Filtercomponenten voor ER18DXT, advies gevraagd

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
moerman
Contacteer:

Filtercomponenten voor ER18DXT, advies gevraagd

Bericht door moerman »

Beste bouwers,

Voor mijn ER18DXT project ben ik bezig met de keuze van de filtercomponenten. Ik loop daar tegen een paar problemen op, vooral omdat de Amerikaanse waarden niet gebruikelijk zijn in Europa. Ik zal per functiegroep van componenten advies vragen.

Spoel voor BSC en crossover van woofer: 2,5 mH 0,6 ohm. Ik kan nu kiezen voor 2,2 mH of 2,7 mH, in 1,4 mm draaddikte levert dit ongeveer 0,5 ohm als weerstand op. De weerstand is geen probleem, de inductie wel. Drie opties: groter, gelijk of kleinere inductie kiezen. Omdat de boxen dicht bij een muur komen is waarschijnlijk een kleinere BSC nodig, dus dan kies ik 2,2 mH. Dan wordt de output van de middentonen dus iets meer, moet ik de tweeter dan wat minder dempen?

RLC-kring bij woofer: 0,22 mH, 5,00 muF, 2,00 ohm. De spoel is leverbaar, voorgeschreven is 18AWG wat op ongeveer 1,2 mm uitkomt. Dat is een weerstand van ongeveer 0,2 ohm. Ik kan nu een spoel nemen van 1 mm, maar waarom geen kleinere draaddikte? Zou 0,7 mm, 0,35 ohm niet hetzelfde resultaat geven als ik de weerstand van 2,00 ohm verlaag naar 1,8 ohm? Of zelfs 0,5 mm, 0,6 ohm en een 1,5 ohm weerstand? Moet de weerstand inductiearm zijn terwijl deze in serie staat met een spoel?

RLC-kringen bij tweeter: 0,600 mH, 15 muF en 3,5 ohm, en een van 0,22 mH, 3 muF en 3,5 ohm,. Eigenlijk dezelfde vragen, moet de spoel nu 1 mm draaddikte hebben of mag 0,7 of 0,5 ook, als ik de weerstand maar corrigeer? En MKT is hier goed genoeg?
En 0,6 mH is niet standaard, dus dat wordt 0,56 of 0,68. Dan verschuift de frequentie van de zuigkring, zal ik dit compenseren door de C aan te passen? Ik denk dan aan een spoel van 0,56 mH en een C van (6/5,6)x15 muF=16,1 muF, of is dat onzin gezien de spreiding in de componentwaarden? Ik heb overigens geen LCR-meter om een en ander te checken, wel een multimeter die R en C kan meten.

Crossover condensator voor tweeter: 5,6 muF. Welke kwaliteit zal ik nemen? Hier lijkt mij een MKP op zijn plaats, maar welke geeft een goede prijs/kwaliteitverhouding?

Graag jullie wijsheid!

Wout
Bijlagen
ER18DXT-final-crossover.gif
moerman
Contacteer:

Re: Filtercomponenten voor ER18DXT, advies gevraagd

Bericht door moerman »

Ik heb inmiddels bij Europe-audio een 2,54 mH 1,4 mm luchtspoel gevonden, dus dat probleem is al opgelost.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Hoog? Audyn cap plus is wel al heel best voor zijn geld.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4105
Is niet op voorraad, en dan kan het best lang duren bij hun, Rumoh dan?

http://www.rumoh.eu/nl/audyn-cap-mkp-pl ... 800v-.html
ray5150

Bericht door ray5150 »

moerman schreef:

Crossover condensator voor tweeter: 5,6 muF. Welke kwaliteit zal ik nemen? Hier lijkt mij een MKP op zijn plaats, maar welke geeft een goede prijs/kwaliteitverhouding?
Audyn Cap (merknaam van Intertechnick) en Jantzen zijn breed verkrijgbaar, betaalbaar, en hebben een goede naam.

Mundorf word hier op het forum ook veel toegepast.

