Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@ Roland: Kwam zo uit, let wel het is een proefbox. Het lijkt groot, het is 3 cm. Breng ik straks terug tot 1.5 cm.

@Joris: Je moet het volume van de hoorn erbij rekenen. In het laag werkt het gewoon als een standaard gesloten box. In het hoog ook maar dan zonder resonanties :wink:

Hieronder nog twee plaatjes: Waterval en amplitude en fasekarakteristiek met daaronder weer de grafiek van de website.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt goed, die amplitudekarakteristiek. Iets meer hobbeltjes, DLSA Pro heeft nu eenmaal geen superlage ruisvloer. Leveren toch mooi wat ze beloven he die jongens van Peerless. Mijn grafiek loopt ietsje schuiner omhoog natuurlijk vanwege de bafflestep. Maar weinig diffractiepiek dankzij de Avalon achtige baffle weer. De waterval is beter dan die van de HDS134. De unit breekt wel duidelijk op bij 4 kHz, mij lijkt een kantelpunt van 2000 Hz zoals ik nu ook gebruik ideaal, dan zit de driver nog volledig in zijn pistonic bereik. Ik vind de driver Kevlar-achtig reageren, zonder overdreven vervelend op te breken. Hij klinkt ook gewoon goed, ongefilterd beluisterd. Vergeet de HDS134 maar, die klinkt op alle fronten minder. Lijkt een mooi compromis dat Nomex.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de liefhebbers hierbij de frd en zma files van de nieuwe HDS excl samen met die van de tweeter SEAS 27TDC. Right click en Save As.

HDS_excl.frd
HDS_excl.zma
27TDC.frd
27TDC.zma
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er veelbelovend uit allemaal Jeroen. Ik denk dat je ongeveer de eerste bent die metingen heeft kunnen doen van de DIYérs hier in Nederland. Maar even terug komenden op "...op alle fronten beter..."
. Je was altijd heel lovend over die HDS (ik ook trouwnes), maar is er zoveel verschil tussen de units? Kun je je meetgegevens van de oude HDS eens erbij plaatsen?
Maar al met al zien ze er erg gelikt uit.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, hieronder de HDS134 in dezelfde kast. Tot 4000 Hz is de waterval minder goed. Bij 4000 Hz en daarboven is ie misschien wat beter, maar dat is een beetje vertekend beeld omdat hij eerder afvalt en behalve het gedrag op 4000 Hz maakt het dus niet zoveel uit.

Afbeelding

Tot 2000 Hz gedragen de oude en de nieuwe zich in principe gelijk, behalve dan dat de waterval van de nieuwe beter is en aan de impedantie te zien zeer waarschijnlijk de vervorming ook. Ik ben nog steeds lovend over de HDS 134, maar je kunt nu dus gewoon voor hetzelfde geld een nóg betere driver kopen, want de HDS134 was destijds net zo duur als de HDS excl nu. En de HDS134 was voor het geld al zo ongeveer het beste wat je kon krijgen.

Nog even over de frd van de HDS excl hierboven. Ik heb hem nog even geupdate, hij bevat nu ook data beneden 300 Hz. Die bestaat uit dichtbijmeting waarop bafflestep simulatie is toegepast.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hai Jeroen,

kan het zijn dat er zo'n 90° faseverschil tussen de units zit? Is dat niet een beetje vaag?

Groet, Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Nou, ik ben wel gelijk wat gaan knutselen (vergeet ff mijn posting hierboven)... aangezien ik er binnenkort zelf weer mee bezig mag gaan zijn, dacht ik hiermee wel wat te kunnen oefenen.

Eerste idee'tje van een filter:
laag/mid:

CODE: Selecteer alles

----1.9mH-------0.3mH----
            |            |
          17µF          LSP
            |            |
-------------------------

hoog:

CODE: Selecteer alles

----4.7µF-----------------------
            |          |        |
          0.34mH     3.3µF     LSP
            |          |        |
--------------------------------
Ik heb de weerstand van de speoelen allemaal maar op 0.1 gelaten.

Wat heb jij voor een filter tot nu toe gemaakt? ben benieuwd :)

Groet, Joris

P.S. Ben een minuutje of 20 bezig geweest, als ik me straks verveel ga ik ermee verder.
P.S. II Mijn DLSA is ook weer onder het stof vandaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Joris,

Dat verschil van 90 graden is helemaal niet vaag, dat kom je heel vaak tegen. Alle drivers hebben in hun werkingsgebied geen fase die vlak loopt, maar rustig schuin naar beneden. En omdat het werkingsgebied van de tweeter hoger ligt, liggen die twee schuin naar beneden lopende lijnen verschoven tov elkaar. Daarbij komt nog dat bij toenemende frequentie de woofer steeds meer achter begint te lopen doordat zijn akoestisch centrum wat verder naar achteren ligt en dat de tweeter bij steeds lagere frequenties beneden 2000 Hz een toenemende fase krijgt doordat hij daar begint af te vallen (tot een maximum van 180 zoals je weet, een tweeter is net een klein gesloten boxje).

