Jadis JP-30 voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Jadis JP-30 voorversterker
Zal die c7 ereens uit halen, maar het is een gloednieuwe 500v zilvermica. Een beetje overkill.....
Ik begrijp niet goed waarom ik bij de BUX85 op de collector exact dezelfde spanning heb als op de emitter.
Ik had R9 ook al eens veranderd naar 15k, maarde spanning op de basis van de bc550 blijft gelijk. De uitgangsspanning ook,
Ik begrijp niet goed waarom ik bij de BUX85 op de collector exact dezelfde spanning heb als op de emitter.
Ik had R9 ook al eens veranderd naar 15k, maarde spanning op de basis van de bc550 blijft gelijk. De uitgangsspanning ook,
Wel, we zijn eruit. Denk ik.
Alles nog eens nagezien, staat echt goed. Dan nog maar eens de datasheets van alle torren erbij.
Die van de BC550..... die is van NXP Semiconductors. Nee staat echt goed....wacht eens, die pinout tekening, is dat nu onderaanzicht of bovenaanzicht???
Staat er niet bij. Ik heb hem gemonteerd alsof de pinout van bovenaf is getekend. Maar is dat wel zo?
We downloaden even een andere datasheet, met een vooraanzicht tekeningetje.
Ja hoor, de BC550 staat achterstevoren
Even een verse erin (ze kosten wel 16 cent die dingen) en op de goede manier. Spanning erop.
Voeding uit is ruim 380V met R9=27k en de spanning op de deler een kleine 13.5v
Spanning collector BUX85 is ongeveer 324v, met rond de 24v op basis en emitter.
Lijkt goed! Nu R9 wat tunen, ik wil ongeveer 340V eruit hebben voor de RC filters bij de schakeling. Maar dit zou al gewoon moeten werken, dus eerst maar gewoon aansluiten, anode- en kathode spanningen meten en werkpunten bepalen. Dan hebben we een baseline voor verdere finetuning indien nodig.
Morgen of zo maar weer verder!
En dan komen we ook langzaam aan de vraag of dit een goede voorversterker gaat zijn.Hij moet het opnemen tegen een CleoV, eigenlijk niet eerlijk gezien de materiaalkosten en relatieve sophistication van de cleo in vergelijking met de Jadis.
De eerste kwestie wordt de versterkingsfactor van de jadis, kijken of dat een beetje gaat. In geval van nood kunnen er 5751 of 6072 buizen in de lijntrap anodevolgers. Voor de kathodevolger is die ecc83 eigenlijk ook niet geschikt, proberen of een buis met een wat lagere Ri wat beter werkt.
Eerst maar een stock, met de buizen van "Penta Laboratories". Wauw.
met kleine lettertjes: made in PRC. Chinees dus. Ze lijken wel verdacht veel op die ellendige Shuguangs die ik al een paar keer in de prullenbak had willen gooien.
maar we lopen op de zaken vooruit.
Alles nog eens nagezien, staat echt goed. Dan nog maar eens de datasheets van alle torren erbij.
Die van de BC550..... die is van NXP Semiconductors. Nee staat echt goed....wacht eens, die pinout tekening, is dat nu onderaanzicht of bovenaanzicht???
Staat er niet bij. Ik heb hem gemonteerd alsof de pinout van bovenaf is getekend. Maar is dat wel zo?
We downloaden even een andere datasheet, met een vooraanzicht tekeningetje.
Ja hoor, de BC550 staat achterstevoren
Even een verse erin (ze kosten wel 16 cent die dingen) en op de goede manier. Spanning erop.
Voeding uit is ruim 380V met R9=27k en de spanning op de deler een kleine 13.5v
Spanning collector BUX85 is ongeveer 324v, met rond de 24v op basis en emitter.
Lijkt goed! Nu R9 wat tunen, ik wil ongeveer 340V eruit hebben voor de RC filters bij de schakeling. Maar dit zou al gewoon moeten werken, dus eerst maar gewoon aansluiten, anode- en kathode spanningen meten en werkpunten bepalen. Dan hebben we een baseline voor verdere finetuning indien nodig.
Morgen of zo maar weer verder!
En dan komen we ook langzaam aan de vraag of dit een goede voorversterker gaat zijn.Hij moet het opnemen tegen een CleoV, eigenlijk niet eerlijk gezien de materiaalkosten en relatieve sophistication van de cleo in vergelijking met de Jadis.
De eerste kwestie wordt de versterkingsfactor van de jadis, kijken of dat een beetje gaat. In geval van nood kunnen er 5751 of 6072 buizen in de lijntrap anodevolgers. Voor de kathodevolger is die ecc83 eigenlijk ook niet geschikt, proberen of een buis met een wat lagere Ri wat beter werkt.
