Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP, V2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zeilboot bierkratradio, nu met MiniDSP!

Bericht door JvS »

:foto:

En dan nu vanwege overweldige respons :P het complete verhaal met foto's! Wij zijn na nog een avondje filteren nog meer tevreden.

Wij hadden dus een gave bootradio, maar de bandpass werkte niet en de visatons klonken nu ook niet bepaald goed (trompetter en nog wel meer ranzigheden). We wilden daarom de speakers dicht maken en hebben besloten om zo klein mogelijke kastjes om de speakers te maken, waardoor ze in 1L behuizingen kwamen te zitten. Dit had wel een nadelig effect (2e orde laagafval op 180Hz, dikke 8db bult op 350Hz).

De behuizingen zijn uiteindelijk gemaakt van 8mm MDF, waarmee we de visatons afgesloten hebben. Het was niet helemaal lijmklem proof, maar niets wat een accu en een 6pack Grolsch niet op kunnen lossen:

Afbeelding

De kastjes zien er uiteindelijk zo uit:

Afbeelding

En dit leverde de volgende respons op:
Respons_rauw.png

Zoals je ziet. Een mooi gat in de respons! :P En ook bepaald niet een mooie respons. De sub en FR los gemeten en gain klopt totaal niet, het sub was zo'n 6db zachter. MAAAAAAAAAAR, de bandpass werkt gewoon. En goed ook! Er komt gewoon serieus laag uit deze speakers. Evenveel (en zelfs 5Hz dieper doorlopend) als bijvoorbeeld een Budget Vloerstaander van Edo die ik gebouwd heb.

Naast de ruwe respons, komt er ook behoorlijk wat 1K uit de sub. Die hoor je echt HEEL erg goed. Kortom. Tijd om deze jongen eens in te zetten:

Afbeelding

De MiniDSP. Prima apparaat! Wij gebruiken het 2 kanaals filter. We zijn daarom gaan filteren. We hebben eerst met een Nearfieldmeting (met de speaker op de grond en op een stoel om een beetje inzicht te krijgen wat reflecties zijn en wat de respons is). Daarna hebben we op gehoor wat extra correctie toegevoegd

Dit hebben we allemaal ingesteld:

Crossover
De Sub een bandpass tussen 40Hz en 250Hz
De visatons op 110hz High-Pass

Afbeelding

Output EQ
We hebben enkel de Visatons gecorrigeerd. Dat was nodig.

Afbeelding

De input
Op gehoor nog drie nare punten gevonden en gecorrigeerd.

Afbeelding

Als laatste hebben we de inputgain van de Visatons 7db verlaagd en een delay van 1ms toegevoegd.

Het resultaat

Dit is de uiteindelijke respons

We zijn enthousiast! Er valt zeer goed naar te luisteren. Er zit geen Bose-Gat (die hadden we wel, polariteit Sub/FR was fout). Het klinkt eigenlijk gewoon rustig en er zit lekker laag in dat zeker tot 50Hz doorloopt. Het gaat trouwens ook echt hard! Niet perse nodig, wel lekker dat het nu hard kan.

Wij zijn tevreden in elk geval!
Bijlagen
VisatonOutputEQ.PNG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zeilboot bierkratradio, nu met MiniDSP!

Bericht door Henkjan »

JvS schreef:
Wij zijn tevreden in elk geval!
en dat is toch wel bijzonder in audioland :lol:

(als je nu de foto's nog upload zijn wij ook nog tevreden, want nu missen we al een paar)
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zeilboot bierkratradio, nu met MiniDSP!

Bericht door JvS »

Hehe, foto's doen het en staan bij tweakers gehost (dat laat ik zo, daar gaan ze niet verdwijnen uit m'n account :)). Alleen doen de foto's het in Chrome slecht. In FF en IE staan ze nu allemaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zeilboot bierkratradio, nu met MiniDSP!

Bericht door Henkjan »

ja leuk, maar kijk nu eens naar die url:
http://tweakers.net/ext/f/d6ad2g44SUhvK ... C/full.jpg
hoe groot denk je dat de kans is dat die over een tijdje net wat anders heet (bv bij de volgende sw upgrade bij tweakers) en dan zitten wij weer tegen rode kruisjes aan te kijken (btdt, ik had in t begin van t forum ook alles op een 'betaalde' account bij zoom.nl staan, waren ineens ook alle url's anders geworden)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zeilboot bierkratradio, nu met MiniDSP!

Bericht door SARK »

JvS schreef:
En dan nu vanwege overweldigende respons :P
Ik hoop niet dat je dit 'sarcastisch' bedoelt, ik denk dat een hoop mensen dit topic met plezier meelezen maar niet posten ... ik ben zo'n 'genietende meelezer' van jullie topic :D .
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Zeilboot bierkratradio, nu met MiniDSP!

