3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Leobus »

Walt schreef:
Hallo Leo,

ds23man doelde op mijn Siltech interlinks, net zoals jouw speakerkabels zijn dit erg fraaie stukjes techniek. Het belang van goede kabels wordt behoorlijk onderschat zou ik zeggen, zelfs een goed powercord heeft zo zijn invloed!

Ik vond het daarom juist leuk om te lezen dat Jeroen en Hans nu ook gemerkt hebben wat een effect een interlink kan maken in hun set. Meettechnisch totaal niet te verklaren maar toch een groot verschil. Meneer 'gehakt' van het audiofreaks forum heeft wellicht toch wel gelijk met zijn aparte modificatie methodes en zijn 'audiotegels'...

Groetjes Walter
Ja Walter,

Dat laatste kan ik uit ervaring beamen.

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

In afwachting van de Daudio ASP ben ik vandaag begonnen met de ombouw van de filters.

Tijdelijk zal het filter dus niet 'optimaal' zijn wegens:

1) De seriespoel met de ASP van Ray moet 1.20mH zijn, voor de Daudio ASP is 1.0mH nodig
2) De serie correctie voor de AT mid zit in de Daudio ASP ingebouwd, en is dus niet meer nodig in het passieve filter. Voor de ASP van Ray is dit niet het geval.

De onderstaande foto toont het eerste nieuwe filter. Tevens heb ik een schema van het filter toegevoegd.

Voor de AT middentoner kan de 2e orde filtering eigenlijk niet eenvoudiger:

- 1.0mH 12AWG Jantzen Waxcoil
- 10uF Mundorf S/G/O condensator (mooi!!!!)

Voor het AMT hoog is het wel wat ingewikkelder geworden:

- 7.1uF aan Mundorf S/G/O (nu tijdelijk nog S/G/O + S/O)
- 3.9 ohm bestaande uit 4.7 ohm M-resist en 22 ohm Duelund parallel
- 0.68mH Jantzen foliespoel
- 47 ohm MOX

De notch voor het hoog bestaat uit:

- 0.47mH Jantzen Waxcoil
- 0.75 ohm bestaande uit 1.5 ohm M-resist en 1.5 ohm Duelund parallel
- 35uF bestaande uit Mundorf supreme 15uF, Mundorf S/G 10uF en Mundorf S/O 10uF

Ik heb nu net één nieuw filter spelen, wat opvalt is dat deze speaker nu levendiger lijkt te klinken dan de speaker met de correcte notch voor de AT erin... :?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1239[1].JPG
2e_orde_oktober.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Ik heb nu net één nieuw filter spelen, wat opvalt is dat deze speaker nu levendiger lijkt te klinken dan de speaker met de correcte notch voor de AT erin... :?
Niet zo gek he, een hele bak teveel energie rond 1000Hz. Als je dat mooi vindt, GEEN daudio ASP erin. :mrgreen:
Maar alle gekheid op een stokje, zo'n passieve notch in de signaalweg is niet ideaal. Daarom ben ik ook op een actieve notch overgegaan voor de Daudio speaker.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Die bak extra rond 1000Hz hoor je wel inderdaad, maar laten we zeggen het klinkt nu zonder AT notch minder slecht dan ik had verwacht (inmiddels spelen beide speakers met het aangepaste filter).

Ik ben benieuwd hoe het straks dan wordt met de Daudio ASP, hopelijk komen de onderdelen daarvoor snel los :mrgreen:

GroetjesWalter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Ik vraag me trouwens af of Per Skaaning ook vind dat er een correctie nodig is voor deze AT units. De kast maakt niet zoveel uit volgens mij, in mijn reflex, gesloten en nu open baffle zat/zit steeds een notch.

Toch wel een beetje raar, een unit die zonder notch eigenlijk niet zou kunnen functioneren... :lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

De driver meet gewoon vlak hoor. Het is telkens de baffle die dit veroorzaakt. Bij open baffle wordt het effect wat sterker, maar in jouw "gewone" kast wilde je het graag vlak hebben waardoor de notch nodig was.

Kijk maar eens bij Troels: die heeft de 2-weg met een kast die op die van jou leek met een dergelijke notch uitgerust, hoewel hij een parallelnotch daar heeft gebruikt. Ook heeft hij een drieweg gemaakt met een totaal andere baffle. Daar is geen notch nodig.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik heb even bij Troels gekeken, die man pakt het ook wel serieus aan moet ik zeggen. Ook hij lijkt overtuigd van de kwaliteiten van de AT 10C77 laagdrivers.... jammer dat deze zo duur zijn hoor! Een setje Mundorf 10uF S/G/O is goedkoop in verhouding :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door ray5150 »

Pijn leiden moeten we allemaal... :mrgreen:
Ik zit al maanden aan te hikken over de uitgave voor twee BR pijpen... :shock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Ik dacht dat je al besloten had voor die Intertechnik Jet Set poorten te gaan?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door ray5150 »

Ja, die bedoel ik. je weet wat ze kosten.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door bas focal m180 »

ray5150 schreef:
Pijn leiden moeten we allemaal... :mrgreen:
Ik zit al maanden aan te hikken over de uitgave voor twee BR pijpen... :shock:
Dat krijg je als je normaal hergebruikt dan worden 2 pijpjes inmens duur .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door dre »

ik heb er nog 4 staan. :sure:
70mm en 100mm.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Ja best raar, die Jetset poorten zijn erg aan de prijs, en een gesloten kast klinkt ook nog eens veel beter dan reflex... Dus Ray, kast maar gewoon dicht houden dan?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door ray5150 »

Nee, ik heb al een goede deal gemaakt met Dre.

Wereldgozer, die pik ! :goedzo: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door dre »

kwestie van gunnen! :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

In ieder geval geen excuses meer voor Ray om nu eens flink aan het bouwen te gaan. Ik kan niet wachten totdat Ray erachter komt dat speakers veel leuker zijn dan die saaie versterkers... :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
. Ik kan niet wachten totdat Ray erachter komt dat speakers veel leuker zijn dan die saaie versterkers... :mrgreen:
Kan je lang wachten... :rofl: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door dre »

we wachten geduldig af! :sure:


hé walter,hoe is het met de sgo's?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

De Mundorf S/G/O 10uF zitten al gemonteerd, zie de eerdere foto. Ze staan dus parallel voor de AT mid samen met een 1.0mH waxcoil.

Echt beoordelen kan nu niet, ik moet wachten op de Daudio ASP. Nu mis ik de notch voor de AT waardoor er rond 1000Hz veel te veel energie is.

Groetjes Walter
A. Buis
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 22:11

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door A. Buis »

Walt schreef:
Hallo Jeroen,

Ik heb even bij Troels gekeken, die man pakt het ook wel serieus aan moet ik zeggen. Ook hij lijkt overtuigd van de kwaliteiten van de AT 10C77 laagdrivers.... jammer dat deze zo duur zijn hoor! Een setje Mundorf 10uF S/G/O is goedkoop in verhouding :mrgreen:

Groetjes Walter
Ach, de financiele aderlating ben je zo vergeten als je de AT 10C77's eenmaal thuis hebt en goed spelend...
Weet ik uit ervaring, sinds enkele weken. 8) (hier in een gesloten 65L kast, aangestuurd door een KT88PP versterker.)

Definitie en dynamiek. :kwijl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

De ene aankoop volgt na de andere: dus eerst die ASP maar eens binnenkrijgen... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

De serie notch voor de AT midrange is toch wel ERG van belang, na een tijdje luisteren zonder deze notch werd ik gek van het veel te heldere midden.

Daarom heb ik nu tijdelijk deze notch weer terug gezet net voor de 1.00mH seriespoel. Op deze manier ook heel makkelijker weer te verwijderen als de Daudio ASP gereed is (die heeft de notch in de ASP schakeling ingebouwd).

De notch bestaat nu uit de volgende componenten, toch een beetje het beste spul gepakt dat ik nog had liggen:

-45uF: 2x 10uF Supreme, 1x 15uF Audyn Plus, 1x 4.7uF Supreme, 1x 4.7uF Mundorf S/G
-0.56mH: Jantzen waxcoil 14AWG
-6.8 ohm: Mundorf M-Resist

De rust is weer terug in het geluid, nu even lekker luisteren, zo'n vrije dag midden in de week is niet zo verkeerd moet ik zeggen :D

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1240[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Op het http://www.htforum.nl staan nu 4 stuks nieuwe Peerless XLS-10 woofers te koop voor een zeer nette prijs, zou wel leuk zijn om te kijken wat in totaal 8 stuks kunnen brengen, de Daudio 4-kanaals amp kan dit prima aansturen... :rock:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Op het http://www.htforum.nl staan nu 4 stuks nieuwe Peerless XLS-10 woofers te koop voor een zeer nette prijs, zou wel leuk zijn om te kijken wat in totaal 8 stuks kunnen brengen, de Daudio 4-kanaals amp kan dit prima aansturen... :rock:

Groetjes Walter
Is het een mededeling of een vraag ?
Gesloten