Lees ook dit eens :
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
moerman
Contacteer:

Bericht door moerman »

Dank voor deze reacties!
Ik heb nu de volgende componenten uitgezocht, de vraag is of dat een slimme selectie is. Voor de 5,6 muF MKP mag best een duurder exemplaar als dit een verbetering van het geluid geeft. Het gaat mij er niet om alles zo goedkoop mogelijk te doen, en daarnaast heb ik nog 40 euro speelruimte in mijn geschatte budget. Maar dan weet ik niet wat de beste besteding is, twee condensatoren in de signaalweg van ieder 20 euro, de andere condensatoren een beetje verbeteren, of een mooie CD kopen en lekker gaan luisteren?

Verder weet ik niet of voor mijn doel vullen met wol geschikt is? Ik twijfel nog steeds tussen gesloten box en BR en wil in ieder geval wel een poort inbouwen die ik altijd nog kan sluiten. Maakt deze kennis wat uit bij de keuze van het vulmateriaal? Of zal ik gewoon bij de action een kussentje met BAF halen en zo 7 euro besparen?
Bijlagen
kosten ER18DXT.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als je dan kijkt naar welke componenten het meeste het geluid beïnvloeden dan zijn het de dikke spoel voor het laag en de Condensator voor het hoog.

Bij het laag kies je dan wel voor een beter spoel (qua prijs), maar voor het hoog doe je dat dan niet zo duidelijk.
Ik zou dan voor die 5.6 condensator ook een betere nemen, als de Jantzen Audio Superior Z-Cap MKP 800VDC 2% tolerance, of de Intertechnik Audyn Cap Plus MKP 800VDC – 2% tolerance, de prijs verschillen weet ik zo niet.
Het heeft naar mijn idee wel zin, maar dit soort dingen kun je zeker ook later nog doen. :mrgreen:
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik zou juist niet besparen op dempingsmateriaal. Voor tweewegsystemen luistert dat toch best nauw, omdat je alle resonanties van het luchtvolume in de behuizing moet dempen.

En nog een mooi pijpje met flares natuurlijk... En binnenbekabeling. En terminals. En...
moerman
Contacteer:

Bericht door moerman »

Hans en Mark,

Dank jullie voor de inbreng! Ik kan voor de condensator een Jantzen superior Z-cap nemen, dat kost mij 21,20 euro per stuk. Of een Audyn Cap Plus van 15,65 euro per stuk maar is niet op voorraad. Ik denk dat ik voor die laatste kies en maar hoop dat het niet te lang duurt.

Wat betreft de demping, het gaat mij bij mijn vraag ook niet om het besparen maar om de vraag of deze wol inderdaad de beste keus is. Weet je daar wat over?

Een mooi pijpje knutsel ik zelf wel, en deze komt aan de achterzijde. Voor binnenbekabeling dacht ik aan gewone "Luidspreker OFC kabel 2 x 2.5mm". Voor buitenbekabeling gebruik ik een vrij stugge kabel die bestaat uit 10 massieve aders die van elkaar zijn gescheiden. Staat geen merk op maar ik dacht dat die van Audioquest was. Ik gebruik dit in bi-wiring. Maar ik overweeg om het hele zaakje eens te vervangen door dezelfde kabel en dan denk ik dus ook voor extern aan die 2 x 2,5 mm OFC in bi-wiring. Kabellengte zal zo'n 2,5 meter zijn naar de verste box en ik ben gewend aan beide kanten dezelfde lengte te gebruiken.

Als terminals kan ik gebruik maken van terminals van mijn oude boxen, of ik gebruik iets van banaanchassisdelen. Dat laatste heeft mijn voorkeur. De oude terminals zijn verguld maar ik heb wel eens gehoord dat simpele vergulding eerder afbreuk doet aan het geluid dan dat het een voordeel is. Heeft te maken met alle andere metaallagen die ze nodig hebben om het vergulsel er op te laten hechten. Ik wil het filter extern hebben en met banaanstekers de boel verbinden.
avdboom

Bericht door avdboom »

Ik zou eerder de superior Z nemen, komt ook goed uit de test van Tony Gee, met als plus dat hij een echte allrounder is qua karakter. Maar ach, jou oren en burger moet het bepalen... Ik ga ook met een net verworven alpair 5 paadje testen of duurdere condensators voor mijn oren weggelegd zijn, met een waarde die te overzien is, voor is voor 200+ voor me DD8 bestel ;). Ik heb nu superior Z als kleine cap over clarity caps SA, klinkt ook al erug lekker.

