T-Amp 2 (Werkte niet)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

T-Amp 2 (Werkte niet)

Bericht door JuuL »

Ik heb hier maar een topic voor geopent, omdat ik vermoed dat dit nog wel eventjes kan gaan duren.

Gisteren bij de eerste test ging alles goed, totdat ik hem op un-mute had gezet. Toen kreeg ik de nodige rookwolken.
Ik weet niet precies waarvandaan, print ziet er nog hetzelfde uit. Alleen het aangesloten draadje van de gnd van de 5Volt voeding is bijna helemaal doorgebrand. (hiervoor had ik hem ook een keer getest, ik dacht dat ik een foutje had gevonden, nl R6 die korstluiting gaf. toen was de gnd baan op de onderzijde van de print weggebrand).
Ook ging de 100mA zekering van de 5 Volt erdoor. En de 3.15A Traag zekering van mijn 800VA trafo primair. Ik heb wel een softstart gebruikt, deze voeding werkte ook toen ik hem apart testte.

/chip2.JPG
Ik heb de chip op kortsluitingen gemeten, dit heb ik gevonden.
Na enig speurwerk ben ik erachter gekomen dat er veel, miss allemaal, kortsluitingen komen doordat ze via de print verbonden zijn. Ze horen dus (miss allemaal?) zo.

/Onderkant.JPG
De gndbaan aan de onderkant die weg is gebrand.

/Bovenkant.JPG
De bovenkant van mijn printje.

Tot zover mijn bevindingen.

(@ Rudy, als je je schema af hebt kunnen we makkelijker kijken waar de fout zit, tot dan zal ik nog verder kijken op rare dingen en dit posten.)

/edit
1 ding dat ik nog heel vreemd vind is dat de gnd kabel (de blauwe op de foto) half weg is gesmeult. Terwijl er bij de +5Volt die erbij hoorde een 100mA zekering zat.
Ik had de 5 Volt van een computervoeding genomen, die beveiliging was er zelfs op gegaan. Het is blijkbaar erg hard gegaan.
Maar ik zou echt niet weten wat de oorzaak is. (F100L250V is toch een 100mA zekering...?)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:18, 3 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb hem net getest met alleen de 5 Volt voeding, muted:
18mA trekt hij, en het mute ledje gaat branden.
Is 18mA te weinig? Jan schreef dat het 25 mA moest zijn, het zit er wel aardig dicht bij in de buurt. Maar omdat ik weet dat er iets fout moet zijn ga je wel twijfelen aan afwijkingen.

Dus dit werkt gelukkig (nog) :D

Ik durf niet echt verder te gaan, want ik kreeg allemaal rook bij het unmuten, dus daar wacht ik nog wel mee.
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 05 aug 2005, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Wel persoonlijk denk ik eerder dat 1 van de 2 voedingsspanningen een kortsluiting had met de signaalgrond, of dit nou via de chip of gewoon via een gesoldeerd kortsluiting is dat zullen we moeten uitzoeken, ook ofdat de chip beschadigd is niet niet 100% zeker, maar dan moeten we eerst weten wat er gebeurd is exact ( waar de sluiting of fout zich bevond ).

Schema in klad is af, nou nog in tekenpakket, wat grappig is is dat er wel meerdere fouten in de layout zitten, en wetende dat ik al de zichtbare fouten 5 keer heb gecontrolleerd staan ze er wel degelijk in, op zich doen ze geen erg aan de werking ( wel ja, beter word het er natuurlijk niet op ) en zijn ze zeker en vast niet de bron van ergernis voor jou.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Hey Rudy, goed bezig! 8)

Ik heb dit ook nog gevonden trouwens:
http://www.tripath.com/downloads/TK2350.pdf

Zullen we zeker veel aan hebben denk ik!

En idd, ik denk ook aan zoiets, want de gnd is doorgebrand waar hij van het chip gedeelte naar de gnd van de hoofdvoeding ging.

/edit
Rudy, als jij je printje hebt gesoldeert, zou je dan wat fototjes willen maken? Dan kan ik kijken of ik op het oog wat foutjes zie.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:05, 5 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Gaan we idd nodig hebben :D
JuuL

Bericht door JuuL »

Het zou ook kunnen dat mijn zekering voor de 800VA trafo te klein is. Dit is een 3,15A zekering ipv een 4A zekering, wat Amplimo aanraadt.
Want deze zekering is erdoor gegaan (en de 5 Volt zekering). Maar niet de zekeringen bij de +/- 40 Volt, als ik het me goed meen te herinneren.

Alleen het feit dat het zo hard gegaan is bij de 5 Volt kant vind ik nogal verontrustend.