Mijn filter nu is voor de tweeter 6.8uF, 0.39 mH en 1.5 ohm, voor de woofer 1 mH en 11.5 uF. Akoestisch levert dit 12 dB laagdoorlaat en 18 dB hoogdoorlaat. Luisteren op hoogte midwoofer op 3 meter afstand, afstand centrum woofer en tweeter is 14.5 cm en 4 graden naar achteren hellende baffle. Tweeter in tegenfase. N.B. dit filter heeft geen bafflestep compensatie, dat doe ik actief.

Het klinkt erg mooi, ter vergelijk klinkt de oude combinatie iets meer blikkerig. Nogmaals N.B.: ik bedoel niet de HDS 134 af te kraken hiermee, alleen het verschil aan te duiden. Ik kan nog steeds probleemloos genieten van de HDS 134 hoor!

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

vigier schreef:
hoog:

CODE: Selecteer alles

----4.7µF-----------------------
            |          |        |
          0.34mH     3.3µF     LSP
            |          |        |
--------------------------------
Een condensator parallel aan de tweeter zie je niet vaak, komt dat wel goed met de impedantie voor de versterker bij hoge frequenties?
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Richard,

het is niet echt elegant, die condensator. De impedantiecurve is niet schokkend. Hij gaat vanaf 10kHz naar beneden.
10 kHz: 8.15 Ohm
20 kHz: 4.31 Ohm
30 kHz: 2.85 Ohm

Als hij verder lineair zou dalen, dan zou hij bij 80 kHz op iets boven 1 Ohm uitkomen; ik zou er geen problemen mee hebben, maar het is inderdaad niet netjes.
Als ik verder zou kijken naar het filter, dan zou ik er wel wat aan doen om die C daar weg te krijgen.
Daarnaast knutselt mijn filter de bafflestep ook nog een beetje weg, maar Jeroen doet dit actief, dus dat zou dan weer niet nodig zijn in het filter.

Groet, Joris
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Erg nette metingen jeroen!

Mag ik vragen waar je de woofer vandaan hebt, en wat ie kost? Heb misschien wel interesse in de HDS 182 Exclusive als de prijs oke is. Zag net een review van de HDS 182 PP in de K+T staan, en dat ziet er erg lekker uit, ook kwa vervorming. In het werkgebied bij 90 dB niet boven de 0.3%, K2 zelfs niet boven de 0.15%!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
Erg nette metingen jeroen!

Mag ik vragen waar je de woofer vandaan hebt, en wat ie kost? Heb misschien wel interesse in de HDS 182 Exclusive als de prijs oke is. Zag net een review van de HDS 182 PP in de K+T staan, en dat ziet er erg lekker uit, ook kwa vervorming. In het werkgebied bij 90 dB niet boven de 0.3%, K2 zelfs niet boven de 0.15%!
Ja, ik heb de overwegingen bij je eigen project gezien en begrijp dat je naar een iets grotere unit toe wilt. Ik zou dat niet nodig vinden, zeker niet indien je dipoolbas wilt dan kan zo'n 13 cm unit het prima bijhouden vanaf 200 Hz. B&W zelf laat een 15 cm unit het overnemen vanaf 300 Hz terwijl er een 38 cm woofer onderzit met basreflex in de Nautilus 801!