Bericht door TubeHead »

idd :D

Snap alleen niet hoe het aangesloten zit.... Heeft de sub twee spoelen ? Want zie 2x paartje paarse draden lopen.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zeilboot bierkratradio, nu met MiniDSP!

Bericht door JvS »

Het is een Dual-Voice-Coil sub en we hebben daar links en rechts op aangesloten. Scheelt weer wat vermogen in het laag (waar sowieso geen overvloed van is vergeleken met de rest).

De radio is dit weekend trouwens meegeweest naar Lowlands. Op de camping veel muziek gedraaid, vanaf donderdagmiddag de hele avond, vrijdag, zaterdag en zondag een volle ochtend, in totaal zeker 12u ofzo (en regelmatig op hoog volume). Ook in de open lucht klinkt het echt lekker.

De buren (je staat nogal krap op lowlands) en de buren daarnaast vonden het ook cool :).
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Zeilboot bierkratradio, nu met MiniDSP!

Bericht door JvS »

Zo, we zijn drie jaar verder. Kratradio is still going strong (net weer weekendje meegeweest naar lowlands, van het weekend mee op de zeilboot), maar er zitten een paar irritaties aan:

- Bij wat hardere basweergave rammelt het deksel iets (tenzij iemand erop gaat zitten :P)
- De visaton 16W's zitten in een behuizing van netto 0,8L (extreem veel te klein), daardoor pieken ze flink bij 350Hz en valt het geluid weg onder de 200Hz
- De sub speelt niet veel hoger dan 100Hz, dus hebben we een "gat", die we deels corrigeren met de miniDSP
- Dat kost allee vermogen. Bij hard spelen, clipt niet de sub als eerste, maar het laag rond 150hz
- Omdat we maar deels corrigeren, klinkt het bij sommige muziekstukken iel (met name akoestisch, mannenstemmen hebben er last van, electronicamuziek "drijft" op het moddervette sublaag).
- Met zo'n zelfbouw ding wat je flink heen en weer sleept (zeker op lowlands met een steekwagen 1km over gras / zand) en waarvan je het deksel open/dicht doet om bv een batterij aan te sluiten, heb je toch regelmatig wel storingen door de bekabeling / soldeerpunten. Minder bewegende kabels dus!
- En de electronica zit in de kist, dat is ook irritant voor onderhoud (krappe ruimte!)
- De kist kan uitstekend tegen water, maar er zit een irritant klepje waar je je mp3 speler in kunt leggen bovenop in de deksel. Dat vakje loopt dus vol met water. Handig (not).

Dus we gaan opnieuw bouwen met dezelfde onderdelen:

- 2 TA2024 2x10watt versterkers
- 1 MiniDSP
- Visaton FR16FW waterdichte speakers
- Dayton SD215-88 DVC (niet de A versie)
- 12V 7AH accu

Filosofie van het ontwerp is meer rendement, in een zo acceptabel mogelijke behuizing met zo goed mogelijk geluid. Diepgang van laag zoals het nu is, is voldoende. We experimenteren daarom met de bandpass voor de laagweergave en gaan nu in plaats van 18 en 18L voor beide compartimenten voor 14L gesloten en 22L reflex compartiment getuned op 65Hz. Dat geeft theoretisch iets meer "bonk", maar wel een stukje meer rendement. De Visatons komen elk in een 5L behuizing te zitten die we vol stoppen met wol. Nog steeds te kleine behuizingen, maar dit is corrigeerbaar zonder dat je 6db+ bij moet equalizen (vermogen is beperkt :)).
kratframe.jpg
Daarnaast maken we de kist zonder deksel, maar met vastgeschroefde achterkant die in twee delen afneembaar is (zoals een afneembare baffle van speakers). De electronica en aansluitingen komen allemaal op de afneembare achterkant. De batterij komt in de basreflexbehuizing. Bij een batterijwissel kom je dan niet meer bij de electronica.
Oud ongefilterd.PNG
Nieuw ongefiltreerd.PNG
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door JvS »

Kistje zit in elkaar, nu de electronica erin stoppen. Oude kist moest worden ontmanteld. Met een beetje pijn in het hart, want alles zat vast door de epoxy, hebben we hem kapot gemaakt :'(
Bijlagen
eindekrat.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door Jag »

En klaar :) (we bouwen samen). Onze kratradio v3 is af + doorgemeten + dsp ingesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Qua electronica zit er een 7.2AH 12V accu in, een mini dsp en 2 TA2024 versterkers:
Afbeelding

Afbeelding

Connector paneeltje
Afbeelding

Meten met Smaart:
Afbeelding

Respons van full range driver voor en na correctie:
Afbeelding

En van het sub + full range met crossover:
Afbeelding

Mini dsp settings voor full range, veel corrigeren, wel met goed resultaat :). Krijg je ervan als je goedkope full range drivers gaat gebruiken (waarvan ik er ook nog 1 kapot gestoken heb per ongeluk :+ ).
Afbeelding

Klinkt goed nu, beter dan de vorige! Laag is met name beter door meer ruimte voor full range drivers. Klinkt meer als full range speaker ipv sub/sat setje. Geen gerammel meer ook en hij voelt degelijker aan.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door wouter »

:rock: :rock: :rock:
Heel gaaf dit, mooi verslag en goede plaatjes erbij. Helemaal top! Zo kunnen we een ZBA waardige kistradio aanprijzen, zo moet dit!

NICE!
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door JvS »

Yep, Rock on!

Hij gaat als het met financiering goed gaat komen in maart/april alweer flink ingezet worden voor bij het verbouwen. En ergens in het voorjaar weer mee naar de festivals :).
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door morca »

Netjes hoor!
Mooi je dipje weggewerkt in dit nieuwe ontwerp.
Je kan weer een paar jaar vooruit !
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door Jag »

En weer een keer een oplap beurt van de kratradio, net voor lowlands uit :). Nieuwe accu erin gezet, dit keer geen loodaccu meer, daar hebben we er al teveel van versleten door ze te diep te ontladen. Dit keer een LiFePO4 accu, 10AH, met ingebouwde electronica die te diep ontladen voorkomt :yeah:. Beter geschikt voor ons, want op Lowlands is het motto sowieso boem=ho.
IMG_20150813_183337.jpg
Verder ook eens wat betere metingen gedaan voor het ontwerpen van een nieuw filter.
IMG_20150813_195727~2.jpg
Twee filters ontworpen (mijn Hypex software voor misbruikt :lol: ):
- een standaard versie met 2e orde high pass op de Visaton FR16 full range speakers
- een maximale output variant met de Visaton's (bijna) full range om de sub te ondersteunen :rock:
LF flat filter.png
Max bass filter.png
Vervolgens deze vandaag weer buiten gemeten (fijn zomer 8) ). De amplitude response is al wat anders dan gesimuleerd:
Sub_FR16 max bass amplitude.png
Terwijl de fase echt heel mooi gelijk is van sub en FR16 door toevoeging van een allpass filter aan de FR16 (nodig ivm de 4e orde akoestische high pass van de sub agv de bandpass behuizing)
Sub_FR16 max bass phase.PNG
Helaas is de output te beperkt van de Visaton FR16s in het laag, en kunnen ze het niet bijbenen :mrgreen: (niet zo gek ook). De vervorming is dan ook enorm :-# :
FR16 max bass distortion -10dB.png
Met een high pass op de Visaton's blijft het een stuk gezelliger. En klinkt het laag ook cleaner.
Sub_FR16 LF flat amplitude.png
Sterker nog, echt heel mooi diep vet sublaag komt eruit (Hot Chip - Look at where we are Major Lazer remix :rock: ). Er wordt vaak beweerd dat je geen diep sublaag uit een portable speaker voor buiten moet willen halen, maar deze kratradio bewijst dat dat echt wel kan. Tuurlijk gaat het wel harder als je een driver met minder diep bereik kiest (of hogere tuning). Maar dit klinkt beter 8)

Nu nog het uiterlijk opknappen (connector vervangen, beschadigingen plamuren, nieuwe laklaag).
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door Jag »

En weer strak in de lak :)
IMG_20150815_123213.jpg
IMG_20150815_122941.jpg
Laatst gewijzigd door Jag op za 15 aug 2015, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door Chris_T »

Jag schreef:
Er wordt vaak beweerd dat je geen diep sublaag uit een portable speaker voor buiten moet willen halen, maar deze kratradio bewijst dat dat echt wel kan. Tuurlijk gaat het wel harder als je een driver met minder diep bereik kiest (of hogere tuning). Maar dit klinkt beter 8)
Dat kan ik beamen :lol:
Drie jaar geleden heb ik zelf een ghettoblaster gemaakt met 2x Scanspeak 22W-4534G00 + Vifa DX25TG09-04.
Dat ging luid en zeer diep! 40Hz was geen enkel probleem en kwam er met bijna volle druk eruit.
We hebben daarmee nog een flink feestje gemaakt op de donderdagavond van/voor LL.
Het LL personeel kwam ook een kijkje nemen en hebben toen zelfs voor ons de verlichting aan gezet ^^.
Die vonden het ook mooi.
Zwartedoos_RIP.JPG
Aangestuurd met 2x4 minidsp en een TAA4100 tripath versterker op 24V (2x12V 7AH).
Zelfs een anti-meeneem/anti-leen beveiliging ingebouwd in de vorm van 2 dikke oogbouten + kabelslot (van binnen verzekerd met een splitpen).

