Jadis JP-30 voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan Geert

Jadis JP-30 voorversterker

Bericht door Jan Geert »

Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik via MP een defekte Jadis JP-30 op de kop getikt.
Foto van internet (Importeur!) maar het is dezelfde
Foto van internet (Importeur!) maar het is dezelfde
Omdat niet duidelijk was wat er precies aan mankeerde gingen we uit van het worst case scenario en was de prijs er ook wel naar. Meestal bouw ik 'gewoon' zelf, maar afgaand op de foto's was de versterker in ieder geval niet uitgebrand, maar compleet en met originele dozen. Ook afgaand op de foto's zit er in deze versterker, die nieuw ongeveer 8keuros moest kosten, voor ongeveer 500 tot 600 euro aan materiaal (zonder de kast!), dus het is te overzien. Het duurst is de mechanica: ELMA keuzeschakelaar, Noble pots. En de net trafo natuurlijk, maar anders dan je zou denken bij zo een duur machien, in 2 grote kasten, is er daar maar 1 van: een forse EI kern. In het ergste geval moet die opnieuw gewikkeld.

Thuisgekomen eerst maar eens op zoek naar het schema. Dat is op internet niet te vinden, geen nood, tekenen we gewoon zelf. Van de duurdere JP80 zijn er wel schema's, en zo veel zal het niet anders zijn. Jadis heeft een voorliefde voor meerdere hoogversterkende anodevolgers achter elkaar, kathodevolger erachter, en dan een dot global feedback. Zie je ook veel bij Audio Research en Conrad Johnson versterkers uit die tijd.

Daarvoor moet hij dan eerst even uit elkaar. Ook wordt dan gelijk duidelijk waarom hij niet (goed) werkt: uit het voedingsgedeelte komt de eerste RAW hoogspannings elko er zo uit kukelen. Ook 1 van de lokale hoogspannings elko's uit het versterkergedeelte laat vanzelf los. Het ziet er naar uit dat de versterker in ieder geval opnieuw moet worden doorgesoldeerd.
De binnenkant van het versterkergedeelte
De binnenkant van het versterkergedeelte
De bovenkant van het versterkergedeelte. 1 van de elko's viel er vanzelf uit
De bovenkant van het versterkergedeelte. 1 van de elko's viel er vanzelf uit
Links de P-U versterker (MM), rechts de lijntrap
Laatst gewijzigd door Jan Geert op zo 08 sep 2013, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Geert

Re: Jadis JP-30 voorversterker

Bericht door Jan Geert »

Even een nieuw kopje voor de eerste publieksvraag :D

Hoewel de kast voor de leeftijd van 25 jaar in goede staat is -geen krassen en het chrome is nog erg goed- zijn de losse 'opliggende' fronten met logo's en belettering wat versleten. Niet gekrast, maar rond knoppen, schakelaars en bevestigingspunten schijnt het basis materiaal, waarschijnlijk messing, erdoor heen:
Front van het versterkergedeelte
Front van het versterkergedeelte
front van het voedingsgedeelte
front van het voedingsgedeelte
Is er enige manier om dit te herstellen? Let wel, de belettering is in bas-relief, dus verchromen zal niet aan de orde zijn. Je zou het hele front kunnen afpoetsen tot je overal op het messing zit en de belettering opnieuw vullen, of je kunt het zo houden en dan ziet het er 'vintage' uit. Op internet zag ik op meerdere foto's van frontjes van versterkers die nog 'kaler' waren dan deze.
Iemand een suggestie?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ok, nu het de belangrijkste vraag.

Hoewel ik best wat met een buisje kan, ben ik waardeloos op het gebied van solid state. En deze versterker heeft een hoogspanningsstabilisatie met torren. Geen nood, als het werkt dan werkt het, maar bij het reconstrueren van het schema lijkt er een verbinding te missen:
Jadis JP30 hoogspanningsgedeelte voeding: er mist een onderdeel!
Jadis JP30 hoogspanningsgedeelte voeding: er mist een onderdeel!
Tussen de zekering en de BUS13 transistor hoort iets te zitten dat er niet zit. Misschien gewoon een stuk draad, of een weerstand. Nu 'zweeft' de collector van de tor. Nu enig monnikenwerk zou dit het schema van de voeding moeten zijn. Het is nog niet af, maar de rest is gloeispanning stabilisatie. Niet zo spannend, en ik wilde het nu toch alvast plaatsen:
het hoogspanningsgedeelte van de JP30. Bij de rode cirkel mist een verbinding of een ander component
het hoogspanningsgedeelte van de JP30. Bij de rode cirkel mist een verbinding of een ander component
Wat hoort daar op de plaats van de rode cirkel? en als het een gewone verbinding is, betekent dit dan dat er hoogspanning op de behuizing van de tor komt te staan? :shock: :shock:
Bij de BUS13 is de collector de behuizing, namelijk. En het koelelement dan ook maar even op de hoogspanning? Lekker....

