Speakerkits ontwikkelingen.....
Moderator: Beheerdersteam
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Speakerkits ontwikkelingen.....
.... Ja er zit wel wat in het vat, als eerste komen we binnenkort met een goedkoper alternatief voor de "Nizam" voor de meeste ligt dit model boven het budget, het nieuwe model wordt de Nassac Discovery lijkt qua model op de Nizam, maar met de goedkopere Scanspeak discovery drivers en passief filter, actief blijft een optie.
Verder zitten we te broeien op een Hybride OB, net zoiets als jullie, maar ik wil er geen clone van maken, dus de insteek wordt iets anders, voorlopig is het nog in testfase, eigenlijk zitten we nog het meest te dubben over een goede mid driver, het hoog wordt in ieder geval een AMT type.
[MOD: afgesplitst van ander topic door moderator]
Verder zitten we te broeien op een Hybride OB, net zoiets als jullie, maar ik wil er geen clone van maken, dus de insteek wordt iets anders, voorlopig is het nog in testfase, eigenlijk zitten we nog het meest te dubben over een goede mid driver, het hoog wordt in ieder geval een AMT type.
[MOD: afgesplitst van ander topic door moderator]
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Heeft Seas niet van die mooie 22 cm units die SL ook gebruikt in de LX 521Speakerkits schreef:....., eigenlijk zitten we nog het meest te dubben over een goede mid driver, het hoog wordt in ieder geval een AMT type.
Grt Andre
http://www.linkwitzlab.com/LX521/Description.htm
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Dit persbericht begint een beetje raar. Is dit bericht uit een ander topic afkomstig?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Martijn M schreef:Dit persbericht begint een beetje raar. Is dit bericht uit een ander topic afkomstig?
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Ik heb afgelopen weekeinde eens naar de Hybride opzet geluisterd die Andre heeft gemaakt met een TL voor het laag met een Visaton TIW200 XS, en dan een 20 cm Stage Accompany als OB met een Beyma AMT.
Dat was wel een heftige ervaring, tot pieken van 110 dB, was eigenlijk niet leuk meer voor de oren.
Wat mij vooral verbaasde dat het laag zo mooi was, en dat met een TL.
Zeker op een reëel niveau een heel dynamisch geheel, en realistische weergave.
Dat was wel een heftige ervaring, tot pieken van 110 dB, was eigenlijk niet leuk meer voor de oren.
Wat mij vooral verbaasde dat het laag zo mooi was, en dat met een TL.
Zeker op een reëel niveau een heel dynamisch geheel, en realistische weergave.
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Hoi Hans,
Wees maar blij dat je er gisteren niet bij was.......systeem op z'n limit gedraaid 123db piek
Ja wat moet je ermee zou je denken, maar waar het om gaat is dat het vervormings niveau bij normale luistersterkte dan extreem laag is.
Bij 1 watt ligt deze ruim onder de 0,1% voor het mid en hoog
Het rendement van mid/hoog ligt op ongeveer 99db, het laag helaas 10db lager, deze moet dan ook actief aangestuurd worden om te kunnen matchen, anders ben je de winst kwijt.
Maar je kan zo wel het mid/hoog goed aansturen met bv een Buizenversterker, in principe kan dat zoals d-audio dat doet, maar ik zoek nog een oplossing zodat ik de elektronica kan omzeilen.
Omdat de opzet bij deze hybride anders is hoeven we eigenlijk weinig elektronisch te corrigeren, en kunnen de overgang naar Mid en Mid/hoog dan passief filteren.
Volledig passief zou ook kunnen, maar dan ben je het hoge rendement kwijt en waarschijnlijk ook de controle op het laag welke nu zoals je zelf hebt kunnen waarnemen fenomenaal is.
Groet Andre
Wees maar blij dat je er gisteren niet bij was.......systeem op z'n limit gedraaid 123db piek
Ja wat moet je ermee zou je denken, maar waar het om gaat is dat het vervormings niveau bij normale luistersterkte dan extreem laag is.
Bij 1 watt ligt deze ruim onder de 0,1% voor het mid en hoog
Het rendement van mid/hoog ligt op ongeveer 99db, het laag helaas 10db lager, deze moet dan ook actief aangestuurd worden om te kunnen matchen, anders ben je de winst kwijt.
Maar je kan zo wel het mid/hoog goed aansturen met bv een Buizenversterker, in principe kan dat zoals d-audio dat doet, maar ik zoek nog een oplossing zodat ik de elektronica kan omzeilen.
Omdat de opzet bij deze hybride anders is hoeven we eigenlijk weinig elektronisch te corrigeren, en kunnen de overgang naar Mid en Mid/hoog dan passief filteren.
Volledig passief zou ook kunnen, maar dan ben je het hoge rendement kwijt en waarschijnlijk ook de controle op het laag welke nu zoals je zelf hebt kunnen waarnemen fenomenaal is.
Groet Andre
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Hans, het is toch geen verrassing dat een TL mooi laag geeft?
André, mss kan je een stel tapped horns voor t laag overwegen. zeker als ze in de hoek kunnen staan is daar een lekker rendement mee te halen.