De units heb ik gekocht bij PLS audio, als vaste klant heb ik korting gekregen. Normaal kost ie 63 euro bij PLS audio, net als bij Speaker&Co. Bij madisound kost ie 48 dollar, interessant alleen in grote hoeveelheden dus. De 180 mm HDS Exclusive Woofer kost 72 euro bij Speaker&Co.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Ja, ik heb de overwegingen bij je eigen project gezien en begrijp dat je naar een iets grotere unit toe wilt. Ik zou dat niet nodig vinden, zeker niet indien je dipoolbas wilt dan kan zo'n 13 cm unit het prima bijhouden vanaf 200 Hz. B&W zelf laat een 15 cm unit het overnemen vanaf 300 Hz terwijl er een 38 cm woofer onderzit met basreflex in de Nautilus 801!
Tja, B&W kan ook niet alles goed doen natuurlijk ;) Ik denk idd dat het wel kan met de kleinere unit, maar de vraag is of ik dat wel wil. Extra lucht is nooit weg. het vergt echter ook flink wat meer kastvolume om de unit te kunnen plaatsen. Ik moet dat eerst eens ff grondig uitzoeken. Ondertussen wacht ik hier wel verdere metingen af :). Al de exclusive ook zulke lager vervorming heeft als de HDS PP, dan is dat echt top!
De units heb ik gekocht bij PLS audio, als vaste klant heb ik korting gekregen. Normaal kost ie 63 euro bij PLS audio, net als bij Speaker&Co. Bij madisound kost ie 48 dollar, interessant alleen in grote hoeveelheden dus. De 180 mm HDS Exclusive Woofer kost 72 euro bij Speaker&Co.
Hoe kan ie dan goedkoper zijn dat de standaard HDS als ik naar prijzen in dld kijk :shock: . Bij BMM kost de HDS 182 PP al 88 euro.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En die oude HDS 182 PP kostr bij Speaker&Co maar liefst 99 euro :lol: . Begrijp niet hoe het kan, geniet ervan!
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 08 aug 2005, 1:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
En hier kost die oude HDS 182 PP bij Speaker&Co 99 euro :lol: . Begrijp niet hoe het kan, geniet ervan!
Was eigenlijk niet van plan al wat te gaan kopen ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan kun je tot sint juttemis wachten. Zal nog wel even duren voordat er vervormingsmetingen van die nieuwe units in K+T staan. Tegen die tijd heb jij al een veel duurdere scan speak gekocht denk ik zo :twisted:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Dan kun je tot sint juttemis wachten. Zal nog wel even duren voordat er vervormingsmetingen van die nieuwe units in K+T staan. Tegen die tijd heb jij al een veel duurdere scan speak gekocht denk ik zo :twisted:
:P Het gaat me ook niet zozeer om sint juttemis of metingen in de K+T, maar meer om mijn moeder, die helemaal gek wordt als ik weer wat duurs ga kopen :roll: ... Echt tijd om het huis uit te gaan dus :oops:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Prima moeder... :D =D> =D>
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sietse schreef:
Prima moeder... :D =D> =D>
Ja lach maar :oops: Wat heeft ze nu liever: dat ik ieder weekeind voor 100 euro aan drank opzuip, of dat ik gewoon netjes iedere maand een euro of 150 aan mijn hobby uitgeef... (soms wat meer, meestal minder)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

deepspace schreef:
sietse schreef:
Prima moeder... :D =D> =D>
Ja lach maar :oops: Wat heeft ze nu liever: dat ik ieder weekeind voor 100 euro aan drank opzuip, of dat ik gewoon netjes iedere maand een euro of 150 aan mijn hobby uitgeef... (soms wat meer, meestal minder)
Stel haar voor de keus. Mocht ze liever hebben dat je naar de kroeg gaat is dat toch ook niet verkeert?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

richard schreef:
Mocht ze liever hebben dat je naar de kroeg gaat is dat toch ook niet verkeert?
Nou, dan heb je zowat 90% kans dat je naar Bose moet luisteren :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

deepspace schreef:
richard schreef:
Mocht ze liever hebben dat je naar de kroeg gaat is dat toch ook niet verkeert?
Nou, dan heb je zowat 90% kans dat je naar Bose moet luisteren :D
Ja, dat is ook niet alles.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben op trafoschijven aan het wachten, ik verwacht ze morgen binnen dan kan ik mijn exclusieve units gaan verlijmen 8) . Ik heb toch maar trafoschijven bij Amplimo besteld, op aanraden van Joris, dat leek me wat netter dan die zelfgetimmerde rotzooi. De achterkant van de poolkap is bij de HDS exclusive volledig vlak dus ik heb een cirkel van 8 cm diameter lijmoppervlak. Ik kon schijven van 9 cm krijgen, iets te groot maar dan smeer ik de randen ook lekker onder de lijm.

Ondertussen heeft mijn zwager in zijn CAD programma voor mij de hoorn uitgewerkt. Ik had alleen maar zijaanzicht van de laagjes van 6 mm MDF, nu heb ik mooie uitdraaien van de uitsparingen die ik moet wegzagen om ook een echte hoorn te maken. Dat ding in mijn testkast was natuurlijk bagger hoewel hij gelukkig weinig prestatieverlies gaf tov de nette rechte hoorn die ik had gemaakt. Hieronder een indruk van het materiaal wat ik nu heb om de hoorn te kunnen bouwen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat ziet er prachtig uit zeg :D

Ben zelf ook al aan het nadenken hoe ik mijn eigen hoorn wil maken. In ieder geval niet van MDF plakjes, dat wordt me te lastig ;) . Ik heb wel andere ideeen.. zoals met papier/karton e.d (natuurlijk versterkt met een of ander spul), maar dat moet ik nog ff netjes uitwerken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

handig zo'n zwager! zet eens de dwg online...
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

zo aan de onderkant te zien (tabel voor eigenaar en atributen) gebruikt je zwager solid edge volgens mij. Nette tekeningen dat wel :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”