Maakt de rest van de schakeling enige sense?

Ik plaats ook even zonder commentaar de schema's van het lijncircuit en de pick-up trap. Hoewel daar ook genoeg op aan te merken valt :sure: Die dingen waren in 10 minuten getekend...
Jadis JP30 lijnversterker
Jadis JP30 lijnversterker
Jadis JP30 pick-up trap
Jadis JP30 pick-up trap
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik zou zeggen afpoetsen en opnieuw uitvullen van de belettering, messing staat toch ook erg mooi en je behoudt de Jadis uitstraling.

Heb je de trafo al doorgemeten?

leuke aanwinst in elk geval.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Moet idd gewoon doorverbonden 8-[
Ziet 'r zo wel mogelijk uit.Wel zijn veel,vooral weerstand,waardes niet waarschijnlijk.Om iets te noemen,2x374k naar 12k1+1k zou met een zener van 8V een uitgang van bijna 500V geven :o .Ook serieweestanden in de voeding zijn hier en daar wel erg groot
Tussen R4-R5 en massa vermoed ik nog een condensator.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Mr Tube schreef:
Ik zou zeggen afpoetsen en opnieuw uitvullen van de belettering, messing staat toch ook erg mooi en je behoudt de Jadis uitstraling.
Afpoetsen lijkt me ook de mooiste optie. Ik heb Brasso, maar ook nog Commandant. Is het een optie om na behandeling het messing met blanke lak te spuiten tegen het vlekken/ oxidatie? Of levert dat alleen maar ellende op?
Mr Tube schreef:
Heb je de trafo al doorgemeten?

leuke aanwinst in elk geval.
:oops: Was ik nog vergeten..... hij meet goed. :D
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Moet idd gewoon doorverbonden 8-[
Ziet 'r zo wel mogelijk uit.Wel zijn veel,vooral weerstand,waardes niet waarschijnlijk.Om iets te noemen,2x374k naar 12k1+1k zou met een zener van 8V een uitgang van bijna 500V geven :o .Ook serieweestanden in de voeding zijn hier en daar wel erg groot
Tussen R4-R5 en massa vermoed ik nog een condensator.
Anne

Hallo Anne,

Bedankt! Gaan we doen. Het is overigens wel wat merkwaardig, want als het gewoon doorverbonden hoort, zou het zonder draadbrug kunnen. De printbanen liggen naast elkaar zonder iets ertussen. Het had dus in het printontwerp gewoon aan elkaar gekund??

Vwb de weerstandswaarden. Die staan met letters op de weerstanden dus ik ga ervan uit dat ze kloppen. Als er "374K" op staat...... Maar ik kan ze niet allemaal nameten zonder ze uit de print te halen.

edit: beide "374K" weerstanden meten 190K in de schakeling. :!:

Verder zijn alle onderdelen die fysiek aanwezig zijn in de schema's opgenomen, ik heb geen onderdelen 'over'. Er mist dus geen condensator tussen R4 en R5 in het schema. Hij zit er niet in. Zou daar wel een condensator horen?
Van de juistheid van het voedingsschema ben ik 95% zeker - ik kan altijd iets verkeerd hebben gezien. De versterkertrappen zitten zeker zoals ze getekend zijn.
Als het gaat om de serie (drop) weerstanden in de voeding, daar ben ik het geheel mee eens. Ik houd niet van grote waarden in serie met de voeding. Het is ook niet erg effectief gezien het feit dat er vrijwel geen stroom door die ECC83's loopt.

De diodes zijn volgens mij allemaal 1N4007 types. maar de lettertjes zijn zo klein dat ik het echt niet kan lezen, en als er een zener tussen zit heb ik dat gemist. De onderste 2 zijn volgens mij wel zeners, ze zijn ook grijs ipv zwart. De codering zegt me niets, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat "V8" 0.8V betekent en "6V2" 6.2V is. Is dat wel zo?

