Monacor Mindstorm in OSB?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

Hallo,

Ik ben benaderd om een paar kasten te maken voor de Monacor Mindstorm kit. Echter werd me gevraagd dit te maken van OSB plaatmateriaal. Omdat dit een moeilijk verwerkbaar materiaal is en tevens niet echt het mooiste is om naar te kijken vraag ik me af of dit niet anders kan. Veranderd de klank door ander materiaal te gebruiken? Ben benieuwd of iemand me hiermee kan helpen, wil dit trouwens puur voor mezelf weten.
Bijlagen
mnc_Kit-MINDSTORM.jpg
mnc_kit_mindstorm.gif
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door arjank »

Die mindstorm kun je prima van MDF, spaanplaat of multiplex maken. Het geluidsverschil zal nagenoeg verwaarloosbaar zijn, misschien dat je met direct vergelijk iets of wat verschil hoort anders niet.
Als de kast intern niet gedempt zou worden dan heb je kans dat je er eerder wat van hoort, maar ook dan verwacht ik weinig verschil.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door richard »

arjank schreef:
Die mindstorm kun je prima van MDF, spaanplaat of multiplex maken. Het geluidsverschil zal nagenoeg verwaarloosbaar zijn, misschien dat je met direct vergelijk iets of wat verschil hoort anders niet.
Als de kast intern niet gedempt zou worden dan heb je kans dat je er eerder wat van hoort, maar ook dan verwacht ik weinig verschil.
Multiplex resoneert wel iets anders als spaanplaat en MDF, die beiden een iets grotere interne demping hebben. Ik denk dat OSB hier een beetje tussenin zit. Maar wat Arjank zegt, het zal verwaarloosbaar zijn.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

Oke wat zien jullie dan als beste alternatief?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door MechanicalAnimal »

Berken multiplex in een mooie kwaliteit? Dat is ook licht.....doet een beetje OSB-erig aan.....maar is erg goed te verwerken.

ik vindt het vooral op het kops fraai uitzien al die laagjes.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door richard »

dopiereit schreef:
Oke wat zien jullie dan als beste alternatief?
Je geeft in je opening aan dat je gevraagd is om OSB te gebruiken. Blijkbaar speelt het uiterlijk dan ook een rol.
Heeft de 'opdrachtgever' geen nadere wensen?

Moet de kast blank gelakt of gebeitst worden of wordt hij geschilderd. Als het allemaal strak in de lak moet kun je het best MDF gebruiken met verstekverbindingen zodat de naden niet aftekenen.
Bij een afwerking waarbij je de structuur van het hout moet blijven zien is berkenmultiplex (garantieplex) een prima alternatief.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door MechanicalAnimal »

wat een optie zou zijn : de kast maken in MDF......en dan bekleden met (heel) dun plex:

http://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/

dat is voor mij de ondergrond op kops MDF om op te fineren, maar plex kan dan ook als eindafwerking dienen.

erg fraai spul.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door John P »

Afweerkingstip voor OSB: verf het zilverkleurig met RAL 9006. Je krijgt iets wat lijkt op vlammerig geanodiseerd aluminium.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door MechanicalAnimal »

:goeie:
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

Bedankt voor de zeer bruikbare tip's en het meedenken. Ik heb de ''opdrachtgever'' een link van dit topic gestuurd, maar na overleg was in eerste instantie mdf ook prima. Nog eventjes afwachten wat het nu definitief worden gaat. Ik hou jullie op de hoogte zodra ik van start ga met dit project.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door markbakk »

MechanicalAnimal schreef:
Berken multiplex in een mooie kwaliteit? Dat is ook licht.....doet een beetje OSB-erig aan.....maar is erg goed te verwerken.

ik vindt het vooral op het kops fraai uitzien al die laagjes.
Wel een beetje duurder helaas... Maar m.i. een van de mooiste materialen om mee te werken voor speakers.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

Vandaag ben ik gestart met de bouw van de Monacor Mindstorm speakers. Hierbij wat foto's:
Bijlagen
panelen zagen.
panelen zagen.
de gaten gelijk gezaagd.
de gaten gelijk gezaagd.
IMG_4703.JPG
IMG_4705.JPG
IMG_4710.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door bartsegers »

ben heel benieuwd hoe deze speaker klinkt.
Ben serieus aan het overwegen om een gelijke te gaan ontwerpen/bouwen.

Alleen die diepte is net wat pittig voor hier thuis.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

Ja ze zijn wel bijna een halve meter diep.. Ik vind dat persoonlijk wel fraai, iets meer "body". Maar smaken verschillen natuurlijk. Ik doe rustig aan met dit projectje, ik verwacht over enkele dagen aan het afwerken te zijn. maar zit nog te twijfelen over wat voor fineer ik er op ga doen.
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door Lucas82 »

Benieuwd hoe ie eruit komt te zien en hoe je em uit eindelijk ga afwerken vooral
met deze best diepe kast...
keep on the good work!
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

Weer eens aan het fineren geweest met de monacor speakers! hierbij wat pics
Bijlagen
IMG_0047.JPG
IMG_0065.JPG
IMG_0066.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door pappaleo »

Mooi hoor! Welke methode heb je toegepast? Strijken of koud persen?
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

strijken
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

ik zie dat het eindresultaat nog niet is gepost.. beter laat dan nooit dus bij deze:
Bijlagen
(let niet op de rommel)
(let niet op de rommel)
IMG_0113.JPG
IMG_0153.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door bas focal m180 »

Dat is een mooi fineertje :rock:
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

en zo staan ze nu bij de eigenaar van deze speakers:
Bijlagen
IMG_1100.JPG
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door rikpost »

Zulke mooie speakers vedienen wel een andere kast ,in elk geval zonder die grijze kratten dan =; :-&
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door avdboom »

Very nice! Hoe klinken ze in jouw oren?
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door dopiereit »

Ik heb ze alleen heel kort getest, maar wat me gelijk opviel was het diepe laag. En dat is ook de reactie van de eigenaar, echt een diepe sound. Verder kan ik weinig zinnigs zeggen omdat ze nog niet volledig ingespeeld waren toen ik ze hoorde. Maar toen klonk het al geweldig, heb zelf nog nooit zulke goeie speakers op m'n systeempje aangesloten. Erg mooi hoog, niet te scherp en niet te dof. Mid is aanwezig en zoals gezegd een mooie vette bas.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Monacor Mindstorm in OSB?

Bericht door arjank »

Ze zien er prachtig uit :goedzo:

Die tweeters ken ik wel, daar heb ik ook nog een paartje van liggen.
Fijne en rustig klinkende tweeter, wat je van een goede softdome verwacht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”