Translator met woofer probleem
Moderator: Beheerdersteam
Translator met woofer probleem
beste ZBA-ers,
vorige week werd ik op de sportschool waar ik iedere zondag me uit de naad fiets op de spinningbike aangesproken door Jan. Jan had opgevangen dat ik wel eens wat met luidsprekers deed en vroeg of ik eens naar zn translators wilde luisteren omdat hij 'iets vreemds dacht te horen'.
Uiteraard geen punt.
Vandaag even bij Jan geluisterd en aanvankelijk leek alles okay, mede omdat Jan steeds maar 'laffe' muziek bleef draaien. Todat we op mijn verzoek even naar Hotel California (live) gingen luisteren. Bij het eerste laag was t gelijk duidelijk. De woofer resoneerde als de ziekte. Net of de spreekspoel niet meer goed gecentreerd is en 'aan loopt'.
Aan de buitenkant kan ik zien dat volgens mij de rolrand van de conus langzaam lost begint te laten. De andere (goed functionerende) woofer heeft dit niet. Het is niet heel duidelijk zichtbaar (zeker niet op een iphone foto) maar t zit er wel degelijk.
Mijn vraag is dus of de resonantie die we waarnemen hierdoor veroorzaakt kan worden.
Voor de visuelen onder u uiteraard een plaatje: Uiteraard zal ik het hele vervolg hier posten.
grt
Satefan
vorige week werd ik op de sportschool waar ik iedere zondag me uit de naad fiets op de spinningbike aangesproken door Jan. Jan had opgevangen dat ik wel eens wat met luidsprekers deed en vroeg of ik eens naar zn translators wilde luisteren omdat hij 'iets vreemds dacht te horen'.
Uiteraard geen punt.
Vandaag even bij Jan geluisterd en aanvankelijk leek alles okay, mede omdat Jan steeds maar 'laffe' muziek bleef draaien. Todat we op mijn verzoek even naar Hotel California (live) gingen luisteren. Bij het eerste laag was t gelijk duidelijk. De woofer resoneerde als de ziekte. Net of de spreekspoel niet meer goed gecentreerd is en 'aan loopt'.
Aan de buitenkant kan ik zien dat volgens mij de rolrand van de conus langzaam lost begint te laten. De andere (goed functionerende) woofer heeft dit niet. Het is niet heel duidelijk zichtbaar (zeker niet op een iphone foto) maar t zit er wel degelijk.
Mijn vraag is dus of de resonantie die we waarnemen hierdoor veroorzaakt kan worden.
Voor de visuelen onder u uiteraard een plaatje: Uiteraard zal ik het hele vervolg hier posten.
grt
Satefan
Re: Translator met woofer probleem
Of een loslatende rolrand de oorzaak van de resonantie is durf ik niet te zeggen.
Ik wil alleen even laten weten dat dit model volgens mij de Impact 5 is.
Meer informatie vind je hier: http://www.translator-info.nl/I5.html
je kunt op die pagina ook de datasheet van de woofer vinden (SEAS 25F-EW).
Ik wil alleen even laten weten dat dit model volgens mij de Impact 5 is.
Meer informatie vind je hier: http://www.translator-info.nl/I5.html
je kunt op die pagina ook de datasheet van de woofer vinden (SEAS 25F-EW).
Bedankt Cornelis. Op de woofer staat (op de stalen rand aan de zicht-zijde) de aanduiding "sr231/g"
Satefan
Satefan
Als het de Impact 5 II is dan is het de Vifa M25WN-09-08 lijkt het. We zullen de woofer er eens uithalen van t weekend.
groeten!
groeten!
-
wouter
- Ook commercieel actief
als je kijkt bij mijn topic translator impact 30 restaureren zie je dat ik regelmatig corrosie in de woofer tegen kom. En hoe ik dit aanpak.
als je de woofer los in de hand hebt en kantelt hoor je het als het ware als zand binnenin 'lopen'.Dit draadje staat onder het onderdeel 'drivers'.
uiteraard ben je welkom met de woofer in zo'n geval en bekijken we het tijdens de koffie
als je de woofer los in de hand hebt en kantelt hoor je het als het ware als zand binnenin 'lopen'.Dit draadje staat onder het onderdeel 'drivers'.
