Paper Hatts lakken

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ermo32
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:21

Paper Hatts lakken

Bericht door ermo32 »

Al geruime tijd ben ik bezig een paar paper hatts te bouwen. Nu ben ik aangekomen in de fase waarbij ik de kasten moet gaan behandelen met een lak of een beits. De kast is gemaakt van massief beuken hout. Ik wil graag de houtnerf kunnen blijven zien. Mijn keus is daarom gevallen op een blanke hoogglanzende lak. Gezien mijn onervarenheid op dit gebied zou ik graag tips willen hebben over de keuze van mijn lak (Merk en type lak) en de werkwijze om de lak aan te brengen (aantal lagen, tussentijds opschuren etc.).

Alvast bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door dre »

ik(arno :mrgreen: ) zeg osmo hardwax olie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door Henkjan »

of Osmo Hardwax, dat is ook mooi :mrgreen:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door mikekiwi »

Als je de houtkleur bij beuken wilt houden, dan is een olie mijns inziens ook aan te raden (waarbij Osmo idd een goede is en lijnzaadolie een goedkoop alternatief). Wil je de kleur veranderen dan zul je of moeten gaan beitsen, of een gekleurde olie moeten nemen (zie deze link bijvoorbeeld)
ermo32
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:21

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door ermo32 »

Idereen alvast bedankt voor de reacties. Ik kom behoorlijk aan het twijfelen. Het is moeilijk om van tevoren in te schatten wat mooi zal staan. Een transparante hoogglans lak of zoals eerder opgemerkt een hardwax (Osmo). Misschien is hoogglans wat teveel van het goede. Misschien heeft er iemand nog ervaring met transparante hoogglans lak?
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door mikekiwi »

Heb je niet nog een stukje beuken over dat je kunt misbruiken voor wat proefstrookjes? En dan kleine potjes kopen en uitproberen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door Arno »

Hoogglans doe je alleen als je gaat (of laat) spuiten, of als je bereid bent om te gaan polijsten.
Indien dat niet het geval is ga je met hoogglans geen professioneel eindresultaat halen, en zou ik zeker ook kiezen voor Osmo Hardwax.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door hrscharft »

Hoogglans doe je alleen als je gaat (of laat) spuiten, of als je bereid bent om te gaan polijsten.
Indien dat niet het geval is ga je met hoogglans geen professioneel eindresultaat halen, en zou ik zeker ook kiezen voor Osmo Hardwax.
Ik kan het hier niet helemaal mee eens zijn.
Mijn tip zou zijn haal bij een watersportzaak een busje epifanes hoogglans jachtlak en zet dat er op met een dikke ronde kwast. Het liefst een niet al te nieuwe.

Volgorde:

eerste laag ongeveer 50 procent verdund.
Schuren droog korrel 120/180.
dan een laag 25 procent verdund.
Schuren droog 180.
en de volgende 4 tot 6 lagen mooi vol opzetten onverdund.
Hier tussen elke laag een dag of zelfs 2 laten doorharden en tussentijds schuren met waterproof van 200 oplopend naar 400 tot 800.

Denk er wel goed om (neem aan dat het hier om blank hout gaat) dat je elke oneffenheid die in de eerste laag aanwezig is terug ziet in latere lagen. Een deukje in het hout is bijna onmogelijk om weg/vol te lakken.

Op die manier kun je wel degelijk een mooi hoogglans resultaat behalen en eventueel zelfs nog oppolijsten maar daarvoor moet je ze wel eerst even een paar maanden laten staan om de lak echt goed door te laten Harden.
Bijlagen
092.jpg
DSC_0285.JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door Arno »

Het ligt er ook aan hoe hoog je de lat legt natuurlijk.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door hrscharft »

Goede lak gebruiken
Goed tussentijds schuren
En last but not least in een zo stofvrij mogelijke ruimte werken met de juiste temperaturen.

Dan kun je gewoon met de kwast echt wel hele mooie resultaten behalen.
Het is natuurlijk wel een beetje een slag die je te pakken moet hebben om genoeg lak op te zetten dat het mooi vloeit en net te weinig zodat het niet gaat zakken.

:)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door Arno »

Ik heb nog nooit handgeschilderd hoogglanswerk gezien waaraan je niet kon zien dat het handwerk was. Tenzij het goed nagepolijst was.

Wat hoogglans betreft ben ik gewoon een tr*t. Als het niet perfect is vind ik het niet mooi.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door dre »

hoogglans zonder spuitcabine is eigenlijk nooit echt mooi......
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door hrscharft »

Wat hoogglans betreft ben ik gewoon een tr*t. Als het niet perfect is vind ik het niet mooi.
Hey maar daarom ben je toch ook meubelmaker ;)

met een compressor, blaadje waterproof 1200 een handspuit, een mooie zomerdag en een 2K blanke lak kun je overigens wel heel mooi resultaat behalen zonder cabine....

Heb dat 1 keer gedaan met een paar autospiegels. Die blonken na die tijd harder en waren gladder dan de rest van de auto.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door dre »

een spiegel is rond,da`s wel iets heel anders als een vlak stuk. :wink:
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door Berre »

Arno schreef:
Hoogglans doe je alleen als je gaat (of laat) spuiten, of als je bereid bent om te gaan polijsten.
Gespoten hoogglans moet ook worden gepolijst voor een optimaal resultaat. Maar je hoeft dan niet persé eerst nat te schuren, wat bij handgelakt wel altijd nodig is. Het resultaat is bij de twee technieken niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Handgelakt is uiteraard meer werk en vraagt meer ervaring.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Paper Hatts lakken

Bericht door Berre »

dre schreef:
hoogglans zonder spuitcabine is eigenlijk nooit echt mooi......
Handgelakte hoogglans kan - mits de nodige nabewerking - perfect zijn. Het is alleen een berg werk. Het grootste probleem is stof, maar daar zijn oplossingen voor.
Plaats reactie