Vervanger voor Seas 25TAF/G Floating Cameleon I
Moderator: Beheerdersteam
Vervanger voor Seas 25TAF/G Floating Cameleon I
Ik ben een setje Floating Cameleon I (1e series) uit half de jaren '90 aan het opknappen.
Deze "oudjes" zijn netjes opgebouwd en het zit allemaal keurig in elkaar. Hardwired filter met luchtspoelen, bitumen, veel braceing, demping etc. Speakers wegen 28kg/stuk.
De woofers zijn 2x Seas P17RE/P H0528 en de tweeters Seas 25TAF/G H398
Nu is 1 van de Aluminium tweeters ingedeukt, het grilletje ervoor is ingedrukt en heeft de aluminium dome beschadigt.
Nu is deze tweeter niet meer te krijgen dus ik wil in beide speakers de tweeters vervangen.
Hierbij zijn een aantal zaken van belang; bij deze speakers zit de tweeter met de magneet verlijmt in een met beton gevulde buis, wat betekend dat de magneet van de vervanger dezelfde afmetingen moet hebben als die van de 25TAF, wat 74mm is.
Daarnaast moet het front ook 103mm zijn. En zou ik het liefst niets aan het filter vervangen. Crossover zit op 3200Hz.
De volgende modellen lijken "redelijk" overeen te komen qua parameters en qua inbouw maten wel passen.
- Seas 27TAFC/G H0883 (moet de kamer verwijderen om hem passen te maken)
- Seas 27TFF H0831 (Fabric tegenover de huidige aluminium)
- Seas 27TBF/G H1214
- Seas 27TDF H1211 (Fabric tegenover huidige aluminium)
Alle suggesties zijn welkom.
Mvg, Arco
Deze "oudjes" zijn netjes opgebouwd en het zit allemaal keurig in elkaar. Hardwired filter met luchtspoelen, bitumen, veel braceing, demping etc. Speakers wegen 28kg/stuk.
De woofers zijn 2x Seas P17RE/P H0528 en de tweeters Seas 25TAF/G H398
Nu is 1 van de Aluminium tweeters ingedeukt, het grilletje ervoor is ingedrukt en heeft de aluminium dome beschadigt.
Nu is deze tweeter niet meer te krijgen dus ik wil in beide speakers de tweeters vervangen.
Hierbij zijn een aantal zaken van belang; bij deze speakers zit de tweeter met de magneet verlijmt in een met beton gevulde buis, wat betekend dat de magneet van de vervanger dezelfde afmetingen moet hebben als die van de 25TAF, wat 74mm is.
Daarnaast moet het front ook 103mm zijn. En zou ik het liefst niets aan het filter vervangen. Crossover zit op 3200Hz.
De volgende modellen lijken "redelijk" overeen te komen qua parameters en qua inbouw maten wel passen.
- Seas 27TAFC/G H0883 (moet de kamer verwijderen om hem passen te maken)
- Seas 27TFF H0831 (Fabric tegenover de huidige aluminium)
- Seas 27TBF/G H1214
- Seas 27TDF H1211 (Fabric tegenover huidige aluminium)
Alle suggesties zijn welkom.
Mvg, Arco
Laatst gewijzigd door Arco op zo 22 sep 2013, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vervanger voor Seas 25TAF/G Floating Cameleon I
Ik kan een setje de Seas 25TFFC overnemen, deze zijn echter voorzien van een "chamber" en zullen dus ook een opening in het hart van de magneet hebben.
De 25TFFC is de "Fabric" variant van de 25TAF/G Aluminium echter voorzien van een kamer, afmetingen zijn dus geen probleem, behalve dat ik dan de kamer van de magneet los moet nemen.
Zou ik de "chamber" gewoon kunnen verwijderen en hem vervolgens in de buis lijmen of geeft dit problemen met de opening in de magneet?
Mvg,
Arco
De 25TFFC is de "Fabric" variant van de 25TAF/G Aluminium echter voorzien van een kamer, afmetingen zijn dus geen probleem, behalve dat ik dan de kamer van de magneet los moet nemen.
Zou ik de "chamber" gewoon kunnen verwijderen en hem vervolgens in de buis lijmen of geeft dit problemen met de opening in de magneet?