uiteraard ben je welkom met de woofer in zo'n geval en bekijken we het tijdens de koffie
Vandaag bij Jan de Translator Impact 5 aan een nadere inspectie onderworpen en de woofer uit de kast gehaald:
De woofer liet niet makkelijk los maar nadat de aansluitterminal was verwijderd kon de woofer aan de achterkant met een vriendelijk doch dwingende 'tik' losgemaakt worden:
Het gaat dus om de Vifa M25 WN-40:
Als ik de woofer zachtjes in druk dan hoor je gelijk een schrapend geluid bij de spreekspoel komen. Het lijkt me behoorlijk duidelijk dat ie dus aan loopt. Kan dit komen door overbelasting? Is de spreekspoel doorgebrand?
Wie kent deze woofer en zijn deze nog enigzins verkrijgbaar over moeten we op zoek naar 2 soortgelijke exemplaren, als dit uberhaupt haalbaar is...
Vr.gr.
Satefan
Wie kent deze woofer en zijn deze nog enigzins verkrijgbaar over moeten we op zoek naar 2 soortgelijke exemplaren, als dit uberhaupt haalbaar is...
Vr.gr.
Satefan
Voor de liefhebber (t blijft n audio forum natuurlijk) een fragment van het schrapende geluid.
Het verhaal neemt een interessante wending.
Volgens de type-aanduiding op de achterkant van deze Translators betreft het de Impact Type1 (omdat er geen Type II op staat). Volgens verschillende bronnen is deze echter nooit met Vifa Woofers gemaakt. Deze zijn pas in Type II toegepast. Het type Vifa woofer dat eerder genoemd is en uit de woofer kwam lijkt echter ook niet gelijk aan de Vifa woofer uit de Impact Type II.
Jan heeft ook nog een setje Translator type HB-5 staan (2 weg). Daarin zit dezelfde Seas Woofer die ook in de Impact Type 1 zou moeten zitten.
Vreemd verhaal. Ik zal eens aan Jan vragen of niet iemand ooit een keer een rare wisseltruuk bij heb thuis gedaan heeft...
Ik prober nog even eea uit te vogelen maar een optie zou kunnen zijn om de Seas Woofers uit de HB-5 te halen en ze in de Translator te steken....
Satefan
Volgens de type-aanduiding op de achterkant van deze Translators betreft het de Impact Type1 (omdat er geen Type II op staat). Volgens verschillende bronnen is deze echter nooit met Vifa Woofers gemaakt. Deze zijn pas in Type II toegepast. Het type Vifa woofer dat eerder genoemd is en uit de woofer kwam lijkt echter ook niet gelijk aan de Vifa woofer uit de Impact Type II.
Jan heeft ook nog een setje Translator type HB-5 staan (2 weg). Daarin zit dezelfde Seas Woofer die ook in de Impact Type 1 zou moeten zitten.
Vreemd verhaal. Ik zal eens aan Jan vragen of niet iemand ooit een keer een rare wisseltruuk bij heb thuis gedaan heeft...
Ik prober nog even eea uit te vogelen maar een optie zou kunnen zijn om de Seas Woofers uit de HB-5 te halen en ze in de Translator te steken....
Satefan
Hallo Dre. Ja dat hebben we ook even gedaan maar helaas.
Voor de liefhebber nog even een plaatje van t filter van de Impact 5: Satefan
Voor de liefhebber nog even een plaatje van t filter van de Impact 5: Satefan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik neem aan dat je netjes in het midden duwt en niet aangesloten is? Zo te horen een verbrande spreekspoel.
De woofer is inderdaad niet aangesloten als ik druk uit oefen. Als ik in t midden druk dan hoor je dit schrapende geluid zodra de xmax wat groter wordt...bij zachtjes indrukken hoor je t niet.
Ik denk ook dat de spreekspoel verbrand is.
Vind t nog steeds typisch dat in deze Impact 1 een Vifa woofer zit terwijl volgens de specs er een Seas in zou moeten zitten. Heb wat mensen gemailed (zoals translator-info.nl)...eens kijken wat er terug komt.
grt.
Satefan
Ik denk ook dat de spreekspoel verbrand is.
Vind t nog steeds typisch dat in deze Impact 1 een Vifa woofer zit terwijl volgens de specs er een Seas in zou moeten zitten. Heb wat mensen gemailed (zoals translator-info.nl)...eens kijken wat er terug komt.
grt.
