Jadis JP-30 voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Jadis JP-30 voorversterker
Denk dat't wel zal kunnen.Lijkt me wel wat ver gezocht allemaal,denk dat je voor alle drie wel een BUX85 kunt gebruiken.
Een TO-3 is ook niet echt nodig,de TO-220 zoals de BUX85 past op de plaats van een TO-3,met het huis (collector) onder één schroef komen de basis en emitter mooi boven de juiste gaten.
Anne
Een TO-3 is ook niet echt nodig,de TO-220 zoals de BUX85 past op de plaats van een TO-3,met het huis (collector) onder één schroef komen de basis en emitter mooi boven de juiste gaten.
Anne
Zo, bestelling is gedaan bij Conrad. De Bux85 was pas over 2 maanden leverbaar, dus een handvol TIP50 transistors en een BUX48A. met de BUX48A in TO3 blijft hij er ook 'origineel' uitzien.
Ook een paar BC550C'tjes voor een paar dubbeltjes in het mandje gedaan, zodat we ook de eerder gedane suggesties voor re-design van Mr Tube kunnen uitproberen.
Daarbij ook een paar nieuwe 220uF/400v van BC Vishay, (die blauwe), want van 1 van de losgeraakte Mallory's zijn de snap-in pennen afgebroken. Dat krijg je er nooit meer lekker in.
Ik stuitte in mijn zoektochtje toevallig ook op de koppelcondensatoren uit de Jadis:
Die gele zijn van ICEL
http://www.audiocap.co.uk/1kv-polyprops ... s-60-c.asp
Ken ik niet. Is low-budget spul naar 'audio maatstaven'.
Aan de uitgang zitten geen MKP's, maar een hele batterij RIFA PHE's. Wat is daar het geheim van??
Ze zijn nog niet eens supergoedkoop.
Ook een paar BC550C'tjes voor een paar dubbeltjes in het mandje gedaan, zodat we ook de eerder gedane suggesties voor re-design van Mr Tube kunnen uitproberen.
Daarbij ook een paar nieuwe 220uF/400v van BC Vishay, (die blauwe), want van 1 van de losgeraakte Mallory's zijn de snap-in pennen afgebroken. Dat krijg je er nooit meer lekker in.
Ik stuitte in mijn zoektochtje toevallig ook op de koppelcondensatoren uit de Jadis:
Die gele zijn van ICEL
http://www.audiocap.co.uk/1kv-polyprops ... s-60-c.asp
Ken ik niet. Is low-budget spul naar 'audio maatstaven'.
Aan de uitgang zitten geen MKP's, maar een hele batterij RIFA PHE's. Wat is daar het geheim van??
Zoek voor dat soort caps eens naar papier in olie dingetjes je zult je oren niet geloven
Ik heb nog een la vol met pio's, sio's, russische teflons, auricaps, obbligato's en zo verder.
Ik denk dat ik er als baseline audyn plussen in zet. Die witte dingen zijn redelijk geprijsd en erg goed. Ze zijn alleen erg groot.
Bij het opnieuw opbouwen van de Cleo6 zet ik even een keuze schakelaar aan de uitgang met 4 verschillende caps. Wima'tje als baseline. Gewoon, voor de gein. Volgend projectje.
Ik denk dat ik er als baseline audyn plussen in zet. Die witte dingen zijn redelijk geprijsd en erg goed. Ze zijn alleen erg groot.
Bij het opnieuw opbouwen van de Cleo6 zet ik even een keuze schakelaar aan de uitgang met 4 verschillende caps. Wima'tje als baseline. Gewoon, voor de gein. Volgend projectje.
Nou,ik heb toch wat anders gehoord,zit wel muziek bijbuisje schreef:Zoek voor dat soort caps eens naar papier in olie dingetjes je zult je oren niet geloven
DenUyl zit in de olie,in de olie zit DenUyl ....