Wat vind je overigens van R7 (lijntrap)? :shock: Ik heb daar met enig ongeloof naar zitten staren. Nogmaals checken... nee het is echt 1K85 :shock:

Jan Geert
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Nog een beetje nader kijken:
-C10 lijkt er van origine niet in te horen. Hij kan denk ik anders ook niet veel kwaad.
-de diode tussen R1 en R2 zit er een beetje raar in: hij zit op de onderkant van de print. Hij zit overigens wel gewoon in 2 gaatjes zoals het hoort..

edit: ik zie trouwens dat ik vergeten ben de waarde bij de weerstand aan de collector van de BUX85 te zetten. Dat is een 33K2 (volgens het opschrift)

Jan Geert
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Die onderbreking in de voeding zal waarschijnlijk een kleine weerstand zijn geweest, iets in de orde van 100 ohm misschien.
verder als je over die 374K weerstanden 190K meet dan kan dat duiden op sluiting in de hoogspanning (Elco's), je meet de weerstanden dan parallel.
Er worden bij dit soort merken wel vaker precisie weerstanden gebruikt

R7 begrijp ik ook niet, idee is wel dat de ingang een soort bootstrap krijgt via de kathode en tegenkoppeling waardoor de ingangsimpedantie wel wat hoger is dan de weerstandswaarde maar dan nog.....
architect

Bericht door architect »

leuk zeg, had die voorversterker ook gezien, maar ben niet zo technisch; interessant om te zien hoe je hem gaat opknappen met toelichting en foto's; dit ga ik volgen

zou trouwens uitkijken met lakken van die fronten, als er toch oxidatie onder komt dan krijg je dat niet makkelijk weer netjes
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Hallo architect,

Daar ben ik ook bang voor. Ik hoopte dat iemand uit ervaring kon vertellen dat het mogelijk is. Ik laat het wel gewoon onbewerkt. Dan moeten we maar af en toe poetsen...
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Mr Tube schreef:
verder als je over die 374K weerstanden 190K meet dan kan dat duiden op sluiting in de hoogspanning (Elco's), je meet de weerstanden dan parallel.
Er worden bij dit soort merken wel vaker precisie weerstanden gebruikt
Ik heb de hoogspannings elko's er even uit gehaald en aan de component tester gehangen. Ze zien er goed uit. Ze meten qua capaciteit gewoon nominaal. het zijn Sprague 80D elko's.
Component tester op Sprague 80D 220uF/ 400V
Component tester op Sprague 80D 220uF/ 400V
De weerstanden heb ik ,voor zover ik ze in de schakeling niet kon meten, er ook even uit gehaald. 1 van de 33k2 weerstanden mat in de schakeling ruim 40k. Dat is vreemd. Bij demontage viel 1 van de pootjes er af bij de behuizing. Dat zat dus al niet goed meer vast.
Mr Tube schreef:
R7 begrijp ik ook niet, idee is wel dat de ingang een soort bootstrap krijgt via de kathode en tegenkoppeling waardoor de ingangsimpedantie wel wat hoger is dan de weerstandswaarde maar dan nog.....
Ik zat nog eens even rond te kijken op internet. Iemand heeft ooit het schema va de JP-80 getekend, en dat is dus leuk voor vergelijking:
lijn schema Jadis JP-80. van internet
lijn schema Jadis JP-80. van internet
Ok........ beide versterkers zijn vwb de lijntrap dus eigenlijk identiek... :shock: :shock:
behalve die R7. Dat is in de JP-80 een meer normale 464k.

zou dat het prijsverschil van bijna 10k rechtvaardigen... :evil: :evil:

voor alle duidelijkheid: dit zou de voeding van de JP-80 zijn. Het zit wat anders in elkaar dan de JP30 van mij, maar 10k...:
Wat wel zo is: de enorme serieweerstanden in de voedingslijn die je bij de JP30 hebt missen hier. Je hebt eigenlijk alleen R8 van 100R
Voeding Jadis JP-80. van internet
Voeding Jadis JP-80. van internet
Beide verschillen zijn voor mij het overwegen waard om de JP30 aan te passen naar het schema van de JP80. Maar eerst moet hij het in stock vorm weer gewoon doen. Ik weet op dit moment niet eens wat de hoogspanning is.

alle gekheid op een stokje: als je de versterkers fysiek bekijkt zit het grote prijsverschil in de opbouw: de JP30 staat op printen, de JP80 is voor wat betreft de audioschakeling helemaal hardwired:
jadis JP80 intern
jadis JP80 intern
Jadis JP80 intern2
Jadis JP80 intern2
Of je dit alles ook zou moeten kunnen horen moet ieder voor zich uitmaken. Maar Jadis mikt ook op 'pride of ownership en de brag factor van de 80 is zeker hoger dan die van de '30'.

