Arcam avr 200 met lichte brom.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Faxface
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 09 sep 2013, 11:07

Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door Faxface »

Beste zelfbouwers,

Ik heb voor 45 euro een Arcam avr 200 met een lichte brom op de kop kunnen tikken.
Ik heb hem even in een stereo opstelling aangesloten en geeft op beide speakers een lichte brom.
Heb mijn cd-speler analoog en digitaal aangesloten. Als ik analoog speel is de brom niet echt storend en geeft de Arcam nog steeds een prachtig geluid. Schakel ik over naar digitaal, dan wordt de brom luider en storend.

Hen gelezen dat het de gelijkrichter of de buffer elco's op de voeding kunnen zijn. Dit is een projectje wat ik zelf wil gaan repareren.
Heeft iemand anders nog een idee of tip?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door Mr Tube »

Is de brom afhankelijk van de stand van de volumeregelaar?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door ray5150 »

Een goed reparatie topic begint natuurlijk met een service manual... O:)
hfe_arcam_diva_avr200_service.pdf
(4.39 MiB) 886 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door nl3prc »

En natuurlijk het plaatsen van foto's van de vooruitgang.
En je kan dan altijd weer terug kijken hoe alles zat
En natuurlijk hier om want :
:foto:
Faxface
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 09 sep 2013, 11:07

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door Faxface »

Nee, het is niet afhankelijk van het volume.

Ben dus verder op onderzoek gegaan en er achter gekomen dat als ik hem op "diirect" zet de brom minder is. In normale mode is de brom dus harder, als ik vervolgen de bas hoger zet wordt de brom zelfs nog harder.
Laatst gewijzigd door Faxface op ma 16 sep 2013, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Faxface
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 09 sep 2013, 11:07

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door Faxface »

Mr Tube schreef:
Is de brom afhankelijk van de stand van de volumeregelaar?
Nee, het is niet afhankelijk van het volume.

Ben dus verder op onderzoek gegaan en er achter gekomen dat als ik hem op "diirect" zet de brom minder is. In normale mode is de brom dus harder, als ik vervolgen de bas hoger zet wordt de brom ook harder
Faxface
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 09 sep 2013, 11:07

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door Faxface »

ray5150 schreef:
Een goed reparatie topic begint natuurlijk met een service manual... O:)
hfe_arcam_diva_avr200_service.pdf
Deze heb ik al. toch bedankt.
Faxface
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 09 sep 2013, 11:07

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door Faxface »

Faxface schreef:
Mr Tube schreef:
Is de brom afhankelijk van de stand van de volumeregelaar?
Nee, het is niet afhankelijk van het volume.

Ben dus verder op onderzoek gegaan en er achter gekomen dat als ik hem op "diirect" zet de brom minder is. In normale mode is de brom dus harder, als ik vervolgen de bas hoger zet wordt de brom ook harder
Bijlagen
arcam-diva-receiver.jpg
arcam-diva-receiver.jpg (8.31 KiB) 475 keer bekeken
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door Perrin1710 »

Ik heb hetzelfde euvel in mijn Arcam DIVA AVR-350. Misschien nog wat extra 'data'...
Ik gebruik mijn BR/BL kanalen voor aansturing van een tweede zone. Vooral deze zone geeft bij het aanzetten van de versterker een sterke brom die na een aantal minuten steeds zachter wordt tot er uiteindelijke maar een lichte brom te horen is. Zone 2 op mute zetten haalt de brom helemaal weg.
Vreemd genoeg zijn mijn SR/SL kanalen bijna bromvrij.
Mijn andere kanalen stuur ik uit via de pre-out naar externe eindversterkers. Ook daar hoor ik een lichte brom, maar op een veel zachter niveau dan zone 2. Eigenlijk hoor je dat alleen als je heel dicht op de speakers staat.

Ik ben helemaal niet technisch, maar ben wel benieuwd wat dit probleem kan veroorzaken. Iets om te laten repareren of toch eens op zoek naar een andere processor/eindversterkers?

jan
Faxface
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 09 sep 2013, 11:07

Re: Arcam avr 200 met lichte brom.

Bericht door Faxface »

Hoi Jan,

Bedankt voor het delen met jouw ervaring. Heb een opgeblazen elco vervangen en de brom was weg. Heel even deed hij het maar nu gaat elke keer het geluid harder en zachter. Heb hem even aan de kant gezet maar zal er binnenkort weer eens induiken.

Gr. Marcel
Plaats reactie