Eerst maar een stock, met de buizen van "Penta Laboratories". Wauw.
met kleine lettertjes: made in PRC. Chinees dus. Ze lijken wel verdacht veel op die ellendige Shuguangs die ik al een paar keer in de prullenbak had willen gooien.
maar we lopen op de zaken vooruit.
Mooi dat je 't gevonden hebt.Met de emitter van de BC aan de BUX is de basis-emitter diode van de BC omgekeerd en gedraagt zich dan als een zenerdiode (meestal iets van 7V).
Met een tor van de 2Nxxxx soort had 't wel goed gegaan.Daar is het cbe en de BC is ebc ,pinkant met de platte zijde vanonder.
Anne
Met een tor van de 2Nxxxx soort had 't wel goed gegaan.Daar is het cbe en de BC is ebc ,pinkant met de platte zijde vanonder.
Anne
Mooi dat de voeding werkt nu, ben benieuwd naar de bevindingen verder van deze VV.
Ziezo, de boel is weer aan de praat.
Ik heb de signaal versterker opnieuw opgebouwd, Alleen de Mallory elko's zijn hier blijven zitten. Misschien krijg ik nog wel eens de geest en bestel ik een nieuwe set 220uF/400V BC's. Maar het werkt prima. En ja, die 'verschrikkelijke' Audyn plus caps zitten erin
, behalve op de uitgang, daar heb ik even Russische Pio's ingezet. Ik heb daar sowieso iets kunstzinnings gebakken om van bovenaf snel te kunnen wisselen van uitgangscondensator.
Ik heb me nog een slag in de rondte gezocht met de scope naar een harde ruis in het linker kanaal van de lijntrap, bleek de 100k feedback weerstand R9 te zijn, een gloednieuwe PR9372
. Ik had nog een handjevol Takmannen van die waarde liggen, hup die er maar in. Het schema is nu als volgt:
Over de instelling zoals die nu is, meer een JP80 dan een JP30, ben ik wel tevreden. De 270k belastingslijn met een kleine 350 volt B+ ziet er gewoon goed uit. Dan valt bij benadering de halve spanning over de anodeweerstand. Een goed uitgangspunt zo.
Overigens kijkend naar het originele schema: het voltage op de kathodevolger is hier 177v, en zal gezien de instelling van de voeding in het originele ontwerp eerder hoger dan lager zijn geweest. En de uitgangscondensatoren zijn RIFA 160V types. Of zouden ze bij Jadis soms denken dat je er dan meerdere parallel moet zetten?
Voor de volledigheid: de voeding zit nu zo in elkaar. De spanningen heb ik niet 'in bedrijf' nagemeten, is dus bij benadering:
En zo ziet het eruit op de print. Is niet al te rommelig. Het lastigste was nog de plaats van de opamp te omzeilen. Overigens is dit type PCB wel handig om aan te knutselen: vanwege de afwezigheid van grote grondvlakken kan je nog eens wat extra gaatjes boren en componenten en draadbruggen bijplaatsen. De boel in bedrijf met de kap eraf:
En erop: Het ding is ENORM. Zo, nu eerst eens wat uren maken. Ik heb zojuist de P.U. trap geprobeerd, daar zit nog een plop in het linker kanaal, klinkt toch als een voedingscondensator. Binnenkort toch maar weer even aan de scope. Nu eerste maar eens de lijntrap proberen.
Bedankt voor jullie bijstand, zonder dat was het niet gelukt!
jan Geert
Ik heb de signaal versterker opnieuw opgebouwd, Alleen de Mallory elko's zijn hier blijven zitten. Misschien krijg ik nog wel eens de geest en bestel ik een nieuwe set 220uF/400V BC's. Maar het werkt prima. En ja, die 'verschrikkelijke' Audyn plus caps zitten erin
Overigens kijkend naar het originele schema: het voltage op de kathodevolger is hier 177v, en zal gezien de instelling van de voeding in het originele ontwerp eerder hoger dan lager zijn geweest. En de uitgangscondensatoren zijn RIFA 160V types. Of zouden ze bij Jadis soms denken dat je er dan meerdere parallel moet zetten?
