Komt uit/rond de 300B. Als ik de koppel c ervoor losmaak blijf ik het ook zien. Op de speakers aangesloten hoor ik het niet terug, ik laat het eerst zo.nl3prc schreef:heb je nog gevonden waar de brom vandaan kwam of komt?Barry2001 schreef:Ha Walter,
Nou, in zoverre, heb nog even naar de 2mV brom gekeken. Als ik de koppelcondensator voor de 300B los maak zie ik het nog steeds, dus het komt ergens rond de 300B vandaan. Misschien toch iets op de voeding ofzo, omdat het zo weinig is is het wat lastig te traceren.
Heb het maar even laten zitten, misschien is het dusdanig weinig dat het helemaal niet te horen is. Had vandaag weer hobbytijd, ben begonnen met het bedraden van het 2e blok, die zit dus verder mechanisch al in elkaar.
Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Als je de koppel C naar de 300B los hebt kan het maar van 2 dingen komen : 1) de gloeivoeding ; 2) de hoogspanning ;
Meet eens de bromspanning op de kathode, bereken de wisselstroom component. Die loopt ook door de uitgangs trafo en transformeert die naar de LS klemmen. Misschien heb je het 'lek' dan boven. Wat is de waarde van de buffer C voor de 300B voeding, Het is anders als bij een balans versterker want daarbij hebben beide buizen dezelfde brom spanning op de voeding en zijn de stromen daarvan in fase en die vallen daardoor tegen elkaar weg. Bij een penthode SE is het probleem ook minder omdat die een hoge Ri heeft en stroom variaties t.g.v. brom op de voeding veel kleiner zijn. De 300B heeft een heel lage Ri en dus heeft voedings brom behoorlijk invloed. Andere kant is wel weer een betere demping op de speakers en vaak een mooi doorlopende frequentie karakteristiek.
Meet eens de bromspanning op de kathode, bereken de wisselstroom component. Die loopt ook door de uitgangs trafo en transformeert die naar de LS klemmen. Misschien heb je het 'lek' dan boven. Wat is de waarde van de buffer C voor de 300B voeding, Het is anders als bij een balans versterker want daarbij hebben beide buizen dezelfde brom spanning op de voeding en zijn de stromen daarvan in fase en die vallen daardoor tegen elkaar weg. Bij een penthode SE is het probleem ook minder omdat die een hoge Ri heeft en stroom variaties t.g.v. brom op de voeding veel kleiner zijn. De 300B heeft een heel lage Ri en dus heeft voedings brom behoorlijk invloed. Andere kant is wel weer een betere demping op de speakers en vaak een mooi doorlopende frequentie karakteristiek.
dikke klasse Barry !
Je versterkers zien er gelikt uit !
Sleur je ze mee naar Breda 2012 ?

Sleur je ze mee naar Breda 2012 ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Direct achter de gelijkrichterbuis zit 30uF, dan een 10uH smoorspoel, dan 20uF, geen ripple voor zover ik kan zien. Ook de gloeispaning is schoon. Wat ik wel vrij eenvoudig zou kunnen doen bedenk ik me nu, is die gloei eens aan de labvoeding hangen. Komt nog wel, eerst even me de speakers verder. De noodzaak is niet hoog omdat ik het niet hoor, en of je het in je vervorming merkt... maar ga het nog wel even proberen.Dalojan schreef:Als je de koppel C naar de 300B los hebt kan het maar van 2 dingen komen : 1) de gloeivoeding ; 2) de hoogspanning ;
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dank u! Ik weet een betere Bert, als jij nou, Almelo.....BertDB schreef:dikke klasse Barry !
Sleur je ze mee naar Breda 2012 ?![]()
Voed je je gloei op de 300B met wissel spanning of gelijkstroom?(geen gelijkspanning!)Barry2001 schreef:Direct achter de gelijkrichterbuis zit 30uF, dan een 10uH smoorspoel, dan 20uF, geen ripple voor zover ik kan zien. Ook de gloeispaning is schoon. Wat ik wel vrij eenvoudig zou kunnen doen bedenk ik me nu, is die gloei eens aan de labvoeding hangen. Komt nog wel, eerst even me de speakers verder. De noodzaak is niet hoog omdat ik het niet hoor, en of je het in je vervorming merkt... maar ga het nog wel even proberen.Dalojan schreef:Als je de koppel C naar de 300B los hebt kan het maar van 2 dingen komen : 1) de gloeivoeding ; 2) de hoogspanning ;
Dan komt de brom hoogst waarschijnlijk daar vandaan.
