To OB(ey) or not to OB(ey)....
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
En wat is uw boodschap ?ds23man schreef:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Daudio gaat 'live'
Daar mag je zelf over na gaan denken.......bas focal m180 schreef:En wat is uw boodschap ?ds23man schreef:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Daudio gaat 'live'
Ik geef nog 1 hint....
De nieuwe industriestandaard:
1. Monopole
2. DSP
3. Monopole
4. Monopole
5. Monopole
De nieuwe industriestandaard:
1. Monopole
2. DSP
3. Monopole
4. Monopole
5. Monopole
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Dat doe ik bijna altijd als eerste , kom ik er niet uit dan stel ik de vraag .ds23man schreef:Daar mag je zelf over na gaan denken.......bas focal m180 schreef:En wat is uw boodschap ?ds23man schreef:
In dit geval kom ik er niet uit dus komt u maar met het andwoordt .
6 hoorn ?ds23man schreef:Ik geef nog 1 hint....
De nieuwe industriestandaard:
1. Monopole
2. DSP
3. Monopole
4. Monopole
5. Monopole
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Dat de speaker afhankelijk is waar hij staat , of hangt in een studio .ds23man schreef:Wat denk je zelf?
Vandaar het begrip studio monitor .
Maar die jbl vindt ik geen studio monitor meer .
Studiomonitor zijn vanwege hun plaatsing vaak compact uitgevoerd als monopool .
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Daudio gaat 'live'
Ik ben het dipole geneuzel helemaal zat!
Alle muziek is gemixed en geproduceerd op monopole luidsprekersystemen en BEDOELD om afgeluisterd te worden op monople luidsprekers...... Iedereen die denkt dat hij extra diepte hoort bij een dipolesysteem, heeft last van het Bose effect........... Gelukkig is de man dood.......
Alle muziek is gemixed en geproduceerd op monopole luidsprekersystemen en BEDOELD om afgeluisterd te worden op monople luidsprekers...... Iedereen die denkt dat hij extra diepte hoort bij een dipolesysteem, heeft last van het Bose effect........... Gelukkig is de man dood.......
Re: Daudio gaat 'live'
ds23man schreef:Ik ben het dipole geneuzel helemaal zat!
Alle muziek is gemixed en geproduceerd op monopole luidsprekersystemen en BEDOELD om afgeluisterd te worden op monople luidsprekers...... Iedereen die denkt dat hij extra diepte hoort bij een dipolesysteem, heeft last van het Bose effect........... Gelukkig is de man dood.......
Reactie verwijderd is niet de juiste plek voor deze dicussie.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Als je mijn review goed hebt gelezen ben ik daar niet mee bezig geweest , ik leg de lat ergens anders .ds23man schreef:Ik ben het dipole geneuzel helemaal zat!
Alle muziek is gemixed en geproduceerd op monopole luidsprekersystemen en BEDOELD om afgeluisterd te worden op monople luidsprekers...... Iedereen die denkt dat hij extra diepte hoort bij een dipolesysteem, heeft last van het Bose effect........... Gelukkig is de man dood.......
Wat ik wel constateer en dat lijkt mij echt te komen doordat een unit niet meer in een behuizing zit , het gemak hoe geluid eruit komt .
Ik denk dat in de opname van een instrument je niets meer kan veranderen dat die in een bassreflex speaker wel goed klinkt , dat ijlt nog een tijdje door op de poort afstemming .
De jbl waar je naar verwijst is bassreflex .
Hoe dat excact zit met opname gemaakt voor monopool meng ik me niet in weet er te weinig vanaf .
maar hoe zit het dan met een line array , daarvoor is de opname toch ook niet gemixed en geproduceerd ?
Re: dipool/monopool
Ik vindt de stelling dat de monopool het meest geschikt is voor een weergave, omdat de mensen die de boel afmixen monopool gebruiken, dubieus en inderdaad wel discutabel.
Als je een instrument beluisterd, en dan laat ik even elektronisch geproduceerde muziek (samples/PC digitaal e.d.) buiten beschouwing, dan is een instrument ook een bron die dus naar alle kanten afstraalt.
Als ik b.v. achter een Cello sta hoor ik het instrument even goed als wanneer ik aan de voorzijde van het instrument sta, mede door de reflectie en achterzijde die ook resoneert.
Het zou naar mijn idee best wel eens kunnen zijn dat al die opname jongens het gewoon verkeerd doen.
Als je dan de filmpjes ziet, dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat die jongens ook gewoon reclame staan te maken voor een bepaald merk, en dan met of zonder betaling.
Ik meen ook dat SL juist met de LX ontwikkeling heeft gedaan om mensen in de studio te overtuigen dat het misschien wel eens anders moet.
Maar zoals in ieder beroep, voordat je overtuigd bent of de nieuwe/andere weg wel eens de oplossing kan zijn, dan ben je wel een paar opnames verder.
Als je een instrument beluisterd, en dan laat ik even elektronisch geproduceerde muziek (samples/PC digitaal e.d.) buiten beschouwing, dan is een instrument ook een bron die dus naar alle kanten afstraalt.
Als ik b.v. achter een Cello sta hoor ik het instrument even goed als wanneer ik aan de voorzijde van het instrument sta, mede door de reflectie en achterzijde die ook resoneert.
Het zou naar mijn idee best wel eens kunnen zijn dat al die opname jongens het gewoon verkeerd doen.
Als je dan de filmpjes ziet, dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat die jongens ook gewoon reclame staan te maken voor een bepaald merk, en dan met of zonder betaling.