Helaas ben ik zo stom geweest om mijn bouwsel ook mee te nemen naar Tsjechië (Praag) en daar verdekt in de auto te laten.
De volgende dag was het foetsie :(.

Trouwens tegen diep ontladen kun je een loodaccu gewoon beschermen met: https://www.conrad.nl/nl/kemo-accubewak ... ggest=true
Lipo accu is wel heel mooi natuurlijk, lekker licht.
Maar het grote nadeel is dat het ook kwetsbaar is en een beperkte houdbaarheid heeft (ook als je het niet gebruikt).
Na 4-5 jaar is het eigenlijk gedaan met de banaan.
Zonde van al dat geld imho.

Maar ik vind het heel leuk om te zien dat anderen ook zo enthousiast bezig zijn en er serieus werk van maken
Als het mag dan zou ik je nog een kleine tip willen meegeven.
Zet vlak voor de pluspool van de accu nog een zekering.
Lijkt misschien overkill, maar het zou maar gebeuren dat er toch bier of water in komt en er kortsluiting ontstaat.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door Jag »

Die zekering zit erin hoor, net na de accu ook. Wel zo veilig :D
Ben ook erg bang dat ie een keer gejat wordt idd. Ik denk altijd maar dat Lowlands wel redelijk veilig is.

Verder heeft deze LiFePO4 al battery management electronica aanboord. Dus je mag hem helemaal leeg maken. Hij kan ook beter tegen leeg wegzetten dan een loodaccu, en heeft bovendien ook minder zelfontlading. Alleen wel heel duur idd. Maar als we er 4-5 jaar mee zouden doen, is dat gauw al 5 keer zo lang als met de loodaccu's :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door Chris_T »

Ok, mooi :).

Tja, wat veiligheid op lowlands betreft.
Er zullen altijd wel enkele foute typen rondlopen, maar over het algemeen is de sfeer heel gemoedelijk.
In ieder geval is bij ons groepje nooit wat gejat, ook al laten we alles iedere keer in de tent.

Helaas hebben ze de boompjes gekapt op de kampeerterreinen.
Ik gebruikte die altijd om de 'zwartedoos' te verankeren m.b.v. een (letterlijk) zware 10mm, 20 meter kabelslot.
100% antidiefstal krijg je natuurlijk nooit, maar je kunt het wel heel onaantrekkelijk voor ze maken.

Alvast veel plezier op LL, diegene die met je meegaan boffen maar :goedzo:
Evans99
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 17:27

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door Evans99 »

Hoi! Ik ben ongeveer hetzelfde aan het maken zoals jullie! In mijn kist komt ook een Dayton sd215a-88 sub en twee fullrangers maar ik weet nog niet precies welke, het gaat waarschijnlijk de fr10 4 ohm worden van Visaton of de waterproof fr13. Voor de fullrangers zijn er twee plaatsen van 4 liter beschikbaar. De sub wordt gepoort in een 27 liter kist. Alles wordt aangestuurd met een maxamp20 (max 22.5 watt rms) en een bassamp20, dezelfde versterker maar dan met een lowpass filter.

Zou jij misschien kunnen zeggen welke fullrangers goed zullen zijn? Ik wil het echt een knal-kistje laten worden waar goed volume uit komt, ook voor festivals en gezellige zomeravonden met vrienden.

Ik ben ook benieuwd hoe hard jullie dayton sub kan op de TA2024 ;) en of deze echt een lekkere beuk kan geven.

Zou je me mij misschien wat advies kunnen geven over welke fullrangers ik het beste kan kiezen en over hoe jullie sub klinkt? Ik weet dat die van jullie in een bandpass zit, maar ik ben wel benieuwd ;)

Evan
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP,

Bericht door JvS »

Die FR16 speakers van ons zijn niet perse het best, maar hebben een hoog rendement en zijn vrij hufter proof. Voor op de zeilboot was dat een wens.

Ik zou als je een basrelflex maakt, het laag in mono flink hoger (tot 200-300Hz ofzo) laten spelen en er dan 2 3" of 4" fullrange speakers bij gebruiken, met een redelijk rendement.

En dan die exemplaren uitzoeken waar hier ervaring mee is, zodat je een correctiefiltertje kunt kopieren uit iemand die een FR in een needle heeft gebruikt ofzo.

Enne, hoe die sub klinkt zijn we toch wel duidelijk over?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”