Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dit zijn de verschillen ten opzichte van de ES9018:
Register 12 - niet beschikbaar, moet 00000000 zijn
Register 14 - bit 3 (differential) niet beschikbaar, moet 1 zijn
Register 15 - niet beschikbaar, moet 00000000 zijn
Het chipadres van de ES9016 is 0x92.
Register 12 - niet beschikbaar, moet 00000000 zijn
Register 14 - bit 3 (differential) niet beschikbaar, moet 1 zijn
Register 15 - niet beschikbaar, moet 00000000 zijn
Het chipadres van de ES9016 is 0x92.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Zit ik in de datasheet van de 9018 te kijken zie ik dat de genoemde registers daar reserved zijn, hebben wel een andere default waarde.
chipadres bij de 9018 is 0x90 en 0x92 (selecteerbaar)
chipadres bij de 9018 is 0x90 en 0x92 (selecteerbaar)
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb mij gebaseerd op de code van hifiduino om de verschillen met de ES9018 te bepalen. De datasheet van de ES9018 heb ik niet.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Als ik van ingang wissel in de stand 'fixed volume', komt hij niet uit de mute.
Ik moet echt eerst weer de volume regeling aanzetten om hem van mute af te krijgen.
Is hier een oplossing voor?
Ik moet echt eerst weer de volume regeling aanzetten om hem van mute af te krijgen.
Is hier een oplossing voor?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Bij fixed volume heb je in principe geen enkele volumeregeling, ook geen mute.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dan leg ik het verkeerd uit want ik bedoel iets anders.
Stand fixed volume.
Ik wissel van ingang naar de volgende waar geen signaal op staat.
Ik loop de ingangen door tot ik weer bij de ingang ben waar signaal op staat.
Mute led gaat aan en ik krijg geen geluid. Display geeft wel keurig 44.1kHz aan.
Enige manier om de mute led uit te krijgen is door de volume regeling aan te zetten.
Stand fixed volume.
Ik wissel van ingang naar de volgende waar geen signaal op staat.
Ik loop de ingangen door tot ik weer bij de ingang ben waar signaal op staat.
Mute led gaat aan en ik krijg geen geluid. Display geeft wel keurig 44.1kHz aan.
Enige manier om de mute led uit te krijgen is door de volume regeling aan te zetten.
Laatst gewijzigd door bert003 op ma 30 sep 2013, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik hoop het, anders heb ik met bouwen misschien een foutje gemaakt 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Oeps, foutje?
Toch nog maar eens het hele topic doorgelezen. Wat een bizar mooi ding is dit. Hierna ook maar eens het bouwtopic gaan doorlezen.
Gr. Mischa
Toch nog maar eens het hele topic doorgelezen. Wat een bizar mooi ding is dit. Hierna ook maar eens het bouwtopic gaan doorlezen.
Gr. Mischa
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
En daarna een bouwset bij knuisje bestellen ? 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat is uiteindelijk wel de bedoeling ja.
Het zou voor mij de voorkeur hebben om vanuit de AF-DAC2-uP een aantal analoge ingangen naar een andere ADC te kunnen sturen die dan weer op de A-DAC2 binnenkomen (snap je het nog
). Zodat je dus vanuit de DAC kunt kiezen uit het huidige (of nog uit te breiden) aantal digitale ingangen (min 1) en een paar (stuk of 4) analoge bronnen).
Het voordeel zou dan zijn dat je gebruik kunt maken van de volumeregeling van de AF-DAC2.
Groeten,
Mischa
Het zou voor mij de voorkeur hebben om vanuit de AF-DAC2-uP een aantal analoge ingangen naar een andere ADC te kunnen sturen die dan weer op de A-DAC2 binnenkomen (snap je het nog
Het voordeel zou dan zijn dat je gebruik kunt maken van de volumeregeling van de AF-DAC2.
Groeten,
Mischa
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De uP heeft niet veel I/O meer over, het bedienen van een AD converter zou nog via de I2C kunnen maar de relais van de analoge ingangen wordt lastiger. Misschien vallen de relais uitgangen om te smurfen naar een sturing van een serie parallel omzetter en dan kun je er zoveel relais en ledjes aan hangen als je wilt.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Je zou een I2C Port expander kunnen gebruiken.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De AD-converter zou rechtstreeks aan een digitale input van de DAC kunnen hangen (waarmee je wel een digitale ingang opoffert), volgens mij valt daar niet zoveel aan in te stellen. Met 2 touwtjes van de uP zou je dan 4 relais kunnen selecteren. Of denk ik nu te simpel?
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De AF-DAC zoals door Knuisje is ontworpen voorziet ook in een standby, men dient dan de uP van een eigen voeding te voorzien en met een geschikt relais de reguliere voeding in en uit te schakelen.
Ik wil hier even polsen naar de interresse voor het volgende: een standby voeding annex relais print. Voor mijn project heb ik een print nodig met 2 a 3 relays die ook met wat delay kunnen schakelen.
Als er belangstelling is kunnen de kosten omlaag ivm print fabricage.
Ik heb eens zitten tekenen aan een schema en dat zo gedaan dat het allemaal met minimaal aantal componenten gaat op een 10x8cm print past (reden zal de meeste wel duidelijk zijn).
