Line array --> Klaar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Berre »

Respect! :goeie:
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door bert stoltenborg »

Is er ook nog gemeten?
:D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door markbakk »

Koen K schreef:
Gisteren heeft Martijn wat metingen gemaakt (misschien post hij later nog wel wat grafiekjes).
Tsja, ik was ook benieuwd. :sure:
Wesayso
Berichten: 6
Lid geworden op: do 09 mei 2013, 12:36

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Wesayso »

Ik was je project een beetje uit het oog verloren maar goed om te lezen dat je geluid hebt. Je loopt dik voor op mij :D.
Nog druk bezig de achterkant anders vast te maken? Als ik je front plaat zie zou ik haast willen aanraden verzonken schroeven te gebruiken. En een afronding/afkanting op de zijkant? Iets om over na te denken wellicht.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Martijn M »

markbakk schreef:
Koen K schreef:
Gisteren heeft Martijn wat metingen gemaakt (misschien post hij later nog wel wat grafiekjes).
Tsja, ik was ook benieuwd. :sure:
Een line-array is een beetje lastig te meten, want op elke hoogte zie je weer wat anders. Bovendien is het extra lastig om kamerinvloeden uit te sluiten. Binnenkort zal ik er echter even voor gaan zitten. Het plan is dat de luidsprekers binnenkort bij mij thuis komen te staan, dus waarschijnlijk neem ik dan ook de tijd en moeite om nog wat metingen te doen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door bert stoltenborg »

:D .
Ja, daarom ben ik ook benieuwd.
Overigens, als het een hele goede line array is valt die verandering wel mee, zolang je niet aan de periferie hoeft te meten.
Maar ook die ruimte is wel leuk in het experiment, niet uitsluiten maar juist meenemen en vergelijken met een 'normale' speakert in dezelfde ruimte.

Als je echt wat wilt moet je een Monacor DT25N nemen, die aan boven- en onderkant strak langs de magneet afzagen zodat je de domes zo dicht mogelijk tegen elkaar kunt zetten, een meter of 2.5 maken, crossen op 2000 Hz en dan een 10 cm of kleiner woofer array ernaast monteren.
Dan heb je tot 12.000 Hz een lobing-vrije line array. 10 mm absorptie op het plafond/vloer en klaar. :rofl:

Heel gaaf om naar te luisteren in een door een van de pot gerukte architect tot multifunctionele ruimte omgetoverde kerk met een galmtijd van 6 seconden, lekker in your face en het enige dat werkt, maar in een gedempte ruimte merk ik er niet zoveel van.
Ruimte optimaliseren is goedkoper dan 100 tweeters en 40 woofers kopen, denk ik. Mooie actieve monitoren erin en je hebt goede akoestiek, prachtige luidspreker, perfect muziekgenot en zelfs de dames mekkeren niet.
:mrgreen:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Martijn M »

Hoi Bert,

toch klinkt die line-array in Koens ruimte wel degelijk heel anders dan andere luidsprekers die ik bij hem heb mogen beluisteren. Het heeft een bepaalde losheid die ik erg aangenaam vind. De sweetspot is daarbij heel breed en ik vind het aangenaam dat het geluid nauwelijks in sterkte verandert als je naar de luidsprekers toe of ervan af beweegt.

Ik kan me goed voorstellen dat een line-array in een ruimte zoals jij beschrijft tot goede resultaten leidt. Ik zou het graag eens horen!

Groeten,

Martijn
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door architect »

bert stoltenborg schreef:
een van de pot gerukte architect
:mrgreen:
pardon
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Martijn M »

architect schreef:
bert stoltenborg schreef:
een van de pot gerukte architect
:mrgreen:
pardon

:rofl:

Altijd diezelfde Architect weer hè!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door architect »

Martijn M schreef:
architect schreef:
bert stoltenborg schreef:
een van de pot gerukte architect
:mrgreen:
pardon

:rofl:

Altijd diezelfde Architect weer hè!
je doet het nooit goed
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door bert stoltenborg »

Ik zeg niet dat iedere architect van de pot gerukt is. Tenminste niet hier :D .
Ik kan je het boekje Deaf Architects, Blind Acousticians wel eens sturen als je wilt .....
:mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door ds23man »

bert stoltenborg schreef:
Ik kan je het boekje Deaf Architects, Blind Acousticians wel eens sturen als je wilt .....
:mrgreen:
Daar heb ik geen boekje voor nodig, dat soort ellende heb ik genoeg voorbij zien komen in mijn loopbaan als geluidstechneut! :( :(
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door architect »

bert stoltenborg schreef:
dat iedere architect van de pot gerukt is :mrgreen:
A Guide to the Principles of Sound Design

gaat over van de pot gerukte architecten of dove? het is wat hier, ik ga maar weer
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Koen K »

Excuses voor de lange stilte, heren... Drukte qua studie, werk en mijn andere hobby (auto) heeft ervoor gezorgd dat ik de laatste tijd wat weinig met speakers bezig ben geweest.

Hoe dan ook, de line arrays spelen nog steeds naar tevredenheid. Ik heb het idee dat het wat minder direct en minder nauwkeurig is dan ik voorheen gewend was. Aan de andere kant zijn er minder opnames die écht vervelend slecht klinken dan wanneer je een wat nauwkeurigere speaker hebt.