Voor de volledigheid: de voeding zit nu zo in elkaar. De spanningen heb ik niet 'in bedrijf' nagemeten, is dus bij benadering:
En zo ziet het eruit op de print. Is niet al te rommelig. Het lastigste was nog de plaats van de opamp te omzeilen. Overigens is dit type PCB wel handig om aan te knutselen: vanwege de afwezigheid van grote grondvlakken kan je nog eens wat extra gaatjes boren en componenten en draadbruggen bijplaatsen. De boel in bedrijf met de kap eraf:
En erop: Het ding is ENORM. Zo, nu eerst eens wat uren maken. Ik heb zojuist de P.U. trap geprobeerd, daar zit nog een plop in het linker kanaal, klinkt toch als een voedingscondensator. Binnenkort toch maar weer even aan de scope. Nu eerste maar eens de lijntrap proberen.
Bedankt voor jullie bijstand, zonder dat was het niet gelukt!
jan Geert
Is wel lekker ruim opgezet,makkelijk aan te werken,als je er de plaats voor hebtJan Geert schreef:Overigens kijkend naar het originele schema: het voltage op de kathodevolger is hier 177v, en zal gezien de instelling van de voeding in het originele ontwerp eerder hoger dan lager zijn geweest. En de uitgangscondensatoren zijn RIFA 160V types. Of zouden ze bij Jadis soms denken dat je er dan meerdere parallel moet zetten?![]()
![]()
Het ding is ENORM. Zo, nu eerst eens wat uren maken.
Als condensaoren een te lage spanning kunnen hebben moeten ze in SERIE om een hogere te krijgen
Die 177V is te veranderen met de instelling van het potje bij de kathode van de middelste triode.Moet waarschijnlijk zo dat er 150V op de uitgang komt.
Die 1,3V met een kahodeweerstand van 2k is wat laag,zou 1,5V moeten,zakt de uitgang ook.Vermoedelijk is die 12AX7 wat oud of de gloei wat aan de lage kant,hindert verder niet.
Anne
het soldeert heerlijk, vloeit super, alleen desolderen vanaf massa is wat lastiger. Verder is het inderdaad Solderen Voor Dummies.Ah!buis schreef:Is wel lekker ruim opgezet,makkelijk aan te werken,als je er de plaats voor hebt![]()
Vertel ze dat bij Jadis..Ah!buis schreef:Als condensaoren een te lage spanning kunnen hebben moeten ze in SERIE om een hogere te krijgen![]()
Dat potje (en R3) zat er niet in zoals hij hier binnenkwam, heeft er ook nooit ingezeten, maar was wel voorbereid op de print, samen met R3. De waardes heb ik dus uit het schema van de JP80 gehaald. En omdat ik toch nog ergens in de la een aantal 22kLin 10-slags pots had liggen die er precies inpassen heb ik die plaatsen op de print dus maar benut. De 2k die nu in het schema staat is het maximum dat ik daar kan krijgen met de 2k2 parallel. Ik zou het nog wat flexibeler kunnen maken door die 2k2 wat hoger te kiezen. Maar ik had ook verwacht bij de 1.5v uit te komen gegeven de datasheet: De 12AX7's die er nu inzitten zijn EH's met een paar honderd branduren op de teller. De gloeispanning is echt niet hoger dan 12v, dus ik geef dat maar als oorzaak van de wat lage bias daar.Ah!buis schreef:Die 177V is te veranderen met de instelling van het potje bij de kathode van de middelste triode.Moet waarschijnlijk zo dat er 150V op de uitgang komt.
Die 1,3V met een kahodeweerstand van 2k is wat laag,zou 1,5V moeten,zakt de uitgang ook.Vermoedelijk is die 12AX7 wat oud of de gloei wat aan de lage kant,hindert verder niet.
Anne
Ik zou een 1n4007 in serie kunnen zetten met de common van de ua78H12. Ik neem aan dat de spullen in het muting circuit die halve volt extra wel kunnen verteren, toch?
Jan Geert
Toch nog maar even de gloeispanning goed gezet:
De 2 kathodevolgers kregen 13.8v te verwerken door een foute waarde van R15 (15R). Met 27R is het goed.
De gloeispanning vanuit de UA78h12 was ongeveer 11.9V dus een diode in de poot naar common gezet. De gloeispanning van de 4 anodevolgers is nu exact 12.6V.
De kathode van de tweede buis blijft overigens slechts ruim 1.3v met de EH. De Chinese van "penta laboratories" buizen halen de 1.2V niet eens.
De 2 kathodevolgers kregen 13.8v te verwerken door een foute waarde van R15 (15R). Met 27R is het goed.
De gloeispanning vanuit de UA78h12 was ongeveer 11.9V dus een diode in de poot naar common gezet. De gloeispanning van de 4 anodevolgers is nu exact 12.6V.
De kathode van de tweede buis blijft overigens slechts ruim 1.3v met de EH. De Chinese van "penta laboratories" buizen halen de 1.2V niet eens.