Mvg,
Arco
Laatst gewijzigd door Arco op zo 22 sep 2013, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Neen en wel hierom:Arco schreef:Zou ik de "camber" gewoon kunnen verwijderen en hem vervolgens in de buis lijmen of geeft dit problemen met de opening in de magneet?
De handleiding schreef:A damped hole in the pole piece and a tuned chamber behind the magnet result in a low resonance frequency.
ChamberHenkjan schreef:wat bedoel je met "camber"?
Excuses, ik bedoel inderdaad chamber.
Maar ik begrijp dat ik de camber dus zonder problemen kan verwijderen en de tweeter in de buis kan maken.
Of lees ik dit nu verkeerd?
Mvg,
Arco
Maar ik begrijp dat ik de camber dus zonder problemen kan verwijderen en de tweeter in de buis kan maken.
Of lees ik dit nu verkeerd?
Mvg,
Arco
Sorry, ik zie de fout ... neen je kan hem niet verwijderen omdat je dan de eigenschappen van de tweeter veranderd.
Je zou de buis kunnen inkorten of voorlopig even weglaten totdat je klaar bent met testen.
Je zou de buis kunnen inkorten of voorlopig even weglaten totdat je klaar bent met testen.
Kan je het diafragma niet overzetten?
Buis weglaten zal niet lukken omdat de tweeter daaraan gemonteerd zit?
Ah, duidelijk.
Heb ik misschien nog een paar opties:
- de kamer vastmaken in de buis (hierdoor blijf de tweeter dus origineel, maar vereist nog wel wat uitdagingen gezien de diameter van de kamer)
- de magneet van de huidige 25TAF/G gebruiken (welke waarschijnlijk hetzelfde is als die van de 25TFF) waar ik waarschijnlijk een 25TFF maak van de 25TFFC (al weet ik niet of dit zo 123 werkt).
- het beton uit de buis uithollen, waardoor ik de kamer maak in de buis omdat de magneet niet strak tegen het beton zit.
Zou een van deze opties kunnen werken? Het is erg lastig 25 series tweeters te vinden van SEAS.. mooiste zou de originele 25TAF/G zijn natuurlijk.
Gr Arco
Heb ik misschien nog een paar opties:
- de kamer vastmaken in de buis (hierdoor blijf de tweeter dus origineel, maar vereist nog wel wat uitdagingen gezien de diameter van de kamer)
- de magneet van de huidige 25TAF/G gebruiken (welke waarschijnlijk hetzelfde is als die van de 25TFF) waar ik waarschijnlijk een 25TFF maak van de 25TFFC (al weet ik niet of dit zo 123 werkt).
- het beton uit de buis uithollen, waardoor ik de kamer maak in de buis omdat de magneet niet strak tegen het beton zit.
Zou een van deze opties kunnen werken? Het is erg lastig 25 series tweeters te vinden van SEAS.. mooiste zou de originele 25TAF/G zijn natuurlijk.
Gr Arco
Dat betreft de 2e optie die ik hierboven schets?beijert schreef:Kan je het diafragma niet overzetten?
Magneet van de huidige tweeter gebruiken icm met het de rest van de 25TFFC?
Ja. En dan ook de frontplaat. Scheelt wat ook zaagwerk.
Wel goed vergelijken natuurlijk, als er optisch al verschil in zit (op het materiaal na) dan zal het vast niet gaan.
Wel goed vergelijken natuurlijk, als er optisch al verschil in zit (op het materiaal na) dan zal het vast niet gaan.
Indien mogelijk dan kun je de frontplaat wel vervangen, ik zou niet gaan klooien met de magneet. Laat de tweeter zo origineel als mogelijk en laat voorlopig de buis weg, ik vraag me überhaupt af of de klankmatige wijziging die je introduceert door een andere tweeter in te zetten niet vele malen groter is dan het wel of niet aanwezig zijn van het betonblokje achter de tweeter 
Verschil in klank zal altijd het geval zijn, aangezien de originele niet meer te krijgen is. Volgens wat reviews komen deze redelijk overeen binnen het spectrum waarin in ingezet wordt. Dus ik hoop dat het verschil zo min mogelijk is.
Ik ga de 25TFFC van de week ophalen en dan zal ik eerst eens "los aansluiten" om te luisteren hoe het geluid is.
Dan kan ik ook beter inschatten, dat als het geluid aangenaam is, hoe ik deze het beste kan bevestigen.