André, mss kan je een stel tapped horns voor t laag overwegen. zeker als ze in de hoek kunnen staan is daar een lekker rendement mee te halen.
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
De laatste keer dat ik het heb gehoord was met een Kef B139 en dan met klassieke muziek.Henkjan schreef:Hans, het is toch geen verrassing dat een TL mooi laag geeft?
Dat was dus ook nog eens lang geleden, en dan ook wel eens de PMC speakers, maar ook al weer een tijdje terug.
Nu dus in een relatief kleine kast, 1/4 golflengte?, nog geen meter hoog, poortopening aan de achterzijde.
En dan op een hoog geluids-niveau, dat was dus wel een andere ervaring.
Je bent nooit te oud om te ... ervaren, wat het TL geluid kan doen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Visaton TIW200 XS, en dan een 20 cm Stage Accompany als OB met een Beyma AMT .Speakerkits schreef:Hoi Hans,
Wees maar blij dat je er gisteren niet bij was.......systeem op z'n limit gedraaid 123db piek
Mid en hoog 123db
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Dus wel, ik had het ook niet verwacht van een 20 cm, vandaar mijn verbazing.
Visaton TIW 200XS als TL voor het laag en de andere voor de OB , dus SA en Beyma, is dus een Hybride oplossing.
Visaton TIW 200XS als TL voor het laag en de andere voor de OB , dus SA en Beyma, is dus een Hybride oplossing.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Ik kan wel speculeren maar dat kan de eigenaar/bouwer beter uitleggen .hannesie schreef:Dus wel, ik had het ook niet verwacht van een 20 cm, vandaar mijn verbazing.
Visaton TIW 200XS als TL voor het laag en de andere voor de OB , dus SA en Beyma, is dus een Hybride oplossing.
Dat hybride is ideaal dat staat al geplant voor mijn speakers , een lichte amp waar het kan zwaare waar het moet .
Dat mid/hoog rendement vernietigen omdat je woofer te weinig rendement heeft zint mij totaal niet .
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Voorlopig blijft het actief voor het laag, de visaton TIW blijkt zich heerlijk te voelen in de TL,specificatie van de driver is optimaal voor deze TL welke geoptimaliseerd is voor minimale afmeting en max. output.
De Mid is een speciaal voor ons aangepaste uitvoering 8" driver en klinkt ongelofelijk gedetailleerd, maar kan ook knallen.
Voor het hoog gebruiken wij een aangepaste Beyma AMT, hierbij is o.a. de demping van het membraam geoptimaliseerd omdat hij volledig open wordt gebruikt.
Diverse AMT's zijn voorbij gekomen, ook de nieuwste van Mundorf, maar de aangepaste Beyma blijft het qua muzikaliteit winnen, en heeft daarbij ook nog het hoogste redement
Thans wordt het systeem nog volledig actief gebruikt in de test fase, passief filter voor mid/hoog is in ontwikkeling.
Het mid/hoog zal een uiterst vriendelijke belasting vormen voor bv een buizenversterker > 8 ohm, 10 watt moet voldoende zijn om een flinke kamer vol te spelen.
Alhoewel nog in testfase, het systeem is afspraak te beluisteren in Dordrecht
Grt Andre
De Mid is een speciaal voor ons aangepaste uitvoering 8" driver en klinkt ongelofelijk gedetailleerd, maar kan ook knallen.
Voor het hoog gebruiken wij een aangepaste Beyma AMT, hierbij is o.a. de demping van het membraam geoptimaliseerd omdat hij volledig open wordt gebruikt.
Diverse AMT's zijn voorbij gekomen, ook de nieuwste van Mundorf, maar de aangepaste Beyma blijft het qua muzikaliteit winnen, en heeft daarbij ook nog het hoogste redement
Thans wordt het systeem nog volledig actief gebruikt in de test fase, passief filter voor mid/hoog is in ontwikkeling.
Het mid/hoog zal een uiterst vriendelijke belasting vormen voor bv een buizenversterker > 8 ohm, 10 watt moet voldoende zijn om een flinke kamer vol te spelen.
Alhoewel nog in testfase, het systeem is afspraak te beluisteren in Dordrecht
Grt Andre
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Klinkt als een mooie ontwikkeling, ik zal eens langs komen om te luisteren. Alleen, 123 dB gaat er bij mij niet in voor de TL op lage frequenties. Fysica legt haar beperkingen hier op, wonderen bestaan niet. En met een rendement van 89dB moet je er 2500 Watt in stoppen voordat je aan de 123dB komt. Dan is die Visaton allang in rook opgegaan.
Wel voor het midhoog, is geen enkel probleem met 20cm als je begint vanaf ergens tussen 200-300Hz en als de driver een normale rolrand heeft waarmee je zo'n +/- 5mm xmax kan maken.
Wel voor het midhoog, is geen enkel probleem met 20cm als je begint vanaf ergens tussen 200-300Hz en als de driver een normale rolrand heeft waarmee je zo'n +/- 5mm xmax kan maken.
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Hoi Jeroen,
Dat heb ik ook niet geschreven, 123 db piek, dan zal de piek ergens in het midden gebied zitten, de grens voor het laag zal ergens bij 110db zijn, en dan hebben we het nog niet eens over het 30hz gebied want dat zal nog minder zijn.
