Je bedoelt met "die RLC" de 15mH-6Ohm-680uF?
En opnieuw dimensioneren om weer een mooie lijn te krijgen? Maar als dat wollige laag bv door de kast komt krijg je dan niet weer het zelfde? Is die zuigkring dan niet bedoel om alleen een bepaald gebied te onderdrukken?
Nieuw filter
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuw filter
Als je een woofer laag filtert, zie je vaak dat door de combinatie van speakerimpedantie en filterimpedantie een opslingering ontstaat bij circa 100Hz, afhankelijk van de (2e) impedantiepiek. Met de zuigkring trek je die piek vlak, zodat het filter netjes z'n werk doet.
Een paar weken geleden heb ik het hele filter aan de kant gezet en een nieuwe gemaakt. Ik heb het voorbeeld van Ronkel's 2e orde filter genomen en dat klinkt gelijk een stuk beter!! Transparanter en meer detail.
Bedankt voor het maken Ronkel! Ik heb hem iets aangepast. 22Ohm parallel op de woofer en de tweeter iets verzwakt.
Voorlopig laat ik hem zo. Want ik merk dat ik hier lekker muziek op kan draaien. Er zal vast nog wel een verbetering in zitten, maar ik ben hier dik tevreden mee.
Bedankt voor het maken Ronkel! Ik heb hem iets aangepast. 22Ohm parallel op de woofer en de tweeter iets verzwakt.
Voorlopig laat ik hem zo. Want ik merk dat ik hier lekker muziek op kan draaien. Er zal vast nog wel een verbetering in zitten, maar ik ben hier dik tevreden mee.
Laatst heb ik een meet setje aangeschaft met behringer ecm8000 en een Tascam us122. Ik wil zelf eens gaan kijken of ik wat betrouwbare metingen kan doen. Het eerste grafiekje in Arta kwam al redelijk snel in beeld, dus alles is goed aan gesloten.
Toen de user manual erbij gepakt om de basis maar eens te leren, maar ik kwam niet echt ver. Ik heb namelijk nog nooit echt met een multimeter gewerkt
. Moet je gewoon het ene draadje aan de buitenkant van de cinchaansluiting houden en de andere aarden aan bijvoorbeeld de verwarming? Ik weet ook niet hoe belangrijk de calibratie zijn?
Bij soundcart testing kwam ik ook niet echt verder, want ik kan geen loopback connection maken. Ik heb wel geprobeerd van koptelefoonaansluiting naar de mic ingang van mijn laptop met een gewone 3,5mm jack. Maar daar deed ie een beetje raar. Ik kom ook niet op de -3dB FS.
Maar goed ik weet niet hoe balngrijk de calibratie en test is?
En als laatste kwam ik bij The Spectrum Estimation Procedure
....toen stopte ik, dat werd me te veel
Komende tijd ga ik het forum eens doorzoeken naar nuttige info en in de bieb ligt ook al het meetboek van 'd Appolito op me te wachten.
Ik ben benieuwd of ik de basis van het meten onder de knie ga krijgen. Het doel is als eerst te kijken naar de mid en het hoog. En daarna het laag bekijken en wat meetingen op luisterpositie.
Toen de user manual erbij gepakt om de basis maar eens te leren, maar ik kwam niet echt ver. Ik heb namelijk nog nooit echt met een multimeter gewerkt
Bij soundcart testing kwam ik ook niet echt verder, want ik kan geen loopback connection maken. Ik heb wel geprobeerd van koptelefoonaansluiting naar de mic ingang van mijn laptop met een gewone 3,5mm jack. Maar daar deed ie een beetje raar. Ik kom ook niet op de -3dB FS.
Maar goed ik weet niet hoe balngrijk de calibratie en test is?
En als laatste kwam ik bij The Spectrum Estimation Procedure
Komende tijd ga ik het forum eens doorzoeken naar nuttige info en in de bieb ligt ook al het meetboek van 'd Appolito op me te wachten.
Ik ben benieuwd of ik de basis van het meten onder de knie ga krijgen. Het doel is als eerst te kijken naar de mid en het hoog. En daarna het laag bekijken en wat meetingen op luisterpositie.