rear speakers in t plafond
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
rear speakers in t plafond
heeft er iemand ervaring met rear speakers van een bios in t plafond ipv aan de muur?
komt met de nw dakkapel wat beter uit namelijk ivm openslaand raam
komt met de nw dakkapel wat beter uit namelijk ivm openslaand raam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
ja, kwam m'n dochter mee toen ik de plannen voor de bios wat toelichtte. er is tussen de balken niet veel plek, en t komt wel erg richting de hoek, maar het lijkt me een goede mogelijkheid. had gedacht aan iets met een coaxfritzie schreef:goed plan
Re: rear speakers in t plafond
Even nadenken over contactgeluid naar de buren. Hangt van de constructie van je dak af, en misschien niet zo'n probleem als de rears op small staan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
ze komen idd op small, en daarnaast komen ze in de dakkapel constructie, dus ik denk dat t wel goed zal komen
Re: rear speakers in t plafond
Je kunt eventueel de wand naar de buren boven het plafond bekleden met fermacelplaat, dit geeft meer massa dus minder contactgeluid. Andere oplossing is isoleren met steenwol, dit omdat steenwol meer massa heeft dan glaswol of ander soort minerale wol.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
het plafond waar ze inkomen zit niet aan de buren vast (dakkapel)
maar, is er iemand die wat eigen of 2e hands ervaring heeft over hoe de plaatsing van de rears in t plafond t geluid beïnvloed?
maar, is er iemand die wat eigen of 2e hands ervaring heeft over hoe de plaatsing van de rears in t plafond t geluid beïnvloed?
Re: rear speakers in t plafond
ik heb een soort gelijk setje in de badkamer
werkt prima ik
mvg bert
werkt prima ik
mvg bert
- Bijlagen
-
- 40505-450px.jpg (7.68 KiB) 630 keer bekeken
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: rear speakers in t plafond
Zit je ver genoeg voor of achter de as tussen de luidsprekers, dan zijn bij zo'n plaatsing de luidsprekers moeilijker te localiseren. Op zich dus gunstig voor effectluidsprekers. Kijk je echter vanaf één van de plaatsen op de zitbank veel rechter in de ene conus dan in de andere, dan trekt de balans naar die luidspreker en wordt die ook duidelijker localiseerbaar.Henkjan schreef:maar, is er iemand die wat eigen of 2e hands ervaring heeft over hoe de plaatsing van de rears in t plafond t geluid beïnvloed?
Ik denk dat je het effect redelijk kan beoordelen als je staand vanaf de toekomstige luisterplaatsen luistert naar luidsprekerkastjes die op hun rug onder de toekomstige montageplaats liggen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
ik ga zelf uiteraard int midden zitten
iets er onder gaat vanwege dat openslaande raam ook al niet lukken.. rondstralers was ook al mijn gedachten gepasseerd, maar de plaatsbaarheid gooit elke keer weer roet in t eten
de enige 2 opties die ik nu als haalbaar beoordeel, zijn vlakke speakers aan de muur (ik dacht aan een Blanda variant) of inbouwen in t plafond. in beide gevallen een coax of breedbander
iets er onder gaat vanwege dat openslaande raam ook al niet lukken.. rondstralers was ook al mijn gedachten gepasseerd, maar de plaatsbaarheid gooit elke keer weer roet in t eten
de enige 2 opties die ik nu als haalbaar beoordeel, zijn vlakke speakers aan de muur (ik dacht aan een Blanda variant) of inbouwen in t plafond. in beide gevallen een coax of breedbander
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: rear speakers in t plafond
Henkjan schreef:openslaande raam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
ik denk dat t een ontwerp uit de HH gaat worden, de Cumulus C Center (CC124)

En dan monteer ik maar meteen 4 stuks, gewone surrounds en een stel rear-surrounds. er zijn weinig films in 7.1, maar mss wordt dat meer, en ze later nog monteren gaat een bak lastiger worden....

