Elektronica voor de noob
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Contacteer:
Elektronica voor de noob
Dankzij dit boek zijn mijn treinritten richting werk factor tien ingekort (althans qua beleving):
Momenteel ben ik bezig met hoofdstuk 6 van het tweede deel, waarin met handen en voeten naar een versterker wordt toegewerkt. Stap voor stap. Eerst de wisselspanning versterken, ok, we zitten met een faseverschuiving en voldoende versterking, maar er is nog niet genoeg stroom voorhanden. Dus een tweede trap erbij. Maar dan blijkt er een probleem te zijn met de amplitude van het signaal waarvan enkel de positieve kant door de transistor gaat. Dus een tweede transistor in parallel die de negatieve kant van die amplitude verzorgt. En hop plots heb je een eindbalans versterker! Echt mooi hoe ze er naar toe groeien. Fascinerend helder uitgelegd. Een ware openbaring voor de pure leek. Je voelt al lezende al die puzzelstukjes op hun plaats valllen en in elkaar klikken.
Ik moet zeggen dat ik elektriciteit en elektronica nog nooit zo ordelijk en zo logisch uitgelegd heb gekregen. Zo zie je maar dat een slechte leraar veel kan verknoeien.
Momenteel ben ik bezig met hoofdstuk 6 van het tweede deel, waarin met handen en voeten naar een versterker wordt toegewerkt. Stap voor stap. Eerst de wisselspanning versterken, ok, we zitten met een faseverschuiving en voldoende versterking, maar er is nog niet genoeg stroom voorhanden. Dus een tweede trap erbij. Maar dan blijkt er een probleem te zijn met de amplitude van het signaal waarvan enkel de positieve kant door de transistor gaat. Dus een tweede transistor in parallel die de negatieve kant van die amplitude verzorgt. En hop plots heb je een eindbalans versterker! Echt mooi hoe ze er naar toe groeien. Fascinerend helder uitgelegd. Een ware openbaring voor de pure leek. Je voelt al lezende al die puzzelstukjes op hun plaats valllen en in elkaar klikken.
Ik moet zeggen dat ik elektriciteit en elektronica nog nooit zo ordelijk en zo logisch uitgelegd heb gekregen. Zo zie je maar dat een slechte leraar veel kan verknoeien.
Re: Elektronica voor de noob
Ok, goed om te onthouden!
Ik ben al een tijdje blijven steken in deze:
http://www.bol.com/nl/p/teach-yourself- ... 011050246/
Niet omdat ik het niet snap, maar tijdgebrek/motivatie. Alles wordt hier in ok heel goed uitgelegd, en alles wordt wel naar een toepassing vertaald dat je weet waar iets voor dient. Maar toch is het vrij theoretisch. Handig als je er wat verder in wilt, maar dat je het in halgeleiders eigenlijk hebt over "the movement of holes" is niet echt nodig om te begrijpen hoe de basis principes van een versterkerschakeling werken. En eerst die basis principes begrijpen om vanuit dat punt de theorie verder uit te diepen is denk ik een betere weg (voor mij). Puur theoretisch lukt ook wel, maar dan lijkt de stof al snel taaier. En omdat jou aanrader Nederlands is geschreven leest het ook net wat makkelijker weg dan Engels.
Ondanks mijn kritische noot t.o.v. dat mijn boek theoretisch is vindt ik het nog steeds ook een aanrader! Alles wordt wel zo uitgelegd dat iemand met een kleine basis het kan begrijpen en de theorie er achter dan ook kent (tot op zekere hoogte...).
Ik ben al een tijdje blijven steken in deze:
http://www.bol.com/nl/p/teach-yourself- ... 011050246/
Niet omdat ik het niet snap, maar tijdgebrek/motivatie. Alles wordt hier in ok heel goed uitgelegd, en alles wordt wel naar een toepassing vertaald dat je weet waar iets voor dient. Maar toch is het vrij theoretisch. Handig als je er wat verder in wilt, maar dat je het in halgeleiders eigenlijk hebt over "the movement of holes" is niet echt nodig om te begrijpen hoe de basis principes van een versterkerschakeling werken. En eerst die basis principes begrijpen om vanuit dat punt de theorie verder uit te diepen is denk ik een betere weg (voor mij). Puur theoretisch lukt ook wel, maar dan lijkt de stof al snel taaier. En omdat jou aanrader Nederlands is geschreven leest het ook net wat makkelijker weg dan Engels.
Ondanks mijn kritische noot t.o.v. dat mijn boek theoretisch is vindt ik het nog steeds ook een aanrader! Alles wordt wel zo uitgelegd dat iemand met een kleine basis het kan begrijpen en de theorie er achter dan ook kent (tot op zekere hoogte...).
Is helemaal waar, je hoeft de fysica van een transistor niet te kennen om een versterker in elkaar te kunnen solderen. Net zo min als je zelf de wet van ohm hoeft te kunnen afleiden. Als je maar weet wat het doet.avdboom schreef:Niet omdat ik het niet snap, maar tijdgebrek/motivatie. Alles wordt hier in ok heel goed uitgelegd, en alles wordt wel naar een toepassing vertaald dat je weet waar iets voor dient. Maar toch is het vrij theoretisch. Handig als je er wat verder in wilt, maar dat je het in halgeleiders eigenlijk hebt over "the movement of holes" is niet echt nodig om te begrijpen hoe de basis principes van een versterkerschakeling werken. En eerst die basis principes begrijpen om vanuit dat punt de theorie verder uit te diepen is denk ik een betere weg (voor mij). Puur theoretisch lukt ook wel, maar dan lijkt de stof al snel taaier. En omdat jou aanrader Nederlands is geschreven leest het ook net wat makkelijker weg dan Engels.
Die Elektuur boekjes zijn echt een aanrader voor de beginner, erg toegankelijk geschreven. Dacht eigenlijk dat ze niet meer uitgegeven werden.
Misschien ook eens wat voor mij
Ben ooit eens gestart met een cursus elektronikneus bij dirksen opleidingen.
Door omstandigeden ben ik er mee gestopt .
Maar dat was alleen maar rekenen weet ik nog ,voor de hobby hoeft het niet zo hoogdravend volgens mij.
Ben ooit eens gestart met een cursus elektronikneus bij dirksen opleidingen.
Door omstandigeden ben ik er mee gestopt .
Maar dat was alleen maar rekenen weet ik nog ,voor de hobby hoeft het niet zo hoogdravend volgens mij.
veertig euro kost dat kreng.
wanneer heb jij het boek uitgelezen

wanneer heb jij het boek uitgelezen
- Muug
- Contacteer:
Dat boek - al vrij oud overigens - kost inderdaad vrij veel, maar ik heb het hier gewoon in de lokale bib gehaald.
Het zijn dus drie delen in één. Het eerste deel is héél eenvoudig en elke component krijgt lekker veel aandacht. De schakelingen nabouwen hoeft niet echt, alles is helder genoeg om te kunnen meedenken met de auteur. Het tweede deel over de wisselspanningen en stromen is pas écht interessant. Ik heb al behoorlijk veel heen en weer gebladerd, om bvb nog maar eens iets te herhalen over wat een condensator nou bvb eigenlijk wel doet !
Zo zie je eigenlijk in de schemaatjes heel mooi hoe de gelijkspanning "gevangen" zit in het "versterkerdeel", met aan elke "toegang" een condensator die wél wisselspanning doorlaat, maar geen gelijkspanning ! Dus je snapt het al, aan de ingang steek je een kleine wisselspanning in de versterker, en aan de andere kant komt die er dankzij de transistor/buus versterkt uit. Je begint de schema's van pakweg Triode Dick meteen een stuk beter te snappen.
Wat je ook meteen snapt is het verschil tussen een pushpull en een single ended versterker. Die laatste is namelijk niet méér dan die allereerste trap uit de schemaatjes: dus je hebt wél een sterk versterkte wisselspanning maar slechts weinig stroom ter beschikking, en dus weinig vermogen, iets waar single endeds bekend voor zijn. En tegelijk begrijp je ook het probleem van een pushpulll, nl dat je die twee delen van de sinus weer mooi naadloos aan elkaar gelijmd wilt hebben, anders is je muzieksignaal verstoord!
Ik zeg het je, het is een fijn boek dat leest als een trein. Zeker als je er op zit.
Zo zie je eigenlijk in de schemaatjes heel mooi hoe de gelijkspanning "gevangen" zit in het "versterkerdeel", met aan elke "toegang" een condensator die wél wisselspanning doorlaat, maar geen gelijkspanning ! Dus je snapt het al, aan de ingang steek je een kleine wisselspanning in de versterker, en aan de andere kant komt die er dankzij de transistor/buus versterkt uit. Je begint de schema's van pakweg Triode Dick meteen een stuk beter te snappen.
Wat je ook meteen snapt is het verschil tussen een pushpull en een single ended versterker. Die laatste is namelijk niet méér dan die allereerste trap uit de schemaatjes: dus je hebt wél een sterk versterkte wisselspanning maar slechts weinig stroom ter beschikking, en dus weinig vermogen, iets waar single endeds bekend voor zijn. En tegelijk begrijp je ook het probleem van een pushpulll, nl dat je die twee delen van de sinus weer mooi naadloos aan elkaar gelijmd wilt hebben, anders is je muzieksignaal verstoord!
