Tangband W6-1721 (familie W4-1720/W5-1685/W8-1722)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Tangband W6-1721 (familie W4-1720/W5-1685/W8-1722)

Bericht door Candisa »

Hoi,

Ik heb uit noodzaak een andere wagen moeten aanschaffen. Wegens de vele tegenslagen met +-20 jaar oude wagens de laatste jaren (het mag nog zo degelijk en simpel zijn, ooit raakt het toch wel aan zijn eind), is het een recentere geworden: een Volvo V70N uit 2001. Meteen ook de sprong gemaakt van diesel naar gas(+benzine), wat me meteen ook een stuk vlotter, goedkoper, stiller en milieubewuster in het verkeer zet...

Maar daar gaat het nu even helemaal niet over. Wél over het audio-gebeuren, wat er toch echt wel eens van moet gaan komen. Plannen zijn leuk, maar zonder uitvoering heb je er helemaal niets aan. Daarom wil ik in de "nieuwe" het even doen met een simpele upgrade zonder al te veel aanpassingen aan interieurpanelen en dergelijke.
Een 2-weg frontsetje op de originele locaties is dus waar ik eerst naar toe wil gaan, vooraleer ik allerlei gekke plannen op de wagen loslaat, kwestie van in afwachting toch al een fatsoenlijk geluidje in de wagen te hebben...

Tweeters heb ik al, een setje Dayton Audio ND20FB-4. Niet meteen dé 2-weg tweeter, maar 3.5kHz 18dB/oct, dat zal wel nog lukken als ik de volumeknop wat in bedwang hou, én het bouwt lekker makkelijk weg op de originele locaties bij de klinken in de deurpanelen...

Nu nog een goeie midwoofer er bij, ongeveer 17cm totale doorsnee is ideaal: het sluit qua formaat het dichtste aan bij wat origineel aanwezig is, en het biedt qua conusoppervlak ook nog eens het voor 2-weg gewenste compromis tussen een goede afstraling doorheen het middengebied, en voldoende luchtverplaatsing om nog wat overtuiging in het slaglaag te bieden...

De TangBand W6-1721 boeit me al een tijdje en Zaph vindt het ook wel een leuke driver, maar verder valt er dus amper iets over te vinden op het net...
Ik hoop stiekem dat ik de immens diepe, dikke motor in de deuren van mijn V70 kan inbouwen, maar het moet natuurlijk ook wel de moeite zijn om die ruimte te gaan zoeken...

Heeft er hier al iemand ervaring met deze driver?
Ik zou de gok kunnen wagen, dat heb ik destijds ook al naar tevredenheid gedaan met een set Peerless HDS tweeters (die ik in een vlaag van zinsverbijstering verkocht heb) die toen nog bijna nergens op het net getest waren, maar tegenwoordig ben ik liever wat voorzichtiger met mijn centen...

groetjes,
Isabelle
bestandsbron: http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1721/w6-1721_3.JPG
bestandsbron: http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1721/w6-1721_3.JPG
w6-1721_3.JPG (15.85 KiB) 771 keer bekeken
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Tangband W6-1721 (familie W4-1720/W5-1685/W8-1722)

Bericht door richard »

Is dat wel een midwoofer? Het heeft een dikke rolrand en ook niet een heel licht membraan.
Ik hoop stiekem dat ik de immens diepe, dikke motor in de deuren van mijn V70 kan inbouwen
Vast, maar of het raam dan nog open kan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Tangband W6-1721 (familie W4-1720/W5-1685/W8-1722)

Bericht door Candisa »

Het zou wel degelijk een midwoofer moeten zijn, daarom dat ik hem ook zo interessant vindt:
- Geschikt voor 2-weg (volgens specs, praktijk???)
- Stevige x-max, waardoor toch een overtuigend slaglaag kan neergezet worden met slechts 1 6" per kant (van de mij gekende merken gaat enkel Scanspeak Illuminator er over)
- Redelijke prijs voor in de wagen (in tegenstelling tot Scanspeak Illuminator)

