Nadat ik mijn kast + units gesimuleerd heb in boxsim, krijg ik een heel raar frequentieverloop. Ook bij het kantelpunt heb ik een rare piek van de midlaag unit. Deze wordt groter naarmate ik een grotere orde filter toepas (van 12 naar 18).
Ik heb het bestandje van boxsim bijgevoegd. Kan een van jullie eens kijken wat ik fout doe en evt een correctie aanbrengen?
Als ik een visaton woofer gebruik vanuit het programma zelf, houd ik dezelfde piek
Je spoel en condensator voor de woofer moeten groter en je moet je de fase van je tweeter even omdraaien. Hoe ben je aan dit filter gekomen? Kloppen de impedantiecurves van de drivers?
Daarnaast: simuleren in Boxsim is leuk, maar hier krijg je geen filter uit wat in de praktijk werkt. Daarvoor zal je de frequentie- en fasekarakteristiek van de woofer moeten hebben.
Inderdaad de tweeter moet om gedraaid worden (kijk ook even bij het tabje faseverloop, de 2 grafieken moeten zo goed mogelijk op elkaar aansluiten).
Die bult wordt veroorzaakt door de toenemende impedantie van de woofer, zet je een zobeltje ervoor (condensator+weerstand parallel aan de woofer) dan is deze weg.
Filters kun je wel berekenen, maar die gaan ervan uit dat je speakers een zuivere weerstand zijn en houden geen rekening met bijv. de spreekspoelinductie. Daarom werken zgn. "standaard"-filters ook nooit. Ook zul je rekening moeten houden met bafflestep, diffractie en de frequentiekarakteristiek van de driver zelf (die is namelijk nooit netjes recht, o.a. door resonanties en door het profiel van de konus).
Kort samengevat: filterberekeningen en standaard-filters zijn onzin en totaal onbruikbaar, je zult zelf met wat spelen en proberen een of meerdere goede filterconfiguraties moeten vinden. Daarnaast zul je het in de praktijk moeten meten en bijwerken.
Laat je hierdoor trouwens niet ontmoedigen, spelen met Boxsim kan best leerzaam zijn en leuk. En je bent niet de eerste die op dit punt de mist in gaat.
Als je een beetje een idee wilt krijgen hoe de opbouw van een filter kan zijn en aan wat voor waardes je moet gaan denken voor de componenten, kan je kijken bij bestaande luidsprekers die lijken op wat je wilt gaan maken. Met Boxsim kan je het filter dan afmaken.
nee ontmoedigen laat ik me niet maar mis wel een aanknopingspunt waarop ip voort kan borduren mbt filterontwerp. Ik heb al heel veel gelezen maar nog niets concreets gevonden als leidraad.
Wel heb ik verschillende filters bestudeerd en gezien dat de spoelinductie bij 2-weg systemen verschilt bij gelijkblijvende condensator capaciteit op eenzelfde filter. Wordt hierbij dan gebruik gemaakt van verschillende topologien in filterontwerp binnen een filter?
Hoe houd ik rekening met de bafflestep in mijn filter?
Is het trouwens zo dat ik een standaard filter moet aanpassen/uitbreiden met notchfilters, l-paden en/of impedantiecorrectie om deze zo specifiek mogelijk te maken?
Uit de K+T ontwerp wedstrijd met al130 en visaton tweeter, bleek dat de simulaties in Boxsim enorm de werkelijkheid benaderen. Want naderhand zijn de drie genomineerde ontwerpen ook door de Visaton ingenieurs gemeten en de overeenkomst was 'uncanny' (om maar weer eens een Engelse term te gebruiken).
Maar vanwaar de tangband unit erin?
Daarvan is er natuurlijk in Boxsim geen freq en imp data.
Of heb jij een file daarvoor?
Gaarne die dan ook aanhangen in dit topic.
de keuze voor die tangband heeft te maken met het feit dat ik een klare kast had (om mijn zelfbouw ervaringen op te doen) met een effectieve inhoud van 20L en deze in winisd het beste frequentieverloop had. Overigens ook anders als aangegeven in boxsim met dezelfde parameters.
Ik heb hiervan helaas geen file. Hoe kan ik daaraan komen? Het zou me enorm helpen als ik een voorzetje kreeg zodat ik het zelf ook makkelijker leer begrijpen want ik heb nog zoveel vragen en durf ze niet allemaal te stellen..
Uit de K+T ontwerp wedstrijd met al130 en visaton tweeter, bleek dat de simulaties in Boxsim enorm de werkelijkheid benaderen. Want naderhand zijn de drie genomineerde ontwerpen ook door de Visaton ingenieurs gemeten en de overeenkomst was 'uncanny' (om maar weer eens een Engelse term te gebruiken).
Er zijn ook andere voorbeelden bekend, waar Boxsim niet zo nauwkeurig was. Niettemin is het een nuttig programma, maar waar het hier om gaat is dat de simulatie niet de juiste ingredienten bevat om nauwkeurig te zijn...
de keuze voor die tangband heeft te maken met het feit dat ik een klare kast had (om mijn zelfbouw ervaringen op te doen) met een effectieve inhoud van 20L en deze in winisd het beste frequentieverloop had. Overigens ook anders als aangegeven in boxsim met dezelfde parameters.
Ik heb hiervan helaas geen file. Hoe kan ik daaraan komen? Het zou me enorm helpen als ik een voorzetje kreeg zodat ik het zelf ook makkelijker leer begrijpen want ik heb nog zoveel vragen en durf ze niet allemaal te stellen..
Dat eerste biedt al een goed uitgangspunt. Maar voor een filter zul je dus iets meer moeten doen. Je zou met SPLtracer de frequentie- en impedantiecurve van de Tangband-website kunnen omzetten in een .frd en .zma bestand wat je weer in Boxsim kunt importeren. Is wat werk, maar het enige alternatief is meten.
Daarnaast: je kunt heel erg ingewikkelde filters maken door eerst impedantiecorrectie toe te passen en dan high- en lowpass toe te voegen en notches en bafflestep-correctie, maar je kunt ook gewoon wat gaan spelen met grotere/kleinere spoel voor je woofer etc. Krijg je het dan niet goed dan kun je altijd nog een notch toevoegen bijvoorbeeld. Eigenlijk een beetje als koken en Boxsim is daar heel geschikt voor. Dan krijg je ook een goed idee hoe je zo'n filter kunt tweaken. Passieve filters en luidsprekers zijn niet zo ideaal, dus volgens het boekje werkt niet optimaal.
En stel je belangrijkste vragen maar gewoon hoor, daarvoor is zo'n forum. Misschien krijg je niet meteen een kant-en-klaar antwoord, maar vast wel een rij tips of informatiebronnen...