Printtrafo, rechtoe-rechtaan 7805, om de 7805 niet onnodig te belasten de spanning voor de relais voor de regelaar aftappen. De print voedt ook de AF-DAC uP en display. De Opto-coupler kan door een aantal draad bruggen worden vervangen als een galvanische scheiding niet nodig zoals bv in het geval van de koppeling met de AFdac uP. Door de uP is het gedrag van de relais vrij te programmeren. Omdat het allemaal vrij permanente aansluitingen zijn er voor gekozen met faston te werken voor de 220 kant en molex zoals al gebruikt in de AF-DAC aan de laagspanningskant.
PS. routing van print moet nog herzien worden, is maar even spelen met de software...
Status: prototype op experimenteerbordje en firmware proof of concept ergens in november doen.
Ik wil hier even polsen naar de interresse voor het volgende: een standby voeding annex relais print. Voor mijn project heb ik een print nodig met 2 a 3 relays die ook met wat delay kunnen schakelen.
Als er belangstelling is kunnen de kosten omlaag ivm print fabricage.
Ik heb eens zitten tekenen aan een schema en dat zo gedaan dat het allemaal met minimaal aantal componenten gaat op een 10x8cm print past (reden zal de meeste wel duidelijk zijn).
Printtrafo, rechtoe-rechtaan 7805, om de 7805 niet onnodig te belasten de spanning voor de relais voor de regelaar aftappen. De print voedt ook de AF-DAC uP en display. De Opto-coupler kan door een aantal draad bruggen worden vervangen als een galvanische scheiding niet nodig zoals bv in het geval van de koppeling met de AFdac uP. Door de uP is het gedrag van de relais vrij te programmeren. Omdat het allemaal vrij permanente aansluitingen zijn er voor gekozen met faston te werken voor de 220 kant en molex zoals al gebruikt in de AF-DAC aan de laagspanningskant.
PS. routing van print moet nog herzien worden, is maar even spelen met de software...
Status: prototype op experimenteerbordje en firmware proof of concept ergens in november doen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
en kan je dan ook bv je eindversterker daarmee schakelen?hsmeets schreef:De AF-DAC zoals door Knuisje is ontworpen voorziet ook in een standby, men dient dan de uP van een eigen voeding te voorzien en met een geschikt relais de reguliere voeding in en uit te schakelen..
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat is bij mij de bedoeling.Henkjan schreef:en kan je dan ook bv je eindversterker daarmee schakelen?hsmeets schreef:De AF-DAC zoals door Knuisje is ontworpen voorziet ook in een standby, men dient dan de uP van een eigen voeding te voorzien en met een geschikt relais de reguliere voeding in en uit te schakelen..
Relais nummer 1 om de DSP en AFDAC in te schakelen en relais nummer 2 voor de eindversterker. Ik wil in mijn geval de firmware zo maken dat bij inschakelen relais 1 direct schakelt en relais 2 met een kleine delay. Bij uitschakelen valt relais 2 juist direct af en dan pas relais 1.
Aanvulling: euh, ja, de uln2003 heeft de diodes al ingebouwd... die vervallen dus. Hoe geschakeld met de optocoupler is natuurlijk inverterend.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat is denk ik de meest elegante oplossing, die zet je dan parallel aan de lijnen naar de DAC en eventueel ook naar de AD converter.knuisje schreef:Je zou een I2C Port expander kunnen gebruiken.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Daar ga ik eens naar kijken.knuisje schreef:Je zou een I2C Port expander kunnen gebruiken.
Gr. Mischa
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
PCF8574 die kun je rechtstreeks aan de I2S hangen en dan heb je 8 extra relais aansluitingen.
je kan hier weer 8 IC's parallel zetten zodat je daarme 64 uitgangen kan aansturen.
je kan hier weer 8 IC's parallel zetten zodat je daarme 64 uitgangen kan aansturen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik wil het topic van Peter niet teveel kapen, maar ik kwam ook nog de PCM1851A tegen. Dit is een ADC met 6 stereo ingangen en eventueel een I2S uitgang naar de DAC.
Mijn project is pas in een pril stadium, dus ik wil het hier even bij laten. Ik wil niet ondankbaar lijken, maar het is Peter zijn topic.
Groeten,
Mischa
Mijn project is pas in een pril stadium, dus ik wil het hier even bij laten. Ik wil niet ondankbaar lijken, maar het is Peter zijn topic.
Groeten,
Mischa
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De ESS gaat wel verder!mischa72 schreef:Ik wil het topic van Peter niet teveel kapen, maar ik kwam ook nog de PCM1851A tegen. Dit is een ADC met 6 stereo ingangen en eventueel een I2S uitgang naar de DAC.
Mijn project is pas in een pril stadium, dus ik wil het hier even bij laten. Ik wil niet ondankbaar lijken, maar het is Peter zijn topic.
Groeten,
Mischa
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Misschien inderdaad een goed idee om hier een eigen topic aan te besteden. Wat ik dan overigens met belangstelling zal volgen.mischa72 schreef:Ik wil het topic van Peter niet teveel kapen
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ga ik doen, nog even geduld aub, het project bevindt zich nog in een iets te prematuur stadium
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
