Wie heeft wel eens Luidsprekers gemaakt van PVC buizen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Cobra289
Contacteer:

Re: Wie heeft wel eens Luidsprekers gemaakt van PVC buizen?

Bericht door Cobra289 »

Hi,
Ik dacht dat PVC akoestisch dood is.

PVC wordt niet voor waterleidingen gebruikt, het is een riool buis, afvoer, etc.....

Groetjes,
Cobra289
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Taita schreef:
Ik heb vroeger ook een experiment gedaan met een dikwandig waterleiding van ongeveer 18 cm doorsnede. Daar heb ik de units van de oude Vifa Korrekt in gezet. Het resultaat viel bar tegen. De pijpen hebben een enorme resonantie/galm die niet te dempen viel. Jammer van de moeite.
Gewoon en kwestie van fatsoenlijk dempen (met b.v. Angel Hair). Ik heb een 18cm speaker in een 20cm afvoerpijp (5mm wanddikte) gemonteerd. Zo dood als en pier, werkt perfect.
Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=18617

Gerrit
hrscharft

Bericht door hrscharft »

PVC wordt niet voor waterleidingen gebruikt, het is een riool buis, afvoer, etc.....
Niet helemaal waar. Pvc wordt in huis misschien niet als waterleiding gebruikt maar buiten in de grond zeker wel.
Ik heb ze zelf ingetekend ;).

Tevens heb ik er een stuk van gebruikt om mijn vorige subwoofer van te bouwen. 30cm in diameter en ruim een cm dik. Erg fijn spul om te gebruiken.

Gr,

Harm.
Cobra289
Contacteer:

Bericht door Cobra289 »

Hallo,
De weekmakers van PVC zijn gevaarlijk voor de gezondheid, daardoor wordt PVC vermijden van het drinkwater netwerk.
PVC bestaat uit "vinylchloride = VC" dat is kankerverwekkend, dus niet verstandig om in drink water leidingen te gebruiken.
Wordt wel gebruikt op landbouw water systemen.

Ontsmetten [desinfectie] van drink water netwerken [noodzakelijke kwal] zou op PVC buizen zeer moeilijke zijn.

Vandaag de dag wordt "Polyethylene" gebruik i.p.v. PVC
Zo als ondergrondse brandweer netwerk.

Speakers van PVC :rock: :rock: :rock:

m.v.g
Cobra289
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

er zit in PVC echt geen vrij vinyl chloride meer hoor. de grondstoffen zeggen niets over de eigenschappen van het polymeer. zo is een van de grondstoffen die gebruikt wordt om uiteindelijk een schuim matras van te maken fosgeen, maar dat zit toch echt niet meer in die matras.

en PVC wordt gewoon voor drinkwater gebruikt hoor:
http://nl.wavin.com/nl/Productinformatie_11.html
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 06 sep 2013, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
Cobra289
Contacteer:

Bericht door Cobra289 »

Henkjan schreef:
zo is een van de grondstoffen die gebruikt wordt om uiteindelijk een schuim matras van te maken fosgeen, maar dat zit toch echt niet meer in die matras.
Aha! dat herinner mij aan de design periode van de "MDI" Plant, vroeger van ICI, vandaag de dag van Hunstman.
Het was een uitdaging om "Lutes" te ontwerpen voor de drie reactoren van de MDI plant, om de gas fosgeen te separeren van de pasta.
[Matrassen, schoenenzolen, etc,etc.]
We kunnen zeggen dat Wavin zijn best doet met de PVC "Wavin Apollo" om geschikt te maken voor drink water netwerken.
Groetjes
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Iédere PVC buis of lijm met KIWA-keur is geschikt bevonden voor onze drinkwaterleidingen.
Cobra289 schreef:
We kunnen zeggen dat Wavin zijn best doet met de PVC "Wavin Apollo" om geschikt te maken voor drink water netwerken.
Dat ligt toch wat anders: na afscheiding in 1955 van de Waterleiding Maatschappij Overijssel is het daaruit voortgekomen WAVIN (WAter en VINylchloride) meer producten gaan maken dan alleen PVC drinkwaterbuizen, die vanaf het begin ook door andere waterleidingbedrijven werden gebruikt.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

PVC wordt hier in groningen ook idd veelvuldig gebruikt voor het waterleiding net. Voor de 'nieuwe' huisaansluitingen en ander kleiner werk wordt vooral gebruik gemaakt van PE en HDPE.

De sub die ik destijds gebouwd heb was idd ook van dat mooie WAVIN spul.
Bijlagen
Stuk pvc uit de afvalbak bij het WBG
Stuk pvc uit de afvalbak bij het WBG
DSC_0138.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”