Anne
Ah!buis schreef:DenUyl zit in de olie,in de olie zit DenUyl ....![]()
Anne
Heeel oud.Sommigen beweren Abraham gezien te hebben
Ik ben aan 't uitkijken naar Metusalem
Anne
Ik ben aan 't uitkijken naar Metusalem
Anne
Ik ben niet zon fan van audyn plus.. Maar ja je moet het zelf weten.
In mijn hybrid ben ik aan het swappen en testen geweest met allerlei condensatoren, diverse MKT, MKP verschillende makelij, wima MKS, philips polycarbonaat (klonk van al die plastik dingen nog het beste) en als laatste philips pio 700V 0.47uF: BINGO
In mijn hybrid ben ik aan het swappen en testen geweest met allerlei condensatoren, diverse MKT, MKP verschillende makelij, wima MKS, philips polycarbonaat (klonk van al die plastik dingen nog het beste) en als laatste philips pio 700V 0.47uF: BINGO
Deze dingen?
Over die polycarbonaat dingen was ik ook al te spreken, ga ze eens in mijn voorversterker planten (zit nu mundorf Mcap in). Ze zijn nog redelijk compact ook.
Over die polycarbonaat dingen was ik ook al te spreken, ga ze eens in mijn voorversterker planten (zit nu mundorf Mcap in). Ze zijn nog redelijk compact ook.
Over oud gesprokenbuisje schreef:Ja exact die dingen
Die "dingen" zijn nog van uit de tijd toen DenUyl burgemeester van A'dam was
Misschien nog wel iets eerder
Anne
Volgens mij is Den Uyl nooit burgemeester van Amsterdam geweest. Wethouder wel. En premier. Maar geen burgemeester.Ah!buis schreef:Over oud gesprokenbuisje schreef:Ja exact die dingen![]()
Die "dingen" zijn nog van uit de tijd toen DenUyl burgemeester van A'dam was![]()
Misschien nog wel iets eerder![]()
Anne
hier staat alles over deze markante politicusJan Geert schreef:Volgens mij is Den Uyl nooit burgemeester van Amsterdam geweest. Wethouder wel. En premier. Maar geen burgemeester.Ah!buis schreef:Over oud gesprokenbuisje schreef:Ja exact die dingen![]()
Die "dingen" zijn nog van uit de tijd toen DenUyl burgemeester van A'dam was![]()
Misschien nog wel iets eerder![]()
Anne
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joop_den_Uyl
we vervelen ons niet hoor maar er komt wel weer het een en ander opborrelen
ach toen Joop in den olie ging begon bij mij zo'n beetje de zelfbouw audio hobby met de Kontakt versterker en de Edwin uit elektuur.
Ok, de eerste TIP50 is naar de vaantjes.
Gelukkig heb ik er 5 laten komen.
Vanmiddag heb ik de TIP49 de kapot was vervangen door een TIP50, die wat hoger is gespecificeerd.
De enige andere wijziging: de gelijkrichter diodes zijn van 1N4007 veranderd in ultrafast BYV99 diodes.
De overige 1N4007 diodes zijn vervangen door nieuw. R1 en R2 zijn goed.
1.
De schakeling is verder zoals verder naar boven op deze pagina is te zien. Voor de eerste test is:
- de collector van de BUS13 weer losgehaald, dus draadbrug er weer uit. Zoals hij hier is binnengekomen.
- R9 is een 12k1
- C3 is er weer uit gehaald, omdat met de 12k1 de uitgangsspanning als het goed is boven de 400v komt. Er zit daar nog wel een .33uF/630v bypass.
Bij inschakelen loopt de uitgangsspanning op naar ongeveer 425volt Dat is gezien de 12k1 ook ongeveer verwacht. De spanning lijkt echter niet te stabiliseren, maar blijft langzaam naar boven kruipen.
Ernstiger: na aanschakelen van de hoogspanning lijkt het alsof er een oscillator wordt gestart. Een zachte oplopende fluittoon komt ergens uit de schakeling. gaat niet weg.
