Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Muug »

Omdat ik een TV heb die nogal storingsgevoelig is, denk ik eraan om eens een UPS in te schakelen. Eens zien of die TV dan normaal doet als ik het licht aansteek of de deur van de frigo open doe (echt waar!). Maar op dezelfde stekkerblok zitten de audiocomponenten. Nu vraag ik mij dus af of dit wel een goeie oplossing gaat zijn.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het inschakelen van een UPS voor hun audiomateriaal? En wat zijn die ervaringen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door ray5150 »

Het lijkt me dat je dan eerder een stekkerblok met ingebouwd netfilter moet gebruiken, ipv een UPS.
De laatste is bedoeld om een netspanning onderbreking te overbruggen, dat is iets anders dan filteren.
Soms is er ook wel een netfilter in een UPS ingebouwd, maar niet altijd.
Hangt ook van het model en prijs af.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door dirklammers »

Volgens mij zijn er twee typen UPS. Het ene soort springt alleen bij als de netspanning afvalt. Daar heb je dus niets aan want normaal werk je dus alsnog gewoon op de netspanning. Het andere type staat echt tussen de netvoeding en het apparaat in en voedt dus steeds direct het apparaat. Dat zijn meestal de duurdere omdat die continu het volle vermogen moeten kunnen leveren. Mogelijk dat als je een hele dure hebt de uitgangsspanning prima stabiel en schoon is maar meestal produceert zo'n ding meer netwerkrommel dan het eruit haalt.
Ik zeg netwerkfilter.

Dirk
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Zweitse »

Komt dat goed uit, staat er net één te koop.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=19216
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Leon »

Er zijn 3 soorten UPSen:
1. Offline/standby: deze schakelen in als de spanning wegvalt. Doordat voedingen altijd een tolerantie hebben schakelt de UPS "naadloos" in. De UPS schakelt of in of uit, en is daardoor niet geschikt om problemen in de stroomvoorziening op te lossen: de UPS schakelt bij ieder probleem over naar de accu en die is dan al snel leeg. Meestal geven deze units trouwens een heel lelijke blokspanning af, en zijn daarom niet geschikt voor sommige apparatuur. Voorbeeld: APC Back UPS
2. Line interactive: deze UPS werkt met een buck-boost converter, meestal werken deze units binnen een vrij strakke voltage band. Kleine problemen worden nog steeds afgeleverd bij je apparatuur maar de bescherming is al een stuk beter dan bij het voorgaande type. Bij grote problemen wordt overgeschakeld naar de accu. Afhankelijk van de uitvoering levert de UPS een blokgolf of sinus benadering (bijv. APC Backups PRO) of een nette sinus af (normale APC Smart-UPS modellen).
3. Online/dual conversion: dit type voed de apparatuur altijd vanuit de accu. De inkomende spanning wordt voortdurend gebruikt om de accu te laden, dit proces is gescheiden van de uitgang. Er wordt altijd een mooie sinus gegenereerd, en doordat de accu continue wordt gebruikt als voeding is er geen enkele overschakeltijd. Dit type wordt soms in de beschrijvingen ook aangeduid als "generator geschikt", omdat welke rotzooi je er ook ingooit je altijd er apparatuur op kunt laten draaien. Nadeel: doordat de accu voortdurend wordt gebruikt en opgeladen zijn de verliezen in dit type altijd groter dan in de andere types. Verder is de aanschafprijs hoger. Door de toegenomen kosten en complexiteit wordt dit type niet in kleine modellen (<1000VA) geleverd. Voorbeeld: APC Smart-UPS RT serie.

Driemaal raden welke er goed filtert... die dingen kosten echter meer dan 600 euro, en ik denk dat een standaard netfilter bijna hetzelfde bereikt zonder de 10-20% extra stroomkosten.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Muug »

Da's een mooie uitleg Leon, :goeie: Ik had natuurlijk het derde type ingedachten. Maar mogelijks voldoet een degelijk netfilter inderdaad wel.

Het koopje had ik inderdaad al gezien daarnet, maar zo'n dingen wil ik toch liever eerst uittesten alvorens het aan te kopen. :-s
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Leon »

Beetje duur filter. Een P5B-GR heeft ook al een ruisfilter, en kost ca. 15 euro. Dat zou ik eerder kopen om even te testen of dat je probleem oplost.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Muug »

:goeie:
Merci Leon !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Henkjan »

Leon schreef:
.... of een nette sinus af (normale APC Smart-UPS modellen)...
hé, ik heb nog zo een staan (met dode accu's), dus als je avontuurlijk bent aangelegd en je een netvoorziening wil maken dan mag je t ding komen halen :mrgreen:
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door sjons »

Ik gebruik zelf de goedkope APC (de BackUPS dus) puur waarvoor het ook bedoelt is: noodstroom voor (computer) apparatuur; de tv en audio hangen er ook wel aan, maar dan wel aan de vier outlets die geen noodstroomvoorziening hebben; dus rechtstreeks aan het net (ik heb dan ook geen last van koelkastdeuren in mijn ceedees :rofl: )
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Muug »

sjons schreef:
.... (ik heb dan ook geen last van koelkastdeuren in mijn ceedees :rofl: )
neen, écht man, als iemand de frigo opent of sluit flikkert de TV (een 42" plasma) een fractie van een seconde. Idem met het licht in de gang en in de keuken. :-? :evil: :!: :think: Maar NIET als we een DVD bekijken ! Alsof het signaal via de antenne-ingang binnenkomt...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Henkjan »

zou je niet eens met die TV terug gaan naar de winkel?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Muug »

nee hoor
duur spul geweest, uit garantie, al twee keer gerepareerd (waarvan één keer in garantie)
braaf laten staan waar hij staat
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Marp »

Geen lus in de antennekabel?