Als je je 300B wilt verwarmen moet je een stroombron maken, of kijken naar een vccs.
Tentlabs heeft hele mooie voedingen voor de gloei van de 300B
Als je voeding bromvrij is ben je dan zeker van je brom af.
- audiomanics
- Contacteer:
Even inhakend op deze vraag/opmerking: Op de foto's zie je duidelijk twee stuks VCCS schakelingen zitten.molekuul schreef:Voed je je gloei op de 300B met wissel spanning of gelijkstroom?(geen gelijkspanning!)
(komen me bekend voor...) Hiermee is je vraag vermoedelijk al beantwoord??
Kees
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Molekuul, ik hoor op de uitgang ook geen brom hoor, ik zie alleen nog 2mV op de scoop staan op 8 Ohm, niet zo'n punt dus.molekuul schreef:Voed je je gloei op de 300B met wissel spanning of gelijkstroom?(geen gelijkspanning!)Barry2001 schreef:Direct achter de gelijkrichterbuis zit 30uF, dan een 10uH smoorspoel, dan 20uF, geen ripple voor zover ik kan zien. Ook de gloeispaning is schoon. Wat ik wel vrij eenvoudig zou kunnen doen bedenk ik me nu, is die gloei eens aan de labvoeding hangen. Komt nog wel, eerst even me de speakers verder. De noodzaak is niet hoog omdat ik het niet hoor, en of je het in je vervorming merkt... maar ga het nog wel even proberen.Dalojan schreef:Als je de koppel C naar de 300B los hebt kan het maar van 2 dingen komen : 1) de gloeivoeding ; 2) de hoogspanning ;
Dan komt de brom hoogst waarschijnlijk daar vandaan.
Als je je 300B wilt verwarmen moet je een stroombron maken, of kijken naar een vccs.
Tentlabs heeft hele mooie voedingen voor de gloei van de 300B
Als je voeding bromvrij is ben je dan zeker van je brom af.
De gloei van de 300B is een spanningsgestuurde stroombron, uitgaande van een referentiespanning, zoals veel van die schakelingen werken. Als je iets terug scrolt in dit draadje, dit is een eigen printje geworden. Het probleem was dus dat ik maar 5V AC ter beschikking had op de trafo, om naar 5V voor de 300B te gaan. Dit is gelukt dus, dankzij FET en Schottky diode keuze. Probeer dat maar eens met de Tentlabs modules te doen....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik was een jaar geleden begonnen met de Preamp voor deze SE monoblokken, en wil dat deze winter gaan afmaken. Probleem was eigenlijk dat ik met m'n huidige preamp de versterker niet goed kan uitsturen, vraagt teveel ingangssignaal. Versterking in de 2 driver trappen is iets van 9x, hierna doet de 300B er een ruime 3x bovenop. De 300B wil toch wel iets van 50V (RMS) zien om lekker uit te sturen, dat haal ik in de huidige configuratie niet. Drastisch besluit voordat ik met de preamp verder ga, ik ga de driver trappen vervangen.
Zijn verschillende mogelijkheden, ik zou bv een 6N30 - D3A kunnen nemen zoals Triode Dick dat oa in z'n Caesar versterker doet, Dalojan gebruikt 2 x een 6H30 met MOSFET's als anode belasting, ook een idee.
Het schema nog een keer (gloeistroomvoorziening zoals op het schema is anders bij mij) met een dubbele voeding, met de 5Z3 voor de 300B en de AZ1 voor de voortrappen, dit wil ik in principe ook zo houden.
Zijn verschillende mogelijkheden, ik zou bv een 6N30 - D3A kunnen nemen zoals Triode Dick dat oa in z'n Caesar versterker doet, Dalojan gebruikt 2 x een 6H30 met MOSFET's als anode belasting, ook een idee.