Jan Geert
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik heb diverse Jadis versterkers van binnen gezien en wat me altijd opvalt is hoe mooi deze zijn gebouwd, alles strak en recht! en mooie componenten. 10K prijsverschil is best wel veel en het zit in kleine dingen, zoals de stappenregelaars en vooral de hardwired opbouw.

Ik zou R7 zeker vervangen en de weerstanden in de voeding ook, je kan inderdaad het beste verder het schema aanhouden van de 80. Het zou me niet echt verbazen als er gewoon een fout in het apparaat zit, ik heb wel vaker rare dingen meegemaakt met dit merk. Naar dit soort fouten als verkeerde weerstanden kun je echt een slag in de rondte zoeken, deze versterker heeft altijd wel gewerkt maar wellicht nooit optimaal geklonken. Kun je je het voorstellen? ga je naar de zaak of reparateur met de klacht "er zit geen leven in het geluid" niemand kan het vinden omdat je een verkeerde weerstand daar gewoon niet verwacht. Ik denk nog aan een horror versterker genaamd Jadis Orchestra...... dit was meer een lanceerplatform voor EL34's en zekeringen(gingen altijd samen stuk).
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat er geen vaste verbinding naar de collector zit is mogelijk voor testdoeleinden.De voeding doet het ook zonder,dan is de TIP49 de doorlaat,wel veel minder stroom.
R4 en R5 zouden ook één weerstand kunnen zijn,is vaak gesplits om er een C tussen te zetten,hoeft niet.
Met 190k ipv 374k lijkt 't er wat meer op.Stel dat de zener V8 een 8V exemplaar is dan komt er ong.240V uit de voeding.
Zo'n lage waarde van R7 kan.Zoals Tube als opperde,bootstrap geval.Met ook nog de tegenkoppeling eraan is de spanning aan beide zijden van R7 zo goed als gelijk,gaat dan heel weinig stroom door.Maar als de versterking afneemt (utrasoon) gaat 't verhaal niet meer op en dondert de ingangsweerstand naar beneden,veel steiler hoog-af.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Hallo,

ik heb de zeners er even uit gehaald om de opschriften te kunnen lezen.

de '6V2' is ene BZX85C6V2 en is inderdaad 6.2v
de 'V8' blijkt een C6V8 en is dus 6.8V!

verder: ook de 374K's zijn er even uit geweest. Ze zijn los inderdaad die waarde, maar in de schakeling meten ze 240k individueel en met z'n tweeën achter elkaar 220k 8-[ . Dit is met C3 ERUIT.
dre

Bericht door dre »

ik heb even voor je gemaild of het schema beschikbaar is. :wink:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Hallo Dre,

Super van je! Bedankt! Ken je de importeur persoonlijk? Of heb je naar Jadis in Villedubert gemaild?

Ik heb een paar vrienden uit de buurt van Carcassonne, die hebben zo ook wat Jadis en kennen de mensen daar wel.

Onder andere deze man: http://www.cafecabasse.com/viewtopic.php?f=15&t=845 (Narscht alias Bruno)

Jan Geert
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

zojuist even in de weer geweest met een 12V accuboor, een schapenwollen schijf en poetsmiddel voor de auto. Het resultaat was nogal onverwacht.

Het leek op het eerste gezicht alsof rond de knoppen en schakelaars het basis materiaal erdoor heen kwam.
Het bleek dus andersom te zijn! Zonder enige moeite werd het gele materiaal weggepoetst en eronder uit kwam een zeer strakke roestvrijstalen ondergrond.

