krijg je wel een super lange pijp !

Ik krijg het anders niet voor elkaar.
Bijlagen
dayton.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

die RS125 kun je gewoon gesloten laten!!!!!!

Het is immers een mid-woofer er hoeft geen laag uit te komen. (dat stukje moet je dus filteren met die M8a)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Zoiets bedoel je ?
Bijlagen
speaker.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja, maar dan passief.

Dat kan winsid niet.
Ik zal later de dag even een boxsim plaatje laten zien. Dan krijg je een beter idee.
Naar mijn idee moet die RS125 met gemak kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”