Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Moderator: Beheerdersteam
Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Het was mijn bedoeling verzonken drivers te monteren. Vroeger zaagde ik gewoon een cirkel met de decoupeerzaag en monteerde ik de driver er boven op. Dat lukte aardig en netjes; desnoods wat correcties met de rasp en wat schuurpapier.
De bovenfrees heeft een spankop geschikt voor 8-12-1/2. Er zitten twaalf freesjes bij en enkele hulpstukken: parallellgeleider, cirkelgeleider enkele dingen waarvan ik de zin of de werking niet begrijp: een plaatje met een uitstulping om "sjablonen" te volgen en nog een hulpstukje met een wielje dat ook ergens voor moet dienen.
Na lezing van de zeer beknopte handleiding kom ik tot de vaststelling dat ik dat ding beter niet had gekocht. Zo is de werking van de diepteregeling voor mij chinees. Het is een lange stang met een maataanduiding in centimeters en millimeters en een "fijnregeling". Geen idee hoe je dat instelt of waar je het nulpunt moet vinden. Die stang is ook véél langer dan de frees ooit kan zakken, wat kan daarvan de zin zijn? Onder die stang zit ook een rond draaibaar trapvormige aanslag die de stang op verschillende afstanden blokkeert. Geen idee waarvoor dat moet dienen. Het lijkt me overbodig.
De cirkelgeleider bestaat uit een scherpe pen die op het einde van een stang past. Hij is bruikbaar voor cirkels groter dan 220. (Schiet ik niets mee op, mijn grootste diameter is 200)
Het "sjabloon"-ding is een plaatje met een rond gat erin, dat in de voetplaat wordt bevestigd. Het gat zit zo rond de frees. Ik vermoed dat de uitstulping een rand van een model (sjabloon) moet volgen, maar de frees zelf zit daarvan een eind verwijderd. De kopie die je zo maakt is dan groter dan het origineel? Is het de bedoeling dat je dan (met een andere frees) de handeling herhaalt?
Het hulpstuk met het wieltje begrijp ik natuurlijk evenmin.
Gewoon "rechtdoor" frezen met de parallellgeleider zal wel lukken; al heb ik hem daar niet voor gekocht. Het lijkt me ook erg omslachtig en tijdrovend om zo'n frees nauwkeurig in te stellen of om te bouwen als je in fasen moet werken. Het is een afknapper.
Misschien maar beter de vertrouwde decoupeerzaag blijven gebruiken.
De bovenfrees heeft een spankop geschikt voor 8-12-1/2. Er zitten twaalf freesjes bij en enkele hulpstukken: parallellgeleider, cirkelgeleider enkele dingen waarvan ik de zin of de werking niet begrijp: een plaatje met een uitstulping om "sjablonen" te volgen en nog een hulpstukje met een wielje dat ook ergens voor moet dienen.
Na lezing van de zeer beknopte handleiding kom ik tot de vaststelling dat ik dat ding beter niet had gekocht. Zo is de werking van de diepteregeling voor mij chinees. Het is een lange stang met een maataanduiding in centimeters en millimeters en een "fijnregeling". Geen idee hoe je dat instelt of waar je het nulpunt moet vinden. Die stang is ook véél langer dan de frees ooit kan zakken, wat kan daarvan de zin zijn? Onder die stang zit ook een rond draaibaar trapvormige aanslag die de stang op verschillende afstanden blokkeert. Geen idee waarvoor dat moet dienen. Het lijkt me overbodig.
De cirkelgeleider bestaat uit een scherpe pen die op het einde van een stang past. Hij is bruikbaar voor cirkels groter dan 220. (Schiet ik niets mee op, mijn grootste diameter is 200)
Het "sjabloon"-ding is een plaatje met een rond gat erin, dat in de voetplaat wordt bevestigd. Het gat zit zo rond de frees. Ik vermoed dat de uitstulping een rand van een model (sjabloon) moet volgen, maar de frees zelf zit daarvan een eind verwijderd. De kopie die je zo maakt is dan groter dan het origineel? Is het de bedoeling dat je dan (met een andere frees) de handeling herhaalt?