2. Dan eerst maar even kijken of de voeding instelbaar is. R9 van 12k1 wordt vervangen door een 15k.
Dit lijkt goed te gaan de uitgangsspanning wordt nu ongeveer 350v. maar ook nu lijkt hij niet te stabiliseren, maar kruipt langzaam verder omhoog.
De oscillatie is er in dezelfde mate als bij 1.
Even de TIP50 bekijken: 501v collector, 350v aan de uitgang, basis-emitter 2.5v afstand.
3. Nu zetten we de draadbrug van de BUS13 collector erin. Hiermee komt die weer in het spel.
De spanning loopt nu zeer snel naar 385v, en stijgt dan langzamer verder tot boven de 400v. Niet goed lijkt me.
Oscillatie is er nog steeds. Iets luider?
4. Ik zet hem even terug naar zoals hij binnen kwam, dus:
-draadbrug van de BUS13 collector weer los
-C8, de 47uf/500v zoals gesuggereerd door Anne gaat er weer uit.
- de 0.22uf bypass van R9 gaat er weer in.
Het enige waarin hij nu verschilt van 'stock' is :
C9 die over de opamp heen staat is 220pf ipv 220nf
R9 is 15k ipv 12k1+1k=13k1.
Zou niet echt uit mogen maken.
Tenzij de voeding per se C3 erin wil hebben om stabiel te zijn.
In ieder geval, de voeding stijgt nu weer langzaam naar 350v, maar de oscillatie is veel luider. Nu enige seconden klinkt er een korte bromtoon, en de uitgangsspanning schiet naar over de 500v.
RIP TIP50.
Ik begin me af te vragen hoe dit ooit gewerkt kan hebben, tenzij er in een eerder stadium wijzigingen zijn aangebracht die de boel in het honderd hebben gestuurd. Maar alles zag er uit alsof er nog nooit iets aan gebeurd is.
Dre, heb je nog reactie gehad mbt de mail om het schema?
Jan Geert
Gelukkig heb ik er 5 laten komen.
Vanmiddag heb ik de TIP49 de kapot was vervangen door een TIP50, die wat hoger is gespecificeerd.
De enige andere wijziging: de gelijkrichter diodes zijn van 1N4007 veranderd in ultrafast BYV99 diodes.
De overige 1N4007 diodes zijn vervangen door nieuw. R1 en R2 zijn goed.
1.
De schakeling is verder zoals verder naar boven op deze pagina is te zien. Voor de eerste test is:
- de collector van de BUS13 weer losgehaald, dus draadbrug er weer uit. Zoals hij hier is binnengekomen.
- R9 is een 12k1
- C3 is er weer uit gehaald, omdat met de 12k1 de uitgangsspanning als het goed is boven de 400v komt. Er zit daar nog wel een .33uF/630v bypass.
Bij inschakelen loopt de uitgangsspanning op naar ongeveer 425volt Dat is gezien de 12k1 ook ongeveer verwacht. De spanning lijkt echter niet te stabiliseren, maar blijft langzaam naar boven kruipen.
Ernstiger: na aanschakelen van de hoogspanning lijkt het alsof er een oscillator wordt gestart. Een zachte oplopende fluittoon komt ergens uit de schakeling. gaat niet weg.
2. Dan eerst maar even kijken of de voeding instelbaar is. R9 van 12k1 wordt vervangen door een 15k.
Dit lijkt goed te gaan de uitgangsspanning wordt nu ongeveer 350v. maar ook nu lijkt hij niet te stabiliseren, maar kruipt langzaam verder omhoog.
De oscillatie is er in dezelfde mate als bij 1.
Even de TIP50 bekijken: 501v collector, 350v aan de uitgang, basis-emitter 2.5v afstand.
