Sony TA N7B Vfet versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Sony TA N7B Vfet versterker

Bericht door Pjotr »

Mr Tube schreef:
nog geen pdf gevonden van de 2sc1962....
FF dit hele draadje terug lezen :)

Ja, die cascode is het geheim van deze versterker! Die doet 2 dingen (of eigenlijk3) waardoor ie zo goed kinkt:

1/ Hij zorgt voor een veel grotere PSSR
2/ De Bjt's blijven in een veel lineairder gebied omdat Vce constant blijft
3/ De vermogens variatie in de Bjt's blijft klein --> minder thermische modulatie

Nadeel is natuurlijk dat je een paar volt spanning weg gooit waar je niets mee doet. En die V-Fets worden niet meer gemaakt. Wat dat betreft is er wel weer hoop: Aan de horizon verschijnen SiC J-Fets die hier mooi op zijn plaats kunnen zijn. Maar die zijn nog niet echt verkrijgbaar.

'Tis te hopen dat JW deze klassieker weer aan de praat krijgt :sure:

Zelf heb ik hier al heel lang een ontwerp op de plank liggen voor een 25W full klasse-A met cascodes in de eindtrap. De simulatie laat i.i.g. zo'n 20 dB aan lagere vervorming zien met een cascode. Misschien toch maar eens afstoffen :D
buisje

Bericht door buisje »

Schema opzet is juist heel doordacht zeker met de stroomspiegels etc.
Ik denk dat de amp weer stuk is gegaan als oorspromkelijk gebeurt is in het verleden . Zal rondom de stuurtrap goed alles na moeten checken. En in bedrijf met scoop nalopen.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

VCE is niet contstant, die is gelijk aan Vgs van de FET. Bij een grote stroom neemt Vgs af dus ook Vce, dat is ook wel een wenselijke situatie wat betreft de dissipatie. Alleen zonder aangesloten luidspreker zal VCE redelijk contstant blijven.

Thermische modulatie? dat probleem zit hem meer in de laatste trap van de spanningsversterker volgens mij, Daar komt een groot deel van de vervorming vandaan. In een klasse B eindtrap is de dissipatie nooit constant want elke eindtraphelft staat 50% van de tijd uit, of zie ik dat verkeerd?

Wat hier aan het ontwerp opvalt is de hoge hfe van de driver en eindtorren, dat ontlast natuurlijk de voorgaande trap en ik denk dat je dat ook niet kan veranderen met een iets mindere tor..... pffff weer echt Sony... hun eigen speciale componenten.

@buisje

kijk ook maar goed naar de diodes (samenstelsel daarvan), in het verleden met oa de TA5650 daar nog wel eens problemen mee gehad. Probeer gewoon de originele torren te pakken te krijgen want het zal niet echt meevallen om vervangers te vinden.
hopelijk zijn de eindtrappen nog goed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mr Tube schreef:
VCE is niet contstant, die is gelijk aan Vgs van de FET. Bij een grote stroom neemt Vgs af dus ook Vce, dat is ook wel een wenselijke situatie wat betreft de dissipatie. Alleen zonder aangesloten luidspreker zal VCE redelijk contstant blijven.
Het maakt nogal wat uit of de Vce iets van zeg 1-2 V varieert of zeg 40V. Kijk maar eens naar de uitgangskarakteristiek van een BJT t.o.v. Vce bij constante Ib, die lopen allesbehalve horizontaal. Kortom, dat komt neer op een modulatie van Hfe door Vce.

En voor de vervorming tellen alle componenten in de ketting mee, ook de uitgang torren. En juist die variëren het meest in momentane dissipatie en dus ook in temperatuur.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Veranderd wel iets meer dan 1 a 2V, als er 40 over de FET staat en er loopt 100mA is de gs spanning rond de 20V.
als de versterker wordt uitgestuurd dan daalt de drain source spanning waardoor de gs spanning afneemt en de stroom neemt toe! de gs spanning daalt dan naar (schat ik) een volt of 6. De BJT is gemaakt voor een bereik van 30V (dat is de max) en dan is 15 natuurlijk nog wel aardig wat, natuurlijk zit er een voordeel aan omdat het altijd nog minder is dan bij normaal gebruik.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, ok, het was een waardeloos idee van Sony. Maar het klinkt wel erg fijn :D
buisje

Bericht door buisje »

Nee niks waardeloos. Men heeft de vfet speciaal voor audio ontworpen eb niet zoals altijd een tor voor universele schakeltoepassingen als audio component ingezet. En audio is maar een miniatuur deel van de totale electronicaindustrie dus speciaal een audiofetje ontwerpen kan niet uit. Alhoewel sanken en kenwood met de triatr best wel moeite in deze materie heeft gestopt.
Ja mrtube was ook mijn redenatie de originele drivertorren opscharrelen.
Terwijl de sony sneuvelde draaide
buisje

Bericht door buisje »

Vervolg... (damn telefoontoetsjes)
draaide ik wel even volume flink op.. Maar origine helft hield stand de gemidificeerde drivertor sneuvelde. Een fusible r hield verdere schade in de perken.
Kan ook dat bij de drivertor een oscillatie optrad ofzo , of dat de 0.5 collectorstroom die de sc1011 kan leveren toch te krap is.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Waardeloos idee hoor je mij niet zeggen, er zitten zeker voordelen aan deze opzet.
De kleinere eindtor met hoge hfe en grote bandbreedte.
Dat versterker goed klinkt geloof ik graag, ik was van de TA5650 ook erg gecharmeerd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach zie mijn smiley JW ;)

In die tijd was er veel ontwikkeling op dat vlak op halfgeleidergebied. Sony heeft ook nog een z.g.n. "Gridfet" gehad als voorloper maar dat was geen succes. Probleem was eigenlijk dat de halfgeleider technologie daarvoor toen nog niet zo ver was om dat soort componenten betrouwbaar genoeg te kunnen produceren en de uitval al bij de productie hoog was.

