TangBand W5-1611 TL

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

TangBand W5-1611 TL

Bericht door GeertM2 »

Samen met een vriend hebben we een TL gebouwd met de nieuwe W5-1611 Tangband breedbander op basis van rioolpijp delen.

Het eerste prototype was een rechte lijn van 1.55 m met de unit helemaal aan het begin van de lijn. Pijp is 160mm in doorsnede wat op 1.7*Sd neerkomt. Na wat spelen met baf in de lijn gaf dit toch niet helemaal het gewenste resultaat. Het meest storende was een soort TL gat tussen de 150 en de 200 Hz. Bovendien zou er nog een extra bocht in de lijn moeten om hem op luisterhoogte te krijgen. Bafflestep is gecompenseerd d.m.v. een simpele LRC kring.

De tweede poging was een TL met de unit 1/3 van de lengte van de lijn. Dit, en de plaatsing in de kamer waar hij uiteindelijk komt te staan heeft het "TL gat" probleem grotendeels opgelost. De unit zit nu met 1.05m ook mooi op luisterhoogt. Bafflestep compensatie is hetzelfde gebleven. Demping: 125gram BAF per kant, verdeeld over de hele lengte.

Ze meten behoorlijk netjes, zie onderstaande meting, zonder smoothing, op 50cm on axis.

Hoe klinken ze? Ik ben niet zo goed in het omschrijven van de klank, maar als ik er iets over moet zeggen valt op hoe neutraal en ongekleurt alles klinkt. Treble is mooi en helder, zonder te slissen. Ze bundelen ook minder dan ik wel ervaren heb met andere breedbanders, en dat zonder whizzer. Het laag loop extreem diep door, er is output tot 33Hz. Het laag is soms wel een beetje "traag", afhankelijk van de muziek.

Bij genoeg belangstelling willen we ze ook wel naar Breda mee nemen.
Bijlagen
meting tl rody.jpg
TB W5-1611 TL.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

die meet mooi vlak!
als het niet te veel moeite is mag je ze van mij meenemen, ik ben wel nieuwsgierig!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hij is leuk!

kan je nog wat meer details vertellen? zoals hoe heb je de speaker nou vastgemaakt? wat is de RCL kring?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Lang leve de W5-1611sa :D
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Henkjan schreef:
kan je nog wat meer details vertellen? zoals hoe heb je de speaker nou vastgemaakt? wat is de RCL kring?
Ik bedoel daarmee een simpel notch filter. Spoeltje, capje en een weerstand parallel aan elkaar en in serie met de driver waren voldoende om de response recht te trekken. De waardes weet ik zo niet maar kan die wel opzoeken.

De driver zit op een deksel gemonteerd, waar we een gat in gemaakt hebben. Op het T stuk zit schroefdraad, en daar draai je de deksel met unit zo op, en dicht luchtdicht af met een rubberen ring dit al in de deksel zat.

Het gele spul is trouwens ge-recyclede gaspijp, het grijze gewoon PVC pijp uit de bouwmarkt. Waarschuwing: grote maten pvc pijp zijn duurder dan je denkt! :roll:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat een cool ding zeg! Heb je misschien ook wat simulatieplaatjes? Ik ben wel benieuwd naar hoe je zuigkring precies werkt. Een shelving lowpass met een R en een L is hier gebruikelijker, dacht ik?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
Ik ben wel benieuwd naar hoe je zuigkring precies werkt.
zal wel een sperkring zijn....
GeertM2 schreef:
Henkjan schreef:
.... wat is de RCL kring?
Ik bedoel daarmee een simpel notch filter. Spoeltje, capje en een weerstand parallel aan elkaar en in serie ..... De waardes weet ik zo niet maar kan die wel opzoeken.
wat een RCL is weet ik, die waardes was ik nieuwschierig naar. en idd wat plaatjes van in welk gebied die werkt (of ben je net zoals ik en realiseer je je acteraf dat je wat mer metingen had moeten opslaan :roll: )
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Martijn M schreef:
Wat een cool ding zeg! Heb je misschien ook wat simulatieplaatjes? Ik ben wel benieuwd naar hoe je zuigkring precies werkt. Een shelving lowpass met een R en een L is hier gebruikelijker, dacht ik?
Klopt, maar in dit geval bleef er in die situatie onvoldoende hoog over. Vandaar de notch. Heb geen simulatie, heb wel wat door Boxsim gehaald maar helaas niet gesaved.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ik heb thuis ook een testkastje (17cm breed( met de W5-1611, ik gebruik een notch filter en dat werkt prima. L=1,8mh, C=6,8 uf en R = 10ohm dacht ik.
Die C heb ik nog gevarieerd naar 4,7 of 3,3 , ook de R is vrij variabel zodat je het middengebied wat meer naar voren kunt laten komen.

