Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

ik weet uit ervaring dat het een goede combi is :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Henkjan »

BertDB schreef:
.... dat lijkt me gewoon dé ideale combi, ESS sabre met een nCore !
dat lijkt mij ook. nu nog de tijd vinden om de DAC af te bouwen
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

waar kan ik 16p headers halen om het display aan te sluiten middels flatcable/bandkabel ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Die heb ik er als het goed is bij gedaan. Zo niet stuur even een pb.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

Ik kom er niet helemaal uit met het aansluiten van de amanero.
DSCN7091.jpg
DSCN7092.JPG
Is de juiste manier van aansluiten:

A3
B4
C5

En DEF kunnen allen aan GND ?

En een tweede vraag, zou het mogelijk zijn om de amanero op de 5v Salas te laten werken ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Het moet zijn:

A5
B4
C3

D, E en F inderdaad alle aan de massa. De layout is zo gekozen dat je het 2 x 3 flatkabeltje zo op beide prints kan inpluggen.

De salas voeding is gedimensioneerd op een vaste belasting, je kunt er niet zo maar iets anders bij aansluiten zonder dat de schakeling aangepast moet worden. Ook wil je dit niet omdat je dan de galvanische scheiding tussen dac en amanero/PC weer kwijt bent.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

thnx, duidelijk verhaal.
Ik heb, tijdelijk, een lcd eraan hangen en het lijkt allemaal te werken.
Jammer dat het midas oled display niet compatible bleek te zijn.
Nieuwe oled is onderweg O:)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

Dan zit er bij DSD een wisseling van links-rechts als ik het goed zie, of hangt dit af van de firmware?

@mikebike! goed bezig zo.

Ik adviseer een aparte voeding voor de amanero
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

Mr Tube schreef:
Dan zit er bij DSD een wisseling van links-rechts als ik het goed zie, of hangt dit af van de firmware?

@mikebike! goed bezig zo.

Ik adviseer een aparte voeding voor de amanero
Ik heb ook liever een aparte voeding, wellicht dat een aparte voeding zowel amanero alsmede de controller kan voorzien ?
Dan kan de standby functie ook gebruikt worden.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

maikbike schreef:
Mr Tube schreef:
Dan zit er bij DSD een wisseling van links-rechts als ik het goed zie, of hangt dit af van de firmware?

@mikebike! goed bezig zo.

Ik adviseer een aparte voeding voor de amanero
Ik heb ook liever een aparte voeding, wellicht dat een aparte voeding zowel amanero alsmede de controller kan voorzien ?
Dan kan de standby functie ook gebruikt worden.
Dat werkt niet omdat je dan weer de galvanische scheiding om zeep helpt, controller kan wel op DAC 5V voeding (niet de salas)
een aparte voeding voor de controller kan ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Mr Tube schreef:
Dan zit er bij DSD een wisseling van links-rechts als ik het goed zie, of hangt dit af van de firmware?
Klopt, maar de links/rechts pinning is instelbaar met een firmware tool van Amanero. Ik kan dit niet veranderen omdat ik vast zit aan de pinning van de ES9016.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

Ook maar even mijn dacje tentoonstellen ( waar nog genoeg werk aan zit.)
Het is operationeel, echter moet er nog het een en ander gesoldeerd worden en juist nu heeft mijn soldeerbout besloten de geest te geven :evil:
Er komt nog een frontpaneel op, welke ik deze week hoop te kunnen watersnijden en te frezen.
Voetjes heb ik nog niet, deksel moet nog gemaakt worden etc.etc. :mrgreen:
DSCN7095.JPG
DSCN7094.JPG
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

Ziet er goed uit Maik!

vervelend van de soldeerbout, ik heb nog wel een stationnetje staan hier (Weller) die je over kan nemen.
Ik adviseer om de controller af te schermen, een alu kooitje te maken om de controller en display.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Netjes Maikel!
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

Mr Tube schreef:
Ziet er goed uit Maik!

vervelend van de soldeerbout, ik heb nog wel een stationnetje staan hier (Weller) die je over kan nemen.
Ik adviseer om de controller af te schermen, een alu kooitje te maken om de controller en display.
waar moet ik deze precies voor afschermen ?voornamelijk in welke richting, x,y of z ? een volledige kooi gaat nooit lukken, maar dan weet ik welke kant de opening van de bekabeling het beste uitkomt.

btw Peter, ik heb een nieuwe oled. Chinezen leveren tegenwoordig in 10dagen :mrgreen:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

Wat ik adviseer om een aantal cm achter de frontplaat een alu schot te plaatsen en de print van de controller daar tussenin te plaatsen, wellicht tegen het schot aan.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

netjes, en een mooi ruime kast !
Sommigen hier proberen het echt in een veel te klein kastje te lepelen ! :lagge: :hide:

Ik zou eerder proberen om de voeding af te schermen (trafo's geven wat strooiveld, alsook de netspanningskabel).
Controller en display valt wel mee..
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

mischien mijn onkunde, maar afschermen werkt toch alleen met koper, lees mu-metaal ?
of is alu afdoende ?

Ja ik heb geleerd van andere projecten dat ruim bemeten loont O:)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

Afschermen kun je in principe met alle metalen.
Wat ook goed werkt is printplaat met een koperlaagje, deze kun je eenvoudig op maat maken en aan elkaar solderen.
het aardige is dat de draadboom naar de DAC (I2S) met afgeschermde kabel kan aanleggen en de mantel aan de kooi kan solderen zodat je het doorvoergat ook dicht hebt, misschien een beetje spijkers op laagwater zoeken maar als het perfect wilt hebben.... vergeet ook vooral de Display niet af te schermen.

