Ik vraag me af wat nu het beste filter is voor een 3 of 4 weg systeem
2e orde geeft veel overlapping maar je hebt relatief eenvoudige schakelingen.
4e orde er komt toch wel een hoop extra reut in het signaalpad in de vorm van opamps of buffers.
3e orde een goed compromis?
DSP is niet het doel, dat is een andere tak van sport.
Actief filter 2e,3e of 4e orde
Moderator: Beheerdersteam
Re: Actief filter 2e,3e of 4e orde
3de of 4de orde vraagt beide twee buffers, maakt dus niet uit wat dat betreft. Heel vaak lukt het al met 2de orde, net als bij passieve filters, vanwege de eigen natuurlijke afval van de drivers zit je dan in totaal al snel richting 3de of 4de orde. Op het gehoor vind ik dit het mooiste, alleen theoretisch zou hogere orde beter zijn. In de praktijk pakt het al snel anders uit, voordat je het weet zit je te luisteren naar drie of vier losse units in plaats van een geheel. Verder heb ik ontdekt door een direct A/B vergelijk dat passief op het midhoog beter klinkt dan actief, zelfs na nauwkeurig matchen van de curves.
Dat zou ervoor pleiten om laag en midlaag en mid hoog actief te doen en tussen de mid hoog en de tweeter passief te filteren.
200Hz-1000Hz actief en 6KHz passief
ik kan mij daar wel iets bij voorstellen.
200Hz-1000Hz actief en 6KHz passief
ik kan mij daar wel iets bij voorstellen.
Als je bedenkt hoeveel op-amps er tussen microfoon en speakers uiteindelijk zitten kun je je beter druk maken over de akoestische implicaties van e.e.a.4e orde er komt toch wel een hoop extra reut in het signaalpad in de vorm van opamps of buffers.
+1Pjotr schreef:Als je bedenkt hoeveel op-amps er tussen microfoon en speakers uiteindelijk zitten kun je je beter druk maken over de akoestische implicaties van e.e.a.4e orde er komt toch wel een hoop extra reut in het signaalpad in de vorm van opamps of buffers.
yep, moet je eens het schema van een kanaal van een SSL of Harrison mengtafel bekijken...
En dan maakt men zich druk over een opampje minder of meer...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En een elco's, de gemiddelde audifiel kan gelijk naar de intensive care.... 
Ik weet best wel welke reut er in een mengtafel en bijbehorende effect apparatuur zitten, kijk alleen al naar een gemiddelde Studer recorder....pfff. Toch heb ik de ervaring dat in een weergave keten de complexiteit van het geheel niet ten goede komt van de muziekbeleving, meettechnisch is het allemaal wel OK maar live gevoel blijft ver weg. OK effe genuanceerd...
ik heb een voorkeur voor een kort signaalpad al moet je daarin natuurlijk ook niet overdrijven.
ik heb een voorkeur voor een kort signaalpad al moet je daarin natuurlijk ook niet overdrijven.