Tips voor speakers, georiënteerd op klassiek en jazz

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pdjonghe
Berichten: 36
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 10:28
Locatie: Gent, BE

Tips voor speakers, georiënteerd op klassiek en jazz

Bericht door pdjonghe »

Hoi,

twee weken geleden ben ik naar de 5de symfonie van Mahler gaan kijken. Schitterende prestatie van de Rotterdamse filharmonie. Wat me meteen opviel was de helderheid en diepgang die ik te horen kreeg in het Brugse concertgebouw. Ik kreeg echt de indruk dat het als één geheel klonk, maar dat het toch geen brij werd. Daar hou ik wel van: een mooi helder geheel. Wat kunnen jullie mij aanraden qua beproefde zelfbouwconcepten om zoiets uit de speakers te krijgen? Verder luister ik eigenlijk vooral akoestische muziek (vroege miles davis, brussels jazz orchestra, ella fitzgerald ...). Misschien ook interessant: ik heb een NAD 906 eindversterker (3 * 2 * 30 W) tot mijn beschikking waarvan alle kanalen gebruikt mogen worden.

Ik vind de prijsklasse van de low budget vloerstaanders van Edo wel fijn. Eventueel mag het iets meer zijn. Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om veel kapitaal te stoppen in een eerste zelfbouw, is allemaal nog heel spannend. Haha.

groeten,

Pieter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Heb je ook nog een max. qua formaat?

In dit geval zou ik namelijk gaan kijken naar een 2-weg met 20 cm woofer, of een 3-weg. Misschien met een klein beetje een warme (loudness) afstemming.
Volgens het luidspreketbouw handboek riekt dit een beetje naar een gesloten box, maar een TL of diep (0 Hz of lager) afgestemde basreflex zou ook kunnen denk ik.

Ik heb er geen ervaring mee, maar is een bandtweeter in dit geval ook niet een beetje een stap in de goede richting (staat bijna haakts op 20cm 2weg :? )
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Een paar grote hoorns ?
Als iets in mijn beleving veel diepte aan je geluid geeft is het dat wel...
En nog altijd dragen ze bij mij de term moeiteloos (zeker de laagweergave)
Een TL trouwens ook.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Voor de weergave van natuurlijke geluiden en instrumenten is een goede afstraling essentieel. Een dipool of rondstraler is daarom dé oplossing, maar dat zijn geen simpele systemen.

De OB3W (hier) is een passief gefilterde dipool en dus gemakkelijk te filteren. Een rondstraler is bijv. de Visaton Fontana.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Rondstralers zijn hiervoor wel geschikt, maar niet als je detaillering wil in het hoog. Tenminste, wat ik gehoord heb heeft allemaal een diffuus hoog, niet helemaal te volgen
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi Pieter,
Ik heb deze symfonie in het Concertgebouw gehoord en heb ook een van de mooiste opnames (en versies), nl. die van Chailly met Concertgebouworkest.
Natuurlijk is op originele sterkte af kunnen spelen het meest natuurlijk (i.v.m. het feit dat je dat in je hoofd het minste hoeft te compenseren voor de afwijkingen gebaseerd op de Fletcher Munson-curve: http://www.google.nl/url?sa=U&start=1&q ... iURbv7YjAw) Als we dit onrealistische verhaal (iig binnen jouw budget en ook gelet op de buren ;-) ) even verlaten, dan is mijn ervaring toch dat een goed belastbare 2-weg met een bandtweeter en een 13 t/m 16cm midwoofer de mooiste ervaring geeft.
Mocht je in de buurt van Haarlem wonen, dan ben je van harte welkom (anders ook hoor).

Groet,
Ramon
pdjonghe
Berichten: 36
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 10:28
Locatie: Gent, BE

Bericht door pdjonghe »

Hmmm, ik heb zo de indruk dat Haarlem toch wel heel ver uit de buurt is, ik woon vlakbij Oostende aan de Belgische kust. En ook die curves zaten behoorlijk ver. In een vorig verleden heb ik die zaken op school nog moeten bestuderen ja.

Mijn voorkeur gaat uit naar een slankere zuil. Sobere looks. Ik hou erg de looks van een Needle (mag nog iets hoger qua looks), met één sobere driver erin. Er zijn wellicht betere mogelijkheden, maar dit geeft een beeld van de esthetische zaak. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Heb even gekeken op humblehomemadehifi (prachtig!) en zag de LBS aan voor een optie wanneer budget beperkt is en je een klaar ontwerp zoekt. Bij de optimo en modulus begon ik te denken aan HANS, een tweeweg met (dipool) open tweeter, en een 10cm.
Wanneer hier een fors gesloten laagsysteem bij kan kun je aardig krijgen wat je zoekt.

Een dipool tweeter (70,-) en dipool 10 cm (max. 50,-) (laag)middentoner + bijv. een SLS 10 (55,- voor een 25 cm woofer)... Hmm, dit begint redelijk naar een TBTL te kruipen, maar dan anders.

Ben benieuwd er folks zijn die nu adviseren op met een papieren laagmid te werken, of dat er wellicht andere voorkeuren zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
.... begon ik te denken aan HANS, een tweeweg met (dipool) open tweeter, en een 10cm.
8) klik
pdjonghe schreef:
Mijn voorkeur gaat uit naar een slankere zuil. Sobere looks. Ik hou erg de looks van een Needle (mag nog iets hoger qua looks), met één sobere driver erin. Er zijn wellicht betere mogelijkheden, maar dit geeft een beeld van de esthetische zaak. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden
de Conic, in de versie met de Alpair10 lijkt me dan erg goed in je plaatje passen.

ik neem die beide mee naar Breda, dus als je tot dan kan wachten dan kan je ze daar beluisteren.
pdjonghe
Berichten: 36
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 10:28
Locatie: Gent, BE

Bericht door pdjonghe »

Die conic ziet er inderdaad heel mooi slank uit. Aan de specs van de drivers te zien is er wel een opmerkelijk verschil tussen de originele TB en de Markaudio Alpair10? Of valt het allemaal nog mee? Zo ja, dan ga ik eerst eens voor de originele TB en kan ik later altijd nog upgraden ... en dan is er natuurlijk een goeie reden voor een nieuw projectje met die TB's. :D en zo is een mens vertrokken natuurlijk.

oh ja, op de TB-monitors is de driver opgebouwd. Geldt dat ook voor het gebruik in de conic? Of is het beter om die in te bouwen, buiten het feit dat inbouwen zeker een stuk strakker is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de specs van de Alpair10 verschillen idd nogal van de W5-1611, maar verrassend genoeg was dat qua performance van de speaker met wat extra demping (1 mat sonofil in de mond van de hoorn) opgelost

in mijn prototype had ik de driver niet ingefreesd, is natuurlijk wel netter. met breedbanders is het minder van belang dan met een tweeter.
pdjonghe
Berichten: 36
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 10:28
Locatie: Gent, BE

Bericht door pdjonghe »

Op de bouwtekeningen van de Conic zie ik daar BAF staan als dempingsmateriaal. Welk type materiaal is dat juist?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Dat is gewone dempingswol die je los in de kast stopt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sonofil is een merk, BAF is de algemene naam voor dat soort spul
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”