Gr Arco
Ik ga de 25TFFC van de week ophalen en dan zal ik eerst eens "los aansluiten" om te luisteren hoe het geluid is.
Dan kan ik ook beter inschatten, dat als het geluid aangenaam is, hoe ik deze het beste kan bevestigen.
Gr Arco
Dat betonblokje achter de tweeter is dé bevestiging toch? Dan zal je daar wel mee moeten werken tenzij je de tweeter écht zwevend gemonteerd krijgt.
Je kan natuurlijk ook een flex in het beton zetten.
Je kan natuurlijk ook een flex in het beton zetten.
Uiteindelijk moet het betonblok gebruikt wordt, dat is het kenmerk van deze speaker, en tevens de ophanging van de tweeter.
Er zijn hier 2 zaken die even meespelen, de originele Aluminium Dome (is niet meer te krijgen. 25TAF/G), een uit de huidige 27 series past niet ivm de aansluiten welke aan beide kanten van de tweeter zitten. Ik zal dus een 25 series tweeter moeten hebben en kan alleen maar 25 Series met een kamer erachter vinden.
Mijn eerste gedachte was dus, kamer verwijderen en 1-op-1 vervangen. 2e gedachte was kamer verwijderen en beton uithollen waardoor de buis voor kamer speelt. En de 3e was de dichte magneet van de huidige tweeter te gebruiken, hierdoor is de kamer niet meer van belang, ik er vanuit dat ik zo een 25TFF creëerde (de 25TFFC, maar dan zonder kamer) welke ook door SEAS geleverd is. Blijkbaar zijn er in de 3e optie meer verschillen aanwezig dan de kamer en de magneet.
Gr Arco
Er zijn hier 2 zaken die even meespelen, de originele Aluminium Dome (is niet meer te krijgen. 25TAF/G), een uit de huidige 27 series past niet ivm de aansluiten welke aan beide kanten van de tweeter zitten. Ik zal dus een 25 series tweeter moeten hebben en kan alleen maar 25 Series met een kamer erachter vinden.
Mijn eerste gedachte was dus, kamer verwijderen en 1-op-1 vervangen. 2e gedachte was kamer verwijderen en beton uithollen waardoor de buis voor kamer speelt. En de 3e was de dichte magneet van de huidige tweeter te gebruiken, hierdoor is de kamer niet meer van belang, ik er vanuit dat ik zo een 25TFF creëerde (de 25TFFC, maar dan zonder kamer) welke ook door SEAS geleverd is. Blijkbaar zijn er in de 3e optie meer verschillen aanwezig dan de kamer en de magneet.
Gr Arco
Als je íets moet ontkoppelen van de behuizing is het een middentoner. Bij een tweeter is dat vrij zinloos. Paneelresonanties zitten vooral in het bereik van een paar honderd Hz tot een paar kHz, buiten het bereik van een tweeter.
OT, Madisound levert nog gewoon butterfly's voor de H398 (type H9099). Ze zijn in Europa vast ook nog wel te leveren. Afgezien van de ongetwijfeld ook te vervangen ferrofluid is dat verreweg de eenvoudigste optie.
OT, Madisound levert nog gewoon butterfly's voor de H398 (type H9099). Ze zijn in Europa vast ook nog wel te leveren. Afgezien van de ongetwijfeld ook te vervangen ferrofluid is dat verreweg de eenvoudigste optie.
markbakk schreef:Als je íets moet ontkoppelen van de behuizing is het een middentoner. Bij een tweeter is dat vrij zinloos. Paneelresonanties zitten vooral in het bereik van een paar honderd Hz tot een paar kHz, buiten het bereik van een tweeter.
Ik had het gezien bij Madisound, kon ze alleen in de EU nergens online vinden. Ik zal er eens een paar mailtjes aan wagen of iemand ze kan leveren samen met een zakje FerroFluid.
Prijstechnische maakte het niets uit, ze zijn net zo duur als compleet nieuwe units.
Zou dat alleen de coil betreffen, of zou hier ook de complete frontplaat + mesh bij zitten? Dit aangezien de mesh beschadigt is.
Is meestal alleen de Voice Coil Assembly (VCA), een kunststof plaatje tussen frontplaat en bovenste poolplaat waarop de dome gelijmd is. Het gaasje moet je maar uitdeuken...