Het schema nog een keer (gloeistroomvoorziening zoals op het schema is anders bij mij) met een dubbele voeding, met de 5Z3 voor de 300B en de AZ1 voor de voortrappen, dit wil ik in principe ook zo houden.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op wo 16 okt 2013, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
@Barry2001,
Was dit topic helemaal vergeten, erg leuk om het weer te zien!
Met een andere (lees modernere) buis als de VT ga je wel een stukje van de "looks" verliezen, maar ik schat in dat je nu minder luistert naar deze versterker dan je zou willen.
Ik zou het heel eenvoudig houden:
Je neemt een breedband of HF penthode, zoals de D3a.
Deze buis heeft een hoge versterking en steilheid en een lage inwendige weerstand, precies wat nodig is om een 300B uit te sturen.
Hoe te schakelen : als triode, vervolgens een anodeweeerstand, een kathode weerstand, overbrugd met een elco (of eventueel mijn eigen voorkeur; een paar leds) en dat is het..
Wel gloeien met gelijkstroom, omdat het i.p. geen audiobuis is.
groet,
Aat
Was dit topic helemaal vergeten, erg leuk om het weer te zien!
Met een andere (lees modernere) buis als de VT ga je wel een stukje van de "looks" verliezen, maar ik schat in dat je nu minder luistert naar deze versterker dan je zou willen.
Ik zou het heel eenvoudig houden:
Je neemt een breedband of HF penthode, zoals de D3a.
Deze buis heeft een hoge versterking en steilheid en een lage inwendige weerstand, precies wat nodig is om een 300B uit te sturen.
Hoe te schakelen : als triode, vervolgens een anodeweeerstand, een kathode weerstand, overbrugd met een elco (of eventueel mijn eigen voorkeur; een paar leds) en dat is het..
Wel gloeien met gelijkstroom, omdat het i.p. geen audiobuis is.
groet,
Aat
- RobertD
- Contacteer:
Kijk anders eens bij de Stanley en Oliver versterkers op TriodeDick.com
De penthode die jij nu in de Mu-Stage hebt kun je vast gewoon blijven gebruiken. Je zult alleen een andere voet op de plaats van de VT67 moeten zetten.
Het punt is dat een 6N30 of 6N6P ook maar een versterking van ongeveer 11 - 12 heeft. Ten opzichte van de 9 die je nu in de stuurtrap hebt schiet je daar naar mijn idee niet veel mee op.
Als je de stuurtrap met alleen een penthode gaat uitvoeren ga je voor mijn gevoel een beetje voorbij aan het principe van een triode-versterker. (Maar het voorstel van AatV om de D3A in penthode te schakelen is dan wel weer heel goed!)
Ik denk dat je door het vervangen van de versterkende triode in jouw versterker de minst ingrijpende ombouw gaat doen. Dan blijven je monoblokken optisch nagenoeg gelijk.
Een 6SN7 of 6SL7 is goed toe te passen. Omdat je al een voorversterker hebt, zou ik voor de 6SN7 gaan. Je kunt de twee secties parallel schakelen of gewoon maar één sectie gebruiken (wanneer je de versterkers zo bouwt dat je bij het ene monoblok triode 1 en bij het andere monoblok triode 2 van de 6SN7 gebruikt, kun je de buisjes na het verslijten van de gebruikte triode omwisselen om de andere triode uit de 6SN7 te gebruiken.)
De penthode die jij nu in de Mu-Stage hebt kun je vast gewoon blijven gebruiken. Je zult alleen een andere voet op de plaats van de VT67 moeten zetten.
Het punt is dat een 6N30 of 6N6P ook maar een versterking van ongeveer 11 - 12 heeft. Ten opzichte van de 9 die je nu in de stuurtrap hebt schiet je daar naar mijn idee niet veel mee op.
Als je de stuurtrap met alleen een penthode gaat uitvoeren ga je voor mijn gevoel een beetje voorbij aan het principe van een triode-versterker. (Maar het voorstel van AatV om de D3A in penthode te schakelen is dan wel weer heel goed!)