Ik weet niet of Sony die V-Fet specifiek voor audio heeft ontwikkeld, andere semi conductor fabrikanten ontwikkelden ze ook zoals Siemens, ITT en Intersil. Maar hij kwam wel goed van pas.
buisje

Bericht door buisje »

Ja had je smiley opgemerkt Peter :P

Die eindtrap in cascade is eigelijk een soort srpp of totempole schema. Met grote bandbreedte en versterking, lage vervorming, en lage uitgangsimpedantie. Mijn voorversterkwr heeft ook een srpp.
Morgen eens de print loshalen en de fets doormeten. Maar l en r eindtrap meet idem door dus heb goede hoop. Alleen 1 driver tor de positieve (edit negatieve dus) is stuk met een fusible.
Laatst gewijzigd door buisje op zo 15 sep 2013, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nieuwschierig naar wat er zo bijzonder aan die versterker is :? de handleiding opgehaald :wink: .
Tot m'n verbazing blijkt 't een variatie op een ouwe bekende te zijn :o .
Die schakeling werd in KTV gebruikt voor de video eindtrap.Met een buis ipv de fet.
Ziet er (vereenvoudigd) zo uit.
Anne

Nog vergeten :(
De 2SC1962 kun je vervangen door een MJE340 en de 2SA835 met de MJE350 :sure:
Ik heb niet nagekeken of de pinnen in dezelfde volgorde zitten :oops:
Toch maar even gekeken,bij alle twee zijn de B en C verwisseld ,was EBC bij de MJE is't ECB :(
Bijlagen
Onmog.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 14 sep 2013, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Ik weet niet of Sony die V-Fet specifiek voor audio heeft ontwikkeld, andere semi conductor fabrikanten ontwikkelden ze ook zoals Siemens, ITT en Intersil. Maar hij kwam wel goed van pas.
Peter, ik meen dat Yamaha in die tijd ook soortgelijke (V-Fet) versterkers bouwde ?
Ik heb alleen geen idee of ze die zelf ontwikkelden.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ah!buis schreef:
De 2SC1962 kun je vervangen door een MJE340 en de 2SA835 met de MJE350 :sure:
Ik heb niet nagekeken of de pinnen in dezelfde volgorde zitten :oops:
De hfe van de 2SC1962 is rond de 300
bij de MJE tussen de 30-240 (gemiddeld rond de 80)
de ft is onbekend bij de MJ en bij de 2SC is die 45MHz en bij de 2SC1963 nog hoger.

Het kan goed gaan maar de versterker kan ook instabiel worden en mijn ervaring is dat Sony versterkers vrij kritisch zijn op dat gebied.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hier is al een hele discussie over geweest eerder in dit draadje :roll: Maar als jullie het overnieuw willen doen... :lol:

@Ray

Zou ik zo niet kunnen zeggen, ik ben niet zo bekend met Yamaha. Maar het kan goed zijn dat zij de Hitachi fets al toepasten destijds.
buisje

Bericht door buisje »

De vfets zijn nog ok ( 2xdiode en een 1 ohm weerstand )
In de versterker zit nu r de sa835 en sc1963 ipv 1962 wat op schema vermrld staat.
Als vervanging heb ik de 2sa1011 en de 2sc2344 genomen de 1011 heeft een onderbreking.
Bijlagen
2013-09-15 09.55.31.jpg
buisje

Bericht door buisje »

Werkzaamheden en r stuurtrap
Bijlagen
2013-09-15 09.56.02.jpg
2013-09-15 10.00.37.jpg
buisje

Bericht door buisje »

En ik vind voor de 2sa835 als enigste vervanging de 2sa920 bij een alltansistor site. Veel transistoren hebben als Ueb max 0 volt de 835 kan 8V hebben. de 920 kan ook 40mHz aan ipv 22Mhz van de 835

http://alltransistors.com/transistor.ph ... istor=9049

Complementaire tor van de 2sa920 zou de 2sc350 zijn

Maar de vervangers zijn ook best zwaar snap niet waarom de boel gesneuveld is.
http://www.promelec.ru/pdf/2sa1011.pdf

Dus grote kans dat er perifeer om de drivertor iets niet in de haak is. Diodes zijn ok trouwens (1N4148)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi JW,

Ja, die transistors lijken mij op zich ook ok. Destijds had MidiMaze het schema hier gepost met een linkje naar zijn homepage. Maar die link bestaat niet meer. Misschien kun jij het schema nog even uploaden hier?
buisje

Bericht door buisje »

Schema zogauw niet op inet dan maar zo.

Ook een schema gedownload maar die is net gesplitst na de drivertrap, foto van mij is overzichtelijker.

Ik kan tegenkoppel Condensator C132 vervangen naar een ceramic cap ipv een styroflex, niet zo hifi maar wel stabieler. Zal hem er in iig uithalen en nameten.
Bijlagen
2013-09-15 11.02.16.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb je geen scanner? Misschien even het hel schema netjes scannen en hier als PDF neerzetten. Wat ik mis is hoe de driver trap aangestuurd wordt. Ergens heb ik het vermoeden dat die driver torren overlijden door een teveel aan revers Vbe bij te hoog uitsturen , dan wel clippen.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Op Hifiengine staat een pdf dat heet new circuit, die is erg overzichtelijk.
buisje

Bericht door buisje »

Ok dan bij deze uit de manual gehaald.
Bijlagen
tan7driverstage.~bmp.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kwak, uit mijn eigen archief... :mrgreen:
Veel uitgebreider dan dit zal het niet worden... :lol:
sony_tan7.pdf