ds23man schreef:dre schreef:ik zie het meer als een gefrustreerde poging om OB af te zeiken..........
het siert je in ieder geval niet.

Nee Dre, heeft niks met afzeiken te maken, ik wil graag gewoon onderbouwing. Of dat nou positief of negatief is.
Ik hoor en zie allerlei beweringen en aannames voorbijkomen ( en SL maakt zich daar ook schudig aan!).
Akoustiek is gewoon een natuurkundig verschijnsel en kan met wiskunde perfect berekend en gesimuleerd worden. Dus vanaf nu geen folklore meer, maar de waarheid!
Overigens heb ik de afgelopen pagina's mij helemaal niet bemoeid met deze discussie.
Ik denk dat je een keer met Toine Dingemans moet gaan praten. Hij is helemaal thuis in akoestiek. Op zijn site kan je lezen dat zowel monopolen als dipolen zeer goed kunnen klinken. Ook weet hij goed wat de voor- en nadelen zijn van beide systemen. Hij heeft al voor veel mensen dempers, basstraps en diffusers gebouwd. En ook helemaal optimaal berekende luisterruimtes ontworpen en gebouwd. Lees maar op zijn site.
Zie hier de links van enkele van zijn pagina (die ik hier al eerder gedeeld heb). Waarin hij schrijft dat je voor optimale weergave ook met je de akoestiek van de luisterruimte aan de slag moet.
- monopolen
http://www.soundscapes.nu/dyna.htm
- dipolen
http://www.soundscapes.nu/dipool.htm
Ik heb enkele speakers in ruimtes die Toine behandeld had mogen beluisteren, en moet zeggen dat dat echt geweldig klinkt. Die ruimtes hadden bastraps en diffusers achter en naast de speaker. Het waren woonkamers, waar de eigenaar (omdat de vrouw wegwas) een heel aantal diffusers ging plaatsen. Helaas moesten ze na het luisteren weer weg. En dan hoor je hoe snel je gewend raakt aan een mooi rustig geluidsbeeld.
De vraag natuurlijk is, wat mogen we van onze vrouwen aanpassen in de woonkamer.
Jeroen en ik, en vele andere dipool fans, vinden een dipool in een gewone huiskamer (lees niet optimale luisterruimte) een erg mooi natuurgetrouw geluidsbeeld neerzetten, ons inziens beter dan een monopool. Dat is ook de kern van het betoog van Linktwitz. Geluidsreproductie in een woonkamer.
Natuurlijk is dat anders dan in de studio. Daar is de akoestiek anders en luister je veel meer naar direct geluid. En zijn reflecties veel beter gecontroleerd.
Ook met een dipool speaker is prima te werken in een studio. Wel dien je dan op dezelfde manier ervoor te moeten zorgen dat je de reflecties aanpakt. Door het andere afstralingspatroon dien je wel andere aanpassingen te doen aan de ruimte. Lees het verhaal op Soundscapes.
De kern van het betoon van Toine is dat hij zowel monopolen als dipolen goed kan laten klinken, maar dat je dan andere aanpassingen aan de ruimte moet doen.
Jij luistert in een relatief grote ruimte, en hebt daardoor veel minder last van snelle reflecties en luistert daardoor voor een groter deel naar direct geluid.
De voor en nadelen van dipool speakers
Dipolen: Stralen naar achter hetzelfde geluid uit, dit zal moeten worden verstrooid om te zorgen dat er geen "Haas" effect optreed. Als dit goed gedaan wordt krijg je een ruimte zoals in de opname bedoeld is. De units worden niet gestoord door de drukopbouw of korte weerkaatsingen in de kast. En de kasten trillen ook velen malen minder door het ontbreken van de druk. Daardoor kunnen ze nauwkeuriger de aangeboden muziek volgen. Althans als de units voor dipool geschikt zijn. Dipolen hebben een afstraal gedrag in de vorm van een 8. En voor optimale weergave zal je de reflecties moeten controleren.
Monopolen: Stralen niet vrij uit naar achteren en hebben wel een drukopbouw in de kast. Geluidsgolven moeten daarom goed gedempt worden in de kast. Ook zal de kast zo geconstrueerd moeten worden dat hij met de drukopbouw kan omgaan. De zwakste wand van de kast is de achterkant van de conus. De conus wordt gestoord in zijn beweging door de kastreflecties. En een basreflex of TL zorgen altijd voor een iets vertraagde basweergave. Wanneer goed geconstrueerd kan dit prima klinken. Monopolen stralen rond en ook daarvan zullen de reflecties in de ruimte moeten worden gecontroleerd.
Oftewel mijn stelling is:
- Monopolen en dipolen hebben ander afstraal gedrag en hun eigen voor- en nadelen. Mits goed geconstrueerd en goede akoestische maatregelen kan je met beide een goed resultaat bereiken.
- Een studio is een akoestisch gecontroleerde ruimte en een woonkamer is akoestisch veel minder optimaal. Opnames klinken dus altijd anders dan in een studio.
- Ik ben van mening dat een dipool makkelijker in een woonkamer een natuurlijk beeld neerzet en minder last heeft van de akoestiek in vergelijk met een monopool. En mooier (kleiner) te construeren is voor de weergave van het gehele audio bereik.