Miss zoek ik het wel helemaal op de verkeerde plaats, het probleem is eingelijk dat ik helaas niet precies weet hoe zo'n Tamp werkt.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik zie ook dat pin 2 van de TP2350B chip aangesloten is op de gnd, terwijl het toch echt een NC pin is, aldus de datasheet :roll:
JuuL

Bericht door JuuL »

Ben eens heel voorzichtig bezig geweest met testen, gemute:
Als ik mijn power supply omhoog draai tot +/-20 Volt dan meet ik:
- : 4,1mA
+:0,3mA
+5V : 21,5 mA

Eigenlijk hetzelfde als eerst.
Mij leek het wel een goed id om hem op unmuted te zetten en dan langzaam de spanning omhoog te draaien, helaas heeft dit geen nut:
Mijn regelbare power supply komt maar tot zo'n +/-25V
En de amp schakelt pas naar unmuted bij zo'n +/-35V heb ik gelezen.

Om nou meteen de volle spanning erop te zetten lijkt me niet verstandig :roll:. Wat kan ik het beste doen?
Rudy

Bericht door Rudy »

Heb nog een goed uurtje werk met het schema, dan zullen we is kijken waar we kunnen beginnen.

Trouwens als je wil testen en zeker zijn dat er niks grandioos stuk gaat kan je steeds testen met 2 weerstand in serie met de voeding ( 1 negatief en 1tje posisitief ), iets van 10 a 22 ohm 5 a 10W.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Hey, dat is mooi! :lol:

Dit gaat mijn testsetup worden:
100mA zekering bij 5Volt
100mA zekering +40Volt met een 10R5W weerstand
630mA zekering -40Volt met een 10R5W weerstand, ik heb helaas geen 300mA zekering hier.

Ik wacht wel ff op je, zodat niet weer alles in rook opgaat :wink:
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

PPffff, schema, nog zonder waardes, die komen er later aan.

http://users.pandora.be/rudyakaarno/Pro ... schema.pdf

Afdrukken op een A3 of A4, maar A4 is wel doenbaar maar toch klein imo.

Komt nog wat uitleg bij sommige dingen ook van de stekkers en timing en dergerlijke. Ook nog wat intern schema zodat het geheel wat beter overzichtelijker word kwa werking.

De fouten rond de RC netwerken bij de mosfets zijn zoals ze op het bord staan ( R310,C311 & ... , of kent er iemand daar het nut van, want ik niet :D ) , C16 hangt los in het schema en is ook het geval op de print.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

ah mooi :lol:

Heb je het schema in die datasheet al gezien dan? Daar staat ook uitleg bij. Het schema zal er wel veel op lijken.

Ik zag trouwens idd een losse cap zitten! Ik vroeg me al af of dat mijn fout was. Moet C16 niet op dezelfde manier als C15 worden verbonden :?:

/edit
Ik ben er vrij zeker van dat hij op dezelfde wijze moet worden verbonden. Kijk maar eens in de datasheet.

(damn, wat is dat schema handig 8))
Rudy

Bericht door Rudy »

Update met de waardes ...

( zelfde link )
vraagtekens worden niet bestukt of niet meegedeeld

Ja, hij moet idd zo aangesloten worden, maar probleem is hij is dat dus wel degelijk niet op de layout.
http://users.pandora.be/rudyakaarno/Pro ... copper.jpg
http://users.pandora.be/rudyakaarno/Pro ... copper.jpg

Staan trouwens nog schoonheidsfoutjes in het schema/print.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ah mooi! Die kan ik ook goed gebruiken.

Zullen we die C16 zelf maar ff verbinden met een draadbrugje dan?
[img]/C16.JPG[/img]
Dus zo?

Maar dat zal vast wel niet de oorzaak van het probleem zijn bij mij.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Jep kan prima zo,

Schema nog iets geupdated

Nou de verklaring van de aansluitingen nog.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Goh, het deel linksboven en linksonder is ook verschillend, kijk maar naar de plaats van R99. En jij hebt het wel goed gedaan.

En nog over de linker connector
Dit klopt volgensmij niet in je schema.

Je nummering is anders dan die van Jan. Miss heb je hem op de kop gelezen ofzo? Kun je daar nog ff naar kijken? (ik wil ook wel helpen uitzoeken hoor! ;))
JuuL

Bericht door JuuL »

Nog ff wat moed (hoop?) bij mekaar gesprokkelt:
Jumper op Unmuted:
5V met main voeding (+/- 20V):
40mA, zonder rookwolken nog (toen kreeg ik rookwolken met de main voeding op +/- 40V).

