6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Dan »

Ik ga je gewoon vanaf hier flink aanmoedigen =D> :goeie:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Barry2001 »

koifarm schreef:
Dan schreef:
Ben nu toch wel benieuwd. Maareh, moeten die buisjes niet ingespeeld worden?
De buisjes kwamen uit mijn hoofdtelefoon versterker en hadden er al wel een paar honderd uur opzitten. Maar eerlijk gezegt merk ik weinig bij de 6N16 buisjes betreffende inspeeltijd.
Barry2001 schreef:
Goed man. Brom?
In het begin een heel klein brommetje, moest nog de behuizing aarden. Hierna stil.

Heb net samen met mijn zoon een vergelijk gedaan met een opamp phono pre. Er is duidelijk verschil tussen deze twee. De opamp phono pre is zeer strak, gedetaileerd en is ongelovelijk beheerst. De buizenpre maakt het geluid breder en levendiger, daardoor iets minder strak en beheerst maar zeer plezierig om naar te luisteren.

De uitgangspanning is wel hoog, 3,6Vrms. Ik denk dat ik de versterking van de eerste trap iets lager maak door R3 te verlagen naar 22k.Morgen maar eens proberen.
Mooi dat 'ie in 1 keer stil is zeg, scheelt een stuk. Naast het luisteren ook al wat kunnen meten? zal nog haast wel niet gezien de korte tijd. Tsja, zou een mooie toevoeging zijn voor de luisterdag, eens kijken of we net als vorig jaar weer een aantal phono pre's bij elkaar kunnen krijgen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

RIAA curve was al een stuk beter, maar nog niet perfect.
Ik ga het 50khz punt toch weer toevoegen en dan nog eens meten en luisteren.

Ik neem beide phono pre's wel mee naar Beesterzwaag.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

50khz punt in het filter weer toegevoegd.

Tot 40khz loopt de curve zeer mooi. Daarboven weet ik het niet, de grafiek laat rare krabbels zien. Al met al ben ik zeer tevreden. :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Barry2001 »

Ziet er prima uit, gefeliciteerd. Heb je de versterking nog aangepast?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Nee, de versterking heb ik nog niet aangepast. Uitgangsniveau verschilt niet veel met mijn CD en media speler, dus eigenlijk mooi zo laten. Ik was van mijn andere phono eindtrappen altijd een te lage uitgangspaning gewend.

Ik moet alleen nog de tijdelijke eurokaart behuizing afwerken. Daarna alles intergreren in de arduino gestuurde voorversterker. Maar dat is /wordt een andere thread.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Omdat aan de RIAA meting van de voorversterker niet goed te zien is hoe het frequentie verloop is, heb ik een reverse RIAA netwerk gemaakt.
Deze is binnen 0,1 db nauwkeurig.
Ik heb rekening gehouden met de uitgangsimpedantie van mijn generator(50 Ohm). En de ingangsimpedantie van de MM voorversterker.

Zie bijgaand schema.

Het meetresultaat mag er wezen. Tot 30khz bijna recht(+/-1db). Met rond de 150hz een hobbeltje van +1db.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Dan »

Netjes heur!
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Nog een paar metingen proberen te doen.

Is het ruisnivo bepaald met grafiek 1 of 2?

Verder de harmonischen zichbaar gemaakt.

2de harmonische op - 50db.
3de harmonische op - 60db.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Nog een paar metingen proberen te doen.

Is het ruisnivo bepaald met grafiek 1 of 2?

Verder de harmonischen zichbaar gemaakt.

2de harmonische op - 50db.
3de harmonische op - 60db.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

De specificaties aan de hand van de metingen aan de MM voorversterker,

Versterking = 350x
RIAA curve = +/- 0,5db
SNR = -78db
THD+N = 0,0135%
Kanaalscheiding = 47,3db

Volgende uitdaging wordt de MC pre pre.

Vandaag ook een print gamaakt voor de inverse RIAA netwerk. Omdat deze print klein is heb ik mogelijk nog 7 printen beschikbaar.
Ik zal ze voorzien met alle onderdelen en dan aanbieden in de juiste rubriek. Reken op 5 a 6 euro incl.verzenkosten.
De inverse RIAA curve is beter als +/-0,1db nauwkeurig. Ik zelf kan het alleen niet nauwkeurige meten.