Ik ben er zeer happy mee 8) 8) 8)

Moeilijk te fotograferen, want het spiegelt nogal... 8-[

toch een poging:
Jadis JP30: front van de voeding
Jadis JP30: front van de voeding
jadis P30; front van de versterker
jadis P30; front van de versterker
Op het versterker front moet alleen hier en daar de belettering worden uitgevuld. Dan is het als nieuw

Jan Geert
dre

Bericht door dre »

dat ziet er geweldig uit! 8)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Volgens mij heb je gewoon een nieuwe set frontplaten bij de importeur besteld ! :lol:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Je hebt me door! :shock:

:mrgreen:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ziezo, even stug digitaal doortekenen en de hele JP30 staat erop, inclusief het nog missende voedingsgedeelte en hoe beide gedeelten aan elkaar hangen. Ik heb alles op 2 plaatjes gezet, corresponderend met de 2 behuizingen. Ertussen zit een navelstreng met 7 aders.

Ik denk dat het zo wel te lezen moet zijn.
JAdis JP30 schema versterker kast
JAdis JP30 schema versterker kast
en de power supply kast. Ik heb het draadje naar de collector van BUS13 er vast in getekend, en de C die er niet in hoorde eruit gehaald. Ook de waarde van de zenerdiodes staat er nu goed in.
Jadis JP30 power supply kast compleet
Jadis JP30 power supply kast compleet
Jan Geert
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik vind het een vreemde voedingschakeling zo.
Door C8 is de tegenkoppeling zeer traag en C9 heeft ook wel een erg grote waarde..... 220pF lijkt me meer gangbaar.
welke software heb je gebruikt voor het tekenen?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja,die C9,raar :? en dan nog C8 erbij ,van onderdrukken van brom zal zo wel niks in huis komen :( .
Wie weet is de schakeling niet stabiel zonder :-s .Een C (10µF400V) waar ik er een vermoedde maar er niet zit zou iets helpen.
Met deze waardes zou er een kleine 400V uit komen,dwz als de trafo+gelijkrichter ruim meer geeft.
Als dat lampje? een LED is over de trafo (24V) zal die niet lang leven.Geleidt maar in een richting en omgekeert valt er dan geen spanning over de serieweerstand kan ie niet tegen.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik heb nog even naar de foto's gekeken en gezien dat ik in mijn enthousiasme om de aan de achterkant opgeplakte mkp tussen pin 2 van de MC1741 opamp en aarde weg te halen 'even' vergeten was dat op de component kant er 'gewoon' een 100uF/25v blijft zitten. :oops: :oops: :oops: :oops: C10 zit er dus wel degelijk regulier ook, cf het eerdere schema, maar met waarde 100uF.
Jadis JP30. C10 is 100uF/25V
Jadis JP30. C10 is 100uF/25V
Ik weet niet of dit wat in de conclusies verandert.
Wat wel opvalt is dat beide bekritiseerde condensatoren C8 en C9 zich geen van beide op de component zijde van de print bevinden maar aan de onderkant zijn opgesoldeerd.....
zie foto. C9 zie je in het midden duidelijk zitten, C8 zit er net boven maar verschuilt zich achter de rode en blauwe AC voedingslijnen.
Jadis JP30 voedingskast intern
Jadis JP30 voedingskast intern
@ Anne: dat ding rechts in het front lijkt me een lampje, geen LED??

Nogmaals, op het gebied van dit soort schakelingen ben ik een noob, dus alle suggesties zijn welkom. Het liefst blijf ik binnen de topologie zoals die is vastgelegd in de print, al kunnen we natuurlijk hier en daar wel wat bypassen, en component waarden aanpassen is ook geen probleem.
Alle suggesties zijn welkom.
Mocht het nou helemaal niks zijn, dan kan in het uiterste geval een heel nieuw ontwerp gemaakt worden. Maar hebben ze er bij Jadis dan echt helemaal geen verstand van?? Van de buizenschakelingen word ik ook a niet altijd even vrolijk. :(
Ik sta anders nergens meer van te kijken. :cry:
Omdat ik op het moment toch bezig ben wat weerstanden- en condensator sets voor andere projecten samen te stellen in een webwinkel (hificollective) zou het in 1 moeite doorkunnen. Ik heb er alvast een paar 220pf bijgegooid in het mandje.

oh ja, @ Mr Tube: het schema is getekend met een bejaarde versie van Visio.

Alvast hartelijk bedankt heren.

Jan Geert
Laatst gewijzigd door Jan Geert op di 10 sep 2013, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie