LBVS vs. Commercieel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Llewy

LBVS vs. Commercieel

Bericht door Llewy »

Na een tijdje geleden twee Zaph's Monitors gebouwd te hebben voor op het bureau, waar ik eigenlijk heel erg tevreden over ben, begint het weer te jeuken om wat te bouwen. Nu vind ik het vooral leuk om te doen en heb ik na wat zoekwerk begrepen dat de LBVS een degelijke speaker is voor weinig geld, maar zit ik eigenlijk met een wellicht wat vreemde vraag. Hoe verhoudt de LBVS zich t.o.v. een commerciële luidspreker van Marktplaats?
Ik stel het budget op Marktplaats even in op 250 euro;

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Kortweg, is zelfbouw per definitie meer kwaliteit voor minder geld?
SARK

Re: LBVS vs. Commercieel

Bericht door SARK »

Llewy schreef:
Hoe verhoudt de LBVS zich t.o.v. een commerciële luidspreker van Marktplaats?
Hoe wil je deze vraag nu in hemelsnaam beantwoord krijgen :?: Je stelt een budget voor van € 250,- op .... Marktplaats :shock: Het is maar net wat men aanbiedt voor € 250,-.
De een zet een stel k#t luidsprekers te koop voor dit bedrag en de ander verkoopt voor dit zelfde bedrag twee juweeltjes :-&

Stel nu dat je de units en filters voor de LBVS op MP kan vinden voor de helft van de nieuwwaarde ... hoe moet jouw vraag dan worden beantwoord :?:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Door zijn vraag te beantwoorden aan de hand van de voorbeelden die hij geeft, hoe verhouden de LBVS zich ten opzichte van de door hem aangedragen voorbeelden?
Ik ben niet bekend met de LVBS dus ik kan de vraag helaas niet voor je beantwoorden.
fluffypuf

Bericht door fluffypuf »

Maar Misschien zit er ook wel verschil in hoe iemand nog de LBVS bouwd omdat sommige mensen er duurdere spoelen en condensator's in douwen en andere dempings materiaal etc, dat daar ook nog verschil in zit.
Het is tenslotte zelfbouw en 1 verkeerde aansluiting in het filter en het hele ontwerp klinkt niet meer :D

Dit is wat JvS er in zijn LBVS topic erover zegd:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7&start=75
Nogmaals: Ik kan het aanraden. Het is goedkoop, maar het klinkt ook als een klok. Enkel vind ik dat er wat veel laag in zit. Maar om het in perspectief te zetten: Ik heb nu een B&W DM604 staan en ik vind die in kwaliteit van laagweergave toch echt wel achterblijven. Mid en hoog is al helemaal hands-down beter bij deze zelfbouw speakers.
En r.ladage schrijft dat ze niet echt onder doen voor een paar KEF Q 55.2
Vandaag een dag waar ik al even naar uitkeek. Een keuring van mijn boxen door mijn audiofiele oom.
Ik was niet alleen benieuwd naar hoe mijn boxen het zouden doen, maar ook naar zijn testmuziek.

Deze man is een wandelende muziek encyclopedie. Door zijn ervaring wist hij ook precies welke nummers het koren van het kaf zouden scheiden.

In ronde 1 hebben we een speakertest gedaan. Mijn LBVS tegen zijn KEF speakers (KEF Q 55.2).
Deze test werd gedaan met Laura Jansen: Use Somebody. Dit was namelijk mijn benchmark.
Ik werd bijna afgeschoten toen ik wilde gaan testen met een MP3tje, maar hiervoor had FLAC geen zin want dat verschil hoorde je toch niet.
Conclusie, de LBVS kan zich prima meten met de KEFjes. Algehele conclusie van de eerste ronde was toch dat beide speakers een beetje beheerst waren met de bas.