Ik zeg het je, het is een fijn boek dat leest als een trein. Zeker als je er op zit.
Klinkt eigenlijk precies als wat ik zoek.
Het probleem met boeken die alle theorie achter een bpaald principe ook proberen uit te leggen is dat het al snel overwelmend wordt en vermoeiend leest. En zolang je net zelf versterker prints wilt ontwerpen is de bestande schema's begrijpen en daardoor weten wat je aan het doen bent al een grote stap vooruit. Daarna kan je makkelijk verder uitbouwen en stapjes verder gaan.
Ik denk dat ik de kerstman maar eens ga tippen
Het probleem met boeken die alle theorie achter een bpaald principe ook proberen uit te leggen is dat het al snel overwelmend wordt en vermoeiend leest. En zolang je net zelf versterker prints wilt ontwerpen is de bestande schema's begrijpen en daardoor weten wat je aan het doen bent al een grote stap vooruit. Daarna kan je makkelijk verder uitbouwen en stapjes verder gaan.
Ik denk dat ik de kerstman maar eens ga tippen
Met een beetje geluk staan die oude losse deeltjes wel eens bij de Slegte. Heb ik ze 10 jaar geleden in R'dam tenminste wel eens zien staan.
- Muug
- Contacteer:
Deze ochtend op de trein aan H7 begonnen, over "verschilversterkers" ofte opamps. Daar heb ik moeten passen. De moeilijkheidsgraad steeg enorm. Maar dat hoofdstuk heb ik niet nodig voor een buizenversterker. 
In dat geval is dit boek ook een aanrader :
http://www.bruna.nl/boeken/buizenverste ... 9053811245
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Sjeeminee, als er iets makkelijk is, zijn het opamps. Compleet versterkertje met gebalanceerde ingang waar je doormiddel van een aantal weerstanden de functie bepaald!Muug schreef:Deze ochtend op de trein aan H7 begonnen, over "verschilversterkers" ofte opamps. Daar heb ik moeten passen. De moeilijkheidsgraad steeg enorm. Maar dat hoofdstuk heb ik niet nodig voor een buizenversterker.
He ja leuk,komt Nijntje het uileggenray5150 schreef:In dat geval is dit boek ook een aanrader :
Anne
Dat dacht je maar,alle versterkers zijn verschilversterkersMuug schreef:Deze ochtend op de trein aan H7 begonnen, over "verschilversterkers" ofte opamps. Daar heb ik moeten passen. De moeilijkheidsgraad steeg enorm. Maar dat hoofdstuk heb ik niet nodig voor een buizenversterker.
Verschil tussen massa en ingang of tussen twee ingangen.Een buis versterkt (soms) het verschil tussen rooster en kathode.Het signaal kan binnenkomen op het rooster,de kathode of beide
Anne
Wordt het lekker duidelijk van Anne!Ah!buis schreef:Dat dacht je maar,alle versterkers zijn verschilversterkersMuug schreef:Deze ochtend op de trein aan H7 begonnen, over "verschilversterkers" ofte opamps. Daar heb ik moeten passen. De moeilijkheidsgraad steeg enorm. Maar dat hoofdstuk heb ik niet nodig voor een buizenversterker..
Verschil tussen massa en ingang of tussen twee ingangen.Een buis versterkt (soms) het verschil tussen rooster en kathode.Het signaal kan binnenkomen op het rooster,de kathode of beide.En dan heb ik het nog niet eens over de lange staart
.
Anne
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nu nog even in Jip en Janneke taal!AatV schreef:Wordt het lekker duidelijk van Anne!Ah!buis schreef:Dat dacht je maar,alle versterkers zijn verschilversterkersMuug schreef:Deze ochtend op de trein aan H7 begonnen, over "verschilversterkers" ofte opamps. Daar heb ik moeten passen. De moeilijkheidsgraad steeg enorm. Maar dat hoofdstuk heb ik niet nodig voor een buizenversterker..
Verschil tussen massa en ingang of tussen twee ingangen.Een buis versterkt (soms) het verschil tussen rooster en kathode.Het signaal kan binnenkomen op het rooster,de kathode of beide.En dan heb ik het nog niet eens over de lange staart
.
Anne![]()
groet,
Aat
Staat toch wel uitgelegd in "Elektronica echt niet moeilijk"
Of is het ook een Nijntje verhaal
.
Anne
Of is het ook een Nijntje verhaal
Anne