Tips voor speakers, georiënteerd op klassiek en jazz
Moderator: Beheerdersteam
Tips voor speakers, georiënteerd op klassiek en jazz
Hoi,
twee weken geleden ben ik naar de 5de symfonie van Mahler gaan kijken. Schitterende prestatie van de Rotterdamse filharmonie. Wat me meteen opviel was de helderheid en diepgang die ik te horen kreeg in het Brugse concertgebouw. Ik kreeg echt de indruk dat het als één geheel klonk, maar dat het toch geen brij werd. Daar hou ik wel van: een mooi helder geheel. Wat kunnen jullie mij aanraden qua beproefde zelfbouwconcepten om zoiets uit de speakers te krijgen? Verder luister ik eigenlijk vooral akoestische muziek (vroege miles davis, brussels jazz orchestra, ella fitzgerald ...). Misschien ook interessant: ik heb een NAD 906 eindversterker (3 * 2 * 30 W) tot mijn beschikking waarvan alle kanalen gebruikt mogen worden.
Ik vind de prijsklasse van de low budget vloerstaanders van Edo wel fijn. Eventueel mag het iets meer zijn. Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om veel kapitaal te stoppen in een eerste zelfbouw, is allemaal nog heel spannend. Haha.
groeten,
Pieter
twee weken geleden ben ik naar de 5de symfonie van Mahler gaan kijken. Schitterende prestatie van de Rotterdamse filharmonie. Wat me meteen opviel was de helderheid en diepgang die ik te horen kreeg in het Brugse concertgebouw. Ik kreeg echt de indruk dat het als één geheel klonk, maar dat het toch geen brij werd. Daar hou ik wel van: een mooi helder geheel. Wat kunnen jullie mij aanraden qua beproefde zelfbouwconcepten om zoiets uit de speakers te krijgen? Verder luister ik eigenlijk vooral akoestische muziek (vroege miles davis, brussels jazz orchestra, ella fitzgerald ...). Misschien ook interessant: ik heb een NAD 906 eindversterker (3 * 2 * 30 W) tot mijn beschikking waarvan alle kanalen gebruikt mogen worden.
Ik vind de prijsklasse van de low budget vloerstaanders van Edo wel fijn. Eventueel mag het iets meer zijn. Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om veel kapitaal te stoppen in een eerste zelfbouw, is allemaal nog heel spannend. Haha.
groeten,
Pieter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Heb je ook nog een max. qua formaat?
In dit geval zou ik namelijk gaan kijken naar een 2-weg met 20 cm woofer, of een 3-weg. Misschien met een klein beetje een warme (loudness) afstemming.
Volgens het luidspreketbouw handboek riekt dit een beetje naar een gesloten box, maar een TL of diep (0 Hz of lager) afgestemde basreflex zou ook kunnen denk ik.
Ik heb er geen ervaring mee, maar is een bandtweeter in dit geval ook niet een beetje een stap in de goede richting (staat bijna haakts op 20cm 2weg
)
In dit geval zou ik namelijk gaan kijken naar een 2-weg met 20 cm woofer, of een 3-weg. Misschien met een klein beetje een warme (loudness) afstemming.
Volgens het luidspreketbouw handboek riekt dit een beetje naar een gesloten box, maar een TL of diep (0 Hz of lager) afgestemde basreflex zou ook kunnen denk ik.
Ik heb er geen ervaring mee, maar is een bandtweeter in dit geval ook niet een beetje een stap in de goede richting (staat bijna haakts op 20cm 2weg
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Voor de weergave van natuurlijke geluiden en instrumenten is een goede afstraling essentieel. Een dipool of rondstraler is daarom dé oplossing, maar dat zijn geen simpele systemen.
De OB3W (hier) is een passief gefilterde dipool en dus gemakkelijk te filteren. Een rondstraler is bijv. de Visaton Fontana.
De OB3W (hier) is een passief gefilterde dipool en dus gemakkelijk te filteren. Een rondstraler is bijv. de Visaton Fontana.
Hoi Pieter,
Ik heb deze symfonie in het Concertgebouw gehoord en heb ook een van de mooiste opnames (en versies), nl. die van Chailly met Concertgebouworkest.
Natuurlijk is op originele sterkte af kunnen spelen het meest natuurlijk (i.v.m. het feit dat je dat in je hoofd het minste hoeft te compenseren voor de afwijkingen gebaseerd op de Fletcher Munson-curve: http://www.google.nl/url?sa=U&start=1&q ... iURbv7YjAw) Als we dit onrealistische verhaal (iig binnen jouw budget en ook gelet op de buren
) even verlaten, dan is mijn ervaring toch dat een goed belastbare 2-weg met een bandtweeter en een 13 t/m 16cm midwoofer de mooiste ervaring geeft.
Mocht je in de buurt van Haarlem wonen, dan ben je van harte welkom (anders ook hoor).
Groet,
Ramon
Ik heb deze symfonie in het Concertgebouw gehoord en heb ook een van de mooiste opnames (en versies), nl. die van Chailly met Concertgebouworkest.
Natuurlijk is op originele sterkte af kunnen spelen het meest natuurlijk (i.v.m. het feit dat je dat in je hoofd het minste hoeft te compenseren voor de afwijkingen gebaseerd op de Fletcher Munson-curve: http://www.google.nl/url?sa=U&start=1&q ... iURbv7YjAw) Als we dit onrealistische verhaal (iig binnen jouw budget en ook gelet op de buren
Mocht je in de buurt van Haarlem wonen, dan ben je van harte welkom (anders ook hoor).
Groet,
Ramon
Hmmm, ik heb zo de indruk dat Haarlem toch wel heel ver uit de buurt is, ik woon vlakbij Oostende aan de Belgische kust. En ook die curves zaten behoorlijk ver. In een vorig verleden heb ik die zaken op school nog moeten bestuderen ja.
Mijn voorkeur gaat uit naar een slankere zuil. Sobere looks. Ik hou erg de looks van een Needle (mag nog iets hoger qua looks), met één sobere driver erin. Er zijn wellicht betere mogelijkheden, maar dit geeft een beeld van de esthetische zaak. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden
Mijn voorkeur gaat uit naar een slankere zuil. Sobere looks. Ik hou erg de looks van een Needle (mag nog iets hoger qua looks), met één sobere driver erin. Er zijn wellicht betere mogelijkheden, maar dit geeft een beeld van de esthetische zaak. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Heb even gekeken op humblehomemadehifi (prachtig!) en zag de LBS aan voor een optie wanneer budget beperkt is en je een klaar ontwerp zoekt. Bij de optimo en modulus begon ik te denken aan HANS, een tweeweg met (dipool) open tweeter, en een 10cm.
Wanneer hier een fors gesloten laagsysteem bij kan kun je aardig krijgen wat je zoekt.
Een dipool tweeter (70,-) en dipool 10 cm (max. 50,-) (laag)middentoner + bijv. een SLS 10 (55,- voor een 25 cm woofer)... Hmm, dit begint redelijk naar een TBTL te kruipen, maar dan anders.
Ben benieuwd er folks zijn die nu adviseren op met een papieren laagmid te werken, of dat er wellicht andere voorkeuren zijn.
Wanneer hier een fors gesloten laagsysteem bij kan kun je aardig krijgen wat je zoekt.
Een dipool tweeter (70,-) en dipool 10 cm (max. 50,-) (laag)middentoner + bijv. een SLS 10 (55,- voor een 25 cm woofer)... Hmm, dit begint redelijk naar een TBTL te kruipen, maar dan anders.
Ben benieuwd er folks zijn die nu adviseren op met een papieren laagmid te werken, of dat er wellicht andere voorkeuren zijn.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
wouter schreef:.... begon ik te denken aan HANS, een tweeweg met (dipool) open tweeter, en een 10cm.
de Conic, in de versie met de Alpair10 lijkt me dan erg goed in je plaatje passen.pdjonghe schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar een slankere zuil. Sobere looks. Ik hou erg de looks van een Needle (mag nog iets hoger qua looks), met één sobere driver erin. Er zijn wellicht betere mogelijkheden, maar dit geeft een beeld van de esthetische zaak. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden
ik neem die beide mee naar Breda, dus als je tot dan kan wachten dan kan je ze daar beluisteren.
Die conic ziet er inderdaad heel mooi slank uit. Aan de specs van de drivers te zien is er wel een opmerkelijk verschil tussen de originele TB en de Markaudio Alpair10? Of valt het allemaal nog mee? Zo ja, dan ga ik eerst eens voor de originele TB en kan ik later altijd nog upgraden ... en dan is er natuurlijk een goeie reden voor een nieuw projectje met die TB's.
en zo is een mens vertrokken natuurlijk.
oh ja, op de TB-monitors is de driver opgebouwd. Geldt dat ook voor het gebruik in de conic? Of is het beter om die in te bouwen, buiten het feit dat inbouwen zeker een stuk strakker is.
oh ja, op de TB-monitors is de driver opgebouwd. Geldt dat ook voor het gebruik in de conic? Of is het beter om die in te bouwen, buiten het feit dat inbouwen zeker een stuk strakker is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
de specs van de Alpair10 verschillen idd nogal van de W5-1611, maar verrassend genoeg was dat qua performance van de speaker met wat extra demping (1 mat sonofil in de mond van de hoorn) opgelost
in mijn prototype had ik de driver niet ingefreesd, is natuurlijk wel netter. met breedbanders is het minder van belang dan met een tweeter.
in mijn prototype had ik de driver niet ingefreesd, is natuurlijk wel netter. met breedbanders is het minder van belang dan met een tweeter.