Aangezien dit nummer geen benchmark was voor mijn oom, zijn we door gegaan met zijn muziek op zijn CD speler (Marantz CD 5000). Deze CD speler werkt ook met buizen.
Als de speler aangaat hoor je een brom en als die verdwenen is dan weet je dat hij klaar is voor actie

Hij had 3 CDs meegenomen en alle drie hadden hun eigen verhaal.
Alle waren ook al eerder in tests gebruikt op hele dure systemen en allemaal bevatten ze heel veel details (hetzij op andere vlakken).
De volgende CD's zijn gebruikt:
Lhasa, The Living Road
Lindsey Buckingham, Out Of The Cradle
Micheal Jackson, History

Ik was weer net zo geschokeerd als de eerste keer dat ik de boxen beluisterde.
Ik werd wederom enorm verrast door de details en het ruimtelijke geluid.
Alles werd nog een tandje mooier en met name de bas was vele malen mooier.
Heel vol laag en vooral RETE strak!

De muziek leeft echt! Er schieten heel veel CD's door me hoofd die ik gewoonweg opnieuw MOET luisteren/beleven.
Aanstaande zaterdag heb ik nog een luistersessie met wat muziekale vrienden, dan word er nog getest met een vette versterker.
Morgen eerst heerlijk genieten van de test CD's die van mijn oom nog even mogen logeren samen met de CD speler.

Ze hebben in ieder geval het OK keurmerk van mijn oom gekregen en dat is iets waar ik veel waarde aan hecht.

IK hoop dat je hier wat aan hebt
Llewy

Bericht door Llewy »

Ik heb inderdaad een vreemde vraag gesteld en ik begrijp dat er geen duidelijk antwoord is te geven.

Waar ik echter benieuwd naar was en ben, is de vergelijking die de lBVS kan maken met commerciële speakers. Ik had al besloten ze te gaan maken, maar vind het indrukwekkend met welke luidsprekers ze de competitie aan kunnen gaan!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi verhaal van fluffypuff; zo ben ik ook begonnen. Dit is verreweg de leukste periode: voor zo weinig geld zoveel kwaliteit dat je al je cd's gaat herbeluisteren. Fantastisch. geniet ervan!

Voor LLewy: ga ze nu maar gewoon bouwen. Dat bouwen is opzich al heel leuk, maar dat er daarna zo'n mooie muziek uitkomt.....helemaal te gek..

BTW: die Lhasa.....mooie muziek zeg!!!!!
fluffypuf

Bericht door fluffypuf »

Het was niet mijn verhaal hoor, ik had ff 2 voorbeelden gepakt uit andere topics als dat mag?

Dit waren ook maar 2 voorbeelden van andere die de LBVS hebben gebouwd, en dus maar 2 meningen.
Dus om nou echt te zeggen ze zijn beter of niet? ik kan het jou iedergeval niet zeggen.

Wel ben ik zelf ook bezig om ze te bouwen alleen wacht al een paar weken op spullen :?

dus tip van de dag: snel spullen bestellen want het kan wel is 3 tot 5 weken duren als je pech hebt.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik ken de mission 774 en ik ken de LBVS. En ik heb de B&W DM604 als referentie die ik naast beiden heb gehoord. En dan vond ik de LBVS de meest complete speaker. Ik heb iets duurdere filtercomponenten gebruikt, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat daar veel verschil in klank door ontstaat. Een soldeerfout uiteraard wel, dan werkt het gewoon niet meer (hadden wij ook bij de bouw).

Maar 2e hands ga je wel flink meer in de buurt kunnen komen van zelfbouw. Je moet dat denk ik ook zeker niet voor het geld doen, maar voor het proces of als je iets heel speciaals wilt doen (DSP, actief, bijzondere vorm, inbouw, etc).
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

JvS schreef:

Maar 2e hands ga je wel flink meer in de buurt kunnen komen van zelfbouw. Je moet dat denk ik ook zeker niet voor het geld doen, maar voor het proces of als je iets heel speciaals wilt doen (DSP, actief, bijzondere vorm, inbouw, etc).
Maar zo kan je ook de zelf bouw luidspreker bouwen met units die gebruikt te koop worden aangeboden .
Je betaald al snel maar de helft van nieuw .
architect

Bericht door architect »

bas focal m180 schreef:
JvS schreef:

Maar zo kan je ook de zelf bouw luidspreker bouwen met units die gebruikt te koop worden aangeboden .
Je betaald al snel maar de helft van nieuw .