Dit is wat TangBand er over zegt:

HUGE FERRITE MAGNET, UNDER HUNG MOTOR DESIGN
SHORT RING ON POLE PIECE, VC=38mm
VERY LOW 2nd AND 3rd DISTORTION (LOW THD)
LONG THROW, HIGH POWER LOADING, Xmax=8mm
NATURALLY HIGH FREQUENCY ROLL OFF, GOOD FOR CROSSOVER DESIGN

DIAPHRAGM MTL Paper
SURROUND MTL Rubber
NOMINAL IMPEDANCE 4 W
DCR IMPEDANCE 3.4 W
SENSITIVITY 1W/1m 88 dB
FREQUENCY RESPONSE 40Hz-5K Hz
FREE AIR RESONANCE 40 Hz
VOICE COIL DIAMETER 38.5 mm
AIR GAP HEIGHT 22 mm
RATED POWER INPUT 50 W
MAXIMUM POWER INPUT 100 W
FORCE FACTOR, BL 5.12 TM
MAGNET WEIGHT ( 50 oz) 1386 g
MOVING MASS 14.97 g
FERROFLUID ENHANCED No
SUSPENSION COMPLIANCE 1055 uMN-1
EFFECTIVE PISTON AREA 0.014 M2
Levc 0.084 mH
Zo 28 ohm
X-max 8 mm
Vas 29.38 Litr.
Qts 0.43
Qms 3.58
Qes 0.49
bestandsbron: http://tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1721/w6-1721_b.JPG
bestandsbron: http://tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1721/w6-1721_b.JPG
ZaphAudio weet er het volgende over:
This is a high excursion woofer with an underhung voicecoil design. The motor is truly monsterous in size, probably the heaviest I've seen in a 7" woofer. Very clean and smooth midrange, and the underhung geometry should help it remain clean at higher output levels. Harmonic distortion is not very good below 50 Hz, even factoring in it's strangely peaking low end response. If using in a full low end capacity, this woofer's mild midrange droop and distortion profile will require less baffle step correction than is normal. Overall a nice and certainly unique driver. Tested August 2008.
bestandsbron: http://www.zaphaudio.com/6.5test/W6-1721-FR.gif
bestandsbron: http://www.zaphaudio.com/6.5test/W6-1721-FR.gif
bestandsbron: http://www.zaphaudio.com/6.5test/W6-1721-CSD.gif
bestandsbron: http://www.zaphaudio.com/6.5test/W6-1721-CSD.gif
bestandsbron: http://www.zaphaudio.com/6.5test/W6-1721-HD.gif
bestandsbron: http://www.zaphaudio.com/6.5test/W6-1721-HD.gif
bestandsbron: http://www.zaphaudio.com/6.5test/W6-1721-TS.gif
bestandsbron: http://www.zaphaudio.com/6.5test/W6-1721-TS.gif

Ondanks de 8mm x-max is en blijft het een 6" woofer, en ook die "not very good harmonic distortion below 50Hz" zoek ik liever niet op, dus de hoogdoorlaat zou ik op een 63Hz leggen.
Voorlopig komen er geen mids in, en qua tweeters moet ik het voorlopig ook al doen met de kleine Dayton ND20, dus het laagdoorlaat zou toch richting de 3.5kHz moeten kunnen gelegd worden...


De vraag is dus, kan dit werken, en klinkt dat ding in praktijk ook een beetje?


Isabelle
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tangband W6-1721 (familie W4-1720/W5-1685/W8-1722)

Bericht door moerman »

Dat lijkt mij een mooie unit voor dit doel, maar of hij in een deur past?