De mundorf EVO oil vind ik qua prijs performance ook erg interessant, je kan ze vinden bij Elton, en evt ook via Tony Gee zelf.

Succes
moerman
Contacteer:

Bericht door moerman »

Je hebt wel gelijk wat de Z-cap superior denk ik. Ik heb Tony Gee er nog eens op nageslagen en inderdaad komt die er toch wel beter uit dan de Audyn Plus. En dat ze op voorraad zijn is natuurlijk ook wel fijn! Ik denk wel dat je me hebt overtuigd :-)

Poef, zit ik opeens op 394 euro ...

Wout
avdboom

Bericht door avdboom »

Slaap er gewoon nog een nachtje over. Maar wat ok achteraf had... Als ik meteen voor 100% superior Z was gegaan had het me 80 euro meer gekost. Als ik ze nu achteraf koop, 215 ofzo. Vervelende is dat mijnfilter grote waarden bezit :(. Maar achteraf gezien had ik beter meteen die.80 extra kunnen neerleggen als achteraf nog eens zo veel.vmaar ook nogmaals, het klinkt nu ook erg lekker :).
De mundorf EVO oil vult leek een gat tussen standaard en duur, met een mooie score, ee vanuit gaande dat we vertrouwen op de inzichten en oren van Tony, maar m.i. zit dat wel goed.
De EVO ga ik zelf zeker ook proberen.
Blenden van div. Soorten kan ook overigens, maar met 5.6 als waarde pakt het dan al snel uit dat je op dezelfde kosten als 1 top condensator komt, dus...
markbakk

Bericht door markbakk »

Hoewel Mark K vrij laconiek doet over het dempen van de kast, kan ik je op een briefje geven dat het wel belangrijk is. Voor de ERDXT is misschien wat experimenteren nodig, maar een (klassieke) bekleding van de binnenwanden met akoestisch schuim (Akotherm, Pritex o.i.d.) gecombineerd met een losjes opvullen van de binnenruimte met wol of Twaron is echt beter dan wat Mark K adviseert. En je hoort het ook beter dan het verschil tussen een standaard MKP en zo'n redelijk dure Superior!

Sommigen hier zullen overigens stellen dat alleen vullen met Twaron voldoende is. Kan zijn, maar je moet het in elk geval in een oude panty o.i.d. stoppen, anders waait het je kast uit.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Helemaal met je eens, een goede demping is zeker de moeite waard om er aandacht aan te besteden.

Het kan de totale balans sterk beïnvloeden.
avdboom

Bericht door avdboom »

Een dure cap moet inderdaad wel het kersje op de taart zijn en zonder goede slagroom er onder blijft het een flut taart. Ik beaam ook dat demping meer te horen is dat verschillen tussen caps. Het is vooral een kwestie van experimenteren en smaak.
markbakk

Bericht door markbakk »

Het gaat erom dat je met niet adequate demping gewoon veel resonanties in de kastholte houdt. Die kun je zien op metingen (watervallen en impedantiecurves) en horen als een gekleurd geluid. De speaker voegt dan wat toe. Dat is uiteraard een kwestie van smaak, maar ik vind dat er in het originele signaal al genoeg informatie zit (dat is overigens niet iedereen met me eens =; ).
moerman
Contacteer:

Bericht door moerman »

De Audyn Cap Plus is weer leverbaar in 5.6 muF zag ik. Ik ga er nog 1 nachtje over slapen en ga dan morgen beslissen en bestellen. Het bouwverslag pik ik nu weer op in het Algemeen Luidspreker Zelfbouw subforum.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”