al met al is zelfbouw duurder en vooral een hobby,
gereedschap, tijd, meetapparatuur, tijd, verkeerde filteronderdelen, proberen, aanpassen, andere filteronderdelen, hout, verkeerd gezaagd, toch nog even nette, lakken, foutje en dus de lak er weer af, frezen, en weer een foutje, leerproces, fouten maken, het hoort er allemaal bij

maar hier op het forum vinden we dat mooi, op voetbal of op blokfluitles kost ook geld
SARK

Bericht door SARK »

architect schreef:
gereedschap, tijd, meetapparatuur, tijd, verkeerde filteronderdelen, proberen, aanpassen, andere filteronderdelen, hout, verkeerd gezaagd, toch nog even nette, lakken, foutje en dus de lak er weer af, frezen, en weer een foutje, leerproces, fouten maken, het hoort er allemaal bij

maar hier op het forum vinden we dat mooi, op voetbal of op blokfluitles kost ook geld
=D> Het is dat het niet op een tegeltje past maar je slaat de spijker wel op z'n kop :idea:
SARK

Bericht door SARK »

Ik neem mijn woorden terug .... het past toch op een tegeltje :oops:
Bijlagen
ZBA tegeltje.jpg
architect

Bericht door architect »

prachtig, 60 bij 60 cm en het is mooi leesbaar
architect

Bericht door architect »

de meesten hier zijn echte nerds, autisten en zulk soort, maar dat geeft hier niets, iedereen heeft wel iets en wij houwen van zelf bouwen

arch
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

SARK schreef:
Ik neem mijn woorden terug .... het past toch op een tegeltje :oops:
Leuk geschenk van het forum aan leden die de 10.000 berichtengrens halen! :lol: :lol:
architect

Bericht door architect »

ds23man 3828
sark 3803

dsman, je bent hem nog voor :rock: tellen! :goeie: :rofl:
SARK

Bericht door SARK »

architect schreef:
ds23man 3828
sark 3803

dsman, je bent hem nog voor :rock: tellen! :goeie: :rofl:
Een tegeltje van 60 bij 60 :?: Ik ga heel zuinig posten denk ik :shock:
architect

Bericht door architect »

sark : nog 25 posts en je ligt voor op dsman
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

26! :mrgreen:
Speakerland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Dat hoeft allemaal niet als je gewoon naar een van de winkels in Nederland gaat waar je eerst uitvoerig een aantal ontwerpen kunt beluisteren die je dan als compleet bouwpakket kunt aanschaffen. Dan weet je wat je koopt en hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat alles op de juiste manier in elkaar zit.

Tweedehands fabrieksspeakers kopen levert net zo goed risico's op omdat je dan niet kunt vergelijken, vaak slecht kunt beoordelen of er geen schade is en omdat je dan iets koopt waarvan een (groot) deel van de levensduur verstreken is. Wat je koopt is niet nieuw.

Kortom: zelfbouw is zeker een goedkopere optie als je op de goede manier de keuze maakt.
En zelfbouw is ook heel leuk als je de gok neemt om iets te maken waar je alleen over gelezen hebt op internet (waar iedereen zijn eigen creaties natuurlijk de hemel in prijst) maar wat in de praktijk flink tegen kan vallen als je het zelf nooit beluisterd hebt.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
architect

Bericht door architect »

Speakerland schreef:
kortom: zelfbouw is zeker een goedkopere optie als je op de goede manier de keuze maakt.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
een kant en klaar pakket verkleint de risico's maar bouwen om het geld zou ik toch afraden, het is vooral een mooie hobby met een variatie aan uitdagingen
fluffypuf

Bericht door fluffypuf »

Daar kom ik nu ook achter, zeker als je geen gereedschap hebt en geen lijmklemmen dan blijf je naar de bouwmarkt gaan. :D
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Kwam net de Neat Motive tegen, 2000,- euro per paar en volgens mij dezelfde woofer. :shock:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je bedoeld dezelfde als in de LBVS zit ?
Zou heel goed kunnen. fabrikanten maken van de zelfde producten gebruik als de zelfbouwer.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zo te zien heeft ie nog gelijk ook :
MotiveSE2WnutLRfnlcrop.jpg
Bijna 1000 Pond... :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”