Bij mij valt eveneens even de ontvangst weg als 4 tot 6 meter verderop in de gang of keuken een lamp aangaat. Tevens komt er geknetter uit mijn luidsprekers als iemand op een scooter kort langs mijn woning rijdt. Dit laatste werd pas geïntroduceerd toen ik de schotelantenne een tijdelijk plaatsje gaf, waarbij ik dus niet de antennekabel op maat maakte, maar deze voorlopig een beetje oprolde. De oorzaak lijkt hier duidelijk te zijn.

Volgens mij kan ook een verstoring in digitale ontvangst optreden als de antennekabel een stukje parallel ligt aan een netkabel, of als deze langs een voedingsadapter loopt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
sjons schreef:
.... (ik heb dan ook geen last van koelkastdeuren in mijn ceedees :rofl: )
neen, écht man, als iemand de frigo opent of sluit flikkert de TV (een 42" plasma) een fractie van een seconde. Idem met het licht in de gang en in de keuken. :-? :evil: :!: :think: Maar NIET als we een DVD bekijken ! Alsof het signaal via de antenne-ingang binnenkomt...
In dat geval; moet er maar eens kritisch naar de antennebekabeling worden gekeken, grote kans dat daar iets mis, waardoor interferentie kan binnendringen.

En, een netfilter plaatsje bij het apparaat dat de storing veroorzaakt, de koelkast in dit geval. maar ik zou maar eerst een de CAI of antenne kabel nakijken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door ds23man »

fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door fluffypuf »

Ik had wel is op andere forums gelezen van mensen die ook last van hun koelkast hadden, met lampen die flikkeren en tv's die haperen.
En die hadden er dacht ik zoon ding bij het stopcontact van de koelkast naast geplugd, en het probleem was over.

http://www.hifisupply.nl/index.php?item ... 03&lang=NL
Persoonlijk vind ik het dan wel weer een beetje duur zoon dingetje maar het ziet er wel pro uit, en of het goed werkt durf ik niet te zeggen :P
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door ds23man »

Eigenlijk is het symptoombestrijding...

Je koelkast is verrot of er is iets ernstigs aan de hand met je stroomnet in huis.

En wat ook nog kan, ik geef toe komt zelden voor, je binnenkomende nulleider zit niet meer goed vast.

Heb zelf dit mogen ondervinden in de stadsschouwburg in Groningen. Door het regelmatig voorbij denderen van zwaar verkeer was de nulleider in de binnenkomende hoofdkast ( u raadt het al, een aluminium kabel) los gerammeld. Tien minuten voor een voorstelling ging het door dmx aangestuurde lichtsysteem helemaal op hol. Voorstelling afgelast.............

Eerder waren al wat meer vreemde incidenten waargenomen in het licht en geluidsysteem.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door ray5150 »

Dat soort dingen zijn ook wel goedkoper te krijgen.
Misschien eens op Ebay kijken ?
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door fluffypuf »

of zoon Monster stekkerblok met allemaal filters erin.
2e hands 50 euro
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Martin V »

Zeker zijn die wel goedkoper te krijgen; zoek eens op overspanningsbeveiliging in een stekkerdoos.

Eigenlijk kun je die ook zelf maken met twee VDR weerstanden in serie van 270Volt in totaal (of meer).
Er zijn er ook in hogere spanningen, maar je moet ook rekening houden met de piek-piek spanning van 1,41 maal de netspanning.
Ook zijn er andere devices zoals transorbs die piekspanningen op kunnen vangen.
wanneer het niet de piekspanningen de veroorzaker zijn van netspannings- schommelingen dan is er iets anders mis in de huisinstallatie of is de groep over belast.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door SARK »

Muug schreef:
als iemand de frigo opent of sluit flikkert de TV (een 42" plasma) een fractie van een seconde. Idem met het licht in de gang en in de keuken. :-? :evil: :!: :think: Maar NIET als we een DVD bekijken ! Alsof het signaal via de antenne-ingang binnenkomt...
Om uit te sluiten dat het aan je TV ligt (wat ik dus betwijfel) ... kun je niet een tijdje een TV-programma opnemen (wel gebruik maken van hetzelfde antenne-signaal :!: ) en tijdens de opname de koelkastdeur vaak open en dicht doen, als bij het bekijken van deze opname het geflikker ook zichtbaar is dan heeft ook je video/dvr last van de storing en is niet de TV de schuldige maar zoals al eerder gemeld, de antenne-kabel :idea:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Muug »

ah, stom van die Monster, ondertussen hebben we al zo'n APC P5B-GR. De storingen zijn er echter -zoals een beetje verwacht - nog steeds. Maar nu krijgt de audioketen tenminste al properdere stroom. :D

De storingen komen binnen via de kabelaansluiting. We kunnen kiezen tussen analoge en digitale tv. Daarvoor wisselen we gewoon de antenne-aansluiting. De ene antenne-kabel zit in de muur ingeplugd, daarmee krijgen we analoge tv van de provider, de digitale tv plukken we uit de lucht met een aktieve antenne.

Foto van het type aansluiting:
Bijlagen
kabel_60_wit_m-f_3[1].jpg
kabel_60_wit_m-f_3[1].jpg (4.5 KiB) 844 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door ds23man »

Propere stroom??????????

Ding doet alleen wat bij hele hoge spanningspieken, zoals blikseminslag..............
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Muug »

ah ik dacht dat het wat filterde ook , citaat Leon : "Een P5B-GR heeft ook al een ruisfilter".
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”