3. Nu zetten we de draadbrug van de BUS13 collector erin. Hiermee komt die weer in het spel.
De spanning loopt nu zeer snel naar 385v, en stijgt dan langzamer verder tot boven de 400v. Niet goed lijkt me.
Oscillatie is er nog steeds. Iets luider?
4. Ik zet hem even terug naar zoals hij binnen kwam, dus:
-draadbrug van de BUS13 collector weer los
-C8, de 47uf/500v zoals gesuggereerd door Anne gaat er weer uit.
- de 0.22uf bypass van R9 gaat er weer in.
Het enige waarin hij nu verschilt van 'stock' is :
C9 die over de opamp heen staat is 220pf ipv 220nf
R9 is 15k ipv 12k1+1k=13k1.
Zou niet echt uit mogen maken.
Tenzij de voeding per se C3 erin wil hebben om stabiel te zijn.
In ieder geval, de voeding stijgt nu weer langzaam naar 350v, maar de oscillatie is veel luider. Nu enige seconden klinkt er een korte bromtoon, en de uitgangsspanning schiet naar over de 500v.
RIP TIP50.
Ik begin me af te vragen hoe dit ooit gewerkt kan hebben, tenzij er in een eerder stadium wijzigingen zijn aangebracht die de boel in het honderd hebben gestuurd. Maar alles zag er uit alsof er nog nooit iets aan gebeurd is.
Dre, heb je nog reactie gehad mbt de mail om het schema?
Jan Geert
Hoogst eigenaardig
.Dat je pieptoon hoort kan nog,sommige condensators kunnen geluid maken,maar waardoor hoor je een brom
.
Als de spanning oploopt dan gaat de BUX85 helemaal in geleiding en moet de basis van de TIP zakken naar iets van 175V.
Met een uitgang die toch omhoog gaat zou het kunnen dat de tor heet loopt (grote wisselstroom,oscillatie,door de C over de uit).
Hoe die oscillaties nog kunnen met de 0,22µ over R9 (is +in van de opa) en de -in met 100µ aan massa,raar,hoewel misschien die brom.Maar daar gaar de TIP niet van stuk.
Is D3 in orde,die beschermt de TIP voor te hoge omgekeerde spanning in z'n basis.
Toch maar zien of 't beter gaat zonder de opa ? Of eerst met wat belasting eraan (50k...100k)
Anne
Als de spanning oploopt dan gaat de BUX85 helemaal in geleiding en moet de basis van de TIP zakken naar iets van 175V.
Met een uitgang die toch omhoog gaat zou het kunnen dat de tor heet loopt (grote wisselstroom,oscillatie,door de C over de uit).
Hoe die oscillaties nog kunnen met de 0,22µ over R9 (is +in van de opa) en de -in met 100µ aan massa,raar,hoewel misschien die brom.Maar daar gaar de TIP niet van stuk.
Is D3 in orde,die beschermt de TIP voor te hoge omgekeerde spanning in z'n basis.
Toch maar zien of 't beter gaat zonder de opa ? Of eerst met wat belasting eraan (50k...100k)
Anne
Anne,
Ik heb me misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt, maar er is/was geen doorlopende bromtoon.
Er was alleen een soort korte buzz in de vierde test, van minder dan een seconde, en daarna was de boel weer terug bij de voltages in het schema met de kapotte TIP49.
Ik denk dat die buzz het teken van de doorslag van de TIP50 was.
In operatie met R9=15k had ik op de TIP iets van 350v op de basis, ruim 352v op de emitter en ruim 500v op de collector.
Ik heb me misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt, maar er is/was geen doorlopende bromtoon.
Er was alleen een soort korte buzz in de vierde test, van minder dan een seconde, en daarna was de boel weer terug bij de voltages in het schema met de kapotte TIP49.
Ik denk dat die buzz het teken van de doorslag van de TIP50 was.
In operatie met R9=15k had ik op de TIP iets van 350v op de basis, ruim 352v op de emitter en ruim 500v op de collector.