Hieronder het ontwerp.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Dan »

Ik ben sowieso wel geinteresseerd in het hele project dus ik houd me aanbevolen.
Neem je je spullen mee naar Beetsterzwaag?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Ja, de voorversterker en als de reverse printjes klaar zijn neem ik die ook mee.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door AatV »

@Koifarm
Ik neem aan dat de totale ingangsimpedantie van het schakelingetje 1 kOhm moet zijn. Stel je nog met een oude signaalgenerator werkt met 600 Ohm uitgangsimpedantie(zoals ik), dan moet je R1 corrigeren naar 400 ohm.

groet,
Aat
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door koifarm »

Aat, mijn generator heeft een uitgangsimpedantie van 50 Ohm.
Hier had ik dan mee gerekent. Je had het bijna goed. Je zou op 450 ohm uitkomen.

Wil je het excact uitrekenen dan is het R1=(3,18uS/C1\\C2)-680-imp.gen.is 3,18uS/1,8nf -680-600 is 387 Ohm dus 390 Ohm moet het prima doen. Eigenlijk staat aan R4 nog 47k parallel van de ingangsimpedantie van de voorversterker maar dat scheelt maar 10 Ohm.

Ronny
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door koifarm »

Omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen toch maar de MC pre gebouwd en getest.
Foutje in de PCB bij de MC ingang. Dit gelijk geupdate in de laatste versies.
Verder heb ik getest zonder zenerdiode want alles was bromvrij. Schema hiervoor aangepast.

Wat een geweldig buisje is die 6N16, bijna geen ruis te horen.
Volume vol open heel iets ruis te horen, maar dan knallen bij mij de konussen door de kamer, als er muziek op staat.

Ook maar gemeten,

Mini-Me met MCpre

Versterking = 3000x
RiAA curve = +/- 0.5db
SNR = -77db
THD+N = 0.0244%
Kanaalscheiding = 47db

Als mijn egenbouw draaitafel klaar is zal ik eens een goed MC element kopen en uitproberen. Ik doe het nou met een Thorens TD160 MK2 met pickering XV15 met D750 naald en een Mitsubishi LT-5V met ortofoon 2M red element.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door koifarm »

Zoals beloofd enkele(7x) extra inverse RIAA printjes gemaakt. Neem deze zaterdag mee naar Beesterzwaag. Als vrijdag de cinch chassis delen binnen zijn dan soldeer ik deze er ook nog op.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door Dan »

Goed bezig hoor!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door democles »

Mooi waar je mee bezig bent :wink:

Snap alleen dat,,inverse RIAA netwerk niet,, :-s

Waar dient het voor?

[of is dit een te ,, blonde,, vraag?]
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door koifarm »

Vanavond de inverse RIAA printjes afgemonteerd en getest. Klaar voor de liefhebbers. Materiaal kosten waren ongeveer € 4,-. Dus voor 4,- mogen ze van van eigenaar wisselen. Maak men er €5 van dan zal ik de rest doneren aan het forum.

Democles ik zal het gemak van zo een inverse RIAA netwerk proberen uit te leggen.
Om een phono voorversterker met RIAA correctie te testen, is een standaard opstelling met toongenerator, phonoversterker en dan scoop of wisselspanningsmeter nodig. Het resultaat is een tabel of curve zo als foto2. Hierop is zeer moeilijk te zien of dit de gewenste RIAA curve is.

Als je nu over een nauwkeurig inverse RIAA netwerk beschikt en die tussen generator en phonoversterker plaatst krijg je een tabel of curve zo als foto3. Hier is veel makkelijker op af te leiden of je voorversterker volgens de RIAA curve corriegeerd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door democles »

Aa,een soort testprintje....

Heeft dus niets met de totale schakeling te maken.

Duidelijk,bedankt :wink:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door sevenup »

Is de inverse riaa curve niet afhankelijk van de uitgangsimpedantie van de schakeling waarop je hem aansluit?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door koifarm »

Ja, dat klopt. Deze schakeling is gemaakt voor een ingang(generator) impedantie van 50ohm en een uitgangsimpedantie(ingangimpedantie phonoversterker) van 47k. Wijkt je generator impedantie veel af dan kun je R1/R5 aanpassen.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door diymartin »

Leuk project ! :D Is er al een luister vergelijk gemaakt met de Phonodude ?
Ik speel nu met de Mk3 versie van de Phonodude en deze bevalt goed.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door koifarm »

Direkt vergelijk is er nog niet gemaakt. Maar toen ik de phonodude in enschede vergeleek met mijn opamp phono pre. En hiernu de vergelijking kan maken tussen opamp en mini-me is het verschil net zo duidelijk. De mini-me zorgt voor een breder, meer uit de luidsprekers komend geluid. Hetzelfde viel mij toendertijd ook op bij de phonodude.
Plaats reactie