Ik zal vanavond effe de uiteindelijke waarden die ik gebruikt heb op het forum zetten.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Rody »

Hoi,

Mijn naam is Rody, ik ben 31 jaar en ik doe Miep-Miep na: Miep Miep, ZOOOOEEEEEFFFFF........

oftewel,

Ik ben de maat van Geert van wie deze kanariepijpen zijn.
Ik zal vanavond even de waardes van het notch-filter opzoeken en posten.
Verdere info:
- speakers worden aangestuurd met een Philips FA960 (heb ze ook even getest met een T-Ampje van een andere maat, klinkt helemaal niet verkeerd)
- ze zijn verbonden middels ordinair (relatief) dik koper
- er zitten nog geen aansluitingen aan, moet nog gebeuren. Ik wil 2 plus-aansluitingen maken, 1 voor en 1 na het filter zodat je altijd nog kunt schakelen.
- mijn bron is een antieke cheapo Sony cd-spelert of mijn gemodde Thorens TD-150MkII met Denon DL110, nieuwe bron ben ik nog aan het onderzoeken. Ik wil het liefste een betaalbare, goed klinkende alles-speler, ik neig nu naar een Oppo.
- deze "kasten" zijn voor op de slaapkamer (hoewel ze in de woonkamer ABSOLUUT niet misstaan)
- hun opvolger wordt wederom de W5-1611 (heeeeeeel misschien de W8-1808 als dat iets blijkt te zijn), OB of gesloten boven een verticaal gestackte ripool (niet plat gestacked maar als een 8 ) met SLS-12's. Ik zit met smart op de DSP plate amps van Hypex te wachten....

Verder heb ik ff niks te liegen dus ik hoop dat jullie ze op de luisterdagen willen horen (Geert neemt me mee).

Groetjes,

Rody

ps ik geloof dat hier nog meer bassisten rondlopen?
Laatst gewijzigd door Rody op ma 20 apr 2009, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Rody »

Hoi,

Net even het filter nagekeken:

C=6.8 uF MKT
R=10 ohm
L=1mH 1mm luchtspoel

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Gr Rody
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Rody schreef:
Hoi,

Net even het filter nagekeken:

C=6.8 uF MKT
R=10 ohm
L=1mH 1mm luchtspoel

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Gr Rody
Da's grapping, de weerstand (de attenuatie) en de cap (die de hoge kant van de flank van de notch bepaald) is exact dezelfde waarde als de notch van Arjank. Alleen zijn spoel is groter (die bepaald de linkerkant van de flank van de notch), wat ook wel logisch is aangezien zijn baffle wat breder en rechthoekig is, dus dat de notch wat eerder intreed.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

arjank schreef:
Lang leve de W5-1611sa :D
klopt...

zoals ik al zei Fostex FE 167 E has left the "LoBo NoBox" :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Mooie kast!

Leuk om te zien dat je ook op 1/3 uitkomt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

sja... dat heb ik bijna nooit. Meestal een paar cm verder dan 1/3m dat evert meestal een mooier verloop...
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Rody »

wouter schreef:
sja... dat heb ik bijna nooit. Meestal een paar cm verder dan 1/3m dat evert meestal een mooier verloop...
Nou.....of hij bij mij exact op 1/3 zit durf ik niet te zeggen. Hij zou best iets verder kunnen zitten (de donorpijp was niet lang genoeg voor exact 1/3, scheelt echter maar een paar cm) maar het hangt er ook vanaf vanaf waar je meet (midden van de pport, begin etc), of je het stuk van de poort tot de grond meetelt etc. Maar het is iig ongeveer 1/3 ;-)

Gr rOdy
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Rody schreef:
ps ik geloof dat hier nog meer bassisten rondlopen?
Jawel :)
Gesloten