[Eerste DIY] Subwoofer met Peerless XXLS 12

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Mooi geworden en qua afmetingen toch redelijk bescheiden.
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Gman »

Ja mooie maat zo.
Vriend van me heeft een 15" driver in een...ik meen 70 liter kast, die vind ik echt net te groot.

Iemand nog plamuur tips? Wat te halen bijv? De zoekfunctie levert niet veel op.
NielsLu
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
Locatie: Scheemda

Bericht door NielsLu »

Gman schreef:
En hier de laatste foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Foto's van de Hypex 2.0 heb ik in de startpost gezet.

De subwoofer presteerd, met mijn bescheiden ervaring en mening, behoorlijk goed. Ook op laag volume is ie lekker aanwezig.

Wel had ik last van resonantie, na diverse snelle tests was het duidelijk de plateamp. Wanneer ik deze aandrukte was de resonantie weg.
Vreemd, maar wellicht was het doortrekken van de bracing naar de achterkamer niet zo'n goed idee.
De schroeven strakker aandraaien met een boormachine (heel voorzichtig!) hielp niet.
Het probleem is opgelost door onder de plateamp wat tochtstrip te plakken.
Is het wel verstandig om je sub zo dicht bij je pc te zetten? Dit ivm de magneet en je hdd in je pc.. :wink:
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

NielsLu schreef:
Gman schreef:
En hier de laatste foto's:

Images weggehaald ivm ruimte

Foto's van de Hypex 2.0 heb ik in de startpost gezet.

De subwoofer presteerd, met mijn bescheiden ervaring en mening, behoorlijk goed. Ook op laag volume is ie lekker aanwezig.

Wel had ik last van resonantie, na diverse snelle tests was het duidelijk de plateamp. Wanneer ik deze aandrukte was de resonantie weg.
Vreemd, maar wellicht was het doortrekken van de bracing naar de achterkamer niet zo'n goed idee.
De schroeven strakker aandraaien met een boormachine (heel voorzichtig!) hielp niet.
Het probleem is opgelost door onder de plateamp wat tochtstrip te plakken.
Is het wel verstandig om je sub zo dicht bij je pc te zetten? Dit ivm de magneet en je hdd in je pc.. :wink:

Afbeelding
Als dat loodbitumen zijn, dan zou dat al een heleboel moeten dempen/opvangen. De kast van de PC is ook nog eens van metaal, dus dat helpt ook alweer een stukje. Harde schijven zijn gevoeliger voor trillingen dan voor magnetisme in deze situatie (imho). En anders kan je er altijd nog voor kiezen om een plakje lood of koper voor de HDD te plaatsen om de straling op te vangen.
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Gman »

Dit is gewone bitumen, aangezien er zowat niks meer met lood verkocht mag worden...

Dat is mijn "tv computer". Ik ben benieuwd hoe lang de schijf het volhoudt.
Hij mag leeg want de data komt van andere computers af ;)
Het enige wat ik ooit gemerkt hebt met magnetisme is een CRT monitor/tv die speakers niet leuk vond.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Gman schreef:
Dit is gewone bitumen, aangezien er zowat niks meer met lood verkocht mag worden...

Dat is mijn "tv computer". Ik ben benieuwd hoe lang de schijf het volhoudt.
Hij mag leeg want de data komt van andere computers af ;)
Het enige wat ik ooit gemerkt hebt met magnetisme is een CRT monitor/tv die speakers niet leuk vond.
Niks met lood verkopen? DHZ winkel kan je zo rollen loodslab kopen zonder enig probleem:P Wordt gebruikt voor dakdekking.
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Gman »

Hmmm. Nou die apparaten om carburateurs te synchroniseren zijn alleen nog zonder lood te krijgen. Zelfde geld voor thermostaten en temperatuurmeters. Ze zijn het allemaal eruit aan het werken.

Laatste keer dat ik dat spul nodig had voor m'n schuur kocht ik een rol van dat synthetische spul zonder lood. Werkt overigens prima.
Maar dingen met lood zal nog wel te krijgen zijn ja.

Edit: Oeps ik ben in de war met kwik
Laatst gewijzigd door Gman op zo 02 nov 2008, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Het kan geen kwaad een permanente magneet bij een harde schijf te houden. Zodra je deze gaat bewegen over of langs de schijf dan KAN het fout gaan, maar dan nog heb je een BEHOORLIJK veld nodig. Dat wekt de magneet op die afstand (buiten de sub, ruimte tussen je PC en de PC kast) bij lange na niet op.

No worries :D
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

En het feit dat lood radioactieve straling tegenhoudt wil nog niet zeggen dat het ook magnetische velden tegengaat.

Evenals het stukje metaal van je kastdeur zal het niet veel erger/beter van worden.
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Gman »

Ik heb van het weekend war of the worlds gekeken en het laag was echt heel goed (mijn mening dan).
Gisteren met een spel geschoten met een tank en dat ging ook heftig :)

Missie geslaagd dus.

Afwerking duurt nog even, behalve dat ik even geen zin/tijd meer heb is het ook erg snel donker en het weer is erg slecht dus lekker buiten klussen is er niet echt bij.

Wordt vervolgd dus maar duurt nog even.
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Gman »

Kosten overzicht heb ik gepost, 2e post in dit topic.
Zoals je ziet is het bedrag uitgelopen maargoed zolang het verdeeld is over meerdere salarissen... :roll:
Kheb er geen spijt van iig.
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

MichaelB schreef:
Het kan geen kwaad een permanente magneet bij een harde schijf te houden. Zodra je deze gaat bewegen over of langs de schijf dan KAN het fout gaan, maar dan nog heb je een BEHOORLIJK veld nodig. Dat wekt de magneet op die afstand (buiten de sub, ruimte tussen je PC en de PC kast) bij lange na niet op.

No worries :D
Inderdaad, ik heb eens geprobeerd een HDD te wissen door er een magneet bij te houden die 3000KG moet kunnen tillen. Geen success
Gebruikersavatar
nai
Berichten: 44
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 17:26

Bericht door nai »

Ooit in mijn kinder jaren een hdd open gesloopt. en wat ik aan trof: twee maganeten :S
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

@Nai

Klopt, en nog sterke ook!
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: [Eerste DIY] Subwoofer met Peerless XXLS 12

Bericht door Gman »

Hallo allemaal.
Enkele jaren terug heb ik dit bouwverslag gemaakt.
Ik ben nog steeds dik tevreden met de sub.

Zojuist na 1,5 a 2 jaar weer aangesloten in mijn nieuw ingerichte kamer en opnieuw zeer blij met de sub.
Ook hebben na al die jaren de buren niet geklaagd, ook wel eens naar gevraagd maar ze horen het amper.
Goede ontkoppeling helpt heel veel dus. Ik doe dat met spikes en een betontegel (loodzwaar).
In mijn kamer heb ik hoogpolig tapijt, dat helpt ook natuurlijk.

Ik zie dat de foto's offline waren, die heb ik zojuist weer hersteld.
Ook zie ik dat ik van de afwerking geen foto heb gemaakt. Hij is hoogglans wit geworden, zeer geslaagd vond ik zelf, hier alsnog een foto:
IMG_20130814_212418.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”