De trafo afschermen heeft ook zin maar bij mij stoort de controller het meest, bij mij is het niet afgeschermd dus ik kan het laten horen eventueel.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Nou ik kom even aankondigen dat ik eindelijk ook ga beginnen aan mijn AFDAC2-2012 die ik al een hele poos had liggen. Omdat er nog zoveel meer aan het huis moest (en moet) gebeuren ben ik helaas nog niet eerder aan toegekomen.

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik een print gesoldeerd heb, ik heb er speciaal mijn eerste leesbrilletje voor aan moeten schaffen... verder dan snoertjes en plugjes ben ik de laatste 10-15 jaar niet gekomen. Maar ik merk dat ik het nog niet verleerd ben, net als met fietsen denk ik.

Wel moet ik alles extra goed bekijken want onderdelen met een polariteit moeten er natuurlijk allemala goed op.
Gelukkig heeft Peter het meeste werk al voor me verricht; alle SMD onderdelen zaten er al op. En dat zijn er toch een heleboel merk ik!

Ik heb de DAC print zelf net klaar, maar over 1 onderdeel heb een een vraag:

De weerstands array RN08, die heeft een stip welke een indicatie aangeeft. Deze durfde ik er nog niet op te solderen want ik kom er zo niet achter of die nu in een bepaalde richting gesoldeerd moet worden of niet. Wie kan mij vertellen of het uitmaakt hoe ik die er opsoldeer?

Vast een foto van hoe mijn werktafel er uitziet.
2013-08-31 14.00.07.jpg
2013-09-03 15.46.31.jpg
2013-09-03 15.46.52.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

ALA ray5150, met een handdoekje er onder, je gaat er van. :kwijl:
Ziet er al goed uit.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Haha, nou dat doekje is een doekje wat ik eerst nat gemaakt heb, toen helemaal uitgewrongen tot er een klamvochtige doek overbleef. Niet nat, maar zo een als je voor het schilderen uit gebruikt om het stof na het schuren weg te halen.

Dat blauwe draadje linksboven heb ik voor 10cm gestript en die zit tussen dat doekje dat dubbelgevouwen is.
De andere kant van het draadje ligt aan aarde :-). Net als het koperdraad armbandje wat je rechts een beetje ziet.
Ik had vroeger een antistatische mat maar die kan ik nergens meer vinden.
Dus nu maar zo gedaan. Je moet wat he.

Morgen weer verder.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

bert003 schreef:
Ik heb de DAC print zelf net klaar, maar over 1 onderdeel heb een een vraag:

De weerstands array RN08, die heeft een stip welke een indicatie aangeeft. Deze durfde ik er nog niet op te solderen want ik kom er zo niet achter of die nu in een bepaalde richting gesoldeerd moet worden of niet. Wie kan mij vertellen of het uitmaakt hoe ik die er opsoldeer?
Een kant van de weerstandarray is op de print gemarkeerd met een apart "vakje", daar moet de stip komen. Je kan het ook zien aan het feit dat deze pin aan de massa ligt.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

knuisje schreef:
Een kant van de weerstandarray is op de print gemarkeerd met een apart "vakje", daar moet de stip komen. Je kan het ook zien aan het feit dat deze pin aan de massa ligt.
Dit vermoeden had ik al maar ik wilde het even zeker weten. Dit ding lossolderen is geen kadootje geloof ik. Morgen de stip bij het vakje met het kruisje zeg maar.
Ik had wel ohms gemeten en gezien dat ie niet symmetrisch was. Ik dacht tussen de pin bij de stip en elke andere pin 47k te meten, maar dat doet het niet. Maar ik zie dat er diverse uitvoeringen zijn in de specsheet dus het zal wel kloppen.

Dank!
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Goed, we zijn een stukje verder. De printen zijn gesoldeerd. Ik heb een BC547 over maar de potmeter voor de controllerprint niet gevonden. Als het goed is heb ik die niet nodig met mijn oled scherm? Ik heb de 3 genoemde onderdelen helemaal weggelaten.
Verder viel me op dat toen ik een check deed met behulp van het document "Afdac2-outlines.pdf' dat R10 en R13 verkeerdom op de tekening staan. De print en het schema komen wel overeen dus ik denk dat dit een klein foutje in de tekening is.

Nu ga ik met de kabeltjes aan de gang, maar eerst de layout van de printen in de kast.

Is er inmiddels zoiets als de beste layout voor de printen in de kast?

Ik lees dat er naast de aanwijzingen van Peter soms nog meer maatregelen genomen worden voor ontstoring. Heeft dit echt zin, want dan maak ik ook compartimenten. Ik hoop niet dat er een hoorbaar stoorsignaal is namelijk.

Weet iemand of je ergens stroken blik kopen om compartimenten te maken? Als ik die eenmaal op kasthoogte heb kan ik ze zelf omzetten en de naden solderen. Ik had vroeger van dat spul voor hf kastjes, maar waar dat nu vandaan kwam weet ik niet meer. Bij Conrad zie ik het niet in elk geval.

Nu dan, 2 fotootjes van de printen, ik voeg er een hoofdtelefoonversterker bij, dat zijn die 3 "onbekende" printjes.
2013-09-07 19.14.48-1.jpg
2013-09-07 19.17.02.jpg
Plaats reactie