Je schrijft dat je een hoogdoorlaat op 63 Hz wil instellen. Dat klinkt alsof je die frequentie erg nauwkeurig hebt vastgesteld, is dat zo? Maar ik denk dat je wel heel steil moet filteren om daarmee de 50 Hz en lager te onderdrukken. Als je toch nog een basunit wil inbouwen kan je beter toch filteren op een wat hogere frequentie? En aktief filteren zou dan het mooist zijn denk ik, maar dat zal er waarschijnlijk niet in zitten? Met een passief filter gaat de Q een stuk omhoog waardoor het laag eerder slechter dan beter wordt, lijkt mij

Maar ik denk dat je hem eerst eens ongefilterd in het laag moet proberen, het zou zomaar kunnen bevallen.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Tangband W6-1721 (familie W4-1720/W5-1685/W8-1722)

Bericht door Candisa »

Ik heb een Clarion HX-D2 headunit met ingebouwde 4-weg stereo DSP. Dit biedt me dus de mogelijkheid om een volactief gefilterde 3-weg frontset + subwoofer opstelling te bouwen.
Maar voorlopig wil ik het wat simpeler houden bij 2-weg+sub, gebruik makend van de originele voorzieningen in de deuren, om daarna misschien wat te experimenteren met gecontroleerde rear-fill (er zitten speakerroosters hélemaal achterin in de D-stijlen) en/of center-speaker (ik heb nog een AudioControl ESP-3 liggen en een Volvo V70 is standaard voorzien van een speakerrooster in het midden van het dashboard)...

Het crossover er van biedt keuze uit een aanbod vaste frequenties met telkens 1/3 octaaf tussen. De relevante frequenties lijken mij: 50, 63, 80 en 100Hz.
50Hz lijkt mij sowieso veel te laag, 100Hz is al wat lastiger goed te krijgen in een auto met de subwoofer ergens helemaal achterin (is niet de eerste keer dat ik wat audio in een auto knutsel)...
Ik ga voorlopig dus uit van 63Hz als laagdoorlaat voor de subwoofer en hoogdoorlaat voor de midwoofers, met de mogelijkheid om de éne en/of de andere naar 80Hz te verhogen om te bekijken of dit de koppeling vooruit helpt of niet.
Ik kan 6, 12 of 18dB/oct filteren.

In de deur passen moet ik nog bekijken. De auto staat momenteel nog in de garage om helemaal na te kijken, de alternator te reviseren, en te keuren.
Ik zou uiteraard eerst een vorm maken uit wat resthout om te bekijken of ik die drivers in mijn deuren kan krijgen, met het origineel deurpaneel er overheen.
Ik reken er niet op dat ik de voorste ramen nog volledig zal kunnen openen, de deuren van een V70 zijn een stuk vlakker dan de gebolde buitenkant doet vermoeden en zo heel veel komt het kaartvak met speaker nu ook weer niet naar binnen, dus de motor zal sowieso een flink eind doorheen het frame van de deur steken, wil ik het origineel deurpaneel er terug overheen krijgen en geen wrijving hebben tussen de dikke rolrand en de grille in het deurpaneel...

Isabelle
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Tangband W6-1721 (familie W4-1720/W5-1685/W8-1722)

Bericht door richard »

Blijkbaar loopt hij toch mooi door in het midden, op 5-6 kHz begint de ellende pas. Of je hem laag moet affilteren zou ik niet doen, dan kun je m.i. beter een luidspreker kiezen die niet is geoptimaliseerd voor laagweergave.
Blijft over de afmetingen van de luidspreker, die zou een probleem kunnen vormen.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Tangband W6-1721 (familie W4-1720/W5-1685/W8-1722)

Bericht door Candisa »

De afmetingen kunnen inderdaad wel eens de spelbreker zijn, daarvoor ga ik best dus eerst een mal maken en passen...

Bedoeling is om te gebruiken tot pakweg 3.5-4kHz, waar ze moeten aansluiten met een paar Dayton ND20FB's.

Isabelle
Plaats reactie