Heel duidelijke pluspunten zijn wat mij betreft de grote sweetspot en het feit dat het nogal makkelijk hard gaat: zelfs met deze 3" drivertjes, met een Fs van 100 Hz en een opgegeven Xmax van 0.5mm haal je bij 40 Hz een zeer fatsoenlijke geluidsdruk.

Ik hoop in de komende weekends wat tijd te hebben om de subwoofers te bouwen.

Mijn meetsetje deed eerder al wat lastig, maar sinds de laatste update van OSX zijn de drivers van mijn USB-interface er helemaal mee opgehouden. Well done Avid :) Nu doe ik het dus nog even met de metingen die Martijn een paar maanden geleden gemaakt heeft. Na wat heen en weer schuiven met meubilair in mijn kamer is het laag rond de 70 Hz zodoende wat te luid op het moment, maar dat komt wel weer in orde tegen de tijd dat ik een fatsoenlijk meetsetje heb.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door hannesie »

Als het de indruk geeft dat je met al die dingen redelijk rond bent, kom ik graag eens luisteren.

Maar zo te lezen (drukte e.d.)zal dat ook nog wel eens het volgende jaar kunnen worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Koen K »

Als het even meezit ga ik komend weekend het een en ander frezen voor de subwoofers.

Je bent sowieso van harte welkom hoor. Er valt altijd wel wat te plannen. :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door hannesie »

OK. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Subwoofers bouwen

Bericht door Koen K »

Inmiddels heb ik mijn SDX10-drivers weer in kastjes gestopt. Ik moet de kastjes nog afmaken, vandaar dat ik daar nog geen foto's van heb, maar die komen wanneer ze helemaal klaar zijn. Ze spelen in elk geval wel :)

Martijn (die gozer van Synergy Acoustics, weet je wel :D ) is gisteren langs geweest met zijn meetsetje. Het mijne doet het namelijk niet meer sinds de laatste OSX-update en M-Audio's schijnbare weigering om een driverupdate te doen. :?

Na het instellen van de DSP was bijgaande het resultaat (een gemiddelde van een stuk of 10 metingen rondom de luisterplek). Ik hoop dat mijn volgende woonsituatie akoestisch wat makkelijker is. Niet dat het nou zo beroerd klinkt of zo, integendeel, maar de DSP moet aardig wat kunst– en vliegwerk verrichten om dit resultaat te verkrijgen. Op de luisterplek klinkt het goed in balans, maar in de rest van de kamer is het echt veeeel te veel sublaag. Jammer voor de buren :wink:
Bijlagen
gemiddelde.jpg
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Klaar!

Bericht door Koen K »

Bij dezen een paar foto's van de subwoofers. Ik heb berken multiplex laten zagen op zelfbouwcase.nl, wat echt fantastisch gegaan is. Keurig gezaagd, netjes verpakt en voor weinig geld thuis bezorgd. Niks op aan te merken :)

Vervolgens de boel in elkaar gelijmd en een paar frontjes laten laseren, opnieuw bij Laserbeest waar ik eerder ook de frontjes voor de line arrays had laten maken. Ook daar ben ik erg tevreden mee. Ik heb de speakers "Grandes Lignes" gedoopt en dat in de frontjes laten graveren. Wellicht dat ik dat nog met een likje witte verf accentueer, want het is nu niet zo heel erg zichtbaar.

Zo is het dan eigenlijk wel een beetje klaar...
Bijlagen
DSC_4289.jpg
DSC_4291.jpg
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Line array --> Klaar!

Bericht door avdboom »

Koen K schreef:
Bij dezen een paar foto's van de subwoofers. Ik heb berken multiplex laten zagen op zelfbouwcase.nl, wat echt fantastisch gegaan is. Keurig gezaagd, netjes verpakt en voor weinig geld thuis bezorgd. Niks op aan te merken :)

Vervolgens de boel in elkaar gelijmd en een paar frontjes laten laseren, opnieuw bij Laserbeest waar ik eerder ook de frontjes voor de line arrays had laten maken. Ook daar ben ik erg tevreden mee. Ik heb de speakers "Grandes Lignes" gedoopt en dat in de frontjes laten graveren. Wellicht dat ik dat nog met een likje witte verf accentueer, want het is nu niet zo heel erg zichtbaar.

Zo is het dan eigenlijk wel een beetje klaar...
Ziet er strak uit! :goeie:

Ook thanks voor de link van zelfbouwcase. Even gekeken, moet ook nog e.e.a. in berken multiplex hebben, en dit zou een goed adresje zijn om meteen te laten zagen. Je hoeft hier niet meteen een plaat van 150x150cm af te nemen als ik het zo lees?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Klaar!

Bericht door Koen K »

Dank je!

Klopt, je kunt gewoon de maten van de stukjes die je nodig hebt invoeren. Het wordt wel wat goedkoper als je meer van dezelfde grootte nodig hebt, maar ook als dat niet zo is zijn de prijzen mijns inziens schappelijk. Bovendien is de service echt helemaal top.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Line array --> Klaar!

Bericht door rikpost »

Strak hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array --> Klaar!

Bericht door hannesie »

+1. :goeie:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Klaar!

Bericht door Koen K »

Dank, mannen :)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Line array --> Klaar!

Bericht door SARK »

Heel mooi gelukt :shock: Ik zal er wel overheen lezen maar van welk materiaal zijn de zwarte panelen nu gemaakt van je sub :?:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”