Ik denk dat je door het vervangen van de versterkende triode in jouw versterker de minst ingrijpende ombouw gaat doen. Dan blijven je monoblokken optisch nagenoeg gelijk.
Een 6SN7 of 6SL7 is goed toe te passen. Omdat je al een voorversterker hebt, zou ik voor de 6SN7 gaan. Je kunt de twee secties parallel schakelen of gewoon maar één sectie gebruiken (wanneer je de versterkers zo bouwt dat je bij het ene monoblok triode 1 en bij het andere monoblok triode 2 van de 6SN7 gebruikt, kun je de buisjes na het verslijten van de gebruikte triode omwisselen om de andere triode uit de 6SN7 te gebruiken.)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
De versterking is nu echt te laag inderdaad. Als ik 1V / 1kHz aanbied op de ingang is dit 9V op de grid van de 300B, en 30V op de anode. De UGT die ik gebruik is een 5k, 5000/8 en daar de wortel uit maakt 25. 30V/25=1.2V. Dat schiet niet echt op natuurlijk.
De oude dame VT67 vervangen en de 6AG7 als mu stage laten zitten lijkt inderdaad de beste optie, en een 6SN7 lijkt me ook een goede vervanger voor de VT67. Handig inderdaad Robert om de beide helften apart van elkaar te gebruiken zodat ze om te wisselen zijn. Volgens mij heb ik nog een 6SN7 liggen zelfs, zal thuis nog even kijken. Zal voor het proberen eerst AC gloeien, en als dat niet goed gaat DC, daar zal het wel op uit draaien. Op de trafo gaat dit goed, ik heb daar een dikke 5V wikkeling (mijn stroombronvoeding kan toe met 5V AC in) voor de 300B en 2 x 6.3V 1A voor de 6AG7 en de 6SN7. Gescheiden wikkeling, en een 6SN7 vraagt 600mA gloei dus dat moet kunnen.
De voorversterker die ik wil gaan gebruiken is iets als Classic Three, daar komt een volt of 4 uit.
De oude dame VT67 vervangen en de 6AG7 als mu stage laten zitten lijkt inderdaad de beste optie, en een 6SN7 lijkt me ook een goede vervanger voor de VT67. Handig inderdaad Robert om de beide helften apart van elkaar te gebruiken zodat ze om te wisselen zijn. Volgens mij heb ik nog een 6SN7 liggen zelfs, zal thuis nog even kijken. Zal voor het proberen eerst AC gloeien, en als dat niet goed gaat DC, daar zal het wel op uit draaien. Op de trafo gaat dit goed, ik heb daar een dikke 5V wikkeling (mijn stroombronvoeding kan toe met 5V AC in) voor de 300B en 2 x 6.3V 1A voor de 6AG7 en de 6SN7. Gescheiden wikkeling, en een 6SN7 vraagt 600mA gloei dus dat moet kunnen.
De voorversterker die ik wil gaan gebruiken is iets als Classic Three, daar komt een volt of 4 uit.
- RobertD
- Contacteer:
Als ik zo even snel wat schema's vergelijk hoef je niet eens de kathodeweerstand van de triode te vervangen en kun je de 6SN7 er direct in zetten.
Dat lijkt een relatief eenvoudige aanpassing, afgezien van de andere voet en de gloeistroom uiteraard.
Dat lijkt een relatief eenvoudige aanpassing, afgezien van de andere voet en de gloeistroom uiteraard.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Als je een triode gebruikt in mu stage configuratie dan levert dat een uiterst lineaire versterking op. Zaak is wel dat de anode belasting die de triode ziet zo hoogohmig is als je maar kan realiseren. De triode bedrijf je dan bij een konstante anode stroom. Een penthode is een goed idee als anode belasting en hoe steiler hoe beter. De D3a scoort dan hoge ogen en is met een andere kleine penthode nauwelijks te verbeteren. Maar een MOSFET is natuurlijk nog veel steiler en doen het daarom minstens zo goed. Lees het mu stage verhaal van Kimmel er maar eens op na, dat is zo wie zo een aanrader voor iedereen die met audio en buizen stoeit.