Maar in een muziekstuk liggen de verhoudingen in het frequentie spectrum niet linear verdeeld.......gelukkig maar want anders zou het niet te genieten zijn.
Belangrijker is dat je juist op normaal luisterniveau met heel lage vervorming kan spelen, de eerste Watt en wat daar onder zit is veel belangrijker.................maar een keertje lekker knallen is ook wel lekker
Wil je een keer komen luisteren ben je natuurlijk welkom, je weet waar we zitten......wel oordoppen meenemen
Groet Andre
Dat heb ik ook niet geschreven, 123 db piek, dan zal de piek ergens in het midden gebied zitten, de grens voor het laag zal ergens bij 110db zijn, en dan hebben we het nog niet eens over het 30hz gebied want dat zal nog minder zijn.
Maar in een muziekstuk liggen de verhoudingen in het frequentie spectrum niet linear verdeeld.......gelukkig maar want anders zou het niet te genieten zijn.
Belangrijker is dat je juist op normaal luisterniveau met heel lage vervorming kan spelen, de eerste Watt en wat daar onder zit is veel belangrijker.................maar een keertje lekker knallen is ook wel lekker
Wil je een keer komen luisteren ben je natuurlijk welkom, je weet waar we zitten......wel oordoppen meenemen
Groet Andre
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Ik kom zeker een keer langs, oordoppen neem ik niet mee. Ik ben vooral geinteresseerd in hoe zoiets uitpakt op normaal luisterniveau, wat jezelf aangeeft, lage vervorming bij de eerste Watt en daaronder.Speakerkits schreef:Wil je een keer komen luisteren ben je natuurlijk welkom, je weet waar we zitten......wel oordoppen meenemen![]()
Groet Andre
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Oke,
Dan zal ik me inhouden, maar je hebt gelijk, het gaat erom hoe het uitpakt op normaal luisterniveau.....morgen zal ik een foto plaatsen, let wel staat nog in de steigers, maar zoiets moet het wel gaan worden, om er echt iets moois van te maken moet er nog wel wat gebeuren.....ik bedoel dan het design, daarnaast zijn het nogal gewichtige drivers, volgens de regels van Mundorf hebben we het hoog ook vrij opgesteld, echter de Beyma is te zwaar om aan draadjes te hangen, en kaal lijkt het of ie zo uit de schroot is gehaald
Grt Andre
Dan zal ik me inhouden, maar je hebt gelijk, het gaat erom hoe het uitpakt op normaal luisterniveau.....morgen zal ik een foto plaatsen, let wel staat nog in de steigers, maar zoiets moet het wel gaan worden, om er echt iets moois van te maken moet er nog wel wat gebeuren.....ik bedoel dan het design, daarnaast zijn het nogal gewichtige drivers, volgens de regels van Mundorf hebben we het hoog ook vrij opgesteld, echter de Beyma is te zwaar om aan draadjes te hangen, en kaal lijkt het of ie zo uit de schroot is gehaald
Grt Andre
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Beste,
Hierbij wat info over ons ontwerp, voorlopig nog actief aangestuurd, passief is in ontwikkeling,...hierbij blijft het laag vermoedelijk actief.
Grt Andre
Hierbij wat info over ons ontwerp, voorlopig nog actief aangestuurd, passief is in ontwikkeling,...hierbij blijft het laag vermoedelijk actief.
Grt Andre
Laatst gewijzigd door Speakerkits op do 22 aug 2013, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Interessante luidspreker! Qua looks doet hij me heel erg aan de Daudio W1 denken. Waarom niet een extra woofertje?
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Martijn M schreef:Interessante luidspreker! Qua looks doet hij me heel erg aan de Daudio W1 denken.
denken?
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Extra woofertje kan niet zomaar, dit is een TL welke zo compact mogelijk is gemaakt, dan zou deze een stuk groter moeten worden, en nog steeds actief aangestuurd moeten worden om het rendement van mid/hoog aan te kunnen.
We hebben ons best gedaan niet te veel op de W1 te lijken, maar we zitten met de hybride gewoon vast aan een aantal ontwerp criteria........daarnaast is het principe van het laag anders, gebruiken wij andere drivers en is de aansturing anders.
Optisch lijken conventionele speakers ook het zelfde, andere drivers, 2weg, 3weg, kastje etc. recht, schuin afgeronde hoeken, etc.
Grt Andre
We hebben ons best gedaan niet te veel op de W1 te lijken, maar we zitten met de hybride gewoon vast aan een aantal ontwerp criteria........daarnaast is het principe van het laag anders, gebruiken wij andere drivers en is de aansturing anders.
Optisch lijken conventionele speakers ook het zelfde, andere drivers, 2weg, 3weg, kastje etc. recht, schuin afgeronde hoeken, etc.
Grt Andre
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Tis deze:dre schreef:de mid is een phl toch?
http://www.phlaudio.com/datasheets/20_pdf/2520_2530.pdf
Of deze:
http://www.phlaudio.com/datasheets/20_pdf/2540.pdf