Eigenlijk komt hij niet uit de mute stand, want ik ben de +/-35V nog niet gepasseerd.

Volgens de assembly instructions moest het ~50mA zijn, ziet er goed uit zou ik zeggen! Want het wordt nog wat hoger als ik mijn main voeding op +/-40V zet.
Tja, nu met de echte main voeding erbij proberen (+/-40V)? :roll:
Rudy

Bericht door Rudy »

Je nummering is anders dan die van Jan. Miss heb je hem op de kop gelezen ofzo? Kun je daar nog ff naar kijken? (ik wil ook wel helpen uitzoeken hoor! )
Klopt, maar de omschrijving komt nog, het is zo dat headers zo niet worden geteld zoals Jan dat doet.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

Ik zit me hier al een half uur de haren uit men kop te trekken hoe je met de aansluitingen op zijn connector een gebrugde schakeling kunt maken, imo gewoon NIET.

De maximum winst die ie maakt met zen "pseado" brug is 28% ( spanning, ivp 100% meer ) meer dan gewoon mono, rare boel allemaal, zelfs bij tripath zelf raden ze ook aan om gewoon met inverters te werken voor de ingangen.

Ook de inputgain van de modulator is WAY off.

Zal wel een reden zijn waarom er rev2 aankomt zekers.

/edit
schema updated met aansluitingen inputconnector
zoals ie nu is kan ie dus niet werken in brugmodus, maar daar zullen we het later wel over hebben, sluit hem nu wel in stereo aan tot ie werkende is.
/edit

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Hey Rudy, ben ik weer.

Ik zie ook steeds hoe langer ik kijk hoe meer rare dingen (terwijl ik er 0 verstand van heb).
Oa die C16... Hoezo kijkt hij dat niet na :shock:

En dat met die brug, TJA... Ik heb er weinig verstand van, het zal iig wel genoeg zijn voor mijn sub, maar als je maar 28% winst hebt? :roll:

Ik heb nog niks verder getest hiero, ik wacht eigenlijk op je advies.

Met mijn regelbare voeding ziet alles er OK uit, maar ik kom maar niet uit die mute stand zo.
Zal ik gewoon mijn +/-40Volt voeding aansluiten met bovengenoemde weerstanden en 100mA bij + en 650mA bij -? (ik heb geen 300mA)

BTW, de inputgain, daar stond nog een heel stuk van over in, in de handleiding. Miss staat het daar wel goed? Maar goed, dit is iets voor later. Ik moet hem eerst aan de gang krijgen zonder rookwolken...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Zoals ik al zij, over dat bruggen (het gaat wel maar dan moeten er waardes veranderen van weerstanden ) zullen we het later hebben.

Je kan het idd nog is proberen met die zekeringen.
Dat geeft ons dan ook een idee van waar het teveel aan stroom komt.

Probleem is wel dat je een aantal zekeringen gaat nodig hebben :D

Je moet er wel voor zorgen dat je zeker bent dat de 5V voeding gescheiden is van de high power voeding, anders kan je rare dingen voorhebben.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik had wel rare dingen laatst, bijv dat mijn gnd kabel (van 5Volt) half was gesmolten en dat de 100mA zekering er pas best wel laat door is gegaan.

Ik heb nl een 5 Volt pc voeding gebruikt, of kan dit niet?

En ik heb maar 3 100mA zekeringen :roll:
Maar een keer met de auto naar conrad dan...

Ik waag het er een keer op, hopelijk gaat de boel niet allemaal in rook op!
Rudy

Bericht door Rudy »

Zeg kan je eens een close up foto maken van het suk met die 4 diodes in het midden van de print ( dicht bij de chip )

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik hoop dat hij zo goed is, ik krijg hem niet echt mooier:
/Diodes.JPG

En wat heb je dat schema trouwens netjes gemaakt zeg 8)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Nou...

Geen rookwolken, maar mijn computervoeding ging keihard in de beveiliging :? ?

FF zekeringen checken --> Jah, mijn 5V zekering is gegaan, de rest niet.

Ik had mijn multimeter tussen de - staan. Ik zag dat hij 30mA trok... Beetje weinig. Maar goed, de 5V zekering ging er direct door.

/edit
Ik meet nu een keiharde kortsluiting tussen +5V en gnd... Dit had ik eerst niet.
/edit2
In 1 keer goed, het was de zenerdiode, Damn ik ben goed :P(eigenlijk ook niet, eilandje vern**kt)
Maar nu zijn we nog weinig verder.

Btw, dat mute en unmute heb je juist verkeerdom staan:
mute=5V
unmute = GND ;)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie