Uploaden werkt niet!

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Uploaden werkt niet!

Bericht door ds23man »

Probeer nu al een tijdje een bmp te uploaden, maar het werkt niet! :(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Uploaden werkt niet!

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat dat veels te groot is, met Paint even omzetten naar JPEG of PNG.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Uploaden werkt niet!

Bericht door ds23man »

plaatje van 4mb??? Werkte anders altijd wel!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Uploaden werkt niet!

Bericht door ds23man »

Gelukt, duurde wel een eeuwigheid......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Uploaden werkt niet!

Bericht door ray5150 »

Ja, nu is die door de server software omgezet naar een PNG van 58 kB.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Uploaden werkt niet!

Bericht door ds23man »

Gaat nu wel weer, maar vreselijk traag. Was nooit zo!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uploaden werkt niet!

Bericht door Marp »

Dat kan gebeuren. Gemak dient de mens, maar met online-optimalisatie zijn wel handelingen verplaatst van een grafisch programma bij de uploader naar meerdere grafische programma's op de server.

I.t.t. de uploader weet het forum niet om wat voor plaatje het gaat. Van een BMP worden daarom na upload twee bewerkte kopieën gemaakt in de webformaten JPG en PNG. De PNG ondergaat daarna nog 3 of 4 optimalisaties die elk ook weer een nieuw bestand opleveren. Blijkt dat van een PNG de kleurdiepte kon worden teruggebracht tot 4-bit (16 kleuren), dan wordt er ook nog een GIF van gemaakt. Tot slot wordt, bij voldoende omvangsreductie, de oorspronkelijke afbeelding verplaatst naar een locatie waar hij nog een week wordt bewaard. De vrijgekomen plaats wordt ingenomen door de meest compacte afbeelding, de rest wordt weer verwijderd.

Al bij al hebben heel wat processen plaatsgevonden wanneer de uploadhandeling is afgerond. Meestal gaat dit redelijk snel, maar bij sommige afbeeldingen vergt de optimalisatie beduidend meer procestijd. Bij een BMP komt daarbij dat de daadwerkelijke upload langer duurt door zijn grotere omvang, dat het bronbestand voor enkele bewerkingen groter is (meer data per pixel), en dat een extra conversiestap plaatsvindt.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Uploaden werkt niet!

Bericht door Vuurkat »

Het valt me op dat een gewone png (screenschot --> in paint plakken, bijsnijden en opslaan als png) nu ook behoorlijk lang duurt. Een png van ~50kB duurt enkele minuten, terwijl dit eerst enkele seconden was.

Ik zie dat de bitdiepte wordt verminderd van 24 bit naar 8 bit. De nieuwe grootte is ongeveer 1/3 van de oorspronkelijke grootte.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uploaden werkt niet!

Bericht door Marp »

Dat kan gebeuren. Hetzelfde verhaal minus een extra conversiestap.

Ps: de upload die enkele minuten leek duren, duurde in werkelijkheid een seconde of 50.
Ondanks zijn beperkte omvang was het bestand bewerkelijker dan gemiddeld.
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”