Satefan
Denk dat de spoeldrager wellicht onzacht in aanraking is geweest met de achterste poolplaat. Is nu vervormd en schuurt langs de voorste poolplaten. Of er liggen wikkelingen los, door thermische overbelasting of productiefout. Beide issues komen neer op een recone.
De woofer is zo te zien ook toegepast in de S60 van B&O. In het DIY-assortiment komen deze niet veel voor, dat is altijd ingericht geweest op BR-speakers.
De woofer is zo te zien ook toegepast in de S60 van B&O. In het DIY-assortiment komen deze niet veel voor, dat is altijd ingericht geweest op BR-speakers.
Kan toch een overgangsexemplaar zijn tussen type I en type II? Het komt wel vaker voor dat series geleidelijk evolueren.satefan schreef:Vind t nog steeds typisch dat in deze Impact 1 een Vifa woofer zit terwijl volgens de specs er een Seas in zou moeten zitten.
Uiteraard kan dat, ik kan er niets over terugvinden helaas. Op de info site van Translator wordt hier niet over gesproken. Ik heb n mailtje gestuurd, even afwachten. Anders Hans Baan maar eens bellen.richard schreef:Kan toch een overgangsexemplaar zijn tussen type I en type II? Het komt wel vaker voor dat series geleidelijk evolueren.satefan schreef:Vind t nog steeds typisch dat in deze Impact 1 een Vifa woofer zit terwijl volgens de specs er een Seas in zou moeten zitten.
grt
Satefan
Ik zie dat de Seas 8 bevestigingsgaten heeft. Je zou kunnen kijken of je hiervan de schroefgaatjes nog ziet zitten. Dan kun je de conclusie trekken dat deze Vifa niet origineel is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De foto van de kast zonder woofer is niet al te scherp, maar als ik er op inzoom kom ik niet verder dan 4 schroefgaatjes.
Good thinking!
Ik kan me zo herinneren dat er idd maar 4 schroefgaten in zitten, maar ik moet bekennen dat ik niet heel bewust hiernaar gekeken heb. Ik zoek t even uit.
Als de Vifa woofer origineel is, en dus vervangen zou moeten worden wordt t nog n hele toer om n vervanger te vinden denk ik. De Peerless SLS-263 zou in aanmerking komen. Qua kosten gaat t nog, ongveer 170 euro om beiden te vervangen, maar ze zijn ook een millimetre groter en gaan niet passen, de huidige woofer zit al 'als gegoten'...
Wordt vervolgd.
groet,
Satefan
Ik kan me zo herinneren dat er idd maar 4 schroefgaten in zitten, maar ik moet bekennen dat ik niet heel bewust hiernaar gekeken heb. Ik zoek t even uit.
Als de Vifa woofer origineel is, en dus vervangen zou moeten worden wordt t nog n hele toer om n vervanger te vinden denk ik. De Peerless SLS-263 zou in aanmerking komen. Qua kosten gaat t nog, ongveer 170 euro om beiden te vervangen, maar ze zijn ook een millimetre groter en gaan niet passen, de huidige woofer zit al 'als gegoten'...
Wordt vervolgd.
groet,
Satefan
Op MP staat een setje Translators Impact 5 (type 1) met weer een andere woofer, deze keer met 8 gaten...
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Cheers,
Stefan
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Cheers,
Stefan
Je kan ook eens informeren wat het kost om een nieuwe spreekspoel te wikkelen. Van Total Speaker Repair heb ik begrepen dat dit een veel voorkomende reparatie is.
-
wouter
- Ook commercieel actief
In die tijd liepen de Vifa en Seas productielijnen gewoon door elkaar.
Oude BNS luidsprekers heb ik gehad met zowel een vifa als een seas woofer, in hetzelfde type box. Ook zijn er van de Vifa D19TD tweeter seas versies, de H202 en H225.
En ook de Vifa M21WN die in translators zitten heb je in varianten met 4 en met 8 gaten in de korf, dus volgens mij is het allemaal niet zo spannend
Maar goed, ik weet de historie van deze box niet
De woofer lijkt uit een Impact 50 te komen. De info op translator-info.nl klopt trouwens alleen op hoofdlijnen, zo is de Vifa H26TG tweeter helemaal niet gebruikt in de Impact serie, de H25 was dat. Maar voor de datasheetlink werkt het zo beter. Ook staat bij de Impact 25 dat er een M17 woofer in zit, maar het is de C17.