Groetsz,
Jan
Groetsz,
Jan
Onderstaand schema zeer lang als hoofdtelefoon versterker gebruikt.
Met 6sn7, gewoon wissel gloeispanning.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Even gekeken, heb inderdaad nog een 6SN7 liggen, maar helaas geen voetje. Tsja, het is wel erg eenvoudig dit even te proberen, dat ga ik ook maar doen, zojuist 2 octal 8p voetjes besteld. Als ik het nakijk Robert markeert er inderdaad niet zoveel aan de huidige setup om de 6SN7 erin te zetten. Kan dan na het inbouwen de R's eventueel nog wel aanpassen om het spanningsniveau goed te krijgen.
Je hebt zeker gelijk Jan, de 6AG7 is vast niet de meest ideale mu-stage, maar het zit er al in en voor het experiment al aanwezig dus. Is zeker de moeite waard om later eens mee te experimenteren. Dick gebruikt de D3A al een tijdje in z'n SE's als mu-stage, moet 'm bevallen want die heeft de nodige wel geprobeerd.
Je hebt zeker gelijk Jan, de 6AG7 is vast niet de meest ideale mu-stage, maar het zit er al in en voor het experiment al aanwezig dus. Is zeker de moeite waard om later eens mee te experimenteren. Dick gebruikt de D3A al een tijdje in z'n SE's als mu-stage, moet 'm bevallen want die heeft de nodige wel geprobeerd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Poeh, lijkt me aardig ruig voor een hoofdtelefoonversterkerkoifarm schreef:Onderstaand schema zeer lang als hoofdtelefoon versterker gebruikt.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
In mijn 2A3-40 versterker gebruik ik ook een 6SN7GT van EH en dat is zeker niet slecht maar er is gehoormatig veel verschil tussen de verschillende fabrikaten 6SN7GT. Ik heb een exemplaar uit bamie land en die klinkt echt heel demotiverend, simpel gezegd heel slecht. Maar de EH versie is prima en gloei ik met 6,3V wisselspanning en geen spoortje brom te bekennen.
De D3a voldoet prima in een mu stage, ik dacht dat die een (onovertroffen) steilheid had van ongeveer 40 mA/V en dat verklaart een boel.
Overigens de 2A3-40 van JJ is ongeveer een 300B maar dan met 2,5V gloeispanning.
Groetsz,
Jan
De D3a voldoet prima in een mu stage, ik dacht dat die een (onovertroffen) steilheid had van ongeveer 40 mA/V en dat verklaart een boel.
Overigens de 2A3-40 van JJ is ongeveer een 300B maar dan met 2,5V gloeispanning.
Groetsz,
Jan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ha, heb zelfs nog gloeistroom printjes liggen zie ik, die ik ook voor de 300B gebruik. Zou in een light versie ook voor de 6SN7 gebruikt kunnen worden, mocht het met AC niet gaan.. beetje overkill maar het ligt er toch. Wie wat bewaard..
'Mijn' 6SN7 is een echte rus. En in deze tijd kan een beetje USSR verzoening geen kwaad he.
'Mijn' 6SN7 is een echte rus. En in deze tijd kan een beetje USSR verzoening geen kwaad he.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Aha, ik dacht dat je zelf wat geknutseld had.koifarm schreef:Het was de onderstaande versterker.
Da's vast geen zelfbouw...koifarm schreef:Het was de onderstaande versterker.
Ooit voor €350,- gescoord via ebay in china. Incl verzending en BTW.
Daar kun je niet voor zelfbouwen. Kosten tegenwoordig 2x dat bedrag.
Het vermogen was iets te laag voor mijn dynaudio speakers, maar prima voor mijn AKG K 701 hoofdtelefoon.
Daar kun je niet voor zelfbouwen. Kosten tegenwoordig 2x dat bedrag.
Het vermogen was iets te laag voor mijn dynaudio speakers, maar prima voor mijn AKG K 701 hoofdtelefoon.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Mijn ervaring met TUNGSOL is dat het prima kwaliteit is en goed klinkt. Ik heb een beetje het vermoeden dat ze in de zelfde fabriek geboren worden als de buizen van EH.
Groetsz,
Jan
Groetsz,
Jan