Het hulpstuk met het wieltje begrijp ik natuurlijk evenmin.
Gewoon "rechtdoor" frezen met de parallellgeleider zal wel lukken; al heb ik hem daar niet voor gekocht. Het lijkt me ook erg omslachtig en tijdrovend om zo'n frees nauwkeurig in te stellen of om te bouwen als je in fasen moet werken. Het is een afknapper.
Misschien maar beter de vertrouwde decoupeerzaag blijven gebruiken.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Tja, dat jij niet weet waar het allemaal voor dient, wil niet zeggen dat het overbodig is natuurlijk.
Voor veel berwerkingen ben je inderdaad aardig wat tijd kwijt aan instellen en voorbereiden. Maar als je eenmaal gewend bent om met een bovenfrees te werken, kun je ermee toveren.
Een decoupeerzaag gebruik je om een beetje mee te rommelen, een bovenfrees is voor het echte werk.
Doe je wel voorzichtig?
Voor veel berwerkingen ben je inderdaad aardig wat tijd kwijt aan instellen en voorbereiden. Maar als je eenmaal gewend bent om met een bovenfrees te werken, kun je ermee toveren.
Een decoupeerzaag gebruik je om een beetje mee te rommelen, een bovenfrees is voor het echte werk.
Doe je wel voorzichtig?
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Is dat deze: http://www.freesmachineshop.nl/product/ ... wx093.html
Hartstikke Chinees maar lijkt mij geen verkeerd ding. Je moet er even mee leren omgaan denk ik. Voor cirkels moet je toch zelf een cuirkelgeleider maken. Loop eens even het beroemde freestopic door alhier.
Hartstikke Chinees maar lijkt mij geen verkeerd ding. Je moet er even mee leren omgaan denk ik. Voor cirkels moet je toch zelf een cuirkelgeleider maken. Loop eens even het beroemde freestopic door alhier.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Dat is 'em.Pjotr schreef:Is dat deze: http://www.freesmachineshop.nl/product/ ... wx093.html
Hartstikke Chinees maar lijkt mij geen verkeerd ding. Je moet er even mee leren omgaan denk ik. Voor cirkels moet je toch zelf een cirkelgeleider maken. Loop eens even het beroemde freestopic door alhier.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Ik gebruik hem niet tot ik weet waarvoor alles dient. Dat had ik graag in de handleiding gelezen, maar die is het papier niet waard waarop het gedrukt is.Arno schreef:Doe je wel voorzichtig?
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Deze handleiding lijkt me anders wel vrij helder.
Bij een machine van een paar honderd euro zit misschien wel een wat dikkere manual.
maar daar hoef je ook geen cursus "hoe leer ik met een freesmachine om te gaan en te frezen " van te verwachten...
Bij een machine van een paar honderd euro zit misschien wel een wat dikkere manual.
maar daar hoef je ook geen cursus "hoe leer ik met een freesmachine om te gaan en te frezen " van te verwachten...
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
En niet te vergeten gehoorbescherming en een stofbril + stofmaskertje kan ook geen kwaad
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Dit is aanmerkelijk beter als die 'Ikea tekening' die jaren geleden bij mijn Bosch zat.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Prachtig stukje tekst, ik heb mij kostelijk vermaakt met het lezen er van. Heb je wel eens overwogen dit soort teksten over andere gebruiksvoorwerpen te schrijven? Wellicht dat een cabaretier het nog in een conference kan gebruiken.Berre schreef:Het was mijn bedoeling verzonken drivers te monteren. Vroeger zaagde ik gewoon een cirkel met de decoupeerzaag en monteerde ik de driver er boven op. Dat lukte aardig en netjes; desnoods wat correcties met de rasp en wat schuurpapier.
De bovenfrees heeft een spankop geschikt voor 8-12-1/2. Er zitten twaalf freesjes bij en enkele hulpstukken: parallellgeleider, cirkelgeleider enkele dingen waarvan ik de zin of de werking niet begrijp: een plaatje met een uitstulping om "sjablonen" te volgen en nog een hulpstukje met een wielje dat ook ergens voor moet dienen.