Ik meen ook dat SL juist met de LX ontwikkeling heeft gedaan om mensen in de studio te overtuigen dat het misschien wel eens anders moet.
Maar zoals in ieder beroep, voordat je overtuigd bent of de nieuwe/andere weg wel eens de oplossing kan zijn, dan ben je wel een paar opnames verder.
-
michelvandebeek
- Berichten: 29
- Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 21:21
Re: To OB(ey) or not to OB(ey)....
OB heeft mij niet kunnen overtuigen om het maar voorzichtig te zeggen.
Als ik het goed begrijp zou open baffle een aantal voordelen hebben:
1) geen kastkleuringen, waardoor de kast wegvalt
2) constant directivity als gevolg van het dipool gedrag
Ik begrijp volledig waarom dit klankmatige voordelen zou hebben. Ik denk alleen dat in de gemiddelde luisterruimte deze voordelen niet opwegen tegen de nadelen, waarbij ik me hier even zal beperken tot de 'backwave'. In een lastige luisterruimte wordt hierdoor zelfs de geluidskwaliteit ernstig gecompromitteerd. Een kleine google-zoektocht laat zien, dat dit geen theoretische nadelen zijn ... maar reële. Linkwitz Orion beaten by Behringer, de toch wel kritische geluiden over daudio na demonstratie in een lastige luisterruimte et cetera et cetera.
Wat betreft het wegvallen van de kast ... uit ervaring weet ik dat je dit ook op andere manieren kan realiseren.
Als ik het goed begrijp zou open baffle een aantal voordelen hebben:
1) geen kastkleuringen, waardoor de kast wegvalt
2) constant directivity als gevolg van het dipool gedrag
Ik begrijp volledig waarom dit klankmatige voordelen zou hebben. Ik denk alleen dat in de gemiddelde luisterruimte deze voordelen niet opwegen tegen de nadelen, waarbij ik me hier even zal beperken tot de 'backwave'. In een lastige luisterruimte wordt hierdoor zelfs de geluidskwaliteit ernstig gecompromitteerd. Een kleine google-zoektocht laat zien, dat dit geen theoretische nadelen zijn ... maar reële. Linkwitz Orion beaten by Behringer, de toch wel kritische geluiden over daudio na demonstratie in een lastige luisterruimte et cetera et cetera.
Wat betreft het wegvallen van de kast ... uit ervaring weet ik dat je dit ook op andere manieren kan realiseren.
Re: dipool/monopool
Je had nog niet door dat je dat al was ?ds23man schreef:Haha, ik ben een reactionaire splintergroepering geworden!![]()
![]()
Re: dipool/monopool
Dat was destijds ook het uitgangspont van Amar Bosehannesie schreef:Als je een instrument beluisterd, en dan laat ik even elektronisch geproduceerde muziek (samples/PC digitaal e.d.) buiten beschouwing, dan is een instrument ook een bron die dus naar alle kanten afstraalt.
Als ik b.v. achter een Cello sta hoor ik het instrument even goed als wanneer ik aan de voorzijde van het instrument sta, mede door de reflectie en achterzijde die ook resoneert.
(Die is er i.i.g. erg succesvol mee geworden
Re: To OB(ey) or not to OB(ey)....
Dan heb ik de 901 wel als positieve herinnering, daarna niet zoveel meer.Pjotr schreef:Dat was destijds ook het uitgangspont van Amar Bose![]()
(Die is er i.i.g. erg succesvol mee geworden)
Re: To OB(ey) or not to OB(ey)....
Misschien is het aardig het Mono-/Dipool gebeuren te bekijken vanuit de opname.
Dipolen alleen bij opnamen met omni- en bidirectionele microfoons en monopolen met microfoons met een cardioïde karakteristiek?
(geen idee of er dergelijke opnamen bestaan....)
groet,
Aat
Dipolen alleen bij opnamen met omni- en bidirectionele microfoons en monopolen met microfoons met een cardioïde karakteristiek?
(geen idee of er dergelijke opnamen bestaan....)
groet,
Aat
Re: To OB(ey) or not to OB(ey)....
Ik weet wel dat er specifieke opnames zijn gemaakt voor koptelefoons.
Kunsthoofd, en ook nog met ingebouwde microfoons in de oren, maar ja, dan zijn mijn flaporen ook weer geen referentie.
De Jecklin opname-schijf, is dat ook juist om meer specifieke effecten te verkrijgen?
En dan afmixen met een OB?
Kunsthoofd, en ook nog met ingebouwde microfoons in de oren, maar ja, dan zijn mijn flaporen ook weer geen referentie.
De Jecklin opname-schijf, is dat ook juist om meer specifieke effecten te verkrijgen?
En dan afmixen met een OB?
Re: To OB(ey) or not to OB(ey)....
Denk sowieso niet dat er opnamen bestaan speciaal voor OB.
Bij het uitgeven van muziek gaat het er wel om dat het voor een grote groep te pruimen is. Dat er nu een kleine sekte is die per se een heel orkest perfect in de huiskamer afgebeeld wil zien, daar wordt niet echt rekening mee gehouden.
Bovendien is dat voor de meeste mensen ook helemaal niet belangrijk om van muziek te kunnen genieten.
Bij het uitgeven van muziek gaat het er wel om dat het voor een grote groep te pruimen is. Dat er nu een kleine sekte is die per se een heel orkest perfect in de huiskamer afgebeeld wil zien, daar wordt niet echt rekening mee gehouden.
Bovendien is dat voor de meeste mensen ook helemaal niet belangrijk om van muziek te kunnen genieten.