Anne,Ah!buis schreef:Effectief? veel slechter zal wel niet,in ieder geval stuk minder kans op onstabiliteit![]()
Beetje bijgewerkt.Om de oorsprongkelijke uitgangsspaning te krijgen (volgens vorige schakeling) zou R9 eerder iets van 22k moeten zijn.Regelbaar maken of uitproberen,als je ten minste weet welke spanning bedoeld is
.
Anne
Ik heb geprobeerd het schetsje van jou op de vorige pagina te lezen. Is dit het? Ik heb geen zeners van 12v op voorraad. Ik kan de 2 zeners die er nu in zitten gebruiken, desnoods in serie. Ik denk dat ik nog wel ergens een paar 13v zeners heb liggen.
Bij 12V zou R9 ergens in de buurt van 27k moeten zitten om op ongeveer 350v uit te komen. Dat is een waarde waar ik verder wel mee uit de voeten kan.
Jan Geert
Klopt wel.Was wel een voorstel van MrTube wat je iets verkeerd had getekend waar ik wat in verbeterd had.
Zener van 12 of 13V maakt eigenlijk niks uit,hangt met een serieweerstand aan de 24V,spanning genoeg.
Voor die BC550 kun je ook een BC547 nemen,meer kans dat je die hebt.
Anne
Zener van 12 of 13V maakt eigenlijk niks uit,hangt met een serieweerstand aan de 24V,spanning genoeg.
Voor die BC550 kun je ook een BC547 nemen,meer kans dat je die hebt.
Anne
Ik had vorige week van Conrad ook een handjevol BC550's laten komen dus dat gaat wel lukken. 
Ik heb het schema zoals door MrTube is bedacht vanochtend geïmplementeerd.
Echter.
Welke waarde ik ook neem voor R9, er komt nu niet meer dan ruim 190v uit de voeding.
Ik heb de gemeten spanningen even in het schema gezet zoals het nu erin zit. Ik kan alleen geen zinnig verschil in spanning meten tussen de basis en emitter van de BUS13. Maar met de collector van de BUS13 weer open is het beeld hetzelfde. is er nog iets stuk (BUX 85)?? Of staat R14 daar niet goed?
Als de bux niet meer werkt kan er dan ook een tip50 in? Daar heb ik er nog wel een paar van...
Jan Geert
Echter.
Welke waarde ik ook neem voor R9, er komt nu niet meer dan ruim 190v uit de voeding.
Ik heb de gemeten spanningen even in het schema gezet zoals het nu erin zit. Ik kan alleen geen zinnig verschil in spanning meten tussen de basis en emitter van de BUS13. Maar met de collector van de BUS13 weer open is het beeld hetzelfde. is er nog iets stuk (BUX 85)?? Of staat R14 daar niet goed?
Als de bux niet meer werkt kan er dan ook een tip50 in? Daar heb ik er nog wel een paar van...
Jan Geert
R14 zorgt er voor dat de BUX niet te warm wordt,zit daar wel goed.
De basis van de BC550 heeft een veel hogere spanning dan de deler met R9 zo kan geven.Komt dus ergens anders vandaan.
Die tor is nieuw en daarmee (hopelijk) heel,blijft een lekkende 100pF C7.
Haal 'm er uit,misschien niet eens nodig.Als het gaat maar toch oscilleerneigingen dan wel een C7 uitproberen.Mag ook wel veel groter,zelfs wel 100nF,maar liever minder.
Anne
De basis van de BC550 heeft een veel hogere spanning dan de deler met R9 zo kan geven.Komt dus ergens anders vandaan.
Die tor is nieuw en daarmee (hopelijk) heel,blijft een lekkende 100pF C7.
Haal 'm er uit,misschien niet eens nodig.Als het gaat maar toch oscilleerneigingen dan wel een C7 uitproberen.Mag ook wel veel groter,zelfs wel 100nF,maar liever minder.
Anne