Mocht je hulp willen dan kan ik hem wel voor je openen, dan kunnen we de spoel bekijken en evt. herstellen.
Voor 170,- euro aan nieuwe woofers lijkt me economisch niet heel verantwoord.
Oude BNS luidsprekers heb ik gehad met zowel een vifa als een seas woofer, in hetzelfde type box. Ook zijn er van de Vifa D19TD tweeter seas versies, de H202 en H225.
En ook de Vifa M21WN die in translators zitten heb je in varianten met 4 en met 8 gaten in de korf, dus volgens mij is het allemaal niet zo spannend
Maar goed, ik weet de historie van deze box niet
Mocht je hulp willen dan kan ik hem wel voor je openen, dan kunnen we de spoel bekijken en evt. herstellen.
Voor 170,- euro aan nieuwe woofers lijkt me economisch niet heel verantwoord.
Laatst gewijzigd door wouter op vr 16 aug 2013, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Wouter,
Dat zou eea mischien verklaren. We kunnen de woofer altijd even bekijken en openen. Keduuk is ie toch al! Ben ook benieuwd wat jouw oordeel is over het gekraak. Ik zal even contact met Jan opnemen.
groeten!
Satefan
Dat zou eea mischien verklaren. We kunnen de woofer altijd even bekijken en openen. Keduuk is ie toch al! Ben ook benieuwd wat jouw oordeel is over het gekraak. Ik zal even contact met Jan opnemen.
groeten!
Satefan
Vanavond zijn Jan en ondergetekende bij forumlid Wouter op bezoek geweest om de defecte woofer aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Wouter heeft de woofer aan een autopsie onderworpen en het lijkt erop dat de spreekspoel keurig intact is en er verder weinig bijzonderheden aan de woofer te ontdekken zijn. Wellicht door de zwaartekracht is de woofer zakken en aan gaan lopen.
Kortom, demonteren en weer opnieuw centreren en hij zou het weer moeten doen.
Wouter, enorm bedankt voor je inspanningen, de koffie en gezelligheid!
Voordat mensen nu roepen
:
De korf moet nog even echt netjes schoongemaakt worden, dan kan de boel weer in elkaar en speelt de translator hopelijk weer als vanouds.
Wordt vervolgd!
Wouter heeft de woofer aan een autopsie onderworpen en het lijkt erop dat de spreekspoel keurig intact is en er verder weinig bijzonderheden aan de woofer te ontdekken zijn. Wellicht door de zwaartekracht is de woofer zakken en aan gaan lopen.
Kortom, demonteren en weer opnieuw centreren en hij zou het weer moeten doen.
Wouter, enorm bedankt voor je inspanningen, de koffie en gezelligheid!
Voordat mensen nu roepen
De korf moet nog even echt netjes schoongemaakt worden, dan kan de boel weer in elkaar en speelt de translator hopelijk weer als vanouds.
Wordt vervolgd!
Beste ZBA-ers,
Net bericht van Jan gehad dat Wouter de woofer inmiddels onderhanden weer in elkaar heeft gezet en inmiddels spelen de Translators weer. Jan is erg blij dat zn Translators t weer doen.
Wouter bedankt voor de 'ingreep'.
Groeten!
Satefan
Net bericht van Jan gehad dat Wouter de woofer inmiddels onderhanden weer in elkaar heeft gezet en inmiddels spelen de Translators weer. Jan is erg blij dat zn Translators t weer doen.
Wouter bedankt voor de 'ingreep'.
Groeten!
Satefan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Was een prettige patient, en een mooie woofer. Wel erg licht en compact v.w.b. motor en magneet etc.
Weer even netjes schoon gemaakt, loopt weer perfect vrij.
Als ik naar die filter foto kijk zie ik zwarte Elcaps, die willen wel flink verlopen in waarde.
Ik stel voor even deze te vervangen voor MKP-tjes!
Weer even netjes schoon gemaakt, loopt weer perfect vrij.
Als ik naar die filter foto kijk zie ik zwarte Elcaps, die willen wel flink verlopen in waarde.
Ik stel voor even deze te vervangen voor MKP-tjes!