En dan monteer ik maar meteen 4 stuks, gewone surrounds en een stel rear-surrounds. er zijn weinig films in 7.1, maar mss wordt dat meer, en ze later nog monteren gaat een bak lastiger worden....
Re: rear speakers in t plafond
In elke zichzelf respecterende studio bouwen ze de master monitors flush in de wand. Ik zou me niet teveel zorgen maken om of het zou werken. Je meet zelf nota bene met de groundplane-methode, omgekeerd kun je ook prima speakers zo gebruiken. Hoef je ook niet meer de baffle step te compenseren.
Tegelijk zou ik juist kiezen voor wat gecontroleerd afstraalgedrag in zo'n dakkapel. Een 7" samen met een hoorntweeter/waveguide bijvoorbeeld.
Tegelijk zou ik juist kiezen voor wat gecontroleerd afstraalgedrag in zo'n dakkapel. Een 7" samen met een hoorntweeter/waveguide bijvoorbeeld.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
7" komt mogelijk lastig uit met de balken in t plafond (maar dat is mogelijk wel op te lossen) ... heb je toevallig wat in gedachten? ik heb nu niet de tijd om wat helemaal nieuws te ontwerpen hiervoor namelijk. (ik heb nog wel een setje Fountek 3.5H liggen)
ik maakte me ook niet zorgen over het flush in de wand/plafond zitten, maar meer dat t geluid nu meer van boven komt ipv opzij en wat dat doet met de beleving van surround.
ik maakte me ook niet zorgen over het flush in de wand/plafond zitten, maar meer dat t geluid nu meer van boven komt ipv opzij en wat dat doet met de beleving van surround.
Re: rear speakers in t plafond
Zou ik me maar niet zo'n zorgen over maken. Je luistert dan toch ook erg "schuin van opzij" en blijft er van een nette responsie niet veel over. De rears geven meer een ruimtelijke illusie en daar is niet zo heel veel voor nodig.
Re: rear speakers in t plafond
Je kunt toch niet zo maar een bestaand ontwerp dat is bedacht voor een vrijstaand kastje in een wand gaan bouwen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
normaal niet, dan krijg je een omgekeerde baffle step response enzo. maar ik ga t toch aansturen via een DSP, dus een niet vlakke freq response strijk ik daarmee wel plat. (of zie ik t nou te simpel?)markbakk schreef:Je kunt toch niet zo maar een bestaand ontwerp dat is bedacht voor een vrijstaand kastje in een wand gaan bouwen?
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
- Locatie: De Wilp (Gn)
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
Mits je systeem het toelaat om je dsp tussen de surround processor en versterker te hangen...
Re: rear speakers in t plafond
Volgens mij kun je dan nog beter een textbook filtertje toepassen met wat units die je kent/hebt liggen en dat vervolgens met DSP rechtstrijken. Het is m.i. onzinnig om de BSC van een bestaand filter weer met DSP weg te gaan poetsen. Kost alleen maar meer aan spoelen, vermogen en headroom (al zal dat bij surroundspeakers geen issue zijn).Henkjan schreef:dan krijg je een omgekeerde baffle step response enzo.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
klopt, het is meer een overweging om op dit moment met minimale tijdsbesteding e.e.a. in te kunnen bouwen. alternatief zou zijn de drivers alvast in te bouwen en dan biwire en t filter later optimaliseren...markbakk schreef:Volgens mij kun je dan nog beter een textbook filtertje toepassen met wat units die je kent/hebt liggen en dat vervolgens met DSP rechtstrijken. Het is m.i. onzinnig om de BSC van een bestaand filter weer met DSP weg te gaan poetsen. Kost alleen maar meer aan spoelen, vermogen en headroom (al zal dat bij surroundspeakers geen issue zijn).Henkjan schreef:dan krijg je een omgekeerde baffle step response enzo.
nu nog niet, maar straks welRumoH schreef:Mits je systeem het toelaat om je dsp tussen de surround processor en versterker te hangen...
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
- Locatie: De Wilp (Gn)
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
Dan nog een SACD/DVD spelert ervoor, die hebben vaak een goede tot betere surround processor ingebouwd ivm SA multichannel.Henkjan schreef:nu nog niet, maar straks welRumoH schreef:Mits je systeem het toelaat om je dsp tussen de surround processor en versterker te hangen...
Re: rear speakers in t plafond
ik persoonlijk zou me niet zo druk maken over de surround speakers
het is tenslotte het meest bedoelt voor een klap of en scheet die van achter komt
of je moet waarde stellen aan thx waarde
of dat echt nodig is op een zolder kamer
mvg
het is tenslotte het meest bedoelt voor een klap of en scheet die van achter komt
of je moet waarde stellen aan thx waarde
of dat echt nodig is op een zolder kamer
mvg
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: rear speakers in t plafond
ik heb al een Denon 3910, goed genoeg?RumoH schreef:Dan nog een SACD/DVD spelert ervoor, die hebben vaak een goede tot betere surround processor ingebouwd ivm SA multichannel.Henkjan schreef:nu nog niet, maar straks welRumoH schreef:Mits je systeem het toelaat om je dsp tussen de surround processor en versterker te hangen...
fritzie schreef:ik persoonlijk zou me niet zo druk maken over de surround speakers
het is tenslotte het meest bedoelt voor een klap of en scheet die van achter komt
Re: rear speakers in t plafond
Ik schreef al:

Maar voor de lucht van een scheet moet je wel zelf zorgen. Ook THX is nog niet zoverPjotr schreef:De rears geven meer een ruimtelijke illusie en daar is niet zo heel veel voor nodig.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: rear speakers in t plafond
Met STINX was Sony zijn tijd dan wel ver vooruit in 2005. Daar zat toen al een luchtje aan.Pjotr schreef:Ook THX is nog niet zover