Na lezing van de zeer beknopte handleiding kom ik tot de vaststelling dat ik dat ding beter niet had gekocht. Zo is de werking van de diepteregeling voor mij chinees. Het is een lange stang met een maataanduiding in centimeters en millimeters en een "fijnregeling". Geen idee hoe je dat instelt of waar je het nulpunt moet vinden. Die stang is ook véél langer dan de frees ooit kan zakken, wat kan daarvan de zin zijn? Onder die stang zit ook een rond draaibaar trapvormige aanslag die de stang op verschillende afstanden blokkeert. Geen idee waarvoor dat moet dienen. Het lijkt me overbodig.
De cirkelgeleider bestaat uit een scherpe pen die op het einde van een stang past. Hij is bruikbaar voor cirkels groter dan 220. (Schiet ik niets mee op, mijn grootste diameter is 200)
Het "sjabloon"-ding is een plaatje met een rond gat erin, dat in de voetplaat wordt bevestigd. Het gat zit zo rond de frees. Ik vermoed dat de uitstulping een rand van een model (sjabloon) moet volgen, maar de frees zelf zit daarvan een eind verwijderd. De kopie die je zo maakt is dan groter dan het origineel? Is het de bedoeling dat je dan (met een andere frees) de handeling herhaalt?
Het hulpstuk met het wieltje begrijp ik natuurlijk evenmin.
Gewoon "rechtdoor" frezen met de parallellgeleider zal wel lukken; al heb ik hem daar niet voor gekocht. Het lijkt me ook erg omslachtig en tijdrovend om zo'n frees nauwkeurig in te stellen of om te bouwen als je in fasen moet werken. Het is een afknapper.
Misschien maar beter de vertrouwde decoupeerzaag blijven gebruiken.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=333Pjotr schreef:Loop eens even het beroemde freestopic door alhier.
Ik denk dat Peter deze bedoelde.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Ik ben gewend om puur handwerk te verrichten (vrijwel zonder machines). Gebruik alleen een zaag, een hamer, een schaaf, een boor, een rasp en een blad schuurpapier en je wil niet geloven wat ik daar allemaal mee doe en hoe nauwkeurig ik daarmee werk. Daarbij heb ik het gevoel dat ik veel meer vrijheid heb ik mijn handelingen. Het kost veel geduld en tijd en inspanning, maar dat stoort me hoegenaamd niet. Ik werk zonder bezwaar acht uur met een beiteltje of een schaaf als ik weet dat het resultaat perfect zal zijn.hsmeets schreef:Prachtig stukje tekst, ik heb mij kostelijk vermaakt met het lezen er van. Heb je wel eens overwogen dit soort teksten over andere gebruiksvoorwerpen te schrijven? Wellicht dat een cabaretier het nog in een conference kan gebruiken.
Bizar dat ik datzelfde geduld niet kan opbrengen bij machines en al hun instellingen; dat duurt me te lang; de kans op vergissingen en fouten is groot en daarvan krijg ik het geheid op de zenuwen. Het lijkt me dus dat je, behalve veel tijd, ook de controle verliest door met machines te werken. Uiteraard zijn machines zinvol bij geautomatiseerde handelingen voor repetitief werk. Maar voor één werkstuk vind ik het sop de kool vaak niet waard.
Zo heb ik op dit forum ook deprimerende voorbeelden van "uitschuivers" gezien. Rafelige randen door verkeerde toerentallen, verbrande werkstukken etc. Ik mag er niet aan denken dat je een werkstuk van vele uren in enkele seconden finaal kan verpesten.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Ziet er niet verkeerd uit, die frees. Ik werk met een goedkope Ferm en dat bevalt ook prima. Het enige probleem wat ik heb is dat de vergrendeling van de hoogte instelling wel eens losschiet. De frees veert dan omhoog wat wel irritant is. En ik heb wel eens met een duurdere frees gewerkt, dat werkte duidelijk verfijnder. Maar het resultaat was niet anders. Volgens mij is een bovenfrees gewoon goed als (en zolang) hij spelingsvrij is. De rest is luxe 
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Ik zie het al helemaal voor mehsmeets schreef:Prachtig stukje tekst, ik heb mij kostelijk vermaakt met het lezen er van.
Heb je wel eens overwogen dit soort teksten over andere gebruiksvoorwerpen te schrijven?
Wellicht dat een cabaretier het nog in een conference kan gebruiken.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tTZMTnnCEBg[/youtube]
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Het kan in enkele seconden fout omdat het allemaal veel sneller werkt als met de hand. Even een paar meter rand afronden met een freesmachine is letterlijk een paar minuten werk, inclusief het pakken en instellen van de machine. Met een freesmachine werk je veel met mallen. Wil je een stel drivers infrezen, dan maak je bijv. met de decoupeerzaag een mal, en frees dan beide kanten achter elkaar door met de kopieerhuls. De mal moet je inderdaad meestal groter maken dan het gat.Berre schreef:Ik mag er niet aan denken dat je een werkstuk van vele uren in enkele seconden finaal kan verpesten.
Voor de diepteinstelling: kijk bijvoorbeeld hier eens http://www.youtube.com/watch?v=i7tdJX5yHEM
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Die Makita is dan wel een keer of 5 zo duur als de Gele Chinees, het principe van de diepteaanslag is exact hetzelfde.Leon schreef:Voor de diepteinstelling: kijk bijvoorbeeld hier eens http://www.youtube.com/watch?v=i7tdJX5yHEM
Het zal alleen wel een stuk netter en degelijker uitgevoerd zijn.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Vergeef me mijn onwetendheid, maar wat bedoel je hier met "beide kanten"? De "kopieerhuls" is waarschijnlijk dat plaatje met uitstulping dat in de voetplaat past?Leon schreef:Wil je een stel drivers infrezen, dan maak je bijv. met de decoupeerzaag een mal en frees dan beide kanten achter elkaar door met de kopieerhuls. De mal moet je inderdaad meestal groter maken dan het gat.
De verzonken rand waar de driver op rust is in mijn geval 20 mm breed; dat moet dus in twee bewegingen worden gefreesd, omdat het breder is dan mijn breedste frees. Moet ik dan twee mallen maken? Hoe kan je die mal(len) best bevestigen op een baffle waar je geen schroeven in wil draaien?
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Bouw liever een cirkelgeleider uit het topic dan een specifieke mal! Twee kanten: je moet twee concentrische cirkels uitfrezen, een sparing en een sponning. En o ja, ga niet eerst een gat zagen met de schrobzaag. Dat gat maak je met de frees.
Maar ga eerst oefenen! Desnoods onder begeleiding.
Maar ga eerst oefenen! Desnoods onder begeleiding.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Een paar stukken dubbelzijdig plakband ?Berre schreef:Moet ik dan twee mallen maken? Hoe kan je die mal(len) best bevestigen op een baffle waar je geen schroeven in wil draaien?
Voor een gewone cirkel heb je geen mal nodig, maar een cirkelgeleider.
Kan wel met een mal, maar is een hoop werk voor twee gaten.
Een cirkelgeleider kun je voor honderden verschillende maten gebruiken.
En, die kun je weer lekker met de hand maken.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Dus toch een cirkelgeleider. Sparing, sponning ?!
Denk dat ik beter wat youtube filmpjes bekijk.
Denk dat ik beter wat youtube filmpjes bekijk.
Re: Bovenfrees gekocht, Powerplus (1500 watt)
Doe ik! Heb nog een paar meter draadstang liggen, helaas te dik... Het belangrijkste is dat ik het door heb.ray5150 schreef:Een cirkelgeleider kun je voor honderden verschillende maten gebruiken.
En, die kun je weer lekker met de hand maken.![]()
Bedankt voor de geduldige verklaringen.
Correctie, bij controle blijkt de draadstang toch de juiste dikte te hebben. De bodemplaat voor de cirkelgeleider zou ik uit HDF willen maken (laminaatparket) Er zit wel een glasharde laag op